Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Prestari intracomunitare de servicii in marketing. Cum se face evidentierea din decontul de TVA?

29-Mai-2014
3234
Gestionarea unor actiuni care privesc decontul de TVA si D 390 VIES vor fi ilustrate prin situatia unei firme romane care presteaza servicii de marketing (promovare, sampling) pe teritoriul Romaniei, pentru reprezentanta din Romania a societatii A din Croatia (societatea A este inregistrata in scopuri de TVA in Croatia).

Facturile se emit catre societatea A - reprezentanta - cu codul de inregistrare in scopuri de TVA al societatii A din Croatia. Vom stabili daca operatiunea este neimpozabila in Romania din punct de vedere al TVA si se declara in formularul 390 VIES, precum si la ce randuri din decontul de TVA trebuie evidentiata.

Operatiunea prezentata de dvs. se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii pentru care se aplica regula generala de taxare de la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Aceste prevederi din Codul fiscal sunt armonizate cu prevederile art. 44 din Directiva CEE nr. 112/2006 modificata prin Directiva CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor. In baza prevederilor cuprinse in Directiva 8 a CEE din 12 februarie 2008, regula generala de taxare stabileste ca locul de taxare trebuie sa fie "locul in care are loc consumul" serviciului respectiv. Locul utilizarii serviciilor este in Croatia, acolo unde este sediul activitatii economice a beneficiarului.

Dovada faptului ca serviciul este prestat catre o persoana impozabila stabilita in Comunitate pentru activitatea sa economica care se desfasoara in afara teritoriului Romaniei rezulta chiar din urmatoarele informatii care se preiau din contractul economic incheiat intre ambele parti participante la tranzactie:

- adresa sediului activitatii economice si adresa sediului care primeste serviciile;
- codul de inregistrare in scopuri de TVA emis de catre autoritatile fiscale din alt stat membru;
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

- entitatea care plateste contravaloarea serviciilor;
- entitatea care suporta costul acestora;
- natura serviciilor, aspect care permite identificarea sediului pentru care este prestat serviciul. 


Dupa cum se poate constata, pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, nu este relevant faptul ca serviciile sunt prestate efectiv in Romania, ci locul unde serviciile respective sunt utilizate. De asemenea, nu este relevant nici faptul ca beneficiarul are o reprezentanta comerciala in Romania chiar daca facturile sunt emise pentru reprezentanta din Romania a firmei din Croatia. In acest context, este recomandabil sa respectati urmatoarea ordine de prezentare a informatiilor in fiecare factura emisa: "beneficiar "….firma din Croatia" cod TVA …" , cu inscrierea mentiunii "reprezentanta comerciala din Romania …adresa…. ".

Astfel, se subliniaza in mod expres faptul ca serviciul este prestat in beneficiul firmei din Croatia. In acest sens, am in vedere faptul ca reprezentanta comerciala a unei firme straine, deschisa pe teritoriul Romaniei in baza prevederilor cuprinse in decretul-lege 122/1990, nu are dreptul de a efectua acte de comert in nume propriu. Altfel spus, o reprezentanta comerciala nu poate fi considerata o persoana impozabila d.p.d.v. al TVA deoarece nu desfasoara activitati economice pe teritoriul Romaniei.

Astfel, daca primeste un cod valid de TVA, serviciul este neimpozabil in Romania, dar impozabil in Croatia deoarece locul prestarii serviciului se considera a fi in Croatia, la sediul activitatii economice al beneficiarului.

Pentru aceste servicii neimpozabile in Romania, prestatorul din Romania are urmatoarele obligatii fiscale:

- sa emita factura in valuta negociata, cu toate informatiile impuse prin art. 155 alin. (19) din Codul fiscal;
- sa nu colecteze TVA;
- sa inscrie pe factura mentiunea "neimpozabil in Romania cf. art. 133 alin. (2) din Codul fiscal" sau " "neimpozabil in Romania cf. art. 44 din Directiva CEE nr. 112/2006" conform obligatiei de la articolul 155, alineatul 19, litera l) "l) in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;".
- sa inregistreze factura in evidenta contabila la cursul valutar din data emiterii;
- sa evidentieze factura emisa in jurnalul pentru vanzari la o baza de impozitare in lei determinata prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii.
- sa raporteze operatiunea prin decontul de TVA la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal, din care: ";

- sa raporteze operatiunea prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul P.

In concluzie, operatiunea prezentata se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii care se raporteaza prin declaratia cod 390 VIES.

Conform definitiei de la pct. 13 alin. 7) din Codul fiscal, prestarile intracomunitare de servicii sunt acele operatiuni pentru care se aplica regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2), efectuate de persoane impozabile stabilite in Romania in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate. "Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Comunitatii, se numesc prestari de servicii intracomunitare si se declara in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 156^4 din Codul fiscal, daca nu beneficiaza de o scutire de taxa."

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Prestari intracomunitare de servicii in marketing. Cum se face evidentierea din decontul de TVA?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. Va recomandam o analiza completa privind impozitul pe microintreprinderi in...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.