Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Primirea de imprumuturi. Care sunt aspectele fiscale importante?

25-Nov-2015
904

In analiza urmatoare discutam in ce masura o societate poate fi imprumutata pe termen sub un an de zile de catre doua societati (din Romania si una din UE) care nu sunt actionari. In cazul unui raspuns afirmativ, vom constata care sunt termenii unor astfel de imprumuturi, ce inseamna aplicarea dobanzii legale BNR si cum e tratata fiscal la beneficiar. In plus, stabilim riscurile reincadrarii operatiunii in cazul unui control fiscal, precum si daca se poate percepe TVA pentru suma imprumutata nejustificat.


Da, societatea poate primi imprumuturi si de la alte entitati nebancare/nefinanciare, chiar si fara nicio dobanda, mai ales in cazul societatii din UE intrucat nu exista nicio interdictie in privinta primirii de imprumuturi. Astfel, daca imprumutul este acordat de o societate imprumutatoare din Romania, problematica acordarii de imprumuturi intervine la aceasta, si nu la societatea care primeste imprumuturile. In acest caz societatea imprumutatoare poate acorda imprumuturi in temeiul art. 2.158 alin. 2 din Noul Cod civil care prevede ca atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare. Aceasta implica ca societatea imprumutatoare respectiva sa acorde imprumuturi tertilor cu caracter ocazional, iar imprumuturile sa nu fie acordate din depozite atrase/fonduri rambursabile de la populatie/grupuri, punct de vedere impartasit si de BNR.

In privinta dobanzii, aceasta este reglementata de O.G. nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar. Astfel, dobanda legala remuneratorie, datorata de debitorul obligatiei de a da o suma de bani la un anumit termen, calculata pentru perioada anterioara implinirii termenului scadentei obligatiei este stabilita la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR.

Din punct de vedere fiscal, societatea care beneficiaza de imprumuturi trebuie sa aiba in vedere prevederile art. 23 din Codul fiscal referitoare la deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile si diferentele de curs valutar.

Conform art. 23 alin. 5 din Codul fiscal si pct. 70^1 din Normele metodologice dobanzile deductibile sunt limitate la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR corespunatoare ultimei luni din trimestru, pentru imrpumuturile in lei si la 6% pentru imprumuturile in valuta. In afara de aceasta limitare, daca gradul de indatorare a capitalului este peste 3, conform art. 23 alin. 2 din Codul fiscal cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare (adica imprumuturile peste un an), sunt nedeductibile, dar pot fi reportate in perioadele fiscale urmatoare, pana la deducerea integrala. Daca gradul de indatorare este mai mic sau egal cu trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta de curs valutar sunt deductibile integral pentru partea care se incadreaza in limita de la art. 23 alin. 5 din Codul fiscal.

Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Exista riscuri fiscale asociate impumuturilor primite, chiar daca imprumutatorii nu sunt persoane afiliate. La un eventual control fiscal, in temeiul art. 11 alin. 1 din Codul fiscal se poate aprecia ca sumele primite cu titlu de imprumut reprezinta contravaloarea unor avansuri ori a unor livrari de bunuri/prestari de servicii (adica venituri), mai ales in cazul in care imprumuturile nu au la baza contracte de imprumut, iar societatile care le-au acordat sunt clientii societatii beneficiare a imprumuturilor. De asemenea, dobanda perceputa, pe langa restrictiile deja amintite de la art. 23 din Codul fiscal, poate fi considerata integral nedeductibila in temeiul art. 21 alin. 1 din Codul fiscal, daca nu se poate face dovada ca sumele primite cu titlu de imprumut au fost utilizate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Referitor la TVA nu se pune problema perceperii TVA deoarece serviciile de natura financiar-bancara sunt scutite de TVA conform art. 141 alin. 2 lit. a din Codul fiscal, scutirile aplicandu-se numai in functie de natura serviciilor, si nu de statutul persoanei care le presteaza sau careia ii sunt prestate, dupa cum se precizeaza la pct. 35 alin. 1 din Normele metodologice de aplicare. Bineinteles, daca operatiunile sunt retratate la controlul fiscal, se poate pune problema colectarii TVA pentru sumele primite (ca TVA pentru avansuri ori ca TVA pentru contravaloarea livrarii unor bunuri/prestari de servicii).

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Primirea de imprumuturi. Care sunt aspectele fiscale importante?":
Rating:

Nota: 4.75 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.