Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Pro-rata TVA. In ce conditii apare obligatia de comunicare a pro-ratei?

20-Ian-2014
6739

Comunicarea pro-ratei TVA se face in acest an pana la 27 ianuarie inclusiv. Insa numai unele conditii obliga firmele sa aplice pro-rata TVA.


Luam ca exemplu cazul unei societati care inchiriaza in 2010 un spatiu de la o persoana fizica, pentru o perioada de 10 ani, platind suma totala de 200.000 lei. In aceeasi zi, cand a avut loc aceasta operatiune s-a incheiat un contract de subinchiriere cu o persoana juridica, pentru o perioada de 10 ani, pentru 50% din spatiul respectiv si s-a emis o factura fara TVA pentru suma de 100.000 lei, suma care a fost incasata in aceeasi zi.

Unitatea utilizeaza spatiul ramas neinchiriat (50%) pentru activitati de comert impozabile. La inregistrarea in evidenta contabila a veniturilor din inchirieri, pentru perioada celor 10 ani, suma aferenta s-a inregistrat in contul 472. Lunar se face inregistrarea 472=706. La spatiul subinchiriat unitatea nu face nicio cheltuiala, intrucat toate cheltuielile de intretinere, utilitati etc, sunt suportate si sunt facturate de furnizori direct firmei care a subinchiriat.

Se va vedea in ce masura unitatea care a inchiriat initial spatiul este obligata sa determine ponderea acestor venituri din inchirieri din totalul veniturilor activitatii sale si sa aplice aceasta cota asupra intregii sume a TVA deductibil inregistrat de firma lunar pentru a ajusta TVA.

In plus, vom stabili daca se face in aceasta situatie o

Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
ajustare a TVA in favoarea bugetului statului fiind cunoscut faptul ca firma nu face de-a lungul celor 10 ani nicio cheltuiala in legatura cu spatiul dat spre inchiriere.

Stabilim astfel in ce masura exista obligatia de a aplica prorata TVA avand in vedere faptul ca societatea deruleaza atat operatiuni taxabile TVA (comert), cat si operatiuni scutite fara drept de deducere (subinchiriere).

Conform art. 147 din Codul fiscal, persoana impozabila care realizeaza sau urmeaza sa realizeze atat operatiuni care dau drept de deducere (taxabile), cat si operatiuni care nu dau drept de deducere este denumita in continuare persoana impozabila cu regim mixt.

In acest caz,

-Achizitiile destinate exclusiv realizarii de operatiuni care permit exercitarea dreptului de deducere (activitatea de comert in cazul dvs.), inclusiv de investitii destinate realizarii de astfel de operatiuni, se inscriu intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestora se deduce integral.

-Achizitiile destinate exclusiv realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere (activitatea de subinchiriere in cazul dvs.), precum si de investitii care sunt destinate realizarii de astfel de operatiuni se inscriu intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari pentru aceste operatiuni, iar taxa deductibila aferenta acestora nu se deduce.

-Achizitiile pentru care nu se cunoaste destinatia, respectiv daca vor fi utilizate pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere sau pentru operatiuni care nu dau drept de deducere, ori pentru care nu se poate determina proportia in care sunt sau vor fi utilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si operatiuni care nu dau drept de deducere se evidentiaza intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestor achizitii se deduce pe baza de pro-rata.

In concluzie, trebuie sa tineti o evidenta distincta.

-Pentru achizitiile aferente activitatii de comert aveti drept de deducere TVA integral.
-Pentru achizitiile aferente activitatii de subinchiriere nu aveti drept de deducere TVA.
-Pentru achizitiile comune, in masura in care nu se poate stabili o impartire intre cele doua activitati, veti deduce TVA pe baza de prorata.

In cazul prezentat, prorata se calculeaza ca raport intre valoarea vanzarilor din activitatea de comert (fara TVA) si valoarea tuturor vanzarilor societatii (activitate de comert + subinchiriere). Cu toate acestea, in masura in care operatiunea de subinchiriere este accesorie activitatii principale atunci aceasta se exclude din calculul prorata TVA, ceea ce inseamna ca si pentru achizitiile comune veti putea deduce TVA in proportie de 100%.

O operatiune este accesorie activitatii principale daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a. realizarea acestei operatiuni necesita resurse tehnice limitate privind echipamentele si utilizarea de personal;
b. operatiunea nu este direct legata de activitatea principala a persoanei impozabile; si
c. suma achizitiilor efectuate in scopul operatiunii si suma taxei deductibile aferente operatiunii, sunt nesemnificative.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Pro-rata TVA. In ce conditii apare obligatia de comunicare a pro-ratei?":
Rating:

Nota: 3.88 din 4 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.