Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Pro-rata TVA. In ce conditii apare obligatia de comunicare a pro-ratei?

20-Ian-2014
6223

Comunicarea pro-ratei TVA se face in acest an pana la 27 ianuarie inclusiv. Insa numai unele conditii obliga firmele sa aplice pro-rata TVA.


Luam ca exemplu cazul unei societati care inchiriaza in 2010 un spatiu de la o persoana fizica, pentru o perioada de 10 ani, platind suma totala de 200.000 lei. In aceeasi zi, cand a avut loc aceasta operatiune s-a incheiat un contract de subinchiriere cu o persoana juridica, pentru o perioada de 10 ani, pentru 50% din spatiul respectiv si s-a emis o factura fara TVA pentru suma de 100.000 lei, suma care a fost incasata in aceeasi zi.

Unitatea utilizeaza spatiul ramas neinchiriat (50%) pentru activitati de comert impozabile. La inregistrarea in evidenta contabila a veniturilor din inchirieri, pentru perioada celor 10 ani, suma aferenta s-a inregistrat in contul 472. Lunar se face inregistrarea 472=706. La spatiul subinchiriat unitatea nu face nicio cheltuiala, intrucat toate cheltuielile de intretinere, utilitati etc, sunt suportate si sunt facturate de furnizori direct firmei care a subinchiriat.

Se va vedea in ce masura unitatea care a inchiriat initial spatiul este obligata sa determine ponderea acestor venituri din inchirieri din totalul veniturilor activitatii sale si sa aplice aceasta cota asupra intregii sume a TVA deductibil inregistrat de firma lunar pentru a ajusta TVA.

In plus, vom stabili daca se face in aceasta situatie o

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
ajustare a TVA in favoarea bugetului statului fiind cunoscut faptul ca firma nu face de-a lungul celor 10 ani nicio cheltuiala in legatura cu spatiul dat spre inchiriere.

Stabilim astfel in ce masura exista obligatia de a aplica prorata TVA avand in vedere faptul ca societatea deruleaza atat operatiuni taxabile TVA (comert), cat si operatiuni scutite fara drept de deducere (subinchiriere).

Conform art. 147 din Codul fiscal, persoana impozabila care realizeaza sau urmeaza sa realizeze atat operatiuni care dau drept de deducere (taxabile), cat si operatiuni care nu dau drept de deducere este denumita in continuare persoana impozabila cu regim mixt.

In acest caz,

-Achizitiile destinate exclusiv realizarii de operatiuni care permit exercitarea dreptului de deducere (activitatea de comert in cazul dvs.), inclusiv de investitii destinate realizarii de astfel de operatiuni, se inscriu intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestora se deduce integral.

-Achizitiile destinate exclusiv realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere (activitatea de subinchiriere in cazul dvs.), precum si de investitii care sunt destinate realizarii de astfel de operatiuni se inscriu intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari pentru aceste operatiuni, iar taxa deductibila aferenta acestora nu se deduce.

-Achizitiile pentru care nu se cunoaste destinatia, respectiv daca vor fi utilizate pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere sau pentru operatiuni care nu dau drept de deducere, ori pentru care nu se poate determina proportia in care sunt sau vor fi utilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si operatiuni care nu dau drept de deducere se evidentiaza intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestor achizitii se deduce pe baza de pro-rata.

In concluzie, trebuie sa tineti o evidenta distincta.

-Pentru achizitiile aferente activitatii de comert aveti drept de deducere TVA integral.
-Pentru achizitiile aferente activitatii de subinchiriere nu aveti drept de deducere TVA.
-Pentru achizitiile comune, in masura in care nu se poate stabili o impartire intre cele doua activitati, veti deduce TVA pe baza de prorata.

In cazul prezentat, prorata se calculeaza ca raport intre valoarea vanzarilor din activitatea de comert (fara TVA) si valoarea tuturor vanzarilor societatii (activitate de comert + subinchiriere). Cu toate acestea, in masura in care operatiunea de subinchiriere este accesorie activitatii principale atunci aceasta se exclude din calculul prorata TVA, ceea ce inseamna ca si pentru achizitiile comune veti putea deduce TVA in proportie de 100%.

O operatiune este accesorie activitatii principale daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a. realizarea acestei operatiuni necesita resurse tehnice limitate privind echipamentele si utilizarea de personal;
b. operatiunea nu este direct legata de activitatea principala a persoanei impozabile; si
c. suma achizitiilor efectuate in scopul operatiunii si suma taxei deductibile aferente operatiunii, sunt nesemnificative.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Pro-rata TVA. In ce conditii apare obligatia de comunicare a pro-ratei?":
Rating:

Nota: 3.88 din 4 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.