Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Procedura de despagubire in contextul unui contract de leasing

14-Mar-2012
2897
O firma de leasing operational primeste de la societatea de asigurari o suma reprezentand despagubiri, aferente avarierii unei masini de catre utilizator. Stabilim astfel cum se va proceda cu suma primita ca despagubire, in conditiile in care utilizatorul nai are de platit rate, iar firma doreste sa efectueze o compensare intre facturile aflate pe sold si suma primita ca despagubire. Vom vedea si cum se trateaza TVA-ul intr-o astfel de situatie.
Raspuns: 
In opinia noastra aceasta suma primita drept despagubire pentru avarierea unui autoturism nu este supusa TVA, respectiv societatea dvs nu colecteaza TVA la incasare, deoarece nu este o "prestare de servicii sau livrare de bunuri" in sfera TVA, conform art. 126 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Un punct de vedere in acest sens a fost emis si de autoritatile fiscale prin circulara nr. 53422/15.11.2007 modificata prin Circulara MEF nr. 50446/14.02.2008, din care prezentam un extras:
"Societatea asigurate incaseaza despagubiri pentru daune totale daca bunul este distrus in intregime si nu mai poate fi utilizat sau daca a disparut din cauze de forta majora sau calamitati naturale (inundatii, razboaie, revolutii, incendii pentru care pompierii au constat ca sunt datorate exclusiv din alte cauze decat eroarea umana, s.a).
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Potrivit art. 128 alin (8) lit. a) din Codul fiscal , bunurile constatate lipsa din cauze de forta majora sau din calamitati naturale nu constituie livrare de bunuri, deci societatea nu trebuie sa colecteze TVA, iar conform art. 145, alin. (3) din Codul fiscal , societatea isi pastreaza dreptul de deducere exercitat la achizitia bunului respective. Cu toate ca societatea in cauza incaseaza o despagubire pentru bunul constatat lipsa, aceasta nu constituie baza de impozitare pentru TVA, indiferent ca sunt bunuri de natura stocurilor sau bunuri de natura mijloacelor fixe. Conform pct. 54 alin. (9) din Normele metodologice, nu se vor face nici ajustari ale taxei in aceste situatii, indiferent daca bunurile de capital sunt bunuri imobile."
In ce priveste decontarea acestor sume cu clientul societatii de leasing (utilizator) situatiile nu sunt reglementate expres, si probabil nici nu ar trebui sa fie, avand in vedere existenta Codului civil , adoptat prin Legea 287/2009 , republicata cu modificari, privind contractele civile (contracte comerciale, conform reglementarilor precedente)ce stabileste procedura de plata, posbilitatea platii in contul creditorului sau in contul unui tert. Se necesita existenta unui acord scris, dupa cum ati precizat si dvs.
Astfel in practica se intalnesc urmatoarele situatii:
-societatea de leasing incaseaza despagubirea de la asigurator, opreste contravaloarea facturilor pe care le-a emis catre utilizator si nu le-a incasat si ramburseaza utilizatorului diferenta ramasa. Aceasta varianta este mai des intalnita, deoarece o mare parte a utilizatorilor nu au banii necesari achitarii tuturor datoriilor catre societatea de leasing;
- societatea de leasing cere utilizatorului sa plateasca toate facturile emise - inclusiv ultima factura si eventualele comisioane de inchidere anticipata. Dupa ce a incasat facturile emise transmite asiguratorului acordul de a efectua plata despagubirii in contul utilizatorului.
Consideram ca se procedeaza ca in prima varianta, astfel ca societatea de leasing incaseaza despaguirea si vireaza utilizatorului diferentele de plata dupa ce a compensat valoarea facturilor emise si neincasate catre utilizator.
Pentru societatea de leasing aceasta suma este o incasare in numele clientului si se poate stinge direct facturile emise catre utilizator, iar restul se deconteaza prin transfer bancar.
Monografie contabila
a) Incasare despagubire, in numele utilizatorului
5121"Conturi la banci" = 462 "Creditori diversi"
Incasare facturi datorare la plata
462"Creditori diversi" = 4111 "Clineti" . Consideram ca nu se incalca principiul necompensarii, deoarece anterior au fost evidentiate veniturile si chetuielile, iar suma incasata in banca este o incasare in numele clientului
Restituirea diferentei, in contul clientului (utilizatorului)
462"Creditori diversi" = 5121" Conturi la banci"
Obervam ca soldul contului 462 "Creditori diversi" este soldat in urma restituirii diferentei, catre utilizator.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Procedura de despagubire in contextul unui contract de leasing":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sisteme moderne de plata la comercianti. Oficial ANAF
    • Autoritatile fiscale aduc in atentia contribuabililor faptul ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 913 din 14 noiembrie 2016 a fost publicata Legea 209/2016 pentru modificarea si completarea OUG nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. Astfel, odata cu Legea 209/2016 pentru modificarea si completarea OUG 193/2002 si noile reglementari aferente, se instituie obligatia pentru persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si care realizeaza anual o...» citeste mai departe aici

  • O sansa unica pentru profesionistii din domeniul fiscal-contabil
    • Ca profesionist, aveti sansa de a testa gratuit si de a beneficia astfel de cel mai puternic instrument de informare legislativa si consultanta specializata in domeniul taxelor si impozitelor!. Consilierul de Taxe si Impozite pentru Contabili cuprinde raspunsurile in concordanta cu litera legii, va asigura ca inregistrarile fiscal-contabile sunt perfecte in cazul unei inspectii si va aduce un sprijin esential pentru a avea declaratiile completate corect si raportate la timp! Profitati de o sansa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.