Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Procedura de plata si rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal. Proiect NOU

15-Mar-2016
732

MFP a publicat recent noul proiect de ordin al ministrului finantelor publice si al ministrului justitiei privind aprobarea procedurilor de stabilire, plata si rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si a modelului si continutului unor formulare utilizate in administrarea impozitului pe venit.

Potrivit dispozitiilor art. 111 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care realizeaza venituri din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii, asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, datoreaza impozit pe venit.

In cazul in care transmisiunea dreptului de proprietate se realizeaza prin procedura notariala, impozitul se calculeaza si se incaseaza de notarul public inainte de autentificarea actului sau, dupa caz, intocmirea incheierii de finalizare a succesiunii si se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost incasat.

De asemenea, notarii publici au obligatia sa depuna semestrial, la organul fiscal teritorial, o declaratie informativa privind transferurile de proprietati imobiliare, cuprinzand elemente pentru fiecare tranzactie, pe beneficiari de venit.

In cazul in care, dupa autentificarea actului sau intocmirea incheierii de finalizare in procedura succesorala, se constata erori sau omisiuni in calcularea si incasarea impozitului, notarul public comunica organului fiscal competent aceasta situatie, cu motivarea cauzelor care au determinat eroarea sau omisiunea. Organul fiscal competent stabileste impozitul pe veniturile din transferul proprietarilor imobiliare din patrimoniul personal datorat si diferenta de impozit de plata si emite o decizie de impunere, potrivit dispozitiilor art. 112 din Codul fiscal.

In situatia in care transferul dreptului de proprietate sau al dezmmembramintelor acestuia se realizeaza prin hotarare judecatoareasca ori prin alta procedura decat cea notariala, impozitul se calculeaza si se incaseaza de catre organul fiscal competent, pe baza deciziei de impunere, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei.

Procedura de calcul, incasare si plata a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, precum si obligatiile declarative, se stabilesc prin norme metodologice emise prin ordin comun al ministrului finantelor publice si ministrului justitiei, cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, in conformitate cu dispozitiile art. 111 alin. (8) din Codul fiscal.

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

In vederea aplicarii dispozitiilor art. 111, alin. (8) din Codul fiscal, prin prezentul proiect de ordin se propune:

1. Aprobarea modelului si continutului urmatoarelor formulare, precum si a instructiunilor de completare a acestora:

- 208 Declaratie informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal", utilizat pentru declararea impozitului calculat si incasat de notarii publici, pe beneficiari de venit;

Totodata, in vederea simplificarii procedurii de notificare a organului fiscal tranzactiile cu valoare declarata sub valoarea minima stabilita prin studiul de piata, propunem introducerea in continutul formularului 208 a unor informatii care vor permite notarilor publici indeplinirea obligatiei prevazute la art. 111 alin. (4) din Codul fiscal, pe baza aceluiasi formular prin care se declara impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare si celelalte elemente privind tranzactiile imobiliare.

- 209 Declaratie privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal utilizat pentru declararea veniturilor obtinute din transferul dreptului de proprietate asupra proprietatilor imobiliare prin alta procedura decat cea notariala sau judecatoareasca.

- 253 Decizie de impunere privind venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, utilizat de organul fiscal competent pentru stabilirea impozitului pe venit, in cazul in care transferul dreptului de proprietate asupra proprietatilor imobiliare se face prin alta procedira decat cea notariala.

- 254 Decizie de impunere privind rectificarea impozitului venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, utilizat pentru stabilirea diferentelor de impozit de plata, in cazul in care, dupa autentificarea actului sau intocmirea incheierii de finalizare in procedura succesorala, de catre notarul public, se constata erori sau omisiuni in calcularea si incasarea impozitului.

- Borderou privind distribuirea catre unitatile administrativ-teritoriale a sumei reprezentand impozit pe venitul din transferurile proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.

- Situatia centralizata a sumelor care urmeaza a fi virate unitatilor administrativ-teritoriale publice in contul 21.03.02.18 - Veniturile bugetului local - Impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.

2. Aprobarea procedurii privind declararea si plata impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.

3. Aprobarea procedurii de emitere a Deciziei de impunere privind venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.

4. Aprobarea procedurii de rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.

Proiectul de ordin a fost elaborat si cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Procedura de plata si rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal. Proiect NOU":
Rating:

Nota: 3 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

  • Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?
    • In cazul urmator, actionariatul societatii A este detinut de doua persoane fizice in proportii egale 50% X si 50% Y. Persoana X cedeaza partile sociale societatii B care devine actionar in A. Capitalul social al lui A este 200 lei. Vom vedea care este monografia contabila si ce declaratii trebuie depuse de cele doua societati A si B. Iata raspunsul specialistului: La nivelul societatii A, nu exista inregistrari contabile (schimbare asociatilor nu genereaza modificari). Daca partile sociale sunt...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.