Procedura restituirii de la buget
Intrebare:
Care va fi procedura fiscala de declarare si recuperare pentru sumele privind TVA, impozit pe profit, majorari si penalitati, castigate de societate impotriva ANAF in instanta ca urmare a unei hotarari definitive si irevocabile?
Raspuns:
Restituirea unor sume de la buget este una dintre cele mai complexe proceduri fiind de asemenea cunoscuta dificultatea de a obtine de la Administratia fiscala recuperarea sumelor achitate. Atunci cand nu este absolut necesara restituirea este mai accesibila solicitarea compensarii sumelor cu obligatii fiscale viitoare.
Operatiunea de restituire este reglementata de art. 117 din Codul de procedura fiscala si intervine pentru sumele:
- platite fara existenta unui titlu de creanta;
- platite in plus fata de obligatia fiscala;
- platite ca urmare a unei erori de calcul;
- platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale;
- de rambursat de la bugetul de stat;
- stabilite prin hotarari ale organelor judiciare sau ale altor organe competente potrivit legii;
- ramase dupa efectuarea distribuirii sumelor realizate in cadrul procedurii executarii silite;
- rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din retinerile prin poprire, dupa caz, in temeiul hotararii judecatoresti prin care se dispune desfiintarea executarii silite.
Spre deosebire de compensare, unde operatiunea se realizeaza in prezent din oficiu, pentru persoanele juridice restituirea opereaza numai in baza cererii. Va prezentam, succint, care sunt etapele derularii procedurii de restituire:
1. Determinarea sumelor susceptibile de restituire si oportunitatea utilizarii acestora pentru stingerea obligatiilor restante. In perspectiva solicitarii restituirii si a solutionarii favorabile a acesteia trebuie avut in vedere si termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea. Acesta este de 5 ani calculat de la 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.
2. Depunerea cererii de restituire la organul fiscal care are competenta sa o solutioneze cu anexarea documentelor necesare solutionarii cererii de restituire. Organul fiscal competent sa efectueze restituirea - organul fiscal pe raza caruia se afla domiciliul fiscal al solicitantului sau cel competent pentru celelalte cazuri speciale: marii contribuabili, contribuabili mijlocii si persoane nerezidente. Cererea de restituire va fi insotita de copii dupa documentele din care rezulta ca suma a fost platita la buget pentru sumele platite fara existenta unui titlu de creanta, precum si de copii legalizate dupa hotararile definitive si irevocabile sau de pe decizii ale organelor jurisdictionale sau administrative, dupa caz, pentru sumele stabilite prin acestea.
3. Organul fiscal efectueaza verificari cu privire la alte obligatii fiscale si compenseaza suma de restituit cu eventuale obligatii fiscale neachitate sau viitoare potrivit art. 116 din Codul de procedrua fiscala.
4. Finalizarea procedurii. Termenul de solutionare a cererii de restituire este de 45 de zile, cu posibilitatea prelungirii acestuia pentru solicitarea de informatii suplimentare. In cazul in care organele fiscale intarzie efectuarea restituirii, potrivit art. 124 din Codul de procedura fiscala solicitantul restituirii poate cere plata unei dobanzi determinata de numarul de zile de intarziere si cote majorarilor de intarziere de 0,04%.
In urma finalizarii procedurilor prealabile de verificare si de compensare, organul fiscal intocmeste nota de restituire. Dupa aprobarea restituirii, organul fiscal dispune restituirea sumelor respective trezoreriei teritoriale. Restituirea se finalizeaza prin transferul sumelor cuvenite in contul bancar indicat in cererea de restituire sau se realizeaza in numerar la trezoreria locala pentru persoanele fizice.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Obligatii fiscale aferente arendei achitate in plus. Procedura de restituire
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit inregistrata in scopuri de tva a incheiat anul trecut un contract de arenda cu o persoana fizica. Societatea a platit anticipat arenda pe un an intreg din noiembrie 2023 - octombrie 2024 conform contractului si a retinut la sursa impozit venit si CASS in contul persoanei fizce. A declarant impozitul si CASS in declaratia 112 si l-a platit. In luna martie se modifica contractual in sensul scaderii suprafetei primita in areda, cu obligatia arendatorului...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Calcul salariu cu tichete de masa
Intrebare: Pentru tichetele de masa se retine intai CASS 10% si apoi se calculeaza impozitul de 10% la suma redusa cu CASS? Exemplu: 20 tichete masa x 40 ron/tichet = 800 ron CASS 10% = 80 ron Impozit pe tichete de masa 10% = (800-80)*0.1 = 72 ron Valoare neta tichete = 800-80-72=648 ron Sau am: 800-80-80 = 640 ron Aceasta informatie imi trebuie pentru completarea corecta a D112?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regim fiscal TVA pentru vanzare corp funciar unic
Intrebare: O societate (SRL) platitoare de TVA si impozit pe profit in anul 2021 a achizitionat un imobil format dintr-un teren construibil si o constructie veche (identificate printr-un singur numar cadastral) de la o persoana fizica, fara sa deduca TVA. Societatea vrea sa vanda acest imobil, iar cumparatorul va fi o persoana fizica (fiul asociatului unic). Mentionez ca valoarea terenului este mai mare decat valoarea cladirii. In acest caz firma trebuie sa intocmeasca factura cu TVA (exista obligatia...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Profesia de medic exercitata pe teritoriul Romaniei
Intrebare: Un medic specialist de medicina interna, cetatean roman, cu cetatenie dubla (Ro - Irlandeza) cu examen de specialitate dobandit in Romania in 2012 a practicat medicina in Irlanda de la inceput pana in prezent. Din 2021 este pe teritoriul Romaniei. A ramas inscris in Colegiul medicilor din Irlanda si a lucrat pentru Irlanda de la distanta unde este inregistrat ca medic specialist cu drept de libera practica. Numarul de inregistrare este 401838 - datele pot fi verificate pe site-ul...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Promisiune de vanzare-cumparare teren. Evidentiere facturi emise
Intrebare: O societatea platitoare de TVA incheie in luna martie 2024 o promisiune de vanzare-cumparare a unui teren construibil de la o persoana fizica. La data incheierii promisiunii societatea plateste un avans iar diferenta de plata se va achita in mai multe rate pana la finalul anului 2024 cand se va incheia contractul final de vanzare-cumparare. Solicit respectuos sa-mi precizati cand se va face declararea terenului in decontul de TVA si in declaratia 394. La data incheierii promisiunii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz