Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Punerea gratuita la dispozitia salaritului a unei locuinte. Care sunt implicatiile fiscale?

15-Nov-2016
326

In analiza de mai jos, avem un salariat de nationalitate straina, rezident fiscal in Romania si salariat al unei companii romanesti cu capital 100% strain, care foloseste un apartament proprietate a societatii la care este angajat ca locuinta de serviciu. Vom vedea daca se poate considera ca este un avantaj salarial in natura aceasta folosinta a locuintei.

Punerea gratuita la dispozitia salaritului a unei locuinte si oricaror alte bunuri sau servicii va genera un avantaj impozabil la nivelul acestuia, potrivit art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal coroborat cu pct. 12 alin. (3) lit. f) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol din Codul fiscal. In acest sens, contravaloarea folosintei unei locuinte in scop personal si a cheltuielilor conexe de intretinere, cum sunt cele privind consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele asemenea, cu exceptia celor prevazute in mod expres la art. 76 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, reprezinta avantaje care se iau in calcul la stabilirea venitului impozabil din salarii.

Potrivit art. 76 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit, "contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau a locuintei din incinta unitatii ori caminului militar de garnizoana si de unitate, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensatia lunara pentru chirie pentru personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si compensarea diferentei de chirie, suportata de persoana fizica, conform legilor speciale".

De asemenea, in aplicarea prevederilor art. 76 alin. (4) lit. d) prin locuinte acordate ca urmare a specificitatii activitatii se intelege acele locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara in locuri izolate, precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice, sau in conditiile in care este solicitata prezenta permanenta pentru supravegherea unor instalatii, utilaje si altele asemenea.

Locuinta de serviciu este definita ca fiind spatiul destinat angajatilor agentilor economici, acordata in conditiile contractului de munca, astfel cum este definita si de Legea locuintei nr. 114/1996, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit art. 2 lit. d) din Legea 114/1996, termenul "locuinta de serviciu" utilizat in cuprinsul legii desemneaza locuinta destinata functionarilor publici, angajatilor unor institutii sau agenti economici, acordata in conditiile contractului de munca, potrivit prevederilor legale. Locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul angajatorului si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.

Pentru a indeplini conditiile de locuinta de serviciu, imobilul pus la dispozitie, trebuie sa faca parte din patrimoniul angajatorului, acordarea sa fie cuprinsa in prevederile contractului individual de munca, repartizarea sa aiba la baza o repartitie de serviciu, sa fie situat in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare. Potrivit art. 29 alin. (2) din Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, conditiile de administrare si de inchiriere a acestor locuinte se vor stabili de catre conducerile agentilor economici sau ale institutiilor detinatoare, cu respectarea prevederilor legale.

Asadar, din punct de vedere fiscal, pentru a putea incadra contravaloarea folosintei unei locuinte drept venit neimpozabil, relevant este punerea acesteia la dispozitia salariatului pe baza unei repartitii de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate. In concluzie, in masura in care nu pot fi indeplinite conditiile exprese prevazute de art. 76 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, asigurarea cazarii salariatilor de catre angajator va genera un avantaj impozabil pentru acestia, potrivit art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal coroborat cu pct. 12 alin. (3) lit. f) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (3) din Codul fiscal.

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Punerea gratuita la dispozitia salaritului a unei locuinte. Care sunt implicatiile fiscale?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.