Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Rambursare TVA import. Cum se poare recupera TVA-ul achitat in vama?

24-Apr-2014
8424

Pentru o firma care a achizitionat un utilaj din import (Elvetia) si care s-a inregistrat in sistemul EORI, platin in vama TVA-ul aferent, vom stabili procedura necesara pentru a recupera TVA-ul achitat in vama. TVA-ul aferent bunurilor achizitionate din import este considerat deductibil in masura in care bunurile sunt destinate activitatilor impozabile ale societatii.


Documentul justificativ pentru deducerea TVA este Declaratia vamala de import. In jurnalul de cumparari, conform modelului orientativ stabilit prin Ordinul ANAF, importul se inregistreaza la randurile 6 si 7 "Achizitii de bunuri si servicii de bunuri din tara si importuri de bunuri taxabile" , iar in Decontul de TVA acesta se declara la rd. 22 sau 23 in functie de cota de TVA aplicabila 24% sau 9%. Asadar, TVA se recupereaza prin decontul de TVA depus la organul fiscal, bifand optiunea "DA" pe decontul de TVA la intrebarea: Solicitati rambursarea soldului sumei negative de TVA?"
In urma acestei solicitari, daca suma solicitata la rambursare este mai mare de 45.000 lei societatea va fi suspusa controlului ANAF in vederea rambursarii sumei, in cazul in care aceasta este mai mica de 45000 lei, suma va fi rambursata iar controlul ANAF va fi ulterior, conform OUG 8/2014 care a modificat Codul de procedura fiscala incepand cu 1 martie. Asadar, rambursarea cu control ulterior pentru sume mai mici de 45000 lei se aplica incepand cu deconturile de TVA depuse pentru luna martie 2014.

Mai jos va redam si modul de reflectare in contabilitate a operatiunilor de import.
Potrivit pct. 154 alin. (3) din Reglementarile contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin OMFP 3055/2009, stocurile cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sunt in curs de aprovizionare se reflecta distinct in contabilitate (grupa 32 "Stocuri in curs de aprovizionare" din Planul de conturi general). Pct. 155 din acelasi act normativ stabileste ca inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor.

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii


In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietatii si de livrare coincid. Totusi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:

* bunuri vandute in consignatie sau stocurile la dispozitia clientului;
* stocuri gajate livrate creditorului beneficiar al gajului, care raman in evidenta debitorului pana la vanzarea lor;
* bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
* bunuri livrate si nefacturate, care trebuie scoase din evidenta, transferul de proprietate avand loc;
* bunuri vandute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vanzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vandute ies din stocul vanzatorului din momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.

Asadar, inregistrarea marfurilor in contabilitate se efectueaza in functie de momentul transferului riscurilor si beneficiilor.

Exemplu:

In luna martie se primeste o factura de la un furnizor extracomunitar.
In luna aprilie se receptioneaza marfa.
Considerand ca riscurile si beneficiile aferente au fost transferate la momentul facturarii, inregistrarile contabile sunt:

* in luna septembrie, la cursul de la data emiterii facturii:

327 "Marfuri in curs de aprovizionare" = 401 "Furnizori"

* la data de 31 martie, in situatia in care factura nu a fost achitata furnizorului:

Potrivit pct. 186 din reglementarile mentionate la finele fiecarei luni, creantele si datoriile in valuta se evalueaza la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei din ultima zi bancara a lunii in cauza. Diferentele de curs inregistrate se recunosc in contabilitate la venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar, dupa caz.

401 "Furnizori" = 765 "Venituri din diferente de curs valutar"

Sau:

665 "Cheltuieli din diferente de curs valutar" = 401 "Furnizori"

* in luna aprilie, la receptia marfurilor, la cursul de la data emiterii facturii, adica din momentul transferului riscurilor si beneficiilor:

371 "Marfuri" = 327 "Marfuri in curs de aprovizionare"

* potrivit declaratiei vamale de import se inregistreaza:

371 "Marfuri" = 446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" - taxe vamale, comision vamal

4426 "TVA deductibila" = 5121 "Conturi la banci in lei" – TVA

446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" = 5121 "Conturi la banci in lei"


In conformitate cu prevederile art. 1391 alin. (2) din Codul fiscal, daca elementele folosite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operatiuni, alta decat importul de bunuri, se exprima in valuta, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza.

In acest sens, pct. 22 alin. (1) din Titlul VI din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
stabileste ca prin ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei se intelege cursul de schimb comunicat de respectiva banca in ziua anterioara si care este valabil pentru operatiunile care se vor desfasura in ziua urmatoare.

In ceea ce priveste diferentele de curs valutar care apar cu ocazia decontarii creantelor si datoriilor in valuta la cursuri diferite fata de cele la care au fost inregistrate initial pe parcursul lunii sau fata de cele la care sunt inregistrate in contabilitate, acestea trebuie recunoscute in luna in care apar, ca venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar.

Atunci cand creanta sau datoria in valuta este decontata in decursul aceleiasi luni in care a survenit, intreaga diferenta de curs valutar este recunoscuta in acea luna. Atunci cand creanta sau datoria in valuta este decontata intr-o luna ulterioara, diferenta de curs valutar recunoscuta in fiecare luna, care intervine pana in luna decontarii, se determina tinand seama de modificarea cursurilor de schimb survenita in cursul fiecarei luni.

La finele fiecarei luni, creantele si datoriile in valuta se evalueaza la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de BNR din ultima zi bancara a lunii in cauza. Diferentele de curs inregistrate se recunosc in contabilitate la venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar.

Nu exista alte declaratii speciale care se depun la autoritati pentru importuri.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Rambursare TVA import. Cum se poare recupera TVA-ul achitat in vama?":
Rating:

Nota: 4 din 6 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

  • ANAF in control! Cei vizati au atestate de comercializare produse accizabile
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala a Vamilor, efectueaza in perioada 03.01.2017-31.01.2017, o operatiune de identificare si avertizare a agentilor economici asupra consecintelor nedepunerii, pana la data de 15.02.2017, a cererilor pentru obtinerea noilor atestate pentru comercializare si distributie in sistem angro/en detail de produse energetice, bauturi alcoolice si tutun prelucrat. Astfel, cei ce detin atestate pentru desfasurarea activitatii de distributie si...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Refacturarea cheltuielilor. Cum procedam pentru o microintreprindere?
    • Stabilim mai jos care este tratamentul fiscal pentru o societate platitoare de impozit pe venit (microintreprindere) pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile (curent, apa, intretinere etc). Societatea detine un spatiu comercial pe care il inchiriaza unei alte societati, iar refacturarea cheltuielilor de utilitati se face exact la valoarea acestora (fara a se adauga nimic in plus). Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.