Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Rambursarea TVA. Modificari si efecte

22-Sep-2009
3210

Articol preluat din Newslsetter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 33/ august 2009

Noutate
Una dintre probleme stringente cu care se confrunta contribuabilul roman este intarzierea rambursarilor de TVA de catre Fisc. Recent s-au luat masuri legislative privind chestiunea rambursarii TVA.

Este vorba despre Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.308/2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata aprobata prin decizia de rambursare.

1. Categoria de risc fiscal
In ceea ce priveste modalitatile de restituire a TVA, noua reglementare nu aduce noutati.

Astfel, in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, Fiscul incadreaza fiecare persoana impozabila intr-o categorie de risc fiscal. In functie de acest risc fiscal, rambursarea TVA se solutioneaza astfel:

 prin emiterea deciziei de rambursare a TVA;

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

 cu analiza documentara;
 cu inspectie fiscala anticipata.

Deciziile de rambursare a TVA emise in cazul riscului fiscal mic si mediu sunt decizii sub rezerva verificarii ulterioare.

2. Ordinea de solutionare a cererilor de rambursare
Nici in privinta ordinii de solutionare a cererilor nu avem noutati. Noua reglementare trimite expres la vechea modalitate, si anume la solutionarea cererilor in ordinea cronologica a inregistrarii lor la Fisc.

3. Termenul de solutionare a cererilor de rambursare
Noua reglementare nu modifica termenul de solutionare a cererii de rambursare, care ramane cel vechi, de 45 de zile de la inregistrare.

In situatiile in care, pentru solutionarea cererii, sunt necesare informatii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, potrivit Codului de procedura fiscala termenul de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii informatiilor si data primirii lor.

In cazul in care, pentru obtinerea informatiilor suplimentare, Fiscul solicita altor organe fiscale efectuarea unui control incrucisat, acesta transmite rezultatele controlului in termen de 45 de zile de la solicitare. Acest termen se poate prelungi in cazuri justificate cu 45 de zile.

Controlul incrucisat in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare poate fi efectuat si de catre comisarii Garzii Financiare, in cazuri temeinic justificate, cu aprobarea presedintelui ANAF.

4. Cum se face restituirea?
In cazul in care ni s-a emis o decizie de rambursare a TVA si avem inregistrate obligatii fiscale restante, Fiscul efectueaza compensarea acestora.

In situatia in care suma aprobata la rambursare, inscrisa in decizia de rambursare a TVA, este mai mare decat cuantumul obligatiilor fiscale compensate, restituirea diferentei se efectueaza in termen de 45 de zile.

Important
Sa nu uitam ca pentru sumele de rambursat de la buget avem dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de solutionare a cererii de rambursare. Acordarea dobanzilor se face numai in baza unei cereri. Dobanda datorata este la nivelul majorarii de intarziere, adica este de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care depun deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, au posibilitatea sa urmareasca stadiul solutionarii acestora, pe paginawww.anaf.ro.

Concluzie
Ordinul nu aduce modificari spectaculoase in ceea ce priveste rambursarile de TVA.
Pentru nerambursarea TVA in termenul de 45 de zile, ne-am fi asteptat ca noua reglementare sa prevada ca se acorda dobanzi automat, asa cum de altfel, se pretinde contribuabililor care nu-si indeplinesc obligatiile fiscale la termen.

Plata de catre Fisc a dobanzilor, doar ?la cererea contribuabilului? ne duce cu gandul la eventuale represiuni descurajante ale Fiscului impotriva indraznetului care a formulat cererea. Sa speram totusi ca Fiscul nu va declansa controale exagerate impotriva acestuia...

Acte normative aplicabile:
Capitolul II lit. A pct. 1, 2 si 6 din Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobata prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.857/2007

Art. 1, art. 2 alin. (1), (2) si (5), art. 3 din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.308/2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata aprobata prin decizia de rambursare

Art. 70, art. 120 alin. (7) si art. 124 din Codul de procedura fiscala

Articol adaugat in 22 septembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Rambursarea TVA. Modificari si efecte":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.