Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Raport: Probleme de organizare din cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili

02-Sep-2016
471

ANAF a publicat la inceputul lunii septembrie a.c., pe pagina proprie, Raportul de asistenta tehnica privind imbunatatirea Administrarii Riscului de Conformare pe care il prezinta Marii Contribuabili. Raportul indica problemele identificate de un expert strain in cadrul analizei facute anul trecut.

"Modernizarea DGAMC din cadrul ANAF constituie o componenta importanta a programului de reforma economica a guvernului Romaniei. Date fiind spatiul limitat de noi cheltuieli si recentele reduceri ale cotei taxei pe valoarea adaugata (TVA), autoritatile au un interes major sa eficientizeze colectarea veniturilor. Guvernul are in vedere ca ANAF, ti in mod special Directia sa de Administrare a Marilor Contribuabili, sa ofere o mai buna administrare a contribuabililor si sa reduca gap-ul fiscal pentru a genera venituri suplimentare.

Din anul 2015 s-au inregistrat unele progrese, dar inca se mentin provocari considerabile si loc de imbunatatire in ceea ce priveste implementarea metodelor bazate pe risc la nivelul DGAMC. Misiunea TA din partea DAF din august 2015 a constatat ca eficacitatea DGAMC era limitata de constrangeri de natura legislativa, procedurala si structurala. Au fost efectuati pasii initiali de imbunatatire a structurii DGAMC si a bazei de clienti a acesteia (ambele s-au modificat la 1 ianuarie 2016), dar multe dintre recomandari au ramas neimplementate [vezi Anexa I]. Timpul scurt ce s-a scurs de la misiunea din august 2015 poate justifica intarzierile ce presupun modificari legislative, dar alte schimbari ce par a fi de resortul ANAF au avansat de asemenea foarte lent. Este de asteptat ca recentele modificari legislative sa permita un ritm mai rapid de implementare a recomandarilor din 2015 si a celor formulate in acest raport.

DGAMC nu dispune de o metodologie integrata de conformare care sa ghideze activitatile operationale in directia riscurilor fiscale majore, si acest lucru trebuie modificat ca prioritate. Misiunea din august 2015 a constatat ca DGAMC se concentra excesiv de mult pe inspectie si nu pe o combinatie atent echilibrata intre servicii si aplicarea legii menita sa contracareze principalele riscuri in materie de conformare. Selectarea efectiva pe baza de riscuri era limitata in practica, multe dintre inspectii vizand rambursarile de TVA, ce constituie un risc scazut in materie de conformare pentru segmentul marilor contribuabili. Inspectiile durau mult prea mult timp comparativ cu cele mai bune practici.

Practica extrem de neobisnuita a Curtii de Conturi (CC) de a solicita DGAMA din cadrul ANAF sa efectueze inspectii la anumiti contribuabili consuma un volum considerabil din resursele DGAMC, rezultatele obtinute in schimb fiind foarte limitate.

Desi numarul inspectiilor comandate DGAMC de CC a scazut dupa misiunea din august 2015 si cele ce au mai ramas sunt evaluate de ANAF din perspectiva riscului pe care il prezinta, criteriile de risc si procesele trebuie imbunatatite considerabil pentru a asigura o concentrare pe problemele ce prezinta riscuri mai importante.

In pofida reorganizarii sale, capacitatea DGAMC de a implementa metode moderne bazate pe riscuri continua sa fie obstructionata de actuala sa structura organizatorica. Desi DGAMC a trecut la o structura imbunatatita de la 1 ianuarie 2016, noua sa structura nu corespunde recomandarilor formulate anterior de DAF ce ar facilita mai mult implementarea metodelor moderne bazate pe riscuri. Rolurile principale in materie de riscuri ce se regasesc in administratiile cu cele mai bune practici, cu ar fi cele de Titulari de Risc, Ofiteri de Legatura cu Sectorul de Activitate si de Administratori de Conturi Principale nu exista in cadrul DGAMC si aceasta nespecializare pe roluri franeaza progresul pe calea implementarii metodelor moderne bazate pe riscuri. [Vezi Anexa I pentru o varianta de lucru a Specificatiilor acestor Roluri.] Schimbarea structurii DGAMC pare a necesita aprobarea ANAF, limitand astfel capacitatea DGAMC de a actiona dinamic pentru a raspunde nevoilor sale.

Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

Functia de asistenta a contribuabililor din cadrul DGAMC este limitata si necesita imbunatatiri pentru ca marii contribuabili sa beneficieze de certitudinea de care au nevoie. DGAMC nu ofera majoritatea serviciilor dedicate contribuabililor (de ex. acorduri de pret in avans [APA], solutii obligatorii) care reprezinta norma in DMC avansate. ANAF ofera de la centru unele dintre aceste servicii contribuabililor din portofoliul DGAMC, dar intr-o maniera limitata ce nu este coordonata cu DGAMC. Metodele moderne bazate pe riscuri utilizeaza in mod expres activitatile de educare, angajare si creare de posibilitati pentru a impiedica, in primul rand, aparitia problemelor de conformare. Cu orientarea limitata a DGAMC pe abordarile preventive, si cu alocarea precara de resurse catre acestea, se pierd oportunitati de a-i ajuta pe contribuabili sa adopte decizii fiscale mai bune, iar rolul serviciilor destinate contribuabililor in reducerea gap-ului fiscal este diluat."

Raportul integral (32 pagini) poate fi consultat AICI.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Raport: Probleme de organizare din cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.