Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Raspunderea contraventionala pentru nedepunerea declaratiilor

25-Nov-2009
8988

Dat fiind volumul mare de declaratii, declaratii informative si speciale, dar mai ales in perspectiva sporirii numarului acestora de la 1 ianuarie 2010, in special in sfera TVA, este important de evaluat consecintele nedepunerii lor in termen.

Articol preluat din Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Cel mai bun serviciu de informare si consultanta in contabilitate si fiscalitate de pe piata!

Una dintre sanctiunile contraventionale mai aspre, de altfel atipice pentru sistemul uzual de amenzi, este cea aplicabila pentru declaratiile recapitulative, reglementate de Titlul VI din Codul fiscal.

Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

Spre deosebire de amenzile obisnuite, in acest caz cuantumul se determina prin aplicarea unui procent de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau, dupa caz, din diferentele nedeclarate, rezultate ca urmare a declaratiilor incorecte ori incomplete.

Din acest punct de vedere este important de determinat efectele trecerii timpului in raport cu momentul nedepunerii unei declaratii fiscale.

Termenul de prescriptie a dreptului organelor fiscale de a constata savarsirea unor contraventii si de a aplica amenzi este reglementat printr-un act normativ special fata de prevederea generala, cadru.

Astfel, in cazul declaratiilor recapitulative instituite de art. 2191 din Codul de procedura fiscala, nu va fi aplicabil termenul de prescriptie de 6 luni stabilit de art. 13 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, ci va fi aplicabil un termen special.

Aceasta solutie are in vedere prevederile alin. (4) ale aceluiasi articol potrivit caruia, prin legi speciale, pot fi prevazute si alte termene de prescriptie pentru aplicarea sanctiunilor contraventionale.

Un astfel de act normativ special este Codul de procedura fiscala care stabileste si termenul de prescriptie special, aplicabil pentru obligatii fiscale. Astfel, potrivit art. 91 alin. (1) si (2), dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, calculat de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala.

Chiar si in lipsa aplicarii termenului special de 5 ani, trebuie avut in vedere caracterul continuu al faptei ? de a nu depune declaratia ? astfel ca termenul de prescriptie a dreptului organelor fiscale de a aplica amenda nu incepe sa curga decat de la momentul la care aceasta a fost in final depusa.

De aceasta data, este aplicabil si art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, potrivit caruia, in cazul contraventiilor continue, termenul de prescriptie curge de la data constatarii faptei!

Contraventia este continua in situatia in care incalcarea obligatiei legale dureaza in timp. Practic, acest mecanism face imprescriptibila raspunderea contraventionala. Cu toate acestea, Curtea Constitutionala nu a considerat ca dispozitia incalca legea fundamentala.

Ca mijloc de atenuare a sanctiunilor contraventionale intervin prevederile art. 71 din Codul de procedura fiscala. Astfel, termenele pentru indeplinirea obligatiilor fiscale nu incep sa curga sau se suspenda in situatia in care indeplinirea acestor obligatii a fost impiedicata de ivirea unui caz de forta majora sau a unui caz fortuit.

Mai mult, obligatiile fiscale se considera a fi indeplinite in termen, fara aplicarea de sanctiuni, daca acestea se executa in 60 de zile de la incetarea acestor evenimente.

Editor www.fiscalitatea.ro
Justinian Cucu

Articol adaugat la 25 noiembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia
sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate
intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Raspunderea contraventionala pentru nedepunerea declaratiilor":
Rating:

Nota: 3.5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Format nou pentru Declaratia 600, anuntat de ANAF
    • Reamintim contribuabililor prevederile OPANAF nr.3.655/ 2015, modificat si completat prin OPANAF nr.3.696/ 2016, referitoare la modalitatea de depunere si gestionare a formularului 600 "Declaratie privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii". Cine depune Declaratia 600 Declaratia 600 se completeaza, pentru anul 2017, de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si determina venitul...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.