Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Raspunderea contraventionala pentru nedepunerea declaratiilor

25-Nov-2009
8853

Dat fiind volumul mare de declaratii, declaratii informative si speciale, dar mai ales in perspectiva sporirii numarului acestora de la 1 ianuarie 2010, in special in sfera TVA, este important de evaluat consecintele nedepunerii lor in termen.

Articol preluat din Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Cel mai bun serviciu de informare si consultanta in contabilitate si fiscalitate de pe piata!

Una dintre sanctiunile contraventionale mai aspre, de altfel atipice pentru sistemul uzual de amenzi, este cea aplicabila pentru declaratiile recapitulative, reglementate de Titlul VI din Codul fiscal.

Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii

Spre deosebire de amenzile obisnuite, in acest caz cuantumul se determina prin aplicarea unui procent de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau, dupa caz, din diferentele nedeclarate, rezultate ca urmare a declaratiilor incorecte ori incomplete.

Din acest punct de vedere este important de determinat efectele trecerii timpului in raport cu momentul nedepunerii unei declaratii fiscale.

Termenul de prescriptie a dreptului organelor fiscale de a constata savarsirea unor contraventii si de a aplica amenzi este reglementat printr-un act normativ special fata de prevederea generala, cadru.

Astfel, in cazul declaratiilor recapitulative instituite de art. 2191 din Codul de procedura fiscala, nu va fi aplicabil termenul de prescriptie de 6 luni stabilit de art. 13 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, ci va fi aplicabil un termen special.

Aceasta solutie are in vedere prevederile alin. (4) ale aceluiasi articol potrivit caruia, prin legi speciale, pot fi prevazute si alte termene de prescriptie pentru aplicarea sanctiunilor contraventionale.

Un astfel de act normativ special este Codul de procedura fiscala care stabileste si termenul de prescriptie special, aplicabil pentru obligatii fiscale. Astfel, potrivit art. 91 alin. (1) si (2), dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, calculat de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala.

Chiar si in lipsa aplicarii termenului special de 5 ani, trebuie avut in vedere caracterul continuu al faptei ? de a nu depune declaratia ? astfel ca termenul de prescriptie a dreptului organelor fiscale de a aplica amenda nu incepe sa curga decat de la momentul la care aceasta a fost in final depusa.

De aceasta data, este aplicabil si art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, potrivit caruia, in cazul contraventiilor continue, termenul de prescriptie curge de la data constatarii faptei!

Contraventia este continua in situatia in care incalcarea obligatiei legale dureaza in timp. Practic, acest mecanism face imprescriptibila raspunderea contraventionala. Cu toate acestea, Curtea Constitutionala nu a considerat ca dispozitia incalca legea fundamentala.

Ca mijloc de atenuare a sanctiunilor contraventionale intervin prevederile art. 71 din Codul de procedura fiscala. Astfel, termenele pentru indeplinirea obligatiilor fiscale nu incep sa curga sau se suspenda in situatia in care indeplinirea acestor obligatii a fost impiedicata de ivirea unui caz de forta majora sau a unui caz fortuit.

Mai mult, obligatiile fiscale se considera a fi indeplinite in termen, fara aplicarea de sanctiuni, daca acestea se executa in 60 de zile de la incetarea acestor evenimente.

Editor www.fiscalitatea.ro
Justinian Cucu

Articol adaugat la 25 noiembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia
sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate
intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Raspunderea contraventionala pentru nedepunerea declaratiilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Romania Competitiva: 18 miliarde de euro pentru atingerea a 44 de obiective
    • Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a publicat documentul final "Romania Competitiva - un proiect pentru o dezvoltare economica sustenabila 2016 - 2020", care integreaza comentariile si observatiile primite in urma sesiunilor consultative. "Romania competitiva" a inceput ca o initiativa a Guvernului Romaniei, care isi propune, ca printr-un plan de reforme economice pe termen mediu, sa ofere o varianta coerenta de dezvoltare si sa le redea romanilor increderea in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.