Fiscalitatea.ro cauta meniu

Recuperare indemnizatii din FNUASS. Termen de prescriptie. Inregistrari contabile

23-Iun-2011
10325
Problema:
Cum trebuie procedat in situatia unor concedii medicale achitate de unitate pentru care nu s-a depus cerere de recuperare la Sanatate, am inteles ca aceste sume nu se pot recupera daca sunt mai vechi de 90 de zile. As vrea sa stiu de cand este valabil acest termen de 90 de zile de recuperare a concediilor medicale si, in cazul in care au ramas sume nerecuperate, cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal aceste sume.


Solutie:
Art. 38 al OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, astfel cum a fost modificat prin OUG 117/2010, stabileste urmatoarele:

?(1) Sumele reprezentand indemnizatii, care se platesc asiguratilor si care, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, se retin de catre platitor din contributiile pentru concedii si indemnizatii datorate pentru luna respectiva.
(2) Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate.?

Pana la data intrarii in vigoare a acestor modificari (30 decembrie 2010) art. 138 stabilea ca sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din contributiile datorate pentru lunile urmatoare sau din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate
Contabilitatea organizatiilor non-profit
Contabilitatea organizatiilor non-profit
Vezi detalii
Contabilitatea activitatilor agricole
Contabilitatea activitatilor agricole
Vezi detalii
Inregistrati corect si in avantajul dvs. cheltuielile de PROTOCOL
Inregistrati corect si in avantajul dvs. cheltuielile de PROTOCOL
Vezi detalii


Asadar, dupa modificarea art.38 al OUG 158/2005 prin OUG 117/2010 recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva nu se mai poate face din contributiile datorate pentru lunile urmatoare.

In ceea ce priveste termenul de recuperare a sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, casele de asigurari sociale de sanatate considera ca aceste pot fi recuperate in termenul de 90 de zile stabilit de art. 40 din OUG 158/2005.

In opinia noastra, dispozitiile art. 40 din OUG 158/2005 precum si cele ale art. 82 din Norma de aplicare a prevederilor acestei ordonante stabilesc termenul in care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, inclusiv indemnizatia de incapacitate temporara de munca, poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.

Asadar, termenul de 90 de zile prevazut de dispozitiile legale amintite nu reprezinta termenul in care angajatorul poate sa recupereze sumele reprezentand indemnizatii platite salariatilor care, potrivit prevederilor OUG 158/2005, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.

Cele doua texte legale, art. 40 si art. 82, folosesc termenul de beneficiar, astfel: ?Indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care beneficiarul era in drept sa le solicite.?

Or, in acceptiunea OUG 158/2005 angajatorul nu are calitatea de beneficiar. Beneficiarul este persoana caruia i se acorda un drept de asigurari sociale de sanatate prevazut de OUG 158/2005, in situatia expusa, salariatul.

Asadar, dispozitiile art. 40 si art. 82 stabilesc termenul in care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate(salariatul) poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.

La aceasta concluzie se ajunge si prin interpretarea sistematica a dispozitiilor OUG 158/2005. Astfel, se observa ca dispozitiile art. 39 se refera persoana careia i se achita indemnizatia inclusiv in cazul asiguratului decedat.

Ca atare, singura concluzie care poate fi acceptata este aceea ca, termenul de 90 de zile reprezinta perioada in care care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate (salariatul) poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.
In conditiile in care, in OUG 158/2005 nu este prevazut un termen in care angajatorul poate sa solicite rambursarea acestor sume, consideram ca aceste sume pot fi recuperate in termenul general de prescriptie de 3 ani.
Insa, asa cum am aratat, punctul de vedere al caselor teritoriale de sanatate este ca acest termen este de 90 de zile.

Indemnizatiile platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva nerecuperate in termen, constituie creante prescrise.

Din punct de vedere contabil creantele prescrise se inregistreaza cu ajutorul contului 6588 ? ?Alte cheltuieli de exploatare?.

Art. 21 alin. (1) din Codul fiscal stabileste ca la determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.

Asadar, pierderile inregistrate la scoaterea acestor creante neincasate din evidenta nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile sau reglementate prin acte normative in vigoare.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Recuperare indemnizatii din FNUASS. Termen de prescriptie. Inregistrari contabile":
Rating:

Nota: 3.5 din 2 voturi
Modificari fiscal-contabile 2015

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari majore in 2015 in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele! Toate aceste se aplica deja, conform legii.

Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul "Modificari fiscal-contabile 2015"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

14-Dec-2011

parerea mea este ca nu se pune problema de o cerere a salariatului ci de faptul ca el poate sa prezinte certificatul de concediu medical la angajator in 90 de zile,iar angajatorul e obligat sa-l primeasca si sa-l platasca.Practic e cam aiurea!Totusi legea ii permite si angajatorul face probabil declaratii rectificative.De ce nu am putea intelege si asa?Legea nu stabileste termenul pana la care angajatorul este obligat sa inregistreze certificatele de CM

28-Nov-2011

Total gresit! Salariatul nu trebuie sa faca cerere de recuperare a indemnizatiei de concediu medical de la angajator deoarece acesta este obligat de norma legala sa ii achite indemnizatia cel mai târziu odatÄ? cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectivÄ?,art. 36 3lit. a din Oug 158/2005 iar incalcarea de catre angajator a acestei obligatii legale constituie contraventia prev. la art. 47 2 lit. a din Oug 158/2005. Legiuitorul nu putea sa reglementeze o alternativa in caz de incalcare a legii si prin urmare beneficiarul din art. 40 nu poate fi in nici un caz asiguratulsalariat.




Subiectele saptamanii

  • Bacsis si registrul de bani personali. O sinteza a prevederilor care se aplica de la 8 mai
    • In Monitorul Oficial nr. 285/2015, a fost publicata OUG 8/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative. Aceasta aduce modificari si completari OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, dupa cum urmeaza: - se introduce notiunea de bacsis ---> orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici, precums si restul...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati dividende numerar. Cum procedam dupa data de 9 mai 2015?
    • In cele ce urmeaza, stabilim daca se pot plati dividende catre persoane fizice prin casa si daca exista un plafon zilnic. Se precizeaza ca suma depaseste 15.000 de euro. Incepand cu 9 mai intra in vigoare prevederile Legii 70/2015-– care limiteaza platile catre persoane fizice pana la maxim 10.000 lei/zi /tranzactie - cf. art. 4 alin 4. Tot acest articol prevede faptul ca sunt interzise platile fragmentate in numerar catre o persoana, pentru tranzactii mai mari de 10.000 lei. (N.r - se...» citeste mai departe aici

  • TVA 9 la suta pentru alimente. Proiect de modificare a normelor Codului fiscal
    • Prin OUG 6/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal publicata in MOF nr. 250 din 14 aprilie 2015 s-a stabilit aplicarea cotei de TVA de 9% pentru urmatoarele bunuri si servicii: - livrarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii putem acorda tichete-cadou?
    • Legea 193/2006 reglementeaza prevederile referitoare la tichetele cadou si tichetele de cresa. In ce priveste acest subiect, stabilim in ce masura poate o societate comerciala sa isi plateasca angajatii pentru munca depusa in zilele de sambata si duminica prin acordarea de tichete cadou. In cazul unui raspuns afirmativ, stabilim si daca acestea se impoziteaza doar cu impozitul pe salarii. Destinatiile pentru care se pot acorda tichete cadou sunt stabilite de Legea 193/2006 privind acordarea...» citeste mai departe aici

  • PFA incadrata in grad de handicap. Ce declaratii si taxe sunt obligatorii? Ce scutiri se aplica?
    • In analiza urmatoare, discutam despre cazul in care o persoana fizica cu handicap gradul I (aproape nevazator) doreste sa isi infiinteze un PFA. Va depune actele la Registrul Comertului.Ce declaratii va depune obligatoriu si ce procedura urmeaza dupa obtinerea actelor de la Registrul Comertului? Ce scutiri exista in legislatie? Viitorul PFA va avea ca obiect de activitate kinetoterapie masaj. Conform art. 46 ^1 din Codul fiscal, veniturile din activitati independente, realizate in mod individual...» citeste mai departe aici

  • MFP si ASF vor gestiona listarea participatiilor pe care statul le detine la diverse companii
    • Recent, Guvernul a aprobat crearea unui colectiv de lucru operativ, insarcinand Ministerul Finantelor Publice si Autoritatea de Supraveghere Financiara sa gestioneze coordonarea programului de listare a participatiilor pe care statul le detine la diverse companii "Guvernul vrea sa renunte la cat mai multe participatii ale statului detinute la diverse companii. Astfel, Guvernul sustine ca a reanalizat portofoliul de participatii ale statului la societati nationale strategice (blue chips), a...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele!
Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea! 

Modificari fiscal-contabile 2015

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special "Modificari fiscal-contabile 2015"!
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.