Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Recuperare indemnizatii din FNUASS. Termen de prescriptie. Inregistrari contabile

23-Iun-2011
17563
Problema:
Cum trebuie procedat in situatia unor concedii medicale achitate de unitate pentru care nu s-a depus cerere de recuperare la Sanatate, am inteles ca aceste sume nu se pot recupera daca sunt mai vechi de 90 de zile. As vrea sa stiu de cand este valabil acest termen de 90 de zile de recuperare a concediilor medicale si, in cazul in care au ramas sume nerecuperate, cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal aceste sume.


Solutie:
Art. 38 al OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, astfel cum a fost modificat prin OUG 117/2010, stabileste urmatoarele:

?(1) Sumele reprezentand indemnizatii, care se platesc asiguratilor si care, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, se retin de catre platitor din contributiile pentru concedii si indemnizatii datorate pentru luna respectiva.
(2) Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate.?
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Cartea Verde a Fiscalitatii 2016
Cartea Verde a Fiscalitatii 2016
Vezi detalii
Totul despre decontari
Totul despre decontari
Vezi detalii

Pana la data intrarii in vigoare a acestor modificari (30 decembrie 2010) art. 138 stabilea ca sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din contributiile datorate pentru lunile urmatoare sau din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate

Asadar, dupa modificarea art.38 al OUG 158/2005 prin OUG 117/2010 recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva nu se mai poate face din contributiile datorate pentru lunile urmatoare.

In ceea ce priveste termenul de recuperare a sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, casele de asigurari sociale de sanatate considera ca aceste pot fi recuperate in termenul de 90 de zile stabilit de art. 40 din OUG 158/2005.

In opinia noastra, dispozitiile art. 40 din OUG 158/2005 precum si cele ale art. 82 din Norma de aplicare a prevederilor acestei ordonante stabilesc termenul in care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, inclusiv indemnizatia de incapacitate temporara de munca, poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.

Asadar, termenul de 90 de zile prevazut de dispozitiile legale amintite nu reprezinta termenul in care angajatorul poate sa recupereze sumele reprezentand indemnizatii platite salariatilor care, potrivit prevederilor OUG 158/2005, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.

Cele doua texte legale, art. 40 si art. 82, folosesc termenul de beneficiar, astfel: ?Indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care beneficiarul era in drept sa le solicite.?

Or, in acceptiunea OUG 158/2005 angajatorul nu are calitatea de beneficiar. Beneficiarul este persoana caruia i se acorda un drept de asigurari sociale de sanatate prevazut de OUG 158/2005, in situatia expusa, salariatul.

Asadar, dispozitiile art. 40 si art. 82 stabilesc termenul in care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate(salariatul) poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.

La aceasta concluzie se ajunge si prin interpretarea sistematica a dispozitiilor OUG 158/2005. Astfel, se observa ca dispozitiile art. 39 se refera persoana careia i se achita indemnizatia inclusiv in cazul asiguratului decedat.

Ca atare, singura concluzie care poate fi acceptata este aceea ca, termenul de 90 de zile reprezinta perioada in care care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate (salariatul) poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.
In conditiile in care, in OUG 158/2005 nu este prevazut un termen in care angajatorul poate sa solicite rambursarea acestor sume, consideram ca aceste sume pot fi recuperate in termenul general de prescriptie de 3 ani.
Insa, asa cum am aratat, punctul de vedere al caselor teritoriale de sanatate este ca acest termen este de 90 de zile.

Indemnizatiile platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva nerecuperate in termen, constituie creante prescrise.

Din punct de vedere contabil creantele prescrise se inregistreaza cu ajutorul contului 6588 ? ?Alte cheltuieli de exploatare?.

Art. 21 alin. (1) din Codul fiscal stabileste ca la determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.

Asadar, pierderile inregistrate la scoaterea acestor creante neincasate din evidenta nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile sau reglementate prin acte normative in vigoare.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Recuperare indemnizatii din FNUASS. Termen de prescriptie. Inregistrari contabile":
Rating:

Nota: 3.25 din 14 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

14-Dec-2011

parerea mea este ca nu se pune problema de o cerere a salariatului ci de faptul ca el poate sa prezinte certificatul de concediu medical la angajator in 90 de zile,iar angajatorul e obligat sa-l primeasca si sa-l platasca.Practic e cam aiurea!Totusi legea ii permite si angajatorul face probabil declaratii rectificative.De ce nu am putea intelege si asa?Legea nu stabileste termenul pana la care angajatorul este obligat sa inregistreze certificatele de CM

28-Nov-2011

Total gresit! Salariatul nu trebuie sa faca cerere de recuperare a indemnizatiei de concediu medical de la angajator deoarece acesta este obligat de norma legala sa ii achite indemnizatia cel mai târziu odatÄ? cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectivÄ?,art. 36 3lit. a din Oug 158/2005 iar incalcarea de catre angajator a acestei obligatii legale constituie contraventia prev. la art. 47 2 lit. a din Oug 158/2005. Legiuitorul nu putea sa reglementeze o alternativa in caz de incalcare a legii si prin urmare beneficiarul din art. 40 nu poate fi in nici un caz asiguratulsalariat.





Subiectele saptamanii

  • Reactia MFP privind accesul ANAF la datele confidentiale ale cumparatorilor la plata cu cardul
    • Contribuabilii au reactionat rapid, sustinuti de mediul jurnalistic, in momentul in care s-a constatat ca o prevedere dintr-un proiect publicat in luna iulie 2016 de MFP, referitor la casele de marcat cu jurnal electronic, incalca drepturile la confidentialitatea datelor si normele de securitate privind platile cu cardul. Am discutat si explicat pe larg prevederile in articolul "ANAF vrea acces total la platile cu cardul: date cumparator, numarul de card, codul de autorizare plata. Se incalca...» citeste mai departe aici

  • De ce a amanat ANAF Declaratia 394 care se va completa integral de la 1 octombrie 2016
    • Am anuntat zilele trecute vestea data de ANAF cu privire la Declaratia 394 care se va completa integral incepand cu 1 octombrie 2016 pentru toate operatiunile efectuate pe teritoriul national. De asemenea, pentru perioada 1 Iulie 2016 - 30 Septembrie 2016 se vor declara doar operatiunile derulate cu persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA (cartusul C), prorogandu-se termenul de declarare pentru celelalte operatiuni din declaratie, incepand cu cele aferente lunii octombrie 2016....» citeste mai departe aici

  • ANAF va exclude din lista datornicilor persoanele care au bani de primit din partea institutiei
    • ANAF a anuntat recent ca vor fi excluse din lista debitorilor cu obligatii fiscale restante persoanele, fizice sau juridice, ale caror datorii la buget sunt mai mici sau egale cu suma pe care trebuie sa o primeasca la randul lor de la buget, prin restituire sau rambursare. Listele debitorilor publicate de ANAF vor avea o noua coloana denumita "Observatii", care va contine precizari privind starea juridica a debitorilor, respectiv insolventa, faliment sau insolvabilitate. Aceste modificari...» citeste mai departe aici

  • Donatie si contract de mecenat. Cand poate firma sa faca donatii si ce obligatii declarative are?
    • Contractul de mecenat este subiectul urmatoarei analize si are in vedere, mai exact, acordarea unei donatii. Pentru a vedea in ce conditii se pot face astfel de donatii, luam exemplul unei societati platitoare de impozit pe profit si cu profit din 2015. Vom vedea in ce masura se pot face donatii de catre administratorul firmei catre o ruda si daca exista o alta posibilitate de a distribui din profitul firmei catre persoana respectiva. Acordarea de bunuri in mod gratuit catre persoane fizice...» citeste mai departe aici

  • Surpriza din spatele caselor de marcat electronice: acces total ANAF la datele cumparatorilor, fara acordul acestora!
    • Schimbarea caselor de marcat vechi cu unele cu jurnal electronic pare in continuare o modificare justa si are ca scop principal combaterea evaziunii fiscale. Insa o prevedere din proiectul publicat de MFP pe site-ul propriu in luna iulie pare sa incalce contractele de confidentialitate incheiate de client cu banca, precum si confidentialitatea si securitatea platilor facute prin POS. Daca banca sau magazinele comerciale online puteau asigura condifentialitatea datelor si securitatea platilor...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe nerezidenti suportat de platitorul pe venit. Rezolvarea propusa de expertul contabil
    • Avem un certificat de rezidenta fiscala, dar impozitul este suportat de firma. Vom vedea ce valoare a impozitului se aplica si daca se va tine cont de cea din conventie sau 16% avand in vedere prevederile din norme Codului fiscal: "(5) Prevederile titlului VI din Codul fiscal se aplica atunci cand beneficiarul venitului obtinut din Romania este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau cand beneficiarul venitului obtinut din Romania,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.