Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Recuperare indemnizatii din FNUASS. Termen de prescriptie. Inregistrari contabile

23-Iun-2011
17916
Problema:
Cum trebuie procedat in situatia unor concedii medicale achitate de unitate pentru care nu s-a depus cerere de recuperare la Sanatate, am inteles ca aceste sume nu se pot recupera daca sunt mai vechi de 90 de zile. As vrea sa stiu de cand este valabil acest termen de 90 de zile de recuperare a concediilor medicale si, in cazul in care au ramas sume nerecuperate, cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal aceste sume.


Solutie:
Art. 38 al OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, astfel cum a fost modificat prin OUG 117/2010, stabileste urmatoarele:

?(1) Sumele reprezentand indemnizatii, care se platesc asiguratilor si care, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, se retin de catre platitor din contributiile pentru concedii si indemnizatii datorate pentru luna respectiva.
(2) Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate.?
Declaratia 394 -  Ghid practic de completare si depunere
Declaratia 394 - Ghid practic de completare si depunere
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
CD-ul Contabilitatea Tertilor. De la asociati la stat
CD-ul Contabilitatea Tertilor. De la asociati la stat
Vezi detalii

Pana la data intrarii in vigoare a acestor modificari (30 decembrie 2010) art. 138 stabilea ca sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din contributiile datorate pentru lunile urmatoare sau din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate

Asadar, dupa modificarea art.38 al OUG 158/2005 prin OUG 117/2010 recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva nu se mai poate face din contributiile datorate pentru lunile urmatoare.

In ceea ce priveste termenul de recuperare a sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, casele de asigurari sociale de sanatate considera ca aceste pot fi recuperate in termenul de 90 de zile stabilit de art. 40 din OUG 158/2005.

In opinia noastra, dispozitiile art. 40 din OUG 158/2005 precum si cele ale art. 82 din Norma de aplicare a prevederilor acestei ordonante stabilesc termenul in care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, inclusiv indemnizatia de incapacitate temporara de munca, poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.

Asadar, termenul de 90 de zile prevazut de dispozitiile legale amintite nu reprezinta termenul in care angajatorul poate sa recupereze sumele reprezentand indemnizatii platite salariatilor care, potrivit prevederilor OUG 158/2005, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.

Cele doua texte legale, art. 40 si art. 82, folosesc termenul de beneficiar, astfel: ?Indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care beneficiarul era in drept sa le solicite.?

Or, in acceptiunea OUG 158/2005 angajatorul nu are calitatea de beneficiar. Beneficiarul este persoana caruia i se acorda un drept de asigurari sociale de sanatate prevazut de OUG 158/2005, in situatia expusa, salariatul.

Asadar, dispozitiile art. 40 si art. 82 stabilesc termenul in care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate(salariatul) poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.

La aceasta concluzie se ajunge si prin interpretarea sistematica a dispozitiilor OUG 158/2005. Astfel, se observa ca dispozitiile art. 39 se refera persoana careia i se achita indemnizatia inclusiv in cazul asiguratului decedat.

Ca atare, singura concluzie care poate fi acceptata este aceea ca, termenul de 90 de zile reprezinta perioada in care care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate (salariatul) poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.
In conditiile in care, in OUG 158/2005 nu este prevazut un termen in care angajatorul poate sa solicite rambursarea acestor sume, consideram ca aceste sume pot fi recuperate in termenul general de prescriptie de 3 ani.
Insa, asa cum am aratat, punctul de vedere al caselor teritoriale de sanatate este ca acest termen este de 90 de zile.

Indemnizatiile platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva nerecuperate in termen, constituie creante prescrise.

Din punct de vedere contabil creantele prescrise se inregistreaza cu ajutorul contului 6588 ? ?Alte cheltuieli de exploatare?.

Art. 21 alin. (1) din Codul fiscal stabileste ca la determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.

Asadar, pierderile inregistrate la scoaterea acestor creante neincasate din evidenta nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile sau reglementate prin acte normative in vigoare.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Recuperare indemnizatii din FNUASS. Termen de prescriptie. Inregistrari contabile":
Rating:

Nota: 3.44 din 16 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

14-Dec-2011

parerea mea este ca nu se pune problema de o cerere a salariatului ci de faptul ca el poate sa prezinte certificatul de concediu medical la angajator in 90 de zile,iar angajatorul e obligat sa-l primeasca si sa-l platasca.Practic e cam aiurea!Totusi legea ii permite si angajatorul face probabil declaratii rectificative.De ce nu am putea intelege si asa?Legea nu stabileste termenul pana la care angajatorul este obligat sa inregistreze certificatele de CM

28-Nov-2011

Total gresit! Salariatul nu trebuie sa faca cerere de recuperare a indemnizatiei de concediu medical de la angajator deoarece acesta este obligat de norma legala sa ii achite indemnizatia cel mai târziu odatÄ? cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectivÄ?,art. 36 3lit. a din Oug 158/2005 iar incalcarea de catre angajator a acestei obligatii legale constituie contraventia prev. la art. 47 2 lit. a din Oug 158/2005. Legiuitorul nu putea sa reglementeze o alternativa in caz de incalcare a legii si prin urmare beneficiarul din art. 40 nu poate fi in nici un caz asiguratulsalariat.





Subiectele saptamanii

  • Atentie! Autorizatia de securitate la incendiu se va putea obtine pana la 30 iunie 2017
    • Persoanele care detin constructii si amenajari ce functioneaza fara autorizatie de securitate la incendiu vor putea obtine acest document pana cel tarziu 30 iunie 2017, potrivit unei Ordonante adoptata astazi de Guvern. Pana la data obtinerii autorizatiei de securitate la incendiu, raspunderea pentru functionarea constructiilor si amenajarilor din punct de vedere al asigurarii cerintei de securitate la incendiu ramane in exclusivitate beneficiarilor investitiilor. Prin prevederile Legii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Procedura pentru declararea veniturilor din pensii obtinute din strainatate
    • Persoanele fizice rezidente fiscal in Romania care realizeaza venituri din pensii provenite dintr-un alt stat, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, au obligatia ca , in termen de 30 de zile de la data incadrarii in aceasta categorie de persoane, sa declare la organul fiscal la care sunt arondate cu domiciliul fiscal venitul lunar din pensie, prin...» citeste mai departe aici

  • Declaratia cod 394. E obligatoriu acordul de consultare a datelor?
    • In randurile de mai jos, stabilim daca pentru declaratia 394 aferenta lunii iulie cu termen de depunere pana la 30 august 2016 este necesara manifestarea acordului de consultare a datelor inscrise in ea referitoare la tranzactiile derulate cu fiecare client furnizor, precum si ce implicatii apar atat in caz de refuz, cat si in caz de acceptare. Acest acord se exprima in conformitate cu prevederile art. 11 "Secretul fiscal" alin. (3) lit. d) din legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de...» citeste mai departe aici

  • Facturi simplificate versus facturi incomplete. Cine le poate emite si cum se pot deosebi?
    • In ce priveste facturile simplificate, vom vedea unde anume se poate verifica dreptul agentului economic de a emite acest tip de document fiscal si cum se poate deosebi o factura simplificata de o factura fiscala incomplet intocmita. Facturile emise in sistem simplificat, trebuie sa contina informatiile de la art. 319 alin. (21) din Codul fiscal: a) data emiterii; b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile; c) identificarea tipului de bunuri sau...» citeste mai departe aici

  • Reglementarile in domeniul strainilor, aliniate la directivele europene in domeniu
    • Guvernul a modificat si completat, prin ordonanta, o serie de acte normative in domeniul strainilor in ceea ce priveste accesul lucratorilor straini sezonieri si al celor detasati in cadrul aceleiasi companii pe teritoriul Romaniei, asigurand astfel conformitatea cu legislatia Uniunii Europene in domeniu si cu alte instrumente juridice cu caracter international la care statul roman este parte. Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Operatiunea Xenon: Prejudicii de 131 milioane de lei in domeniul achizitiilor intracomunitare de masini second-hand
    • In perioada aprilie-iunie 2016, in cadrul operatiunii XENON, inspectorii antifrauda au verificat 200 de firme care au efectuat achizitii intracomunitare de autoturisme second hand in valoare de peste 1 miliard de lei. Rezultatele preliminare au confirmat evaluarea initiala a riscului de frauda, intrucat doar 19 societati dintre cele verificate au avut un comportament fiscal adecvat. La 25 de societati, actiunile de verificare continua din cauza absentei administratorilor, refacerea evidentei...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.