Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?

09-Sep-2016
371

O firma ABC cu sediul social si fiscal in Romania detine pe teritoriul altui stat strain mai multe raioane cu echipamente. In Olanda nu exista nu exista punct de lucru deoarece nu exista angaja?i acolo, ci doar sunt gazduite aceste echipamente. Firma ABC primeste lunar facturi de abonamente internet, consum energie electrica, utilitati, mentenanta externa, din statul strain, cu TVA-ul statului respectiv. Vom vedea daca se poate recupera TVA-ul platit statului olandez si prin ce procedura.

In opinia mea, avand in vedere faptul ca firma din Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, nu desfasoara activitati economice pe teritoriul Olandei, astfel incat sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din Olanda similar prevederilor art. 316 alin. (4) sau alin. (5) sau alin. (6) din Codul fiscal aplicabil in Romania, firma din Romania poate beneficia de restituirea sumei TVA inscrisa in facturile primite, emise de catre diversi furnizori din Belgia.

Inchirierea spatiului pentru instalarea de rack-uri cu echipamente nu reprezinta pentru firma din Romania achizitia unui serviciu legat de un bun imobil, aspect reglementat la pct. 16 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal conform carora nu reprezinta serviciu legat direct de un bun imobil "f) instalarea sau montarea, intretinerea si repararea, inspectia sau supravegherea masinilor sau a echipamentelor care nu fac parte si nu devin parte din bunul imobil;".

Restituirea sumei TVA aferenta utilitatilor consumate pe teritoriul Olandei poate fi solicitata autoritatii fiscale din Olanda in baza formularului cod 318 reglementat, in prezent, prin O.P.A.N.A.F. nr. 3 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene, cu ultima modificare efectuata prin O.P.A.N.A.F. nr. 59 din 20 ianuarie 2014.

Restituirea se efectueaza conform prevederilor art. 302 din Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016, echivalent al art. 147^2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aplicabil pana la data de 31 decembrie 2015. Prevederile art. 302 trebuie coroborate cu cele de la pct. 72 din normele de aplicare ale acestui articol.

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii


Astfel, similar prevederilor pct. 72 alin. (3) din norme, aplicabile in Romania, se ramburseaza persoanei impozabile nestabilite in Olanda, suma TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii, dar numai daca bunurile si serviciile respective sunt utilizate pentru urmatoarele:

- operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in afara Olandei, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Olanda;
- operatiuni efectuate catre o persoana care are obligatia de a plati TVA, similar prevederilor art. 307 alin. (2) - (6) din Codul fiscal

(art. 194 - 197 si 199 din Directiva CEE nr. 112/2006, transpusa in legislatia statului membru de rambursare – Belgia);

- prestarea de servicii de transport si de servicii auxiliare acestora, scutite, similar prevederilor art. 294 alin. (1) lit. c) - n), art. 295 alin. (1) lit. c) si art. 296 din Codul fiscal
(art. 144, 146, 148, 149, 151, 153, 159 sau 160 din Directiva CEE nr. 112/2006, transpusa in legislatia statului membru de rambursare – Belgia);

Procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene de catre persoanele impozabile stabilite in Romania se regaseste in anexa nr. 1 din actul normativ mentionat, armonizate cu prevederile cuprinse in urmatoarele doua directive CEE:

- Directiva nr. 9 din 12 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

- Directiva CEE nr. 66 din 14 octombrie 2010 de modificare a Directivei 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

La aceasta data, formularul cod 318, existent pe site A.N.A.F. nu a fost adaptat noilor articole si alineate din Legea nr. 227/2015, fiind in stadiul in care a fost reglementat, in anul 2010, cu articolele din Legea nr. 571/2003.

Cererea de rambursare se transmite in format electronic organului fiscal competent al firmei care solicita restituirea.

Dupa depunerea cererii de rambursare, autoritatea fiscala din Romania, verifica daca:

- firma din Romania a fost persoana inregistrata in scopuri de TVA, in regim normal, in perioada de rambursare;
- documentele inscrise in sectiunea "Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA" au fost emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite in Romania.

Astfel, in situatia in care organul fiscal competent din Romania constata faptul ca firma solicitanta nu este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, iar operatiunile pentru care se solicita restituirea nu se regasesc in lista, nu inainteaza cererea statului membru de rambursare.

Lista bunurilor si a serviciilor achizitionate prevede urmatoarele coduri:

1. combustibil;
2. inchiriere de mijloace de transport;
3. alte cheltuieli legate de mijloace de transport;
4. taxe rutiere de acces si taxa de utilizare a drumurilor;
5. cheltuieli de deplasare (taxi, mijloacele de transport public);
6. cazare;
7. servicii de catering si restaurant;
8. acces la targuri si expozitii;
9. cheltuieli pentru produse de lux, activitati de divertisment si spectacole;
10. altele. Daca bunurile si serviciile nu se incadreaza de la 1 la 9, fiind incadrate la codul 10, este obligatorie specificarea naturii bunurilor si a serviciilor achizitionate.
Bunurile si serviciile la care faceti referire pot fi incadrate la codul 10.

In situatia in care, din diverse motive, nu se accepta restituirea TVA, valoarea acesteia reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor respective.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.