Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?

09-Sep-2016
515

O firma ABC cu sediul social si fiscal in Romania detine pe teritoriul altui stat strain mai multe raioane cu echipamente. In Olanda nu exista nu exista punct de lucru deoarece nu exista angaja?i acolo, ci doar sunt gazduite aceste echipamente. Firma ABC primeste lunar facturi de abonamente internet, consum energie electrica, utilitati, mentenanta externa, din statul strain, cu TVA-ul statului respectiv. Vom vedea daca se poate recupera TVA-ul platit statului olandez si prin ce procedura.

In opinia mea, avand in vedere faptul ca firma din Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, nu desfasoara activitati economice pe teritoriul Olandei, astfel incat sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din Olanda similar prevederilor art. 316 alin. (4) sau alin. (5) sau alin. (6) din Codul fiscal aplicabil in Romania, firma din Romania poate beneficia de restituirea sumei TVA inscrisa in facturile primite, emise de catre diversi furnizori din Belgia.

Inchirierea spatiului pentru instalarea de rack-uri cu echipamente nu reprezinta pentru firma din Romania achizitia unui serviciu legat de un bun imobil, aspect reglementat la pct. 16 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal conform carora nu reprezinta serviciu legat direct de un bun imobil "f) instalarea sau montarea, intretinerea si repararea, inspectia sau supravegherea masinilor sau a echipamentelor care nu fac parte si nu devin parte din bunul imobil;".

Restituirea sumei TVA aferenta utilitatilor consumate pe teritoriul Olandei poate fi solicitata autoritatii fiscale din Olanda in baza formularului cod 318 reglementat, in prezent, prin O.P.A.N.A.F. nr. 3 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene, cu ultima modificare efectuata prin O.P.A.N.A.F. nr. 59 din 20 ianuarie 2014.

Restituirea se efectueaza conform prevederilor art. 302 din Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016, echivalent al art. 147^2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aplicabil pana la data de 31 decembrie 2015. Prevederile art. 302 trebuie coroborate cu cele de la pct. 72 din normele de aplicare ale acestui articol.

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii


Astfel, similar prevederilor pct. 72 alin. (3) din norme, aplicabile in Romania, se ramburseaza persoanei impozabile nestabilite in Olanda, suma TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii, dar numai daca bunurile si serviciile respective sunt utilizate pentru urmatoarele:

- operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in afara Olandei, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Olanda;
- operatiuni efectuate catre o persoana care are obligatia de a plati TVA, similar prevederilor art. 307 alin. (2) - (6) din Codul fiscal

(art. 194 - 197 si 199 din Directiva CEE nr. 112/2006, transpusa in legislatia statului membru de rambursare – Belgia);

- prestarea de servicii de transport si de servicii auxiliare acestora, scutite, similar prevederilor art. 294 alin. (1) lit. c) - n), art. 295 alin. (1) lit. c) si art. 296 din Codul fiscal
(art. 144, 146, 148, 149, 151, 153, 159 sau 160 din Directiva CEE nr. 112/2006, transpusa in legislatia statului membru de rambursare – Belgia);

Procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene de catre persoanele impozabile stabilite in Romania se regaseste in anexa nr. 1 din actul normativ mentionat, armonizate cu prevederile cuprinse in urmatoarele doua directive CEE:

- Directiva nr. 9 din 12 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

- Directiva CEE nr. 66 din 14 octombrie 2010 de modificare a Directivei 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

La aceasta data, formularul cod 318, existent pe site A.N.A.F. nu a fost adaptat noilor articole si alineate din Legea nr. 227/2015, fiind in stadiul in care a fost reglementat, in anul 2010, cu articolele din Legea nr. 571/2003.

Cererea de rambursare se transmite in format electronic organului fiscal competent al firmei care solicita restituirea.

Dupa depunerea cererii de rambursare, autoritatea fiscala din Romania, verifica daca:

- firma din Romania a fost persoana inregistrata in scopuri de TVA, in regim normal, in perioada de rambursare;
- documentele inscrise in sectiunea "Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA" au fost emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite in Romania.

Astfel, in situatia in care organul fiscal competent din Romania constata faptul ca firma solicitanta nu este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, iar operatiunile pentru care se solicita restituirea nu se regasesc in lista, nu inainteaza cererea statului membru de rambursare.

Lista bunurilor si a serviciilor achizitionate prevede urmatoarele coduri:

1. combustibil;
2. inchiriere de mijloace de transport;
3. alte cheltuieli legate de mijloace de transport;
4. taxe rutiere de acces si taxa de utilizare a drumurilor;
5. cheltuieli de deplasare (taxi, mijloacele de transport public);
6. cazare;
7. servicii de catering si restaurant;
8. acces la targuri si expozitii;
9. cheltuieli pentru produse de lux, activitati de divertisment si spectacole;
10. altele. Daca bunurile si serviciile nu se incadreaza de la 1 la 9, fiind incadrate la codul 10, este obligatorie specificarea naturii bunurilor si a serviciilor achizitionate.
Bunurile si serviciile la care faceti referire pot fi incadrate la codul 10.

In situatia in care, din diverse motive, nu se accepta restituirea TVA, valoarea acesteia reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor respective.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

  • Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?
    • In cazul urmator, actionariatul societatii A este detinut de doua persoane fizice in proportii egale 50% X si 50% Y. Persoana X cedeaza partile sociale societatii B care devine actionar in A. Capitalul social al lui A este 200 lei. Vom vedea care este monografia contabila si ce declaratii trebuie depuse de cele doua societati A si B. Iata raspunsul specialistului: La nivelul societatii A, nu exista inregistrari contabile (schimbare asociatilor nu genereaza modificari). Daca partile sociale sunt...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.