Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Refacturare costuri. Inregistram obligatoriu in D390?

01-Apr-2013
5615
Vom analiza astazi cazul unei societati din Romania, inregistrata in scopuri de TVA si in Registrul Operatorilor Intracomunitari, care refactureaza unei societati inregistrate in scopuri de TVA din alt stat membru UE servicii de transport si de cazare. Serviciile de transport sunt refacturate cu cota de TVA 0, iar serviciile de cazare cu cota TVA 9%.

Vom stabili daca s-a procedat corect, urmand sa stabilim si unde se inregistreaza aceste livrari in decontul de TVA si daca este obligatorie inregistrarea in declaratia de livrari intracomunitare (D390).

Solutia consultantului:

In ceea ce priveste refacturarea cheltuielilor efectuate, trebuie sa aveti in vedere prevederile cuprinse la punctul 19 alin. (4) din normele metodologice de aplicare ale articolului 137 alin. (1) din Codul fiscal . Astfel, in cazul refacturarii de cheltuieli efectuate pentru alta persoana pentru care firma dvs. primeste facturi pe numele sau pentru prestari de servicii efectuate in beneficiul partenerului extern, trebuie aplicata structura de comisionar reglementata la pct. 6 alin. (3) si (4) si la pct. 7 alin. (2) din normele metodologice. In situatia prezentata, firma dvs. dobandeste calitatea de cumparator revanzator al serviciilor respective. In aceasta calitate, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere a TVA inscrisa in facturile primite de la diversi furnizori de bunuri si prestatori de servicii numai daca agentia de turism nu a aplicat regimul special. Dreptul de deducere a TVA poate fi exercitat numai in situatia in care agentia de turism care a emis factura, a aplicat regimul normal de taxare.

Pentru refacturarea serviciilor trebuie sa aveti in vedere faptul ca serviciile de cazare, alimentatie publica si transport de calatori se incadreaza la exceptiile de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2) din Codul fiscal conform caruia locul prestarii este considerat a fi locul unde este stabilit beneficiarul serviciilor respective.
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii


De exemplu, serviciile de cazare se incadreaza in exceptia de la regula generala asa cum este reglementata prin articolul 133 alineatul 4 litera a) conform caruia locul prestarii acestor servicii se considera locul unde este situat bunul imobil: "(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:

a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile ……… de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping,…..". In baza acestei exceptii, se considera ca serviciile de cazare prestate de un hotel din Romania se incadreaza la servicii prestate pe teritoriul national al Romaniei pe teritoriul careia este amplasat hotelul. Serviciile de transport calatori se incadreaza la exceptia de la regula generala de taxare de la art. 133 alin. 4 litera b) "(4) "locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse, in cazul serviciilor de transport de calatori;"."

De asemenea, serviciile de alimentatie publica se incadreaza in exceptia de la regula generala asa cum este reglementata prin articolul 133 alineatul 4 litera d) conform caruia locul prestarii acestor servicii se considera locul prestarii efective: "d) locul prestarii efective, pentru serviciile de restaurant si catering, cu exceptia celor prestate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor pe parcursul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori efectuate in cadrul Comunitatii;".

In acest context, la punctul 19 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 137 se regaseste exemplul nr. 4 care poate fi aplicabil situatiei prezentate de dvs. in cazul refacturarii costurilor: "Societatea A din Franta isi trimite angajatii in Romania pentru negocierea unor contracte cu parteneri din Romania. Conform intelegerii dintre parti, facturile pentru cazare, transport local si alte cheltuieli efectuate pentru angajatii trimisi din Franta vor fi emise catre partenerii din Romania, acestia urmand sa isi recupereze sumele achitate prin refacturare catre societatea A din Franta. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va avea in vedere in primul rand locul prestarii serviciului si daca locul este in Romania refacturarea se va face aplicandu-se acelasi regim ca si cel aplicat de prestatorul acestor servicii.

Astfel, serviciile de cazare au locul in Romania, acolo unde este situat bunul imobil [art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal , si vor fi refacturate prin aplicarea cotei reduse de TVA de 9%, serviciile de transport local de calatori au locul in Romania, acolo unde sunt efectiv prestate [art. 133 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, si vor fi refacturate prin aplicarea cotei standard de TVA de 24%. … ".

La pct. 14^1 din Normele metodologice date in aplicarea art 133 alin (4) lit b) se fac precizari la transportului international si national de calatori si la scutirile aplicabile pe teritoriul Romaniei pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa. Astfel, refacturarea contravalorii biletelor de avion reprezinta venituri neimpozabile pe teritoriul Romaniei, locul impozitarii fiind in Italia, locul unde se efectueaza transportul.

In cadrul acestui exemplu se regaseste reglementarea conform careia in cazul aplicarii structurii de comisionar, faptul generator al operatiunilor refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate catre partenerul sau.

Deoarece nu se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii, valoarea serviciilor refacturate nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 chiar daca beneficiar al acestor servicii este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul comunitar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Refacturare costuri. Inregistram obligatoriu in D390?":
Rating:

Nota: 3.42 din 6 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.