Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Refacturare costuri. Inregistram obligatoriu in D390?

01-Apr-2013
5317
Vom analiza astazi cazul unei societati din Romania, inregistrata in scopuri de TVA si in Registrul Operatorilor Intracomunitari, care refactureaza unei societati inregistrate in scopuri de TVA din alt stat membru UE servicii de transport si de cazare. Serviciile de transport sunt refacturate cu cota de TVA 0, iar serviciile de cazare cu cota TVA 9%.

Vom stabili daca s-a procedat corect, urmand sa stabilim si unde se inregistreaza aceste livrari in decontul de TVA si daca este obligatorie inregistrarea in declaratia de livrari intracomunitare (D390).

Solutia consultantului:

In ceea ce priveste refacturarea cheltuielilor efectuate, trebuie sa aveti in vedere prevederile cuprinse la punctul 19 alin. (4) din normele metodologice de aplicare ale articolului 137 alin. (1) din Codul fiscal . Astfel, in cazul refacturarii de cheltuieli efectuate pentru alta persoana pentru care firma dvs. primeste facturi pe numele sau pentru prestari de servicii efectuate in beneficiul partenerului extern, trebuie aplicata structura de comisionar reglementata la pct. 6 alin. (3) si (4) si la pct. 7 alin. (2) din normele metodologice. In situatia prezentata, firma dvs. dobandeste calitatea de cumparator revanzator al serviciilor respective. In aceasta calitate, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere a TVA inscrisa in facturile primite de la diversi furnizori de bunuri si prestatori de servicii numai daca agentia de turism nu a aplicat regimul special. Dreptul de deducere a TVA poate fi exercitat numai in situatia in care agentia de turism care a emis factura, a aplicat regimul normal de taxare.

Pentru refacturarea serviciilor trebuie sa aveti in vedere faptul ca serviciile de cazare, alimentatie publica si transport de calatori se incadreaza la exceptiile de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2) din Codul fiscal conform caruia locul prestarii este considerat a fi locul unde este stabilit beneficiarul serviciilor respective.
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii


De exemplu, serviciile de cazare se incadreaza in exceptia de la regula generala asa cum este reglementata prin articolul 133 alineatul 4 litera a) conform caruia locul prestarii acestor servicii se considera locul unde este situat bunul imobil: "(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:

a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile ……… de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping,…..". In baza acestei exceptii, se considera ca serviciile de cazare prestate de un hotel din Romania se incadreaza la servicii prestate pe teritoriul national al Romaniei pe teritoriul careia este amplasat hotelul. Serviciile de transport calatori se incadreaza la exceptia de la regula generala de taxare de la art. 133 alin. 4 litera b) "(4) "locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse, in cazul serviciilor de transport de calatori;"."

De asemenea, serviciile de alimentatie publica se incadreaza in exceptia de la regula generala asa cum este reglementata prin articolul 133 alineatul 4 litera d) conform caruia locul prestarii acestor servicii se considera locul prestarii efective: "d) locul prestarii efective, pentru serviciile de restaurant si catering, cu exceptia celor prestate efectiv la bordul navelor, al aeronavelor sau al trenurilor pe parcursul unei parti a unei operatiuni de transport de calatori efectuate in cadrul Comunitatii;".

In acest context, la punctul 19 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 137 se regaseste exemplul nr. 4 care poate fi aplicabil situatiei prezentate de dvs. in cazul refacturarii costurilor: "Societatea A din Franta isi trimite angajatii in Romania pentru negocierea unor contracte cu parteneri din Romania. Conform intelegerii dintre parti, facturile pentru cazare, transport local si alte cheltuieli efectuate pentru angajatii trimisi din Franta vor fi emise catre partenerii din Romania, acestia urmand sa isi recupereze sumele achitate prin refacturare catre societatea A din Franta. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va avea in vedere in primul rand locul prestarii serviciului si daca locul este in Romania refacturarea se va face aplicandu-se acelasi regim ca si cel aplicat de prestatorul acestor servicii.

Astfel, serviciile de cazare au locul in Romania, acolo unde este situat bunul imobil [art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal , si vor fi refacturate prin aplicarea cotei reduse de TVA de 9%, serviciile de transport local de calatori au locul in Romania, acolo unde sunt efectiv prestate [art. 133 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, si vor fi refacturate prin aplicarea cotei standard de TVA de 24%. … ".

La pct. 14^1 din Normele metodologice date in aplicarea art 133 alin (4) lit b) se fac precizari la transportului international si national de calatori si la scutirile aplicabile pe teritoriul Romaniei pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa. Astfel, refacturarea contravalorii biletelor de avion reprezinta venituri neimpozabile pe teritoriul Romaniei, locul impozitarii fiind in Italia, locul unde se efectueaza transportul.

In cadrul acestui exemplu se regaseste reglementarea conform careia in cazul aplicarii structurii de comisionar, faptul generator al operatiunilor refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate catre partenerul sau.

Deoarece nu se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii, valoarea serviciilor refacturate nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 chiar daca beneficiar al acestor servicii este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul comunitar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Refacturare costuri. Inregistram obligatoriu in D390?":
Rating:

Nota: 3.1 din 5 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.