Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Regimul fiscal al cladirilor aflate in proprietatea statului

18-Nov-2008
2028

conf. univ. dr. Mutascu Mihai Ioan
Universitatea de Vest din Timisoara ? Facultate de Economie
si de Administrare a Afacerilor Catedra de Finante

Regimul juridic al taxei pe cladiri este reglementat de Legea nr. 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ultima reglementare esentiala fiind Legea nr. 343 din 17 iulie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571 din 2003 privind Codul fiscal.

In conformitate cu art. 249 alin. (1) ?Orice persoana care are in proprietate o cladire situata in Romania datoreaza anual impozit pentru acea cladire, exceptand cazul in care in prezentul titlu se prevede diferit?.

La acelasi articol la alin. (3) se prevede faptul ca ?Pentru cladirile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate, date in administrare ori in folosinta, dupa caz, persoanelor juridice, se stabileste taxa pe cladiri, care reprezinta sarcina fiscala a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz, in conditii similare impozitului pe cladiri?.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

Impozitul pe cladiri si taxa pe cladiri se datoreaza bugetului local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea, iar in cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri se datoreaza bugetului local al sectorului in care este amplasata cladirea.

Prin cladire se intelege orice constructie situata deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatii, echipamente si altele asemenea, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite. Mai mult, incaperea reprezinta spatiul din interiorul unei cladiri.

Potrivit art. 250 alin. (1) pct. 1, nu se datoreaza impozit, prin efectul legii, pentru ?cladirile proprietate a statului, a unitatilor administrativ-teritoriale sau a oricaror institutii publice, cu exceptia incaperilor care sunt folosite pentru activitati economice?.

Este clar faptul ca statul, potrivit art. 249 alin. (1) in calitate de proprietar de cladiri, nu datoreaza impozitul pe cladiri, decat conditionat, adica numai atunci cand acestea sunt folosite pentru activitati economice. O mare neclaritate, prin prisma regimului juridic, rezida in cazul cladirilor proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate sau date in administrare ori in folosinta, in baza de contract, persoanelor juridice care desfasoara in interiorul acestora activitati economice.

Revista Romana de Fiscalitate

 

Exista o dubla interpretare.

a. Statul, in calitate de concedent sau locator, proprietar al bunului, datoreaza impozitul pe cladire, numai pentru incaperile utilizate de concesionar sau chirias in scop economic. Acest lucru se datoreste faptului ca, in baza contractului de cedare a folosintei bunului, statul realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor si, deci, desfasoara activitati economice in legatura cu incaperile mai sus mentionate. Prin urmare, persoana juridica, ca beneficiara a dreptului de folosinta, va datora si aceasta, in virtutea art. 249 alin. (2), taxa pe cladire.

Activitatile economice sunt deduse din Hotararea Guvernului nr. 656 din 6 octombrie 1997 privind aprobarea Clasificarii activitatilor din economia nationala ? CAEN, modificata prin Ordinul nr. 337 din 20 aprilie 2007 al presedintelui Institutului National de Statistica privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala ? CAEN. Potrivit reglementarii sunt incluse in categoria activitatilor economice, la Sectiunea L ? Tranzactii imobiliare, Diviziunea 68 ? Tranzactii imobiliare, inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate, Cod 682.

Mai mult, prin extensie, in Legea nr. 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 127 alin. (2) ?activitatile economice cuprind activitatile producatorilor, comerciantilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activitatile extractive, agricole si activitatile profesiilor libere sau asimilate acestora.

De asemenea, constituie activitate economica exploatarea bunurilor corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate?.

b. Persoana juridica, in calitate de concesionar sau chirias, potrivit art. 249 alin. (2) datoreaza taxa pe cladire, statul fiind exonerat de la plata impozitului pe cladire, deoarece nu acesta desfasoara ?de facto? activitati economice in incaperile respective, ci persoana juridica. Prin urmare, statul iese de sub incident a art. 250 alin. (1) pct. 1, deoarece nu acesta desfasoara ?de jure? activitati economice in respectivele incaperi.

In concluzie, consideram, ca legiuitorul nu este foarte precis cu privire la incaperile cladirilor proprietate a statului, a unitatilor administrativ-teritoriale sau a oricaror institutii publice, care sunt folosite pentru activitati economice, nefiind foarte clar daca cel care trebuie sa desfasoare activitati economice este statul, in calitate de proprietar, sau tertele persoane, in calitate de concesionari sau chiriasi.

Daca exceptia art. 250 alin. (1) pct. 1 se refera exclusiv la stat, in calitate de proprietar, atunci legiuitorul ar trebui sa clarifice acest fapt, specificandu-se ca cel care intra sub incidenta exceptiei este statul, daca in acele incaperi ?acesta? desfasoara activitati economice. Prin urmare, consideram ca ar trebui inlocuita constructia ?care sunt folosite pentru activitati economice? cu expresia ?in care aceste desfasoara efectiv activitati economice?. In acest caz, autoritatile statului nu datoreaza impozitul pe cladirile aflate in proprietate, decat daca in incaperile acestea desfasoara efectiv activitati economice.

Insa daca exceptia art. 250 alin. (1) pct. 1, se refera exclusiv la concesionari, locatari, chiriasi s.a.m.d., in calitate de detinatori ai dreptului de folosinta, atunci legiuitorul ar trebui sa inlocuiasca expresia ?care sunt folosite pentru activitati economice? cu constructia ?in care concesionarii, locatarii si/sau chiriasii acestora desfasoara efectiv activitati economice?. Si in spiritul acestei modificari autoritatile statului nu datoreaza impozitul pe cladirile aflate in proprietate, decat daca in incaperi chiriasii sau concesionarii desfasoara efectiv activitati economice.

In plus, cei din urma vor datora taxa pe cladiri, conform art. 249 alin (3), fiind pusa sub discutie o interpretabila dubla impozitare, materia vizata fiind incaperea cedata sub folosinta.

Este dubla impozitare doar daca taxa pe cladire are natura fiscala (inregistrata in bugetele locale la veniturile fiscale), precum impozitul pe cladire, altminteri discutia nu mai comporta nicio analiza.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Regimul fiscal al cladirilor aflate in proprietatea statului":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.