Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Reglementari aduse de OANAF nr. 138 din 2012: Distribuire plati din contul unic

11-Mai-2012
2762
Ordinul ANAF nr. 138 dn 2012 modifica si imbunatateste semnificativ procedura aplicata la distribuirea platilor efectuate in contul unic.

In principal, ordinul transpune ordinea de stingere a obligatiilor, conform prevederilor introduse anul trecut de O.U.G. nr. 29/2011, valabile din octombrie 2011, privind modificarea Codului de procedura fiscala, respectiv:

a) impozite si contributii cu retinere la sursa;
b) celelalte obligatii fiscale principale;
c) obligatii fiscale accesorii (dobanzi si penalitati).

Daca suma achitata nu acopera integral toate obligatiile datorate in cadrul creantelor de la literele a)-c), suma se distribuie proportional pentru impozitele existente din aceasta ta categorie.
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii


Cum se efectueaza distribuirea?

Sumele achitate in contul unic pentru bugetul de stat se distribuie catre impozitele aferente bugetului de stat in ordinea: debite curente, debite din perioada trecuta, accesorii. Daca la finele lunii se constata sume achitate in plus, pentru bugetul de stat, acestea raman in contul unic.

Sumele achitate in contul unic pentru bugetul asigurarilor sociale se distribuie in aceeasi ordine, iar daca se constata sume achitate in plus, pentru bugetul asigurarilor sociale, acestea se varsa in ultima zi lucratoare a lunii, in contul de sume in distribuire pentru asigurari sociale.

Contribuabilul va fi instiintat cu cel putin 5 zile inainte de termenul de plata al urmatoarelor
impozite de modul de efectuare a distribuirii.

Ce aduce nou actul normativ?

Actul normativ stabileste ca in primele 10 zile ale lunii urmatoare, celei in care s-a efectuat distribuirea sa se verifice in mod automat daca exista sume nedistribuite si obligatii nestinse. De asemenea, se permite efectuarea compensarii in mod automat intre sume nedistribuite din contul unui buget si obligatii aferente celuilalt buget.

Observam ca s-a corectat (cel putin normativ) situatia in care, din diverse motive, sumele achitate in contul unic raman nedistribuite, iar contribuabilul, desi a efectuat plata, inregistreaza obligatii restante.

Compensarea se realizeaza prin "Decizie privind compensarea creantelor fiscale" ce se va comunica contribuabilului in termen de 7 zile de la efectuarea operatiunii. Actul normativ stabileste ca nerespectarea de catre autoritatea fiscala a termenului de emitere a deciziei de compensare "atrage raspunderea acestuia" pentru neindeplinirea la termenele legale a procedurilor prevazute de legislatia fiscala.

Ordinul mai stabileste ca aceasta procedura de distribuire se aplica si in cazul in care contribuabilul depune cu intarziere declaratiile privind impozitele si taxele datorate. Astfel, ordinea de stingere a
sumelor este aceeasi, cu exceptia cazului cand distribuirea s-a efectuat anterior depunerii
declaratiilor, pentru alte datorii neachitate.

Ordinul reaminteste si faptul ca daca in urma compensarii raman sume achitate in plus la buget, acestea se pot restitui la cererea persoanei interesate.

De retinut:
Ordinul introduce proceduri distincte de stingere a obligatiilor bugetare, platite in contul unic, pentru:
a) contribuabilii ce au aprobate sume esalonate la plata, cand trebuie respectat un grafic de efectuare a platilor;
b) contribuabilii ce sunt in procedura insolventei/falimentului, cand nu sunt generate creante accesorii, pentru anumite situatii;
c) contribuabilii ce sunt in executare silita, dupa comunicarea somatiei de plata.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reglementari aduse de OANAF nr. 138 din 2012: Distribuire plati din contul unic":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Noutati Legislatie Fiscala 02 - 05 februrie 2009
Mai multe articole despre Ordin nr. 138




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.