Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Regularizarea daunelor auto pe baza constatului amiabil - apr. 2008

06-Iun-2008
3375

 

prof. dr. Victoria Seulean,
Universitatea de Vest din Timisoara

Brief
The number of vehicles registered in Romania and authorized to operate on public roads has lately recorded an impressive evolution, which 
has brought about, on the one hand, an increase in the road traffic incidents and, on the other hand, an accrued pressure on the insurance companies in recovering damage.

In order to shorten the procedures concerning the recovery of damage caused by non-injury road traffic incidents only involving material damage, the law provided for the recourse to the so-called agreed statement of facts ? a means aimed at increasing the quality and effectiveness of services.

Numarul de vehicule inregistrate in circulatie in Romania si autorizate sa circule pe drumurile publice a inregistrat o dinamica spectaculoasa in ultimii ani, situatie care a favorizat, pe de o parte, inmultirea numarului accidentelor de circulatie si pe de alta parte, o presiune sporita asupra societatilor de asigurare pentru recuperarea prejudiciilor rezultate.

In contextul dobandirii de catre Romania a statutului de tara membra a Uniunii Europene se impune si in acest domeniu adoptarea unei serii de bune practici comparabile cu cele adoptate in alte state europene. In acest sens, pentru scurtarea procedurilor de
recuperare a prejudiciilor in caz de accidente de circulatie soldate cu avarii usoare din care au rezultat numai pagube materiale, s-a legiferat
practicarea asa-numitului constat amiabil, acesta reprezentand un mijloc de a spori calitatea si eficienta serviciilor de

Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

asigurare.

1. Evolutia parcului auto si a accidentelor de circulatie

La sfarsitul anului 2007, parcul auto inmatriculat in Romania a atins cifra de 4.501.266 vehicule, inregistrand o crestere de 396.431 de masini fata de anul 2006 (9,65%), cand in evidentele Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor existau 4.104.835 vehicule inmatriculate.

Aceeasi evolutie a parcului auto ne este relevata daca avem in vedere numarul inmatricularilor noi de autovehicule pe perioada 2004-2006 (Tabel nr. 1):

Explicatii 2004 2005

Dinamica

2004/2005

2006

Dinamica

2006/2005

Inamtriculari noi de autovehicule 181.670 306.935 68,95% 388.083 26,44%

 

Aceasta dinamica este insotita, din pacate, de o dinamica asemanatoare a accidentelor de circulatie. Referindu-ne doar la accidentele de circulatie usoare, conform datelor comunicate de Ministerul Administratiei si Internelor in Romania, in anul 2006 s-au produs 342.194 de accidente soldate exclusiv cu pagube materiale, in timp ce in 2005 numarul acestora a fost de 285.843. Un numar de 684.338 conducatori auto au fost implicati in anul 2006 in accidente usoare la nivelul intregii tari.

Referindu-se doar la accidentele de circulatie usoare, conform datelor comunicate de Ministerul Administratiei si Internelor in Romania, in anul 2006 s-au produs 342.194 de accidente soldate exclusiv cu pagube materiale, in timp ce in 2005 numarul acestora a fost de 285.843. Un numar de 684.338 conducatori auto au fost implicati in anul 2006 in accidente usoare la nivelul intregii tari.

Cele mai multe accidente de circulatie se produc in capitala, unde, intr-o zi obisnuita au loc, in medie, 180 de tamponari usoare, in conditii meteo nefavorabile inregistrandu-se peste 1.000 de astfel de accidente.

In conditiile date, in cadrul birourilor specializate in constatarea si circumstantierea evenimentelor rutiere din cadrul Politiei Rutiere, presiunea creata de conducatorii auto implicati in accidentele de circulatie este foarte mare. In cele mai multe dintre cazuri, ei nu pot fi serviti de o maniera eficienta si, mai ales, fara a petrece timp de asteptare pretios in fata ghiseelor.

Cea mai mare parte din accidentele de vehicule reprezinta tamponari usoare soldate doar cu pagube materiale fara vatamari corporale. Pentru astfel de situatii, in majoritatea tarilor membre ale Uniunii Europene functioneaza un sistem de management al accidentelor usoare, prin care solutionarea efectelor produse de tamponarile dintre autovehicule soldate exclusiv cu pierderi materiale, intra in apanajul asiguratorilor de autovehicule, ocolind birourile politiei rutiere. Practica respectiva reprezinta rezolvarea pe cale amiabila a accidentelor de circulatie usoare si este cunoscuta sub numele de constat amiabil.

2. Introducerea constatului amiabil in practica romaneasca

Pe fondul cresterii accidentelor de circulatie si in contextul dobandirii de catre Romania a statutului de tara membra a Uniunii Europene se impunea si in acest domeniu adoptarea unei serii de bune practici comparabile cu cele adoptate in alte state europene.

Primul pas in aceasta directie a fost facut de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), la recomandarile misiunilor europene de specialitate. CSA a initiat un proiect legislativ care sa faciliteze solutionarea mai rapida si totodata mai putin birocratica a incidentelor de circulatie soldate cu tamponari usoare, fara incalcarea legislatiei rutiere in vigoare.

In baza propunerilor facute de catre CSA, Guvernul a aprobat in luna august 2007 proiectul pentru modificarea Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, prin introducerea constatului amiabil in caz de accidente de circulatie din care au rezultat numai pagube materiale.

Mai departe, prin Legea nr. 304 din 13 noiembrie 2007, modificarile aduse Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania au devenit efective, in sensul introducerii unor reglementari referitoare la intelegerea intre parti in caz de accidente de circulatie din care au rezultat numai pagube materiale.

In acelasi sens al adaptarii legislatiei la normele europene in materie, au fost aduse modificari si Codului rutier din care au fost inlaturate restrictiile si conditionarile in utilizarea procedurii constatarii amiabile, care ingreunau functionarea acesteia in practica si care erau contrare modului in care functioneaza aceasta procedura in tarile UE. Una din restrictiile eliminate este cea referitoare la recunoasterea vinovatiei de catre una din persoanele implicate in accidentul rutier, iar alta restrictie eliminata se refera la inaplicabilitatea constatarii amiabile in accidentele fara vatamari corporale.

Sistemul actual de constatare a accidentelor de circulatie presupune implicarea Politiei Rutiere si parcurgerea unor proceduri administrative care nu tin seama de intensitatea si gravitatea evenimentului rutier ? accident grav, soldat cu victime umane si pagube materiale importante, sau accident usor, din care rezulta doar pagube materiale.

Plecand de la aceste neajunsuri, actul normativ mentionat mai sus introduce prevederi care completeaza cadrul legal referitor la materia gestionarii evenimentelor rutiere ?usoare?, prin aplicarea conceptului de ?constatare amiabila de accident?.

De asemenea, prin noua legislatie a fost avuta in vedere necesitatea stabilirii obligatiei de incheiere a asigurarii obligatorii de raspundere civila auto (RCA) pentru remorci si mopede.

Constatul amiabil prevede ca soferii sa nu mai fie obligati sa se prezinte la Politie in urma producerii unor tamponari usoare, daca au convenit referitor la conditiile si responsabilitatea producerii accidentului. Constatul amiabil poate fi aplicat in cazul indeplinirii simultane a urmatoarelor conditii:

● accidentul sa nu se fi produs ca urmare a unor fapte de natura penala;

● cel putin unul dintre cei implicati in accidentul de circulatie sa-si recunoasca vinovatia si sa posede o polita RCA valida;

● ambii conducatori auto implicati in accidentul de circulatie sa semneze formularul de constatare amiabila care se va transmite societatii de asigurare, odata cu polita RCA.

Introducerea constatului amiabil presupune parcurgerea unor etape diferite fata de cele aplicate in prezent in solutionarea accidentelor usoare si are drept efect scurtarea procedurilor de recuperare a prejudiciilor in caz de accidente de circulatie din care au rezultat numai pagube materiale, reprezentand o alternativa eficienta in solutionarea lor.

Astfel, in cazul accidentelor auto usoare, la care nu se inregistreaza raniri de persoane, informarea societatilor de asigurare se poate face in baza unui formular tipizat, eliberat de catre asigurator, denumit constatare amiabila de accident.

In documentul respectiv, conducatorii vehiculelor implicate in accidentele de circulatie usoare consemneaza informatii referitoare la:

? circumstantele producerii evenimentelor;

? datele de identificare ale persoanelor si vehiculelor implicate in accidentul de circulatie;

? datele de identificare ale asiguratorilor.

Odata completat, formularul se transmite societatii de asigurare, impreuna cu polita de asigurare RCA.

Formularul ?constatare amiabila de accident? se inmaneaza in alb conducatorului auto, concomitent cu polita de asigurare obligatorie la incheierea acesteia. Asiguratul poate solicita, pe perioada de valabilitate a politei de asigurare RCA, unul sau mai multe documente, in cazul in care cel pe care l-a dobandit initial a fost folosit, instrainat sau pierdut.

Este important de amintit faptul ca, in paralel cu aceasta modalitate de solutionare a evenimentelor usoare, ramane in vigoare si procedura actuala de protocolare a accidentelor prin completarea procesului-verbal de constatare de catre Politia Rutiera. Partile implicate in accident urmeaza sa opteze pentru una din cele doua variante.

Concluzia care se degaja este ca prin aplicarea constatului amiabil in forma legiferata, serviciul public prestat de Politia Rutiera va fi degrevat de o parte din activitatile de circumstantiere a evenimentelor de circulatie usoare soldate doar cu pagube materiale, fara vatamari corporale,care, de altfel, sunt si cele mai numeroase (circa 80% din totalul accidentelor de circulatie). Raspunderea este transferata societatilor din domeniul asigurarilor de raspundere civila auto care vor fi implicate in activitatile de constatare si solutionare a acestor categorii de evenimente rutiere.

3. Avantaje si dezavantaje ale aplicarii constatului amabil

Data intrarii in vigoare a procedurii constatului amiabil a fost stabilita de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor la 1 iulie 2008.

Pana la aceasta data, CSA impreuna cu reprezentantii Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania ? UNSAR, ai

Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta din Romania ? UNSICAR si ai societatilor din domeniul asigurarilor auto urmeaza a definitiva Normele pentru punerea in aplicare a procedurilor de constatare amiabila in caz de accidente de circulatie din care au rezultat numai pagube materiale. De asemenea, prin Normele emise de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, vor fi stabilite forma, dimensiunile, continutul, precum si procedurile privind utilizarea formularului tipizat de constatare amiabila.

In acelasi timp, autoritatile din Romania trebuie sa obtina pana la aceasta data aprobarea de utilizare a drepturilor de autor pentru formularul de constat amiabil utilizat de CEA (Comite Europeen des Assurances).

O alta conditie a aplicarii regulilor constatului amiabil tine de incheierea unor protocoale intre asiguratori pentru recunoasterea reciproca a actului de constat amiabil. Asa cum s-a aratat, introducerea constatului amiabil ofera avantajul scurtarii procedurilor de recuperare a prejudiciilor in caz de accidente de circulatie usoare, din care au rezultat numai pagube materiale, reprezentand, in opinia noastra, o alternativa mai efiecienta in solutionarea lor, un mijloc de a creste calitatea serviciilor de asigurare.

In egala masura, practicarea constatului amiabil in Romania reprezinta asumarea de catre factorii autorizati a responsabilitatilor privind armonizarea legislatiei autohtone cu legislatia europeana in materie.

Pe de alta parte, aplicarea constatului amiabil ar putea conduce, cel putin in prima instanta si daca nu este bine pregatita de catre asiguratori, la cresterea fraudelor in asigurarile auto.

Tendinta de fraudare ar putea veni in primul rand dinspre conducatorii auto implicati in accidentele de circulatie, legata fiind de faptul ca asigurarea casco este facultativa si ca multi dintre cei implicati in accidente de circulatie nu poseda o astfel de polita, fiind tentati ca, in baza ?bunei intelegeri intre parti?, sa transfere raspunderea si vina in functie de interese, si nu de realitatea faptelor petrecute la locul accidentului.

Aceeasi tendinta ar putea veni ? si o spunem fara a aduce acuze ? din partea lucratorilor societatilor de asigurare, care din necunoastere sau rea-credinta ar lasa loc producerii fraudelor.

De aceea, pentru a nu crea probleme de acest gen societatilor de asigurare, aplicarea constatului amiabil presupune o temeinica pregatire prealabila care, in opinia noastra ar trebui sa includa mai multe masuri, intre care:

● crearea unei baze de date comune a asiguratorilor, care sa ofere suportul necesar pentru evaluarea riscurilor;

● responsabilizarea asiguratilor prin aplicarea sistemului bonus-malus;

● aplicarea unor fransize progresive acelor asigurati care au atasata o incidenta de risc dovedita mai mare;

● negocierea tarifelor serviciilor de reparatii si acceptarea celei mai avantajoase solutii sub raportul pret ? calitate;

● pregatirea adecvata a personalului de specialitate al asiguratorilor, cunoscut fiind ca unele din activitatile de circumstantiere, care pana acum reveneau Politiei Rutiere, sunt transferate asiguratorilor.

Aplicarea in practica a constatului amiabil va pune probleme asiguratorilor, cel putin in faza initiala, chiar daca acestia se vor fi pregatit pentru o astfel de practica, si va avea drept efect cresterea daunalitatii pe sectorul auto. Dar, cel putin partial, aceste efecte pot fi contracarate daca asiguratorii isi vor manifesta onorabilitatea, iar asiguratii se vor dovedi onesti.


Bibliografie
1. Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania.
2. Legea nr. 304/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania.
3. Noul Cod Rutier al Romaniei.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Regularizarea daunelor auto pe baza constatului amiabil - apr. 2008":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratii din partea Ministerului de Comunicatii privind interogarile ANAF pentru domeniile.ro
    • In cadrul intalnirii pe care a avut-o la sfarsitul saptamanii trecute cu presedintele Fiscului, Bogdan-Nicolae Stan, ministrul Comunicatiilor, Augustin Jianu a declarat ca interogarile de date pe care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) le va solicita despre detinatorii de domenii .ro' trebuie sa fie realizate numai pentru situatii temeinic fundamentate, in conformitate cu legislatia in vigoare. "Este esential sa ne asiguram ca interogarile nu pot fi facute decat pentru situatii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.