Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Reguli de retinut: Sa aplicam corect tratamentul fiscal pentru contracte civile

27-Feb-2012
3641
Inainte de intrarea in vigoare a noului Cod Civil, la 1 octombrie 2011, anumite contracte erau reglementate de Codul Comercial si alte legi speciale, fiind calificate drept contracte comerciale. Insa, prin abrogarea codului comercial, noul cod civil a unificat dreptul comercial cu cel civil, astfel ca toate contractele au devenit civile, aparand neclaritati in privinta persoanei care trebuie sa calculeze, sa retina si sa vireze impozitele reprezentand plati anticipate.

Pe fondul modificarii Codului Civil si urmare si a modificarilor aduse Codului fiscal incepand cu 1 ianuarie 2012, au aparut o serie de probleme in aplicarea prevederilor art. 52 alin. (1) lit. b) si alin. (2) lit. a) din Codul fiscal cu referire la modalitatea de efectuare a platilor anticipate pentru veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil , sfera contractelor civile fiind mult mai larga in baza noilor prevederi ale Codului civil.

Au ramas astfel necorelate prevederile din Codul Civil cu cele din Codul fiscal legate de impozitarea veniturilor obtinute de persoane fizice din activitati independente in baza contractelor civile, astfel ca zilele trecute, Ministerul de Finante a emis un Ordin pentru a clarifica anumite aspecte legate de acestea. Este vorba despre Ordinul Ministrului Finantelor nr. 247/2012 puiblicat in Monitorul Oficial in data de 22 februarie 2012, privind procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Ne referim aici la:
- impunerea veniturilor obtinute de persoanele fizice din activitati independente fiind organizate ca persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale precum si persoanele fizice care realizeaza venituri din profesii libere, individual sau intro forma de asociere;
- impunerea veniturilor obtinute de persoane fizice in baza contractelor de comision, mandat comercial, de agent, de consignatie - care, dupa data de 1 octombrie au devenit contracte civile, acestea nemaifiind considerate contracte comerciale;
- impunerea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii


Pana la aparitia acestui ordin care sa mai clarifice problemele, agentii economici -platitorii de venituri catre persoane fizice, dar si beneficiarii veniturilor: liber profesionistii, persoanele fizice autorizate, nu au contenit cu intrebarile: se retine sau nu se retine la sursa impozit? Dar daca PFA emite factura, am obligatia sa retin la sursa impozit? Mai impozitam la sursa contractele de comision? Implicatii sunt pe cale de consecinta si in sfera contributiilor sociale: Trebuie sa retina platitoul de venit contributii sociale in cazul contractelor de agent? Dar la PFA?

Ordinul 247 / 2012 stabileste cui ii revine obligatia calcularii, retinerii si virarii la bugetul statului a impozitului pe veniturile platite persoanelor fizice: platitorului de venituri sau beneficiarului?

Redam mai jos tratamentul fiscal al fiecarei categorii de venituri obtinute de persoanele fizice, astfel:

1. In cazul veniturilor obtinute de persoane fizice din activitati independente fiind organizate ca persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale precum si persoanele fizice care realizeaza venituri din profesii libere, individual sau intro forma de asociere, platitorului de venit NU ii revin obligatii privind retinerea la sursa a impozitului pe venit, respectiv efectuarea de plati anticipate in contul impozitului pe venit. Persoanele fizice beneficiare de venit au obligatia sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit stabilite de organul fiscal competent, pe baza venitului anual estimat sau a venitului net realizat in anul precedent, dupa caz conform art. 82 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal ).

Aceste clarificari sunt aduse prin art 2 din OMF 247/2012. Mergem mai departe de prevederile noului ordin si concluzionam ca, in acest caz nu se retin la sursa de catre platitorul de venit nici contributii individuale de asigurari sociale, sanatate si somaj, persoanelor fizice in cauza revenindu-le obligatiile de declarare si plata la autoritati. De altfel, mai precizam ca toate persoanele de la aceasta categorie sunt obligate sa emita factura conform art 155 alin 1 din Codul fiscal , in situatia in care desfasoara activitati impozabile, conform art 126 din Codul fiscal , in afara celor scutite fara drept de deducere de la art 141 alin 1 si alin 2 din Codul fiscal .

2. In cazul veniturilor platite in baza contractelor de comision, mandat comercial si de consignatie, calificate drept contracte civile dupa data de 1 octombrie 2011, precum si in cazul contractului de agent, platitorii de venituri au obligatia de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa in baza art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In functie de optiunea exercitata prin contract, platitorul de venit va retine la sursa impozit pe venit fie de 10% conform art 52 alin 1 lit b, fie impozit final de 16%. Aceste aspecte sunt clarificate de art 3 alin 2 din OMF 247/2012. Mergem mai departe cu tratamentul fiscal al acestor tipuri de contracte si precizam ca, in ceea ce priveste contributiile individuale de asigurari sociale, sanatate si somaj, platitorului de venit NU ii revine obligatia calcularii, retinerii si declararii acestor contributii. Chiar daca sunt calificate acum conform Codului Civil ca si contracte civile, aceste tipuri de contracte nu fac obiectul OG 58/2010 asa cum acesta a fost modificat de OG 82/2010. Din punct de vedere al contributiilor sociale aceste contracte vor avea alt tratament incepand cu 1 iulie 2012, conform capitolului II al Titlului IX din Codul fiscal , platitorului de venit reveninudu-I obligatii de retinere, declarare si plata a contributiilor individuale de asigurari sociale si de sanatate. Insa aceste aspecte le vom analiza la momentele respective.

Pentru veniturile platite in baza contractelor/conventiilor civile, care atat inainte cat si dupa intrarea in vigoare a Codului civil au aceeasi natura juridica, platitorului de venit ii revin obligatii privind retinerea la sursa a impozitului pe venit de 10% conform art 52 alin 1 lit. b din Codul fiscal , sau de 16% conform art 521 din Codul fiscal . In ceea ce priveste contributiile individuale de asigurari sociale si somaj, platitorului de venit ii revine obligatia calcularii, retinerii la sursa, declararii si platii acestor contributii, conform OG 58/2010 asa cum aceasta a fost modificata de OG 82/2010. Ce aduce nou pentru aceasta categorie de venituri OUG 125/2011 care a modificat Codul fiscal , este deducerea contributiilor individuale de asigurari sociale si somaj la calulul venitului net impozabil, incepand cu 1 ianuarie 2012.

3. Venituri din cedarea folosintei bunurilor

Ordinul MFP 247/2012 precizeaza ca, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati independente si care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul afacerii, platile anticipate trimestriale stabilite de organul fiscal competent conform declaratiei fiscale a contribualilului, vor fi efectuate de acesta pe baza deciziei de impunere.

"Platitorii de astfel de venituri nu au obligatii privind calculul, retinerea si virarea impozitului reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual datorat de beneficiarii de venit", stabileste actul normativ.

Potrivit prevederilor din ordinul MFP, in cazul persoanelor fizice, indiferent daca desfasoara sau nu activitati independente, care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, pe baza contractului incheiat intre parti potrivit prevederilor Codului Civil , sunt aplicabile prevederile Cap. IV al titlului III "Impozitul pe venit" din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reguli de retinut: Sa aplicam corect tratamentul fiscal pentru contracte civile":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.