Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Reguli de retinut: Sa aplicam corect tratamentul fiscal pentru contracte civile

27-Feb-2012
3574
Inainte de intrarea in vigoare a noului Cod Civil, la 1 octombrie 2011, anumite contracte erau reglementate de Codul Comercial si alte legi speciale, fiind calificate drept contracte comerciale. Insa, prin abrogarea codului comercial, noul cod civil a unificat dreptul comercial cu cel civil, astfel ca toate contractele au devenit civile, aparand neclaritati in privinta persoanei care trebuie sa calculeze, sa retina si sa vireze impozitele reprezentand plati anticipate.

Pe fondul modificarii Codului Civil si urmare si a modificarilor aduse Codului fiscal incepand cu 1 ianuarie 2012, au aparut o serie de probleme in aplicarea prevederilor art. 52 alin. (1) lit. b) si alin. (2) lit. a) din Codul fiscal cu referire la modalitatea de efectuare a platilor anticipate pentru veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil , sfera contractelor civile fiind mult mai larga in baza noilor prevederi ale Codului civil.

Au ramas astfel necorelate prevederile din Codul Civil cu cele din Codul fiscal legate de impozitarea veniturilor obtinute de persoane fizice din activitati independente in baza contractelor civile, astfel ca zilele trecute, Ministerul de Finante a emis un Ordin pentru a clarifica anumite aspecte legate de acestea. Este vorba despre Ordinul Ministrului Finantelor nr. 247/2012 puiblicat in Monitorul Oficial in data de 22 februarie 2012, privind procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Ne referim aici la:
- impunerea veniturilor obtinute de persoanele fizice din activitati independente fiind organizate ca persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale precum si persoanele fizice care realizeaza venituri din profesii libere, individual sau intro forma de asociere;
- impunerea veniturilor obtinute de persoane fizice in baza contractelor de comision, mandat comercial, de agent, de consignatie - care, dupa data de 1 octombrie au devenit contracte civile, acestea nemaifiind considerate contracte comerciale;
- impunerea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii


Pana la aparitia acestui ordin care sa mai clarifice problemele, agentii economici -platitorii de venituri catre persoane fizice, dar si beneficiarii veniturilor: liber profesionistii, persoanele fizice autorizate, nu au contenit cu intrebarile: se retine sau nu se retine la sursa impozit? Dar daca PFA emite factura, am obligatia sa retin la sursa impozit? Mai impozitam la sursa contractele de comision? Implicatii sunt pe cale de consecinta si in sfera contributiilor sociale: Trebuie sa retina platitoul de venit contributii sociale in cazul contractelor de agent? Dar la PFA?

Ordinul 247 / 2012 stabileste cui ii revine obligatia calcularii, retinerii si virarii la bugetul statului a impozitului pe veniturile platite persoanelor fizice: platitorului de venituri sau beneficiarului?

Redam mai jos tratamentul fiscal al fiecarei categorii de venituri obtinute de persoanele fizice, astfel:

1. In cazul veniturilor obtinute de persoane fizice din activitati independente fiind organizate ca persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale precum si persoanele fizice care realizeaza venituri din profesii libere, individual sau intro forma de asociere, platitorului de venit NU ii revin obligatii privind retinerea la sursa a impozitului pe venit, respectiv efectuarea de plati anticipate in contul impozitului pe venit. Persoanele fizice beneficiare de venit au obligatia sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit stabilite de organul fiscal competent, pe baza venitului anual estimat sau a venitului net realizat in anul precedent, dupa caz conform art. 82 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal ).

Aceste clarificari sunt aduse prin art 2 din OMF 247/2012. Mergem mai departe de prevederile noului ordin si concluzionam ca, in acest caz nu se retin la sursa de catre platitorul de venit nici contributii individuale de asigurari sociale, sanatate si somaj, persoanelor fizice in cauza revenindu-le obligatiile de declarare si plata la autoritati. De altfel, mai precizam ca toate persoanele de la aceasta categorie sunt obligate sa emita factura conform art 155 alin 1 din Codul fiscal , in situatia in care desfasoara activitati impozabile, conform art 126 din Codul fiscal , in afara celor scutite fara drept de deducere de la art 141 alin 1 si alin 2 din Codul fiscal .

2. In cazul veniturilor platite in baza contractelor de comision, mandat comercial si de consignatie, calificate drept contracte civile dupa data de 1 octombrie 2011, precum si in cazul contractului de agent, platitorii de venituri au obligatia de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa in baza art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In functie de optiunea exercitata prin contract, platitorul de venit va retine la sursa impozit pe venit fie de 10% conform art 52 alin 1 lit b, fie impozit final de 16%. Aceste aspecte sunt clarificate de art 3 alin 2 din OMF 247/2012. Mergem mai departe cu tratamentul fiscal al acestor tipuri de contracte si precizam ca, in ceea ce priveste contributiile individuale de asigurari sociale, sanatate si somaj, platitorului de venit NU ii revine obligatia calcularii, retinerii si declararii acestor contributii. Chiar daca sunt calificate acum conform Codului Civil ca si contracte civile, aceste tipuri de contracte nu fac obiectul OG 58/2010 asa cum acesta a fost modificat de OG 82/2010. Din punct de vedere al contributiilor sociale aceste contracte vor avea alt tratament incepand cu 1 iulie 2012, conform capitolului II al Titlului IX din Codul fiscal , platitorului de venit reveninudu-I obligatii de retinere, declarare si plata a contributiilor individuale de asigurari sociale si de sanatate. Insa aceste aspecte le vom analiza la momentele respective.

Pentru veniturile platite in baza contractelor/conventiilor civile, care atat inainte cat si dupa intrarea in vigoare a Codului civil au aceeasi natura juridica, platitorului de venit ii revin obligatii privind retinerea la sursa a impozitului pe venit de 10% conform art 52 alin 1 lit. b din Codul fiscal , sau de 16% conform art 521 din Codul fiscal . In ceea ce priveste contributiile individuale de asigurari sociale si somaj, platitorului de venit ii revine obligatia calcularii, retinerii la sursa, declararii si platii acestor contributii, conform OG 58/2010 asa cum aceasta a fost modificata de OG 82/2010. Ce aduce nou pentru aceasta categorie de venituri OUG 125/2011 care a modificat Codul fiscal , este deducerea contributiilor individuale de asigurari sociale si somaj la calulul venitului net impozabil, incepand cu 1 ianuarie 2012.

3. Venituri din cedarea folosintei bunurilor

Ordinul MFP 247/2012 precizeaza ca, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati independente si care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul afacerii, platile anticipate trimestriale stabilite de organul fiscal competent conform declaratiei fiscale a contribualilului, vor fi efectuate de acesta pe baza deciziei de impunere.

"Platitorii de astfel de venituri nu au obligatii privind calculul, retinerea si virarea impozitului reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual datorat de beneficiarii de venit", stabileste actul normativ.

Potrivit prevederilor din ordinul MFP, in cazul persoanelor fizice, indiferent daca desfasoara sau nu activitati independente, care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, pe baza contractului incheiat intre parti potrivit prevederilor Codului Civil , sunt aplicabile prevederile Cap. IV al titlului III "Impozitul pe venit" din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reguli de retinut: Sa aplicam corect tratamentul fiscal pentru contracte civile":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.