Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Renuntarea la calitatea de platitor TVA

09-Sep-2010
8519

Intrebare: 


Un SRL este platitor de TVA si vrea sa renunte la calitatea de platitor TVA, deoarece realizeaza o cifra de afaceri de cativa ani mult mai mica de 35000 ron. Care sunt art. din codul fiscal cu referire la acest lucru, ce conditii si ce documente trebuie pentru a putea renunta?


Raspuns:
Din pacate, indiferent de marimea cifrei de afaceri, nu se poate renunta la calitatea de platitor de TVA in situatia in care firma pe care o reprezentati realizeaza urmatoarele categorii de operatiuni economice:
 operatiuni taxabile;
 operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA;
 operatiuni neimpozabile in Romania.
Posibilitate de renuntare la calitatea de platitor de TVA este reglementata prin Codul fiscal doar pentru o persoana impozabila care, ulterior inregistrarii in scopuri de TVA realizeaza doar operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA, cum ar fi, de exemplu, operatiuni scutite in interiorul tarii, operatiuni financiar-bancare, operatiuni de asigurare, de inchiriere bunuri imobile, de arendare.

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

Aduc drept argument prevederile punctului 66 alineatul (10) si alineatul (11) din normele metodologice de aplicare ale articolului 153 din Codul fiscal conform caruia, in situatia in care o firma inregistrata in scopuri de TVA desfasoara numai operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA, aceasta este obligata sa se retraga din evidentele platitorilor de TVA. Prin acest articol de lege se face precizarea ca persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA , dar care desfasoara exclusiv operatiuni ce nu dau dreptul la deducere, sunt obligate sa solicite anularea inregistrarii in termen de 10 zile de la incheierea lunii in care se desfasoara exclusiv operatiuni fara drept de deducere.
Aceasta obligatie de scoatere din evidenta rezulta si din vectorul fiscal cod 010 reglementat prin O.M.F.P. nr. 262/2007 modificat prin O.M.F.P. nr. 1059 din 5 mai 2010 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind inregistrarea fiscala a contribuabililor, formular in baza caruia firma respectiva este obligata sa solicite scoaterea din scoaterea din evidenta ca persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, astfel:
 la punctul 1.12. ,,Ca urmare a incetarii activitatii,,;
 la punctul 1.13. ,,Ca urmare a desfasurarii in exclusivitate de operatiuni care nu dau drept de deducere a TVA,,.

De asemenea, posibilitatea de anulare a codului de inregistrare in scopuri de TVA rezulta si din prevederile O.M.F.P. nr. 1786 din 28 aprilie 2010 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, act normativ publicat in M.Of. nr. 292 din 5 mai 2010. Prin acest ordin, din anexa nr. 4 rezulta urmatoarele situatii in care codul de inregistrare se anuleaza din oficiu:
 starea de inactivitate temporara a persoanei impozabile a fost inscrisa in registrul comertului;
 s-a declarat starea de inactivitate fiscala;
 persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in regim normal:
- nu a fost obligata sa solicite inregistrarea deoarece nu a realizat o cifra de afaceri de 35.000 euro;
- nu avea dreptul sa solicitate inregistrarea in scopuri de TVA deoarece realiza la data inregistrarii doar operatiuni scutite fara drept de deducere TVA;

In situatiile enumerate anterior, anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA se efectueaza in baza prevederilor cuprinse la art. 153 alin. (9) si art. 153^1 alin. (9).
In situatia in care firma pe care o reprezentati realizeaza anual operatiuni economice sub valoarea totala de 35.000 euro, aceasta are doar obligatia de a schimba perioada fiscala din luna calendaristica in trimestru calendaristic sau semestru calendaristic sau an fiscal, fara a avea posibilitatea de a se retrage definitiv. Schimbarea perioadei fiscale este acceptata numai in situatia in care, in anul fiscal de referinta, nu a avut loc nicio achizitie intracomunitara de bunuri, caz in care este obligatorie mentiunerea lunii calendaristice drept perioada fiscala de raportare.
Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA care in anul fiscal anterior a avut obligatia depunerii lunare a deconturilor de T.V.A., in anul fiscal urmator trebuie sa depuna la organul fiscal competent o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri realizata in anul fiscal precedent.
Notificarea cuprinde cifra de afaceri in euro, realizata sau recalculata in anul fiscal precedent, al carui echivalent in lei este determinat pe baza cursului de schimb valutar comunicat de B.N.R. valabil pentru data de 31 decembrie al anului precedent. Notificarea se depune la organul fiscal competent cel mai tarziu pana la data de 25 ianuarie inclusiv, a anului fiscal urmator celui in care s-a realizat cifra de afaceri de referinta.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Renuntarea la calitatea de platitor TVA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.