Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Repartizarea costurilor intre societatea mama si celelalte sucursale

06-Ian-2009
6857

Intrebare:


Cum trebuie sa justifice o sucursala apartinand unei persoane juridice nerezidente, cheia de repartizare a costurilor?

La societatea mama 4-5 persoane lucreaza 2-3 zile pe saptamana pentru SUCURSALA din Romania, in sensul ca:

- platile catre furnizori si catre salariati se fac din contul firmei mama;
- facturile catre clienti, contractele cu furnizorii si clientii se intocmesc tot de personalul
angajat la firma mama care este membra in UE.
- directorii Sucursalei sunt si administratori la firma mama.

In aceasta situatie nu se pune problema prezentarii Dosarului Pretului de Transfer (DPT). La un seminar organizat de M.F. privind DPT mi s-a spus ca trebuie sa folosim "cheia de repartizare a costurilor?.

Raspuns in septembrie 2008:

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii

Intr-adevar, repartizarea costurilor intre societatea mama si celelalte sucursale ale acesteia un intra sub incidenta preturilor de transfer deoarece nu are loc o tranzactie intre persoane afiliate astfel inc?t autoritatile fiscale sa fie indreptatite sa ajusteze suma cheltuielilor inregistrate in evidenta firmei dvs. Dosarul preturilor de transfer este necesar doar pentru reflectarea pretului de piata al bunurilor sau serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.

Recuperarea costurilor nu se face in baza unui pret stabilit, ci in baza cheltuielilor efective realizate de societatea mama pentru conducerea activitatii, intr-o anumita perioada de timp.

Conform definitiei preluate din normele OECD, preturile de transfer sunt preturile la care o intreprindere transfera bunuri fizice, proprietati necorporale sau furnizeaza servicii unor intreprinderi asociate. In acest sens, recuperarea costurilor nu cade sub incidenta H.G. nr. 529 din 30 mai 2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate si a acordului de pret in avans, publicata in M.Of. nr. 395 din 12 iunie 2007.

Nu intra in discutie activitatea firmelor straine desfasurate pe teritoriul Romaniei printr-un sediu permanent.

Prin legislatia fiscala din Romania nu a fost reglementata o ?cheie de repartizare a costurilor? astfel incat sa demonstrati organului de inspectie fiscala aplicarea corecta a unei formule matematice de repartizare a unor cheltuieli efectuate de societatea mama.
Repartizarea costurilor de catre firma mama pe fiecare beneficiar al serviciului respectiv trebuie
efectuata in functie de criteriile proprii, stabilite de fiecare societate. Aplicarea corecta a criteriilor proprii poate fi demonstrata pe baza unui deviz anexat la factura emisa de societatea mama. Criteriile de repartizare se pot stabili si consemna in diverse documente incheiate anterior facturii emise, intre societatea mama si societatea afiliata acesteia, in functie de natura obiectului de activitate. Cea mai buna cheie de repartizare a costurilor pe care am regasit-o personal in practica, a fost repartizarea costurilor intre firmele afiliate in functie de unitatea de produs obtinuta intr-o perioada determinata. De exemplu, este greu de demonstrat ca un salariat al firmei mama a lucrat doua zile pe luna pentru firma dvs., dar este mai usor de demonstrat ca s-au repartizat corect, direct proportional, costurile de salarizare a acesteia in functie de productia obtinuta de firma dvs. in stricta corelatie cu alte firme afiliate societatii mama.

Dupa parerea mea, pentru a nu fi considerate servicii propriu-zise, costurile respective nu trebuie sa cuprinda un adaos comercial practicat de societatea mama astfel inc?t aceasta sa realizeze un profit pe seama firmelor afiliate ei. Lipsa adaosului comercial v-ar ajuta in fata echipei de inspectie fiscala care nu ar mai fi indreptatita sa considere ca prin facturile emise de firma mama s-a avut in vedere o ?aranjare? a profiturilor. In acelasi timp, daca echipa de inspectie fiscala ar considera operatiunea drept o tranzactie, la estimarea pretului de piata al tranzactiei echipa de inspectie fiscala nu ar mai avea posibilitatea sa aplice una din urmatoarele metode reglementate prin Codul fiscal:

  • metoda compararii preturilor;
  • metoda cost-plus;
  • metoda pretului de revanzare;
  • orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Repartizarea costurilor intre societatea mama si celelalte sucursale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

01-Sep-2012

Pentru sfaturi practice legate de aplicarea legislatiei in materie de preturi de transfer vizitati dosarpreturidetransfer.ro.





Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.