Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Repartizarea costurilor intre societatea mama si celelalte sucursale

06-Ian-2009
6960

Intrebare:


Cum trebuie sa justifice o sucursala apartinand unei persoane juridice nerezidente, cheia de repartizare a costurilor?

La societatea mama 4-5 persoane lucreaza 2-3 zile pe saptamana pentru SUCURSALA din Romania, in sensul ca:

- platile catre furnizori si catre salariati se fac din contul firmei mama;
- facturile catre clienti, contractele cu furnizorii si clientii se intocmesc tot de personalul
angajat la firma mama care este membra in UE.
- directorii Sucursalei sunt si administratori la firma mama.

In aceasta situatie nu se pune problema prezentarii Dosarului Pretului de Transfer (DPT). La un seminar organizat de M.F. privind DPT mi s-a spus ca trebuie sa folosim "cheia de repartizare a costurilor?.

Raspuns in septembrie 2008:

Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Intr-adevar, repartizarea costurilor intre societatea mama si celelalte sucursale ale acesteia un intra sub incidenta preturilor de transfer deoarece nu are loc o tranzactie intre persoane afiliate astfel inc?t autoritatile fiscale sa fie indreptatite sa ajusteze suma cheltuielilor inregistrate in evidenta firmei dvs. Dosarul preturilor de transfer este necesar doar pentru reflectarea pretului de piata al bunurilor sau serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.

Recuperarea costurilor nu se face in baza unui pret stabilit, ci in baza cheltuielilor efective realizate de societatea mama pentru conducerea activitatii, intr-o anumita perioada de timp.

Conform definitiei preluate din normele OECD, preturile de transfer sunt preturile la care o intreprindere transfera bunuri fizice, proprietati necorporale sau furnizeaza servicii unor intreprinderi asociate. In acest sens, recuperarea costurilor nu cade sub incidenta H.G. nr. 529 din 30 mai 2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate si a acordului de pret in avans, publicata in M.Of. nr. 395 din 12 iunie 2007.

Nu intra in discutie activitatea firmelor straine desfasurate pe teritoriul Romaniei printr-un sediu permanent.

Prin legislatia fiscala din Romania nu a fost reglementata o ?cheie de repartizare a costurilor? astfel incat sa demonstrati organului de inspectie fiscala aplicarea corecta a unei formule matematice de repartizare a unor cheltuieli efectuate de societatea mama.
Repartizarea costurilor de catre firma mama pe fiecare beneficiar al serviciului respectiv trebuie
efectuata in functie de criteriile proprii, stabilite de fiecare societate. Aplicarea corecta a criteriilor proprii poate fi demonstrata pe baza unui deviz anexat la factura emisa de societatea mama. Criteriile de repartizare se pot stabili si consemna in diverse documente incheiate anterior facturii emise, intre societatea mama si societatea afiliata acesteia, in functie de natura obiectului de activitate. Cea mai buna cheie de repartizare a costurilor pe care am regasit-o personal in practica, a fost repartizarea costurilor intre firmele afiliate in functie de unitatea de produs obtinuta intr-o perioada determinata. De exemplu, este greu de demonstrat ca un salariat al firmei mama a lucrat doua zile pe luna pentru firma dvs., dar este mai usor de demonstrat ca s-au repartizat corect, direct proportional, costurile de salarizare a acesteia in functie de productia obtinuta de firma dvs. in stricta corelatie cu alte firme afiliate societatii mama.

Dupa parerea mea, pentru a nu fi considerate servicii propriu-zise, costurile respective nu trebuie sa cuprinda un adaos comercial practicat de societatea mama astfel inc?t aceasta sa realizeze un profit pe seama firmelor afiliate ei. Lipsa adaosului comercial v-ar ajuta in fata echipei de inspectie fiscala care nu ar mai fi indreptatita sa considere ca prin facturile emise de firma mama s-a avut in vedere o ?aranjare? a profiturilor. In acelasi timp, daca echipa de inspectie fiscala ar considera operatiunea drept o tranzactie, la estimarea pretului de piata al tranzactiei echipa de inspectie fiscala nu ar mai avea posibilitatea sa aplice una din urmatoarele metode reglementate prin Codul fiscal:

  • metoda compararii preturilor;
  • metoda cost-plus;
  • metoda pretului de revanzare;
  • orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Repartizarea costurilor intre societatea mama si celelalte sucursale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

01-Sep-2012

Pentru sfaturi practice legate de aplicarea legislatiei in materie de preturi de transfer vizitati dosarpreturidetransfer.ro.





Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Declaratii din partea Ministerului de Comunicatii privind interogarile ANAF pentru domeniile.ro
    • In cadrul intalnirii pe care a avut-o la sfarsitul saptamanii trecute cu presedintele Fiscului, Bogdan-Nicolae Stan, ministrul Comunicatiilor, Augustin Jianu a declarat ca interogarile de date pe care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) le va solicita despre detinatorii de domenii .ro' trebuie sa fie realizate numai pentru situatii temeinic fundamentate, in conformitate cu legislatia in vigoare. "Este esential sa ne asiguram ca interogarile nu pot fi facute decat pentru situatii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.