Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Repercusiunea impozitelor - apr. 2008

09-Iun-2008
5004

lect. dr. Narcis Eduard Mitu,
Universitatea din Craiova

Cine plateste, de fapt, toate impozitele percepute de administratia unui stat? De cele mai multe ori, nu indivizii sau firmele care cedeaza in mod direct statului veniturile fiscale sunt si cei care platesc cu adevarat impozitele.

Firmele pot transpune sarcina platii impozitelor ?inainte?, adica asupra clientilor lor, prin cresterea preturilor proportional cu valoarea impozitului care trebuie platit. Or, dimpotriva, pot sa ?paseze? aceasta sarcina ?inapoi? asupra furnizorilor care vor obtine salarii, rente si alte preturi ale factorilor de productie mult mai mici decat in situatia in care n-ar fi existat impozit.

Ce este si cum se manifesta repercusiunea impozitelor

Fenomenul financiar de repercusiune a aparut pe fondul incercarii contribuabililor de a diminua, cat mai mult, efectele provocate asupra veniturilor proprii de catre impozitele percepute de stat.

Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

Conform principiului echitatii fiscale, persoana care plateste impozitul statului ar trebui sa fie una si aceeasi cu persoana care-l suporta efectiv.

Insa, de multe ori, impozitul platit de catre contribuabilul legal este inclus in pretul marfii sau in tariful serviciului prestat si se transmite cumparatorului sau consumatorului de serviciu, odata cu incasarea de la acesta a pretului sau a tarifului respectiv.

Daca raporturile economice de schimb continua, noul suportator va include, la randul sau, impozitul in pret sau in tarif si-l va transmite in sarcina urmatorului cumparator sau consumator. Aceste operatiuni se deruleaza, succesiv, pana se ajunge la consumatorul final.

Prin urmare, se poate observa ca repercusiunea impozitelor este un fenomen complex, care pe fond reprezinta procesul de transmitere (translatie) partiala sau totala, a efectelor economice ale impozitului de la contribuabilul de drept (desemnat prin lege sa suporte sau sa achite obligatia fiscala) catre contribuabilul de fapt (cel care suporta, in realitate, impozitul).

Impozitele care se pot repercuta mai usor sunt cele indirecte, dar in anumite limite, pot fi repercutate si unele impozite directe (cum sunt, de exemplu, impozitele pe venit, impozitul funciar, impozitele pe circulatia averii s.a.).

In consecinta, o parte a cailor prin care se poate realiza repercusiunea impozitelor sunt:

  • prin adaugarea la pretul de vanzare a marfurilor sau la tariful serviciilor a impozitelor indirecte si recuperarea lor de la cumparatori sau/si consumatori in momentul incasarii preturilor sau tarifelor;
  • prin cumpararea, in conditii conjuncturale favorabile, a materiilor prime, materialelor, combustibililor, marfurilor etc. la preturi mai scazute decat cele de echilibru, ceea ce face posibila transpunerea unei parti a impozitelor asupra furnizorilor;
  • prin diminuarea pretului de vanzare a bunurilor mobile si imobile, cu valoarea impozitului pe circulatia averii, care se transfera astfel in sarcina cumparatorilor etc.

Sintetizand, factorii care influenteaza producerea repercusiunii (incidentei indirecte) a impozitelor sunt numerosi si diversi. Printre acestia, pot fi apreciati ca avand un rol mai important in fundamentarea deciziilor de politica fiscala:

? tehnicile de impozitare;

? elasticitatea cererii si ofertei raportata la pretul de echilibru.

(Mai pot fi amintite: existenta schimburilor economice cuantificabile monetar, organizarea factorilor de productie la nivel microeconomic, natura materiei impozabile, conjunctura economica, puterea publica.)1

In primul caz, tehnicile de impozitare diferentiate (ca urmare a unor cote diferite, exonerari, reduceri de impozite, deduceri din baza impozabila etc.), prin dimensiunea, momentul si punctul de impact direct al impozitului, influenteaza fluxurile monetare de pe caile de transmitere (repercusiunea), actionand astfel in mod diferit asupra categoriilor de subiecti aflati pe parcursul circuitului impozitelor, si, in consecinta, este influentata in mod diferit incidenta (in expresie monetara) asupra consumatorilor finali.

Caracterul elastic sau inelastic al cererii si ofertei, repercuteaza impozitul fie asupra consumatorilor, fie a producatorilor sau este impartit intre ambii participanti la tranzactia comerciala, in conditiile in care cota efectiva de impozitare modifica
preturile relative ale bunurilor si serviciilor.

Astfel, un management corect al politicii fiscale presupune studierea incidentei impozitelor asupra consumatorilor finali, respectiv ?cautarea celor care, in ciuda a ceea ce spune legiuitorul, poarta povara impozitului?2 ca urmare a mecanismelor de functionare si difuzare in ansamblul economiei.

Clasificarea repercusiunii impozitelor


Din punct de vedere juridic, repercusiunea poate fi de doua feluri:

  • repercusiune oficiala (repercusiune in intentia legiuitorului), caz in care insasi legea face distinctie intre platitorul i0mpozitului (contribuabilul legal) si suportatorul acestuia (contribuabilul de fapt). Cel mai adesea este cazul impozitelor indirecte (T.V.A., de exemplu), dar si al unor impozite directe, percepute prin stopaj la sursa;
  • repercusiune neoficiala, care se produce atunci cand contribuabilul de drept transmite sarcina fiscala asupra altui subiect economic, devenit contribuabil real, impotriva vointei legiuitorului, care nu prevede, nu doreste si nici nu cunoaste acest lucru in momentul instituirii impozitului.

Transpunerea, partiala sau integrala, a impozitelor platite de unele persoane in sarcina altor persoane este influentata de conditiile concrete ale fiecarui subiect impozabil, de timpul si locul unde se petrece actiunea etc. Astfel, in functie de modul in care se realizeaza transpunerea sarcinii fiscale, se poate distinge:

? repercusiunea progresiva, cand transpunerea se realizeaza de la producator la consumator;

? repercusiunea regresiva, cand transpunerea se realizeaza de la consumator la producator;

? repercusiunea oblica, cand transferarea impozitelor are loc asupra altor operatiuni economice decat asupra celei care i-a dat nastere initial (cum ar fi, de pilda, cresterea salariilor motivata de cresterea impozitelor pe consum).

Din punctul de vedere al conditiilor concrete, locul si momentul cand fenomenul se manifesta, repercusiunea impozitelor poate fi partiala sau integrala, in functie de o serie de factori interdependenti, cum sunt:3

? gradul de concentrare a activitatilor producatoare de venituri impozabile;

? tipul de impozit (direct sau indirect, selectiv sau general);

? raportul, existent pe piata, intre cererea si oferta aferenta unor bunuri sau servicii impozabile (daca cererea este mai mare decat oferta, repercusiunea se poate realiza mai usor);

? gradul de ocupare a fortei de munca si evolutia consumului de bunuri si servicii in legatura cu acesta;

? felul marfurilor si/sau serviciilor care fac obiectul vanzariicumpararii (transpunerea este posibila, intr-o masura mai mare, in cazul marfurilor si/sau serviciilor cu cerere neelastica) s.a.

Note
1 Carmen Corduneanu, Sistemul fiscal in stiinta finantelor, Editura Codecs, Bucuresti, 1998, pag. 275.

2 Joseph Stiglitz, Princeton University, Economics of the public sector, Second edition, Norton & Company, Ltd. London, pag. 411.

3 Iulian Vacarel, coordonator, Finante publice, Editura Didactica si Pedagogica, Editia a IV-a, Bucuresti, 2003, pag. 439-440.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Repercusiunea impozitelor - apr. 2008":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.