Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Restituirea sumelor achitate catre bugetul general consolidat

17-Sep-2012
6642
Restituirea unor sume de la buget este una dintre cele mai complexe proceduri fiind de asemenea cunoscuta dificultatea de a obtine de la Administratia fiscala recuperarea sumelor achitate. Atunci cand nu este absolut necesara restituirea este mai accesibila solicitarea compensarii sumelor cu obligatii fiscale viitoare.

Operatiunea de restituire este reglementata de art. 117 din Codul de procedura fiscala si intervine pentru sumele:
- platite fara existenta unui titlu de creanta;
- platite in plus fata de obligatia fiscala;
- platite ca urmare a unei erori de calcul;
- platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale;
- de rambursat de la bugetul de stat;
- stabilite prin hotarari ale organelor judiciare sau ale altor organe competente potrivit legii;
- ramase dupa efectuarea distribuirii sumelor realizate in cadrul procedurii executarii silite;
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

- rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din retinerile prin poprire, dupa caz, in temeiul hotararii judecatoresti prin care se dispune desfiintarea executarii silite.

Spre deosebire de compensare, unde operatiunea se realizeaza in prezent din oficiu, pentru persoanele juridice restituirea opereaza numai in baza cererii. in cazul persoanelor fizice, sumele de restituit reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit se restituie din oficiu de organele fiscale, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere dar numai daca suma depaseste nivelul de 5 lei.

Iata, succint, care sunt etapele derularii procedurii de restituire:
1. Determinarea sumelor susceptibile de restituire si oportunitatea utilizarii acestora pentru stingerea obligatiilor restante. in perspectiva solicitarii restituirii si a solutionarii favorabile a acesteia trebuie avut in vedere si termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea. Acesta este de 5 ani calculat de la 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.

2. Depunerea cererii de restituire la organul fiscal care are competenta sa o solutioneze cu anexarea documentelor necesare solutionarii cererii de restituire. Organul fiscal competent sa efectueze restituirea - organul fiscal pe raza caruia se afla domiciliul fiscal al solicitantului sau cel competent pentru celelalte cazuri speciale: marii contribuabili, contribuabili mijlocii si persoane nerezidente.

Cererea de restituire va fi insotita de copii dupa documentele din care rezulta ca suma a fost platita la buget pentru sumele platite fara existenta unui titlu de creanta, precum si de copii legalizate dupa hotararile definitive si irevocabile sau de pe decizii ale organelor jurisdictionale sau administrative, dupa caz, pentru sumele stabilite prin acestea.

Pentru creantele fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, reprezentand venituri la bugetul de stat si bugetele contributiilor sociale incasate de institutiile publice finantate integral de la bugetul de stat, pe cererea de restituire, depusa la organul fiscal competent unde este inregistrat ca platitor contribuabilul respectiv, vor trebui mentionate, in mod obligatoriu, confirmarea institutiei publice privind numarul si data documentului de plata cu care s-a virat suma respectiva la buget, precum si confirmarea unitatii de trezorerie la care aceasta a fost virata.

3. Organul fiscal efectueaza verificari cu privire la alte obligatii fiscale si compenseaza suma de restituit cu eventuale obligatii fiscale neachitate. Compensarea se face cu obligatiile fiscale principale sau accesorii, in ordinea vechimii acestora.

4. Cererea de restituire este solutionata. Termenul de solutionare a cererii de restituire este de 45 de zile, cu posibilitatea prelungirii acestuia pentru solicitarea de informatii suplimentare. in cazul in care organele fiscale intarzie efectuarea restituirii, potrivit art. 124 din Codul de procedura fiscala solicitantul restituirii poate cere plata unei dobanzi determinata de numarul de zile de intarziere si cote majorarilor de intarziere de 0,04%.

in urma finalizarii procedurilor prealabile de verificare si de compensare, organul fiscal intocmeste nota de restituire in trei exemplare pentru a fi transmisa dupa cum urmeaza:
- 1 exemplar la organul fiscal cu atributii de colectare pentru a opera restituirea in evidenta pe platitori;
- 1 exemplar la unitatea de trezorerie in vederea efectuarii platii sumelor restituite;
- 1 exemplar beneficiarului restituirii.

Dupa aprobarea restituirii, organul fiscal dispune restituirea sumelor respective trezoreriei teritoriale. Restituirea se finalizeaza prin transferul sumelor cuvenite in contul bancar indicat in cererea de restituire sau se realizeaza in numerar la trezoreria locala pentru persoanele fizice.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Restituirea sumelor achitate catre bugetul general consolidat":
Rating:

Nota: 3.42 din 6 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Format nou pentru Declaratia 600, anuntat de ANAF
    • Reamintim contribuabililor prevederile OPANAF nr.3.655/ 2015, modificat si completat prin OPANAF nr.3.696/ 2016, referitoare la modalitatea de depunere si gestionare a formularului 600 "Declaratie privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii". Cine depune Declaratia 600 Declaratia 600 se completeaza, pentru anul 2017, de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si determina venitul...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.