Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Restrictii la incasarile fragmentate, exceptii plati in numerar si AMENZI pentru cei care nu respecta legea. VEZI PROIECTUL!

12-Feb-2014
8136
Limitarea platilor in numerar impune modificari in toata aria care se refera la operatiunile de incasari si plati, precum si la sistemele moderne de plata. Propunerile vizeaza definirea unor termeni pentru a clarifica buna functionare a noilor reguli, impunerea unor noi restrictii si stabilirea unor amenzi drastice pentru cei care nu respecta prevederile.

Astfel, ANAF a publicat pe site-ul propriu proiectul de lege pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003 cu modificarile ulterioare - publicat in data de 10.02.2014.

Redam mai jos continutul acestui proiect, cu accent pe cele mai importante modificari:

LEGEA pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003 cu modificarile ulterioare


Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii



Capitolul I - Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar

Art. 1 -(1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica de la/catre oricare din aceste categorii de persoane, se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar.

(2) Prevederile prezentului capitol nu se aplica institutiilor de credit, institutiilor emitente de moneda electronica autorizate de Banca Nationala a Romaniei, institutiilor care presteaza servicii de plata si care sunt autorizate de Banca Nationala a Romaniei, institutiilor financiare nebancare si entitatilor care efectueaza operatiuni de schimb valutar, definite potrivit legii, pentru operatiunile specifice activitatii pentru care acestea au fost autorizate.

(3) Prevederile prezentului capitol se aplica si operatiunilor de incasari si plati in valuta efectuate pe teritoriul Romaniei. incadrarea in plafoanele prevazute de prezentul capitol se efectueaza in functie de cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data efectuarii operatiunilor de incasari sau plati.

Art.2 - In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:

a) incasare fragmentata- fractionarea sumei de incasat in mai multe transe, pentru a evita plafonul de incasare in numerar stabilit prin lege
b) plata fragmentata - fractionarea sumei de plata in mai multe transe, pentru a evita plafonul de plata in numerar stabilit prin lege
c) magazin de tipul cash&carry - magazin care realizeaza comert de tipul cash&carry, astfel cum este definit la art.4, lit.e) din Ordonanta Guvernului nr.99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, cu modificarile si completarile ulterioare

Art.3 - (1) Prin exceptie de la prevederile art.1, alin.(1), se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:

a) incasari de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei de la o persoana ;

b)  incasari efectuate de catre magazinele de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana;

c) plati catre persoanele prevazute la art.1, alin. (1), in limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei/ persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 5.000 lei/zi ;

d) plati catre magazinele de tipul Cash&Carry care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei;

e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.

(2) Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 2.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei in cazul magazinelor de tipul Cash&Carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 2.000 lei, respectiv de 10.000 lei.

(3) Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 2.000 lei si, respectiv de 10.000 lei catre magazinele de tipul Cash&Carry .

(4) La data acordarii avansurilor spre decontare, sumele aferente intra in calculul plafonului zilnic prevazut la alin. (1), lit. (c) sau d), dupa caz.

Art.4 - (1) Operatiunile de incasari in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand cesiuni de creante, primirea de imprumuturi sau alte finantari se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei/persoana. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar pentru tranzactiile prevazute in prezentul articol, cu o valoare mai mare de 2.000 lei/persoana, precum si fragmentarea tranzactiilor.

(2) Operatiunile de incasare in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/persoana. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii cu o valoare mai mare de 10.000 lei, precum si fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii cu valoare mai mare de 10.000 lei.

(3) Operatiunile de plati in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1) catre persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si restituiri de imprumuturi, sau alte finantari se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 2.000 lei/persoana. Sunt interzise platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 2.000 lei/persoana.

Art.5 - Plafoanele limita prevazute de prezentul capitol nu se aplica pentru urmatoarele operatiuni:

a) depunerile in conturile persoanelor prevazute la art.1, alin. (1), deschise la institutiile de credit:;
b) cheltuielile de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute, efectuate in acest sens;
c) achitarea in numerar a impozitelor, taxelor, contributiilor, amenzilor si a altor obligatii datorate bugetului general consolidat al statului;
d) retragerile de numerar din conturi deschise la institutiile de credit pentru plata salariilor si a altor drepturi de personal si pentru alte operatiuni de plati efectuate catre persoanele fizice, altele decat cele de la art.3, alin. (3).
e) sumele eliberate in numerar de ATM -uri.


Art.6 - Este interzisa acordarea oricaror avantaje clientilor, de catre persoanele prevazute la art.1, alin. (1), pentru efectuarea de plati in numerar.

Art.7 - In cazul persoanelor prevazute la art.1, alin.(1) care au organizate mai multe casierii, plafoanele prevazute la art.3, alin.(1), lit.a) si la art.4, alin.(1) si (2) se vor urmari pe fiecare casierie.

Art.8 - Subunitatile economice ale persoanelor juridice care au casierie proprie si/sau cont deschis la o institutie de credit, aplica in mod corespunzator prevederile prezentului capitol.

Art.9 - (1) in cazul persoanelor prevazute la art.1, alin.(1), pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 2.000 lei, respectiv 10.000 lei in cazul magazinelor de tipul Cash&Carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata astfel: 2.000 lei, respectiv, 10.000 lei in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

(2) In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 10.000 lei, sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin alte modalitati de plata fara numerar.

Art.10 - Operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoane fizice, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand acordarea/restituirea de imprumuturi, se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzactie. Sunt interzise incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 10.000 lei, precum si fragmentarea unei tranzactii mai mari de 10.000 lei .

Art.11 - Prin exceptie de la prevederile art.3, 4 si 10 din prezentul capitol, contravaloarea achizitiilor de bunuri imobile si autovehicule se achita doar prin instrumente de plata fara numerar.

Art. 12 - (1) Nerespectarea prevederilor art. 3, art.4, art.7, art.9 ,art.10 si art.11 constituie contraventie, in conditiile in care nu reprezinta infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de 25% din suma incasata/ platita care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 100 lei.

(2) Nerespectarea prevederilor art. 6 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 4.500 lei.

Art. 13 - (1) Se interzice entitatilor prevazute la art. 1, alin. (2) sa elibereze persoanelor prevazute la art. 1, alin. (1) si art.8, sume in numerar peste plafonul stabilit la art. 3, alin. (1), lit.c), pe fiecare persoana si tranzactie, cu exceptia operatiunilor prevazute la art. 5.

(2) Este interzisa entitatilor prevazute la art.1, alin.(1) si art.8 fragmentarea solicitarilor de eliberare de numerar care conduce la depasirea plafonului prevazut la art.3, alin.(1), lit.c).

(3) Persoanele prevazute la art.1, alin.(1) pot transfera sume din contul lor in contul persoanelor fizice, in baza documentelor justificative legale prezentate de platitori.

(4) Nerespectarea prevederilor alin. (1) si (2) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 4.500 lei.

Art. 14 - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute in prezentul capitol se efectueaza de catre organele Ministerului Finantelor Publice, conform competentelor.
Art. 15 - Dispozitiile prezentului capitol referitor la sanctiunile contraventionale se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 8 alin. (2) lit. a), art. 28 alin. (1) si art. 29 din acelasi act normativ.


Capitolul II - Modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003 cu modificarile ulterioare

Art.16 - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 942 din 23 decembrie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003 cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Dupa articolul 1, se introduce un nou articol, articolul 11, cu urmatorul cuprins:

Art.11 - (1) in sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:

a) institutia acceptanta - institutie de credit sau o institutie financiara nebancara care ofera comerciantilor acceptanti servicii de acceptare la plata a cardurilor si/sau a instrumentelor de plata de tip moneda electronica (e-money), in baza unui contract incheiat in prealabil intre aceasta si comerciantul acceptant, precum si servicii de eliberare de numerar la ghiseele sale si in reteaua proprie de terminale ale detinatorilor. in cazul instrumentelor de plata electronica de tipul cardului, institutia acceptanta poate fi si emitentul instrumentului de plata;

b) institutia emitenta - institutie de credit sau o institutie financiara nebancara care emite si pune la dispozitie detinatorului un instrument de plata electronica, pe baza unui contract incheiat cu acesta;

c) card comercial - card de plata emis unor operatori economici, unor entitați din sectorul public sau unor persoane fizice care desfașoara o activitate independenta de natura economica a carui utilizare este limitata la cheltuielile legate de activitatea desfasurata;

d) beneficiar al platii - destinatar preconizat al fondurilor care au facut obiectul unei operatiuni de plata;

e) sistem tripartit de plata cu cardul - sistemul de plata prin carduri in care functiile de emitere si acceptare sunt integrate intr-o singura institutie financiara care este si proprietarul sistemului."

2. Dupa articolul 2, se introduc trei noi articole, art. 21- 23, cu urmatorul cuprins:

"Art.21 - Institutiile emitente nu pot aplica institutiilor acceptante comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecarei operatiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecarei operatiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.

"Art.22 - Acordurile dintre institutiile acceptante și beneficiarii plaților vor contine informații detaliate referitoare la valoarea comisioanelor pentru serviciile prestate acestora, a comisioanelor interbancare, precum si a comisioanelor suplimentare aplicate in functie de marca și categoria respectivelor carduri de plata.

"Art.23 - (1) Prevederile art. 21 si art. 22 se aplica institutiilor emitente si institutiilor acceptante din Romania.

(2) Prevederile art. 21 si art. 22 nu se aplica operațiunilor cu carduri comerciale, retragerilor de numerar de la bancomate si operațiunilor cu carduri emise de sisteme tripartite de plata cu cardul.."

3. La articolul 3, dupa alineatul 2 se introduc doua alineate, alineatul 21 si alineatul 22 cu urmatorul cuprins:

"(21) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 200.000 lei, prin derogare de la prevederile art.8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, nerespectarea prevederilor art.21 si ale art. 22, nefiind aplicabile dispozitiile art. 7 din. Ordonanta Guvernului nr. 2/2001.

(22) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 7.500 lei nerespectarea prevederilor art.1, alin.(3)."

4. Alineatul (4) al articolului 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1), (2), (21) si (22) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art.28 si art.29."

Capitolul III - Dispozitii tranzitorii si finale

Art.17 - (1) Capitolul I din prezenta lege intra in vigoare la 30 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I , iar sanctiunile prevazute se aplica faptelor savarsite dupa data intrarii in vigoare a acestuia.

(2) Prevederile capitolului I nu se aplica contractelor incheiate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art.18 - La data intrarii in vigoare a Capitolului I se abroga prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr.24 din 31 ianuarie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 19. Prevederile art. 16 intra in vigoare la 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, aplicandu-se inclusiv acordurilor in derulare.

Art. 20. - in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin hotarare a Guvernului se modifica si se completeaza Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1253/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 790 din 10 noiembrie 2003.



PRESEDINTELE

CAMEREI DEPUTAtILOR
Valeriu Stefan Zgonea

PRESEDINTELE

SENATULUI
George Crin Laurentiu Antonescu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Restrictii la incasarile fragmentate, exceptii plati in numerar si AMENZI pentru cei care nu respecta legea. VEZI PROIECTUL!":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.