Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFA

29-Aug-2012
5666

Analizam cazul unui PFA expert contabil, pensionar, inregistrat la administratia financiara, care executa si expertize contabile judiciare (catre Biroul local al Tribunalului X) si nejudiciare (catre societati sau persoane fizice). Biroul local retine 10% impozit pana la 30.06.2012. Persoana declara si achita diferenta de impozit venit anual si sanatate (anticipat si final). Persoana factureaza toate expertizele. Vom vedea astfel ce vor retine de la 01.07.2012 cele doua categorii de platitorii de venit: biroul local, pentru expertize judiciare, persoanele juridice, pentru expertize nejudiciare.


De asemenea, vom stabili daca veniturile obtinute de la platitori persoane fizice care nu au cum sa retina vor fi declarate de PFA si, daca pentru elelalte doua categorii pentru care acest PFA are impozit pe venit de 16%, se va face contabilitate in partida simpla, si se va declara si plati impozit pe venit.

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii


Raspuns:

Potrivit art. 52 alin (1) lit c) din Codul fiscal , pentru urmatoarele venituri, platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite pentru activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;

Impozitul ce trebuie retinut se stabileste dupa cum urmeaza:
a) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. a)-c), aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX indice 2 ;

Potrivit art. 52^ 1 alin (1) din Codul fiscal , contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a)-c) pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia. Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

Din intrebarea dvs. s-a inteles ca platitorul retine impozit in cota de 10%. In aceasta situatie aveti obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat (formular 200) la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, potrivit art .83 alin (1) din Codul fiscal , pentru diferenta de 6% privind impozitul pe venit.

In cadrul formularului 200 trebuie sa completati rd. 3.1 Venit net aferent activitatilor cu retinere la sursa, in cazul in care platitorul de venit va retine impozit 10% si contribute sociale( sanatate).

In privinta contributiilor sociale individuale obligatorii ce se datoreaza incepand cu 01.07.2012 sunt prevazute in OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal . Potrivit art 109 din actul normativ mentionat se introduc doua noi capitole, capitolele II si III.

Astfel, la capitolul II Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica, se fac urmatoarele precizari cu privire la persoanele care realizeaza venituri in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit:
-potrivit art. 296^ 21 alin (1) lit f), urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);

Potrivit alin. (2) ale articolului mai sus mentionat, persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. (1).

Potrivit art. 6 alin (1) pct I a) din Legea 263/2010 , in sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, persoanele care obtin venituri din pensii, inclusiv soldatii si gradatii voluntari.

In cazul mentionat de dvs. avand calitatea si de pensionar, pentru veniturile obtinute din activitatea de expertiza judiciara, nu se datoreaza contributie individuala de asigurari sociale, insa trebuie sa prezentati o dovada platitorului de venit in acenst sens (talon de pensie).

Potrivit art. 296 ^ 22 alin. (5) pentru persoanele prevazute la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f), baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.
La art. 296 ^24, se fac precizari in privinta modului de calcul, retinere si virare a contributiilor sociale individuale, astfel:

Contribuabilii prevazuti la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f) si h) datoreaza contributii sociale individuale in cursul anului, sub forma platilor anticipate, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective in conformitate cu prevederile art. 52 si art. 74 alin. (4), dupa caz.

Contributiile retinute potrivit alin. (5) se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit.

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f) si h), obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit sunt obligatii finale.

Astfel, se datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate 5,5% si in cazul in care aveti calitatea de pensionar Aceasta contributie se calculeaza, retine si vireaza in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit.

In concluzie, atat in cazul expertizelor judiciare cat si a celor extrajudiciare platitorii de venit au obligatia retinerii impozitului pe venit (10% sau 16% conform optiunii exercitate prin contract) si a contributiei de sanatate (5.5%) pentru pensionarul care are calitatea de persoana fizica autorizata - expert contabil.

Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal , a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG 44/2004 , precum si a prevederilor OMFP 1040/2004.

Potrivit pct. 64^1 din Normele metodologice pentru aplicare a art. 52 din Codul fiscal , contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a) - c) din Codul fiscal (inclusiv venituri din expertiza judiciara si extrajudiciara) si care au optat pentru impunerea finala potrivit prevederilor art. 52^1 din Codul fiscal , respectiv 16% nu vor determina venit net anual pe baza contabilitatii in partida simpla pentru aceste venituri, aceste nefacand obiectul nici al completarii declaratiei privind venitul realizat (200) conform art. 83 alin. (3) lit.b) din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.