Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFA

29-Aug-2012
5749

Analizam cazul unui PFA expert contabil, pensionar, inregistrat la administratia financiara, care executa si expertize contabile judiciare (catre Biroul local al Tribunalului X) si nejudiciare (catre societati sau persoane fizice). Biroul local retine 10% impozit pana la 30.06.2012. Persoana declara si achita diferenta de impozit venit anual si sanatate (anticipat si final). Persoana factureaza toate expertizele. Vom vedea astfel ce vor retine de la 01.07.2012 cele doua categorii de platitorii de venit: biroul local, pentru expertize judiciare, persoanele juridice, pentru expertize nejudiciare.


De asemenea, vom stabili daca veniturile obtinute de la platitori persoane fizice care nu au cum sa retina vor fi declarate de PFA si, daca pentru elelalte doua categorii pentru care acest PFA are impozit pe venit de 16%, se va face contabilitate in partida simpla, si se va declara si plati impozit pe venit.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii


Raspuns:

Potrivit art. 52 alin (1) lit c) din Codul fiscal , pentru urmatoarele venituri, platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite pentru activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;

Impozitul ce trebuie retinut se stabileste dupa cum urmeaza:
a) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. a)-c), aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX indice 2 ;

Potrivit art. 52^ 1 alin (1) din Codul fiscal , contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a)-c) pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia. Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

Din intrebarea dvs. s-a inteles ca platitorul retine impozit in cota de 10%. In aceasta situatie aveti obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat (formular 200) la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, potrivit art .83 alin (1) din Codul fiscal , pentru diferenta de 6% privind impozitul pe venit.

In cadrul formularului 200 trebuie sa completati rd. 3.1 Venit net aferent activitatilor cu retinere la sursa, in cazul in care platitorul de venit va retine impozit 10% si contribute sociale( sanatate).

In privinta contributiilor sociale individuale obligatorii ce se datoreaza incepand cu 01.07.2012 sunt prevazute in OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal . Potrivit art 109 din actul normativ mentionat se introduc doua noi capitole, capitolele II si III.

Astfel, la capitolul II Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica, se fac urmatoarele precizari cu privire la persoanele care realizeaza venituri in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit:
-potrivit art. 296^ 21 alin (1) lit f), urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);

Potrivit alin. (2) ale articolului mai sus mentionat, persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. (1).

Potrivit art. 6 alin (1) pct I a) din Legea 263/2010 , in sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, persoanele care obtin venituri din pensii, inclusiv soldatii si gradatii voluntari.

In cazul mentionat de dvs. avand calitatea si de pensionar, pentru veniturile obtinute din activitatea de expertiza judiciara, nu se datoreaza contributie individuala de asigurari sociale, insa trebuie sa prezentati o dovada platitorului de venit in acenst sens (talon de pensie).

Potrivit art. 296 ^ 22 alin. (5) pentru persoanele prevazute la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f), baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.
La art. 296 ^24, se fac precizari in privinta modului de calcul, retinere si virare a contributiilor sociale individuale, astfel:

Contribuabilii prevazuti la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f) si h) datoreaza contributii sociale individuale in cursul anului, sub forma platilor anticipate, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective in conformitate cu prevederile art. 52 si art. 74 alin. (4), dupa caz.

Contributiile retinute potrivit alin. (5) se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit.

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f) si h), obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit sunt obligatii finale.

Astfel, se datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate 5,5% si in cazul in care aveti calitatea de pensionar Aceasta contributie se calculeaza, retine si vireaza in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit.

In concluzie, atat in cazul expertizelor judiciare cat si a celor extrajudiciare platitorii de venit au obligatia retinerii impozitului pe venit (10% sau 16% conform optiunii exercitate prin contract) si a contributiei de sanatate (5.5%) pentru pensionarul care are calitatea de persoana fizica autorizata - expert contabil.

Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal , a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG 44/2004 , precum si a prevederilor OMFP 1040/2004.

Potrivit pct. 64^1 din Normele metodologice pentru aplicare a art. 52 din Codul fiscal , contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a) - c) din Codul fiscal (inclusiv venituri din expertiza judiciara si extrajudiciara) si care au optat pentru impunerea finala potrivit prevederilor art. 52^1 din Codul fiscal , respectiv 16% nu vor determina venit net anual pe baza contabilitatii in partida simpla pentru aceste venituri, aceste nefacand obiectul nici al completarii declaratiei privind venitul realizat (200) conform art. 83 alin. (3) lit.b) din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.