Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFA

29-Aug-2012
5588

Analizam cazul unui PFA expert contabil, pensionar, inregistrat la administratia financiara, care executa si expertize contabile judiciare (catre Biroul local al Tribunalului X) si nejudiciare (catre societati sau persoane fizice). Biroul local retine 10% impozit pana la 30.06.2012. Persoana declara si achita diferenta de impozit venit anual si sanatate (anticipat si final). Persoana factureaza toate expertizele. Vom vedea astfel ce vor retine de la 01.07.2012 cele doua categorii de platitorii de venit: biroul local, pentru expertize judiciare, persoanele juridice, pentru expertize nejudiciare.


De asemenea, vom stabili daca veniturile obtinute de la platitori persoane fizice care nu au cum sa retina vor fi declarate de PFA si, daca pentru elelalte doua categorii pentru care acest PFA are impozit pe venit de 16%, se va face contabilitate in partida simpla, si se va declara si plati impozit pe venit.

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii


Raspuns:

Potrivit art. 52 alin (1) lit c) din Codul fiscal , pentru urmatoarele venituri, platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite pentru activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;

Impozitul ce trebuie retinut se stabileste dupa cum urmeaza:
a) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. a)-c), aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX indice 2 ;

Potrivit art. 52^ 1 alin (1) din Codul fiscal , contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a)-c) pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia. Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

Din intrebarea dvs. s-a inteles ca platitorul retine impozit in cota de 10%. In aceasta situatie aveti obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat (formular 200) la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, potrivit art .83 alin (1) din Codul fiscal , pentru diferenta de 6% privind impozitul pe venit.

In cadrul formularului 200 trebuie sa completati rd. 3.1 Venit net aferent activitatilor cu retinere la sursa, in cazul in care platitorul de venit va retine impozit 10% si contribute sociale( sanatate).

In privinta contributiilor sociale individuale obligatorii ce se datoreaza incepand cu 01.07.2012 sunt prevazute in OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal . Potrivit art 109 din actul normativ mentionat se introduc doua noi capitole, capitolele II si III.

Astfel, la capitolul II Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica, se fac urmatoarele precizari cu privire la persoanele care realizeaza venituri in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit:
-potrivit art. 296^ 21 alin (1) lit f), urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);

Potrivit alin. (2) ale articolului mai sus mentionat, persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. (1).

Potrivit art. 6 alin (1) pct I a) din Legea 263/2010 , in sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, persoanele care obtin venituri din pensii, inclusiv soldatii si gradatii voluntari.

In cazul mentionat de dvs. avand calitatea si de pensionar, pentru veniturile obtinute din activitatea de expertiza judiciara, nu se datoreaza contributie individuala de asigurari sociale, insa trebuie sa prezentati o dovada platitorului de venit in acenst sens (talon de pensie).

Potrivit art. 296 ^ 22 alin. (5) pentru persoanele prevazute la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f), baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.
La art. 296 ^24, se fac precizari in privinta modului de calcul, retinere si virare a contributiilor sociale individuale, astfel:

Contribuabilii prevazuti la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f) si h) datoreaza contributii sociale individuale in cursul anului, sub forma platilor anticipate, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective in conformitate cu prevederile art. 52 si art. 74 alin. (4), dupa caz.

Contributiile retinute potrivit alin. (5) se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit.

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f) si h), obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit sunt obligatii finale.

Astfel, se datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate 5,5% si in cazul in care aveti calitatea de pensionar Aceasta contributie se calculeaza, retine si vireaza in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit.

In concluzie, atat in cazul expertizelor judiciare cat si a celor extrajudiciare platitorii de venit au obligatia retinerii impozitului pe venit (10% sau 16% conform optiunii exercitate prin contract) si a contributiei de sanatate (5.5%) pentru pensionarul care are calitatea de persoana fizica autorizata - expert contabil.

Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal , a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG 44/2004 , precum si a prevederilor OMFP 1040/2004.

Potrivit pct. 64^1 din Normele metodologice pentru aplicare a art. 52 din Codul fiscal , contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a) - c) din Codul fiscal (inclusiv venituri din expertiza judiciara si extrajudiciara) si care au optat pentru impunerea finala potrivit prevederilor art. 52^1 din Codul fiscal , respectiv 16% nu vor determina venit net anual pe baza contabilitatii in partida simpla pentru aceste venituri, aceste nefacand obiectul nici al completarii declaratiei privind venitul realizat (200) conform art. 83 alin. (3) lit.b) din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.