Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Revista Romana de Fiscalitate nr. 30 bis

02-Oct-2009
1362

Nr. 30, August 2009

Retrageri si lichidari

contabil Viviana Oprea

Retragerea si excluderea asociatului

Conform prevederilor art. 222 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatul se poate retrage din societate in cazurile prevazute in actul constitutiv, cu acordul tuturor celorlalti asociati sau pentru motive temeinice in baza unei hotarari judecatoresti.

Exemplu:

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

O societate are trei asociati, o persoana juridica si doua persoane fizice. Unul dintre cei doi asociati, persoane fizice, se retrage din societatea comerciala. In contractul de partaj s-a prevazut ca asociatul care se retrage cesioneaza aportul la capital, depus in numerar.

Din totalul activului se scad datoriile (creditori diversi, furnizori, salarii, datorii la bugetul statului,
dividende etc.) si se determina capitalul propriu (activul net). Activul net se compune din capital
social, rezerve legale, alte rezerve, profit nerepartizat.

In functie de aportul la capital al asociatilor, se determina partajul activului net pentru asociatul
care se retrage. Cota-parte din activul net datorata acestuia este diminuata cu impozitul pe profit si cu cel pe dividende, calculate si varsate.

Aceleasi operatiuni se fac si in cazul excluderii unui asociat.

Potrivit art. 224 alin. (2) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatul exclus nu are dreptul la o parte proportionala din patrimoniul social, ci numai la o suma care sa reprezinte valoarea acesteia.

Lichidarea

Din punct de vedere juridic, dizolvarea societatilor comerciale este reglementata de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de art. 252-270 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare.

La dizolvarea si lichidarea societatilor comerciale cu capital de stat se vor avea in vedere si precizarile elaborate de Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului.

Incetarea existentei societatilor comerciale ca persoane juridice presupune parcurgerea a doua etape: dizolvarea si lichidarea.

A. Operatiunile care se efectueaza in situatia dizolvarii societatii comerciale, in cazurile prevazute la art. 227 alin. (1) scu exceptia modului de dizolvare prevazut la lit. f)t si la art. 228-232 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru lichidarea societatii comerciale:

1. inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;

2. intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze si care aplica Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, pe formatul prevazut in reglementarile respective;

3. stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;

4. valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);

5. achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;

6. stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);

7. calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare:

7.1. Calcularea si virarea impozitului pe profit/venit

Profitul impozabil in cazul dizolvarii/lichidarii se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, calculate cumulat de la inceputul anului fiscal, potrivit dispozitiilor Codului fiscal privind impozitul pe profit, cu modificarile si completarile ulterioare, luandu-se in calcul: profitul din lichidarea patrimoniului, sumele din anularea provizioanelor, sumele inregistrate in conturi de capitaluri proprii constituite din profitul brut si care nu au fost impozitate la data constituirii.

In cazul microintreprinderilor platitoare de impozit pe venit, la momentul inceperii actiunii de dizolvare/lichidare, impozitul pe venit se calculeaza luandu-se in calcul: veniturile evidentiate in creditul conturilor din clasa a 7-a ?Conturi de venituri?, cu exceptia celor inregistrate in grupa 78 ?Venituri din provizioane?, si veniturile rezultate din anularea datoriilor si majorarilor la bugetul de stat, luandu-se in calcul si veniturile din lichidarea patrimoniului.

La calculul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care isi inceteaza existent a in urma operatiunilor de dizolvare sau lichidare nu sunt impozitate rezervele constituite din profitul net, inclusiv sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit, repartizate ca surse proprii de finantare pe parcursul perioadei de functionare, potrivit legii, acestea fiind tratate in conformitate cu prevederile Codului fiscal privind impozitul pe dividende. Acelasi tratament se aplica si rezervelor constituite din diferente de curs favorabile capitalului social in devize sau din evaluarea, in conformitate cu actele normative in vigoare, a disponibilului in devize, daca legea nu prevede altfel.

In cazul divizarii si fuziunii societatilor comerciale, precum si al dizolvarii unei societati comerciale cu asociat unic ce atrage transmiterea universala a elementelor de activ si de pasiv ale societatii catre asociatul unic, fara lichidare, nu sunt impozitate rezervele constituite din profitul brut, daca sunt inregistrate in aceleasi conturi la societatea care preia elementele respective.

7.2. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe dividende

Se determina, se retine si se vireaza impozit pe dividende dupa ce a fost calculat impozitul pe profit/venit, pentru urmatoarele elemente:

  • profit obtinut in urma operatiunii de lichidare a societatilor comerciale;
  • capital social majorat prin utilizarea unor elemente de capitaluri proprii (diferente provenite din reevaluarea imobilizarilor si a stocurilor, potrivit legii, sume inregistrate la rezerve din diferente de curs valutar etc.);
  • capitaluri proprii (activ net), constituite din profitul brut, potrivit prevederilor legale (rezerve legale, reduceri sau scutiri de impozit pe profit pentru profitul reinvestit etc.);
  • capitaluri proprii (activ net), constituite in conformitate cu prevederile legale,fara ca sumele cuprinse in capitaluri sa fie evidentiate in prealabil la venituri (diferente provenite din reevaluarea imobilizarilor, diferente de curs valutar din evaluarea disponibilitatilor in valuta, diferente din aplicarea cotei reduse pentru activitatea de export, subventii pentru investitii etc.). Pentru elementele de capital propriu (activ net), constituite din profitul net (rezerva statutara, alte rezerve, profitul net realizat in exercitiile precedente a carui repartizare a fost amanata etc.), se calculeaza si se vireaza numai impozit pe dividende;

8. intocmirea bilantului de partaj, in conformitate cu situatiile prevazute la pct. 2;

9. efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:

a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
c) cota de participare la capitalul social.

Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre actionarii sau asociatii societatii comerciale. Societatile comerciale pe actiuni, care intra sub incidenta Legii nr. 314/2001 pentru reglementarea situatiei unor societati comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligativitatea numirii lichidatorilor in conformitate cu prevederile art. 258 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

B. Operatiunile care se efectueaza in cazul in care societatea comerciala intra in faliment.

Aceste operatiuni, care se efectueaza in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile ulterioare, sunt:

1. sigilarea si conservarea bunurilor care fac parte din averea societatii comerciale;

2. inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatii comerciale, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;

3. intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze si care aplica Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005;

4. vanzarea bunurilor perisabile sau supuse deprecierii iminente;

5. vanzarea bunurilor importante din averea debitorului (terenuri, fabrici, instalatii) cat mai avantajos si cat mai repede, cu acordul prealabil al creditorilor;

6. depunerea la banca, in contul debitorului, a sumelor realizate din vanzarea bunurilor;

7. stabilirea, potrivit legii, a masei pasive;

8. trecerea distincta pe documentele fiscale a obligatiilor nascute in timpul procedurii de faliment, fata de cele nascute anterior declararii procedurii de faliment;

9. distribuirea sumelor realizate din lichidare, potrivit planului de distribuire intre creditori, in ordinea prevazuta de lege;

10. intocmirea si aprobarea raportului final;

11. intocmirea situatiilor financiare finale.

Daca lichidarea se prelungeste peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorii sunt obligati sa intocmeasca situatiile financiare anuale ale societatilor comerciale aflate in proces de lichidare conform reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 si sa le depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice la care este inregistrata persoana juridica.


Solutia fiscala individuala anticipata

expert contabil Madalina Paraschiv

Datorita faptului ca a crescut rolul companiilor multinationale in comertul international, a crescut si dificultatea de a stabili veniturile si cheltuielile unei astfel de companii sau ale unui sediu permanent. Totodata, aceste companii sunt obligate sa respecte reglementarile legale din tarile in care isi desfasoara activitatea. De aceea a aparut necesitatea de a solicita o solutie fiscala anticipata.
Actul normativ care reglementeaza posibilitatea solicitarii solutiei fiscale anticipate este Hotararea Guvernului nr. 529 din 30.05.2007 privind aprobarea Procedurii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate si a acordului de pret in avans, cu modificarile ulterioare.

Ce este de fapt solutia fiscala individuala anticipata?

Solutia fiscala individuala anticipata este actul administrativ emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) in vederea solutionarii unei cereri a contribuabilului referitoare la reglementarea unor situatii fiscale de fapt viitoare. Altfel spus, prin intermediul solutiei fiscale anticipate, ANAF stabileste, la cererea contribuabilului, structura si cuantumul obligatiilor bugetare datorate statului de respectivul contribuabil, ca urmare a desfasurarii unei activitati producatoare de venituri.

Utilizarea institutiei solutiei fiscale anticipate si transformarea ei intr-o practica frecventa a organelor fiscale pot conduce la estomparea presiunii exercitate de modificarea continua a relatiilor sociale specifice dreptului fiscal, cu consecinta cresterii stabilitatii legislative in materie.

Elementul de noutate cuprins in Hotararea Guvernului nr. 529/2007 se refera la introducerea unei proceduri relativ simple pentru emiterea unei solutii fiscale individuale anticipate, fiind reglementata sfera persoanelor care pot solicita emiterea solutiei, tariful, elementele obligatorii ale cererii si motivele pentru care autoritatea fiscala poate respinge cererea.

Potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 42, solutia fiscala individuala anticipata sau acordul de pret in avans se comunica numai societatii careia ii sunt destinate.

Solutia fiscala individuala anticipata si acordul de pret in avans sunt opozabile si obligatorii fata de organele fiscale, numai daca termenii si conditiile acestora au fost respectate de societate.

Cu alte cuvinte, tratamentul fiscal al obligatiilor fiscale pentru care s-a emis solutia fiscala este obligatoriu si nu mai poate fi repus in discutie de niciun alt organ fiscal cu ocazia unui control ulterior, sub conditia ca termenii si conditiile stabilite sa fi fost respectate de catre contribuabil.

Prin cererea depusa, contribuabilul propune continutul solutiei fiscale individuale anticipate sau al acordului de pret in avans, dupa caz.

Pot depune cerere pentru emiterea unei solutii fiscale toate persoanele juridice care sunt inregistrate la organele fiscale.

Discutiile preliminare

Anterior depunerii cererii de emitere a unei solutii fiscale si a documentatiei, persoana juridica poate solicita in scris Agentiei Nationale de Administrare Fiscala o discutie preliminara in vederea stabilirii existentei starii de fapt viitoare pentru emiterea unei solutii fiscale.

Cererea pentru discutia preliminara va contine informatii cu privire la datele de identificare ale societatii si ale reprezentantului legal, precum si o scurta prezentare a obiectului discutiei. Agentia Nationala de Administrare Fiscala comunica in scris societatii data, ora, locul si numele persoanelor care vor participa la discutia preliminara. Ca urmare a discutiei preliminare, se va stabili numarul de solutii fiscale necesare reglementarii situatiei fiscale de fapt viitoare.

Tariful de emitere a unei solutii fiscale se achita in lei si este in valoare de 1.000 euro, la cursul comunicat de BNR in ziua efectuarii platii.

Documentatia prezentata

Documentatia prezentata de catre societate, in vederea emiterii solutiilor fiscale trebuie sa contina urmatoarele informatii:

a) situatia detaliata privind activitatea societatii, in prezent si in viitor;

b) prezentarea completa a starilor de fapt viitoare pentru care se solicita solutii fiscale, insotita de descrierea motivelor de fapt si a temeiului de drept (de ex.: efectuarea unor operatii de prestari de servicii intr-un stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, in colaborare cu o societate din Insulele Virgine careia ii subcontracteaza o parte a operatiilor);

c) obligatiile fiscale pentru care se solicita solutii fiscale (TVA, impozit pe profit, impozit pe venitul obtinut de nerezidenti din Romania etc.);

d) punctul de vedere al contribuabilului cu privire la reglementarea fiscala a situatiilor de fapt viitoare prezentate in cerere;

e) declaratia pe propria raspundere a contribuabilului ca nu exista nicio procedura fiscala, administrativa sau judiciara in curs pentru cazul descris si pentru care este solicitata emiterea solutiilor fiscale;

f) declaratia pe propria raspundere privind corectitudinea informatiilor furnizate prin cerere si a documentatiei prezentate;

g) acte administrative, acte de control sau alte acte emise in legatura cu cazul descris pentru care se solicita solutii fiscale;

h) prezentarea altor elemente considerate relevante de contribuabil.

Documentatia pentru emiterea solutiei fiscale se depune la Agentia Nationala de Administrare Fiscala in doua exemplare. In cazul in care exista documente in limba straina, acestea vor fi insotite de traduceri in limba romana efectuate de traducatori autorizati.

Paginile documentatiei depuse trebuie sa fie numerotate si insotite de opis. Documentatia care este disponibila si in format electronic va fi depusa intr-un format accesibil, stabilit de comun acord cu administratia fiscala.

In cazul in care, ulterior, contribuabilul completeaza documentatia cu elemente suplimentare, acestea vor fi insotite de trimiteri la documentatia cu care sunt in legatura, dupa caz.

In functie de circumstantele fiecarui caz in parte, contribuabilul trebuie sa furnizeze si alte informatii administratiei fiscale, la cererea acesteia.

Respingerea solicitarii

Cererea pentru emiterea solutiei fiscale poate fi respinsa in urmatoarele situatii:
a) nu contine cel putin unul dintre elementele prevazute pentru depunerea documentatiei;

b) documentatia nu este prezentata conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 529/2007 sau nu este refacuta, dupa depunere, conform prevederilor mentionate;

c) faptele prezentate sunt aceleasi cu cele descrise de contribuabil intr-o cerere anterioara pentru care s-a respins cererea pentru emiterea unei solutii fiscale;

d) daca exista o procedura fiscala, administrativa sau judiciara in curs pentru cazul descris;

e) daca exista informatii reale ca faptele declarate ascund o alta situatie de fapt sau de drept;

f) nu se face dovada achitarii tarifului pentru emiterea solutiei fiscale.

Respingerea cererii se comunica in scris contribuabilului de catre Agentia Nationala de
Administrare Fiscala, in termen de 15 zile de la data adoptarii deciziei de respingere.

Continutul solutiei fiscale

Solutia fiscala contine urmatoarele elemente:

a) denumirea organului fiscal emitent;
b) data la care a fost emisa si data de la care isi produce efectele;
c) datele de identificare ale contribuabilului beneficiar al solutiei fiscale;
d) obiectul solutiei fiscale;
e) motivul de fapt;
f) temeiul de drept;
g) precizari privind categoria obligatiilor fiscale pentru care s-a emis solutia fiscala si tratamentul fiscal aplicabil acestora;
h) mentiunea ca solutia fiscala emisa produce efecte numai fata de contribuabilul solicitant si pentru starea de fapt viitoare pentru care a fost emisa;
i) interpretarile contribuabilului si ale administratiei fiscale cu privire la reglementarea fiscala a starii de fapt viitoare, exprimate in perioada de emitere a solutiei fiscale.

In situatia in care contribuabilul nu este de acord cu solutia fiscala individuala anticipata emisa, va transmite, in termen de 15 zile de la comunicare, o notificare la organul fiscal emitent. Solutia fiscala individuala anticipata pentru care contribuabilul a transmis o notificare organului fiscal emitent nu produce niciun efect juridic.

Motivele pentru care cererea pentru emiterea solutiei fiscale poate fi respinsa sunt limitativ prevazute. Singurul motiv care ridica anumite semne de intrebare este cel care permite respingerea cererii daca exista informatii reale ca faptele declarate ascund o alta situatie de fapt sau de drept.

Ratiunile care au stat la baza instituirii acestui motiv de respingere pot fi anticipate si acceptate intrucat este foarte posibil ca unii contribuabili sa furnizeze informatii incomplete sau incorecte. Se incearca eliminarea situatiilor in care unii contribuabili, furnizand informatii incorecte, incearca sa isi ?cumpere linistea fiscala?, la adapostul unor solutii fiscale convenabile, dar bazate pe informatii nereale.

Solutia fiscala individuala anticipata nu mai este valabila daca prevederile legale de drept material fiscal in baza careia a fost luata decizia se modifica.

Actuala reglementare nu a conditionat posibilitatea de a solicita si a obtine o solutie fiscala de existenta vreunei conditii speciale legate de o anumita cifra de afaceri ori de un cuantum al obligatiilor bugetare ale contribuabilului. Pot depune cerere pentru emiterea unei astfel de solutii fiscale toti contribuabilii inregistrati la organele fiscale.

Termenul pentru emiterea solutiei fiscale individuale anticipate este de 45 de zile si curge de la data inregistrarii cererii, iar in situatiile in care, pentru solutionarea cererii, sunt necesare informatii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate.

Impotriva refuzului nejustificat sau tacit de emitere a solutiei fiscale anticipate, contribuabilul urmeaza a apela la dreptul comun in materie, actiunea in contencios administrativ impotriva organului fiscal respectiv.

Ca urmare a acestor prevederi, institutia solutiei fiscale individuale anticipate contine in sine suficiente mecanisme pentru a putea fi considerata un prim pas spre o rezolvare amiabila a unor situatii juridice complexe din punct de vedere fiscal.

Important este ca atat contribuabilii, cat si organele fiscale sa dea dovada de cunoastere si pricepere pentru a suplini, prin intermediul acestei institutii, defectele si inadvertentele unei legislatii imperfecte si rau asimilate, metodele si modalitatile ei defectuoase de aplicare.



Editura recunoscuta CNCSIS conform deciziei nr. 284/11.09.2007

Bdul Natiunile Unite nr. 4, Gemenii Center, sector 5, Bucuresti
Tel./Fax: 021.317.25.87

ISSN: 1842-8029

Presedinte: George Straton
Director Economic: Mariana Netoiu
Director General: Florin Campeanu
Director Creatie-Productie: Cristina Straton


? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Revista Romana de Fiscalitate nr. 30 bis":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.