Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 3

29-Oct-2009
1518

Nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 3


 

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii

Concluzia nr. 1 din Decizia nr. 305 :

Bazat pe interpretarea corecta a celei de a 6-a directive de armonizare a legilor statelor membre privind taxele pe cifra de afaceri, o activitate comerciala care cumpara debite, asumandu-si riscul neplatii datoriilor debitorului, si care, in schimb, factureaza clientului sau comisionul (factoringul adevarat) conduce la o activitate economica pentru scopurile art. 2 si 4 ale acelei directive, astfel incat aceasta are statutul unei persoane taxabile si astfel se bucura de dreptul de a deduce taxa conform art. 17. Mai intai (prima etapa), factorul (cel care actioneaza in numele altuia ? agent) furnizeaza un serviciu clientului constand in mod esential in a rezolva operatiile de recuperare a debitelor si a riscului ca debitele sa nu fie platite. Apoi (a doua etapa), in schimbul serviciului pe care l-a primit, clientul datoreaza plata catre factor, corespunzand diferent ei dintre valoarea debitelor pe care le-a transferat (mandatat) factorului si suma pe care factorul i-o plateste pentru debite. (traducere autor).

Textul articolelor din Directiva a VI a la care se face referire in Decizia Curtii este urmatorul:

  • art. 2 din sectiunea ?Sfera de aplicare?:

?Taxa pe valoarea adaugata se aplica:

1. livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii efectuate cu titlu oneros pe teritoriul tarii de catre o persoana platitoare de impozit care actioneaza ca atare;

2. importului de bunuri.?

  • art. 4 din sectiunea ?Persoanele platitoare de impozit?:

?(1) Persoana platitoare de impozit inseamna orice persoana care desfasoara in mod independent, in orice loc, orice activitate economica mentionata la alin. (2), indiferent de scopul sau rezultatele activitatii respective.

(2) Activitatile economice mentionate la alin. (1) cuprind toate activitatile producatorilor, comerciantilor si persoanelor care presteaza servicii, inclusiv activitatile miniere si activitatile agricole ori activitatile pro fesionale. ......?

  • art. 17 din sectiunea ?Deducerea?:

?(1) Dreptul de deducere ia nastere in momentul in care impozitul deductibil devine exigibil.

(2) In masura in care bunurile si serviciile sunt utilizate in cadrul tranzactiilor impozabile ale acestora, persoanele platitoare de impozit au dreptul de a de duce din impozitul pe care sunt pasibile sa il plateasca:

(a) taxa pe valoarea adaugata exigibila sau achitata pentru bunurile care le-au fost livrate sau pentru serviciile care le-au fost prestate sau pentru bunurile care urmeaza sa le fie livrate sau pentru serviciile care urmeaza sa le fie prestate de catre alta persoana platitoare de impozit;?

Concluzia nr. 2 din Decizia nr. 305:

O activitate economica prin care o activitate comerciala cumpara debite, asumandu-si riscul neplatii datoriilor debitorilor si in schimb facturarea la clienti a comisionului (adevaratul factoring), reprezinta colectarea debitelor si factoring in sensul clauzei finale a art. 13B (d) (3) din Directiva a VI a (77/388) de armonizare a legislatiei statelor membre referitoare la taxarea inversa, aceasta este asadar exclusa din exceptia reglementata prin aceasta prevedere. In concordanta cu caracterul sau obiectiv, scopul principal al factoringului reprezinta numai o varianta a conceptului mai general de colectare (incasare) a debitelor, oricare ar fi modul de realizare a acesteia.? (traducere autor).

Textul art. din Directiva a VI a la care se face referire in Decizia Curtii este urmatorul:

  • art. 13 din sectiunea ?Scutiri pe teritoriul tarii?:

B. Alte scutiri

Fara a aduce atingere altor dispozitii comunitare, statele membre scutesc, in anumite conditii pe care aces tea le stabilesc in scopul asigurarii aplicarii co recte si directe a unor asemenea scutiri si al preve nirii oricaror posibile cazuri de evaziune, frauda sau abuz, ..........

(d) urmatoarele tranzactii: .......

3. tranzactii, inclusiv negocieri privind depozite bancare si conturi curente, plati, transferuri, creante, cecuri si alte instrumente negociabile, cu exceptia colectarii datoriilor si factoringului;

Spre deosebire de activitatea de ?recuperare de creante? si activitatea de ?factoringul adevarat?, operatiuni taxabile cu cota standard TVA, activitatea de ?acordare de credite? de catre o institutie financiara nebancara denumita ?factor?, autorizata sa desfasoare activitate de factoring reprezinta operatiune scutita fara drept de deducere a TVA. Spre deosebire de operatiunea de recuperare de creante si factoring care are drept scop incasarea unui comision, acordarea de credite are drept scop perceperea de dobanzi.

Deci operatiunea de incasare a creantelor des fa su rata de catre ?factor? este o prestare de servicii care con sta in recuperare de creante care se supune regimului de taxare la cota standard de 19% reglementata prin art. 140 alin. (1).

Prestarea de servicii realizata de ?factor? consta in:

? administrarea creantelor;

? calcularea si perceperea dobanzii pana la recuperarea creantei de la clientul debitor;

? recuperarea efectiva a creantelor.

Contravaloarea serviciului prestat de IFN este formata din:

? taxa de administrare a creantelor care cuprinde si beneficiul planificat;

? componenta de finantare care cuprinde dobanda calculata pana la momentul incasarii creantei.

Astfel, operatiunea este taxabila in baza art. 126 alin. (9) lit. a), motiv pentru care nu poate fi considerata operatiune scutita fara drept de deducere incadrata la art. 141 alin. (2) lit. (a) pct. 3 din Codul fiscal.

In aceste conditii, baza de impozitare a serviciului prestat este cea mentionata la punctul 35 alin. (10) din Normele de aplicare a art. 141 alin. (2) pct. 3. Astfel, pornind de la structura contravalorii serviciului se poate selecta una din urmatoarele trei alternative de stabilire a bazei de impozitare TVA:

  • suma formata din dobanda aferenta finantarii si comisionul de administrare/colectare a creantelor;
  • diferenta dintre valoarea nominala a creantelor si pretul de achizitie al acestora, in situatia in care creantele nu au depasit termenul de scadenta;
  • diferenta dintre valoarea economica sau valoarea de piata a creantelor si pretul de achizitie al acestora stabilita prin contractul incheiat, in situatia recuperarii creantelor cu termenul de scadenta depasit.

Deoarece operatiunea este taxabila, firma de factoring trebuie sa emita factura de servicii prestate pentru fiecare debitor incasat, document justificativ din care sa rezulte contravaloarea integrala a serviciului prestat formata din baza de impozitare TVA si TVA colectata.

Faptul generator al TVA reglementat prin Codul fiscal la art. 1341, deci data emiterii facturii este data prestarii serviciului recunoscut de catre debitor prin plata datoriei sale catre creditor.

Recuperarea de creante este o activitate care poate fi desfasurata de oricare din firmele constituite in baza Legii nr. 31/1990 fara a fi autorizate de catre Banca Nationala a Romaniei ca institutie financiara nebancara. Astfel de firme isi desfasoara activitatea in baza codului CAEN 6499 ? ?Alte intermedieri financiare n.c.a?. Sunt autorizate de catre BNR doar firmele de factoring care desfasoara activitati de natura financiar-bancara constand in acordarea de credite.

-----------------------------------------------------------

Click aici pentru pagina urmatoare!

ISSN: 1842-8029

? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 3":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.