Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 4

29-Oct-2009
1566

Nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 4


Sistemul VIES

expert contabil Simona Panait

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

Sistemul informatic VIES (VAT Information Exchange System) asigura schimbul de informatii cu statele membre ale Uniunii Europene privind taxa pe valoarea adaugata.

Prin VIES se creeaza baza de date pentru determinarea contributiei statelor membre la bugetul comunitar.

Practic, prin intermediul mijloacelor electronice, intre autoritatile fiscale din statele membre au loc schimburi de informatii reciproce cu privire la TVA aplicata in cadrul tranzactiilor intracomunitare. Normele si procedurile de cooperare administrativa intre statele membre sunt reglementate prin Regulamentul (CE) nr. 1925/2004 al Comisiei din 29 octombrie 2004 pentru pu nerea in apli care a Regulamentului CE nr. 1798/2003 al Consiliului privind cooperarea administrativa in domeniul TVA.

Prin aceste norme sunt definite anumite notiuni si tipul de informatii care pot fi solicitate intre state.

Notiunile definite se refera la:

  • ?firma fantoma? = comerciantul inregistrat in scopuri de TVA care, cu potentiale intentii frauduloase, achizitioneaza sau declara ca achizitioneaza bunuri sau servicii fara plata TVA si furnizeaza aceste bunuri sau servicii cu TVA, dar fara sa restituie TVA datorata autoritatii nationale corespunzatoare;

  • ?furtul numarului de inregistrare TVA? = utilizarea numarului de inregistrare in scopuri de TVA al altui comerciant, in mod ilicit.

Categorii de informatii care se solicita fara o cerere prealabila

In baza articolului 17 din Regulamentul (CE) nr. 1.798/2003, pentru urmatoarele tipuri de informatii si subinformatii are loc un schimb automat sau un schimb automat structurat:

  • informatii privind comerciantii fara un sediu fix, cu subinformatii referitoare la:

? alocarea numerelor de identificare TVA persoanelor platitoare de impozit, stabilite in alt stat membru;

? rambursarile de TVA persoanelor platitoare de impozit care nu sunt stabilite pe teritoriul statului, in conformitate cu Directiva 79/1072/CEE a Consiliului;

  • informatii privind noile mijloace de transport, cu subinformatii referitoare la:

? livrari scutite in conformitate cu articolul 28c punctul (A) litera (b) din Directiva 77/388/CEE a Consiliului s4t, de noi mijloace de transport definite la articolul 28a alin. (2), efectuate de persoane considerate persoane platitoare de impozit in conformitate cu articolul 28a alin. (4), care sunt inregistrate ca platitoare de TVA;

? livrari scutite in conformitate cu articolul 28c punctul (A) litera (b) din Directiva 77/388/CEE, de nave si aeronave noi, definite la articolul 28a alineatul (2), efectuate de persoane platitoare de impozit, inregistrate ca platitoare de TVA, altele decat cele mentionate anterior, catre persoane neinregistrate ca platitoare de TVA;

? livrari scutite in conformitate cu articolul 28c punctul (A) litera (b) din Directiva 77/388/CEE, de autovehicule terestre;

  • informatii privind vanzarea la distanta pentru care nu se percepe TVA in statul membru de origine, cu subinformatii referitoare la:

? livrari care depasesc pragul prevazut la articolul 28b punctul (B) alineatul (2) din Directiva 77/388/CEE;

? livrari ce se situeaza sub pragul prevazut la articolul 28b punctul (B) alin. (2) din Directiva 77/388/CEE, in cazul in care persoana platitoare de impozit alege sa fie impozitata in statul membru de destinatie, in conformitate cu articolul 28b punctul (B) alin. (3) din directiva mentionata;

  • informatii privind tranzactiile intracomunitare presupuse a fi incorecte, cu subinformatii referitoare la:

? livrari in situatiile in care este cert ca valoarea livrarilor intracomunitare notificata prin sistemul de schimb de informatii privind TVA (VIES) variaza semnificativ fata de valoarea achizitiilor intracomunitare raportate aferente;

? livrari intracomunitare de bunuri care nu sunt scutite de TVA, in conformitate cu articolul 28c punctul (A) din Directiva 77/388/CEE, catre o persoana platitoare de impozit stabilita in alt stat membru;

_ informatii privind (potentiale) ?firme fantoma?, cu subinformatii referitoare la:

? persoane platitoare de impozit al caror numar de identificare TVA a fost anulat sau nu mai este valabil ca urmare a absentei sau simularii activitatii economice si care au efectuat tranzactii intracomunitare;

? persoane platitoare de impozit care sunt (potentiale) ?firme fantoma?, dar al caror numar de inregistrare TVA nu a fost anulat;

? persoane platitoare de impozit care efectueaza livrari intracomunitare si clientii acestora din alte state membre, in cazurile in care clientul este o (potentiala) ?firma fantoma? sau care folosesc ?o inregistrare TVA furata?.

Acest schimb de informatii se face prin intermediul sistemului VIES.

Cuprinsul raportului VIES

Raportul VIES este accesibil doar organelor de inspectie fiscala si este util pentru a face corelatia dintre achizitiile intracomunitare raportate de firmele inregistrate in scopuri de TVA in baza declaratiei recapitulative trimestriale cod 390 si livrarile intracomunitare raportate de partenerii din state membre. Raportul VIES cuprinde in formatii furnizate in baza articolului 22 din Re gu la men tul Consiliului nr. 1798/2003 privind cooperarea administrativa in domeniul TVA si este structurat pe doua sectiuni, sistematizate in functie de natura operatiunilor raportate:

Sectiunea 1

1. Informatii primite prin sistemul VIES referitoare la livrarile intracomunitare declarate de catre toti contribuabilii din toate statele membre catre operatorul verificat, structurate pe tabele sistematizate pe sume si state membre

  • tabele sistematizare pe sume:

Sumele globale sunt furnizate in baza urmatoarelor informatii:

Stat

membru

(cod tara)

Perioada

Livrari intracomunitare

? lei

Livrari intracomunitare ? moneda originala

Livrari intracomunitare triunghiulare

? lei

Livrari intracomunitare triunghiulare

? moneda originala

Moneda

  • tabele sistematizare pe state membre:

Sumele detaliate pe fiecare stat membru sunt furnizate in baza urmatoarelor informatii:

Nr. crt.

Perioada (trim./an)

Cod de identificare in scopuri de TVA: (cod, denumire)

Livrari intracomunitare ? lei

Livrari triunghiulare ? lei

Livrari intracomunitare ? moneda originala

Livrari triunghiulare ? moneda originala

Moneda

2. Lista neconcordantelor constatate intre informatiile raportate prin VIES si cele declarate de catre contribuabil prin declaratia recapitulativa

  • tabelul este sistematizat pe fiecare trimestru din perioada supusa verificarii:

Sumele detaliate pe fiecare stat membru sunt structurate pe diferentele dintre raportarile preluate din declaratia 390 depusa de operatori economici din Romania si baza de date alcatuita din informatiile raportate de operatorii eocnomici din statele membre:

Stat membru (cod tara)

Achizitii DRT ? lei

Livrari VIES

? lei ?

Diferenta pozitiva

Diferenta negativa

Pe langa informatiile referitoare la achizitiile intracomunitare efectuate de operatori economici, raportul VIES mai cuprinde in final o sectiune denumita Livrari romanesti suspecte, sistematizata pe urmatoarele informatii:

Nr. crt.

Perioada (trim./an)

Cod TVA partener:

Suma

? lei ?

Diferenta negativa

Eroarea este precizata pe scurt si de cele mai multe ori prezinta mentiunea ?Codul TVA nu este activ in perioada indicata?. In astfel de situatii, organul de control este indreptatit sa considere operatiunea de livrare intracomunitara declarata de operatorul economic din Romania drept operatiune scutita ca operatiune taxabila, fapt ce conduce la stabilirea diferentelor suplimentare de plata.

Datorita faptului ca beneficiarul bunurilor nu a de clarat un cod activ, operatiunea nu poate fi conside rata scutita cu drept de deducere a TVA deoarece nu se respecta cumulativ cele doua conditii impuse prin Codul fiscal la:

  • articolul 128 alin. (9): ?Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri... expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora?;

  • articolul 143 alin. (2) litera a): ?Sunt, de ase menea, scutite de taxa urmatoarele: a) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod va labil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru?.

Prin O.M.E.F. nr. 552/2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului ?Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri? se impune doar respectarea concordantei dintre raportarile efectuate prin deconturile de TVA si raportarile efectuate prin declaratia cod 390. Nu se impune respectarea concordantei datelor furnizate prin sistemul VIES.

-----------------------------------------------------------

Editura recunoscuta CNCSIS conform deciziei nr. 284/11.09.2007

Bdul Natiunile Unite nr. 4, Gemenii Center, sector 5, Bucuresti

Tel./Fax: 021.317.25.87

ISSN: 1842-8029

Presedinte: George Straton

Director General: Florin Campeanu

Director Economic: Mariana Netoiu

Director Creatie-Productie: Cristina Straton

? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 4":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.