Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Revista Romana de TVA nr. 27, iunie 2009, bis

08-Oct-2009
1304

Revista Romana de TVA

Nr. 27, Iunie 2009

*******************************************

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii

Determinarea valorii statistice

economist Andrei Gheorghiu

Valoarea statistica reprezinta valoarea unui bun introdus sau expediat la frontiera nationala a Romaniei, inclusiv costul transportului si al asigurarii, in functie de conditia de livrare negociata cu parternerul de tranzactie.

Atentie!

Valoarea statistica difera de valoarea facturata ajustata in functie de conditia de livrare, atat pentru operatiunile de expediere, cat si pentru operatiunile de intrare.

? pentru expedieri:

De exemplu , pentru bunurile expediate din Romania catre Grecia in cadrul unei livrari intracomunitare, operatorul economic trebuie sa stabileasca valoarea statistica in functie de conditia de livrare. Pentru determinarea valorii statistice, operatorul economic din Romania, expeditor al bunurilor, trebuie sa ajusteze valoarea facturata astfel:

? pentru conditia de livrare EXW, care nu cu prinde costul transportului de bunuri, la valoarea facturata se adauga costul transportului pana la frontiera nationala;

? pentru conditia de livrare DDU sau DDP, care cuprinde costul transportului de bunuri, din valoarea facturata se scade costul de transport aferent parcursului din afara granitelor nationale ale Romaniei.

? pentru intrari:

De exemplu, pentru bunurile intrate pe teritoriul Romaniei din Germania in cadrul unei achizitii intracomunitare, operatorul economic trebuie sa stabileasca valoarea statistica in functie de conditia de livrare. Pentru de terminarea valorii statistice, operatorul economic din Romania, primitor al bunurilor, trebuie sa ajusteze valoarea facturata astfel:

? pentru conditia de livrare EXW, care nu cuprinde costul transportului de bunuri, la valoarea facturata se adauga costul transportului aferent parcursului extern pana la frontiera nationala;

? pentru conditia de livrare DDU sau DDP, care cuprinde costul transportului de bunuri, din valoarea facturata se scade costul de transport aferent parcursului pe teritoriul national al Romaniei.

Valoarea statistica se declara doar in situatia in care, in anul anterior s-au inregistrat valori anuale sau se inregistreaza in anul in curs, separat pentru fiecare flux, urmatoarele valori:

? peste 10.000.000 lei pentru achizitii intracomunitare;

?peste 20.000.000 lei pentru livrari intracomunitare;

Tipurile de declaratie Intrastat

In functie de valoarea anuala a schimburilor intracomunitare de bunuri, declaratia Intrastat se clasifica in doua grupe:

?declaratie standard care se completeaza cu toate in formatiile, exclusiv valoarea statistica;

?declaratie extinsa cu toate informatiile, inclusive valoarea statistica.

Diferenta dintre cele doua tipuri de declaratii este urmatoarea :

Declaratia standard se depune de operatorii economici care realizeaza:

Declaratia extinsa se depune de operatorii economici care realizeaza:

  • achizitii intracomunitare egale sau mai mari de 300.000 lei, dar mai mici de 10.000.000 lei
  • achizitii intracomunitare egale sau mai mari de 10.000.000 lei
  • livrari intracomunitare egale sau mai mari de 900.000 lei, dar mai mici de 20.000.000 lei
  • livrari intracomunitare egale sau mai mari de 20.000.000 lei

In situatia in care un operator economic realizeaza un tip de operatiune care se incadreaza la declaratie standard si alt tip de operatiunea se incadreaza la declarative extinsa, pentru ambele situatii se depune declaratie extinsa.

Sistarea obligatiei de a depune declaratii

Obligatia de a depune declaratia Intrastat se sisteaza daca furnizorul de informatii statistice nu a realizat pragurile valorice, separat pe fiecare flux, timp de un an calendaristic intreg.

Obligatia de a mai depune declaratia se anuleaza incepand cu luna ianuarie a anului urmator, dar redevine obligatorie imediat dupa depasirea pragurilor valorice in cursul anului urmator.

Delegarea responsabilitatii intocmirii si transmiterii declaratiilor

Declaratia statistica Intrastat se poate intocmi si transmite fie de catre operatorii economici, fie de catre terte persoane in baza contractelor incheiate intre acestea si operatorii economici.

Prestatorul de servicii se numeste ?parte terta declaranta?.

Daca operatorul economic incheie un contract cu o ?parte terta declaranta?, are obligatia sa aduca acest fapt la cunostinta Institutului National de Statistica. Completarea si transmiterea declaratiei se face numai dupa in registrarea prestatorului la I.N.S. in baza solicitarii operatorului economic.

Incetarea relatiei contractuale intre operatorul economic si prestatorul de servicii trebuie notificata in scris catre Institutul National de Statistica.

Baza legala de reglementare a sistemului statistic de comert international cu bunuri

La nivelul Uniunii Europene , acest sistem statistic este aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 1993.

Baza legala comunitara pentru acest tip de declarare este formata din:

  • Regulamentul Consiliului nr. 638/2004 privind statisticile de comert intre statele membre UE;
  • Regulamentul Comisiei nr. 1982/2004 de implementare a Regulamentului Consiliului nr. 638/2004.

La nivelul Romaniei , sistemul Intrastat este aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 2007 si este reglementat prin urmatoarele acte normative:

  • Legea nr. 422 din 22 noiembrie 2006 privind organizarea si functionarea sistemului statistic de comert international cu bunuri si Ordinul Institutului National, publicata in M.Of. nr. 967 din 4 decembrie 2006;
  • Ordinul Institutului National de Statistica nr. 684 din 28 noiembrie 2008 privind Normele de completare a Declaratiei statistice Intrastat, publicat in M.Of. nr. 839 din 12 decembrie 2008.

Structura sistemului statistic din Romania

Prin Legea nr. 422/2006 s-a creat cadrul legal pentru organizarea si functionarea sistemului statistic de comert international cu bunuri, care are drept obiectiv colectarea informatiilor statistice privind schimburile de bunuri dintre:

  • Romania si celelalte state membre ale Uniunii Europene prin sistemul Intrastat. La randul sau, acest obiectiv are drept fundament:

- Regulamentul Parlamentului si Consiliului nr. 638/2004 privind statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri intre statele membre, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 102 din 7 aprilie 2004;

- Regulamentul Consiliului nr. 1.172/1995 privind statisticile referitoare la schimbul de bunuri atat intre Comunitate si statele membre, cat si intre Comunitate si statele terte, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 118 din 25 mai 1995.

  • Romania si celelalte state care nu sunt membre ale Uniunii Europene prin sistemul Extrastat.

In acest context, valoarea totala a comertului international cu bunuri este formata prin insumarea valorilor comertului din Romania realizat in sistemele Intrastat si Extrastat.

Atributiile Ministerului Finantelor Publice in realizarea statisticilor de comert international cu bunuri

Firmele inregistrate in scopuri de TVA care realizeaza pragurile valorice pentru declaratia Intrastat nu pot evita completarea acestei declaratii deoarece Institutul National de Statistica este ajutat de Ministerul Finantelor Publice care furnizeaza intreaga baza de date fiscale.

Aceasta este una din urmatoarele atributii ale acestui minister:

  • asigura cadrul necesar pentru colectarea informatiilor fiscale referitoare la comertul intracomunitar cu bunuri conform cerintelor legislatiei Uniunii Europene;
  • informeaza operatorii economici inregistrati in scopuri de taxa pe valoarea adaugata privind obligatiile de furnizare a informatiilor Intrastat;
  • transmite lunar Institutului National de Statistica:
    • informatii din formularul Decont de taxa pe valoarea adaugata pentru fiecare operator economic care de clara ca in timpul perioadei de referinta a efectuat schimburi intracomunitare de bunuri;
    • informatii detaliate pe bunuri si tari privind statistica sistemului Extrastat;
    • informatii din declaratiile vamale pentru fiecare operator economic care realizeaza in luna de referinta exporturi si importuri;
  • transmite trimestrial Institutului National de Statistica, pentru fiecare operator economic, informatii din Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri reglementata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 552 din 28 martie 2008;
  • informeaza Institutul National de Statistica asupra modificarilor pe care urmeaza sa le efectueze in legislatia fiscala in vigoare care se refera la schimburilem intracomunitare de bunuri;
  • asigura resursele financiare necesare pentru realizarea statisticilor de comert international cu bunuri.

 

*******************************************

Contraventii si sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor privind furnizarea informatiilor statistice Intrastat

expert contabil Simona Panait

Firmele care realizeaza operatiuni intracomunitare de bunuri au calitatea de operatori economici care au rolul de furnizori de informatii statistice Intrastat. Completarea Declaratiei statistice Intrastat este obligatorie!

Se considera contraventii la Legea nr. 422 din 22 noiembrie 2006 privind organizarea si functionarea sistemului statistic de comert international cu bunuri, urmatoarele fapte:

  • refuzul de a transmite datele statistice solicitate;
  • intarzierea in transmiterea datelor;
  • comunicarea de date incorecte si incomplete;
  • refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de catre conducerea Institutului National de Statistica documentele si evidentele necesare pentru verificarea datelor statistice;
  • neducerea la indeplinire a masurilor dispuse de Institutul National de Statistica prin atentionari sau procese-verbale de constatare a contraventiei.

Contraventiile enumerate la art. 10 alin. (1) se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 7.500 lei si 15.000 lei reglementata prin art. 10 alin. (1) si aplicabila de catre personalul imputernicit din cadrul Institutului National de Statistica.

Atentie!

La completarea declaratiei Intrastat acordati atentie urmatoarelor tipuri de operatiuni economice care se caracterizeaza prin anumite particularitati:

1) Returnarea bunurilor si expedierea bunurilor de inlocuire

Aceasta operatiune reprezinta o particularitate aparte, in sensul ca raportarea acestora se face in directia in care bunurile sunt returnate sau inlocuite. De exemplu, prin declaratia Intrastat se declara la:

  • intrari pe teritoriul Romaniei:

? bunurile introduse datorita returnarii unor bunuri anterior expediate din Romania;

? bunurile introduse ca inlocuiri ale unor bunuri intrate anterior;

  • iesiri de pe teritoriul Romaniei:

? bunurile returnate catre alt stat membru UE;

? bunurile expediate pentru inlocuirea bunurilor expe diate anterior.

2) Operatiuni consemnate prin documentul ?Nota de credit?

Un astfel de document se are in vedere doar pentru completarea declaratiei Intrastat revizuite si doar in urmatoarele situatii posibile:

  • nota de credit a fost emisa fie pentru returnarea unor bunuri, fie pentru inlocuirea unor bunuri livrate;
  • nota de credit a fost emisa pentru:

? acordarea unui discount sau a unei reduceri de pret;

? acoperirea contravalorii unor bunuri defecte care nu se mai returneaza;

? corectarea unor facturi.

Un astfel de document se ia in considerare numai in urmatoarele conditii:

  • diferenta (+/-) dintre valoarea corecta facturata sau statistica a bunului obtinuta prin corectare in baza notei de credit si valoarea bunului raportata initial prin declaratia Intrastat este mai mare sau egala cu 3.000 lei;
  • diferenta (+/-) dintre valoarea corecta pentru masa neta/cantitatea exprimata in unitate de masura suplimentara si valoarea declarata este egala sau mai mare de 10%.

Desi pentru diferente mai mici (+/-) de 3.000 lei dintre valoarea corecta a bunurilor si valoarea raportata in declaratia Intrastat nu este obligatorie intocmirea de claratiei Intrastat revizuita, se recomanda totusi in toc mirea acesteia pentru a nu existat diferente intre datele sta tistice si cele fiscale raportate prin declaratia recapitulativa cod 390.

3) Software

Prin declaratia Intrastat nu se raporteaza expedierile sau intrarile de software care nu au la baza o miscare fizica a bunurilor, dovedita printr-un suport material.

De exemplu, nu se raporteaza:

  • livrarea sau achizitia de licente prin Internet;
  • expedierea sau introducerea de software pe baza unui contract de mentenanta, in situatia in care con tra valoarea acestuia este facturata individual pe factura;
  • software la cererea clientului.

Aplicatiile software care sunt descarcate contra cost de pe Internet prin regimul e-commerce sau e-market nu trebuie raportate prin declaratia Intrastat deoarece intra in sfera serviciilor.

Prin Intrastat se declara urmatoarele tipuri de software si mediu informatic:

  • software realizat pentru uz general sau comercial;
  • seturi de software stocate pe dischete sau CD-uri cu date puse la dispozitie pentru uz general sau comercial, insotite sau nu de un manual al utilizatorului. De exemplu, pentru achizitionarea softului Windows 2003, prin declaratia Intrastat se ra por teaza valoarea totala formata din suportul de stocare si software;
  • hardware vandut impreuna cu software si licentele de software. De exemplu, pentru a achizitia unui calculator echipat cu software si licente, prin de cla ratia Intrastat se raporteaza valoarea totala formata din hardware, suport software si sub codul hardware-ului;
  • livrarile sau achizitiile ulterioare de up-date-uri pentru un software de uz general. De exemplu, prin de cla ratia Intrastat se raporteaza un update pentru un soft ware numai daca in factura de vanzare sau cum parare a acelui software nu a fost in clus respectivul up-date si numai daca acesta a fost transpus pe un CD.;
  • casete audio si video inregistrate pentru scopuri ge nerale sau comerciale;
  • carduri bancare, carduri de fidelizare sau de tip reducere-discount, alte tipuri de carduri.

Prin Intrastat nu se declara urmatoarele tipuri de software si mediu informatic:

  • dischete sau CD-uri ce stocheaza software si date realizate la comanda;
  • livrari sau achizitii aditionale de up-date-uri pentru un software de uz general. De exemplu, nu se raporteaza contravaloarea unui up-date aferent unui software in situatia in care contravaloarea acestuia a fost inclusa in factura de vanzare a soft-ului;
  • casete audio si video care contin inregistrari originale, realizate la comanda;
  • livrarile sau achizitiile de software care nu sunt insotite de o miscare fizica a bunurilor. De exemplu, nu se raporteaza achizitionarea sau livrarea de licente aditionale prin Internet;
  • serviciile de mentenanta in cadrul unui contract de livrare sau achizitie de software;
  • software configurat la cererea clientului.

 

*******************************************

Editura recunoscuta CNCSIS conform deciziei nr. 284/11.09.2007

Bdul Natiunile Unite nr. 4, Gemenii Center, sector 5, Bucuresti

Tel./Fax: 021.317.25.87

ISSN: 1843-9799

Presedinte: George Straton Director General: Florin Campeanu

Director Economic: Mariana Netoiu Director Creatie-Productie: Cristina Straton

? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Revista Romana de TVA nr. 27, iunie 2009, bis":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sisteme moderne de plata la comercianti. Oficial ANAF
    • Autoritatile fiscale aduc in atentia contribuabililor faptul ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 913 din 14 noiembrie 2016 a fost publicata Legea 209/2016 pentru modificarea si completarea OUG nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. Astfel, odata cu Legea 209/2016 pentru modificarea si completarea OUG 193/2002 si noile reglementari aferente, se instituie obligatia pentru persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si care realizeaza anual o...» citeste mai departe aici

  • O sansa unica pentru profesionistii din domeniul fiscal-contabil
    • Ca profesionist, aveti sansa de a testa gratuit si de a beneficia astfel de cel mai puternic instrument de informare legislativa si consultanta specializata in domeniul taxelor si impozitelor!. Consilierul de Taxe si Impozite pentru Contabili cuprinde raspunsurile in concordanta cu litera legii, va asigura ca inregistrarile fiscal-contabile sunt perfecte in cazul unei inspectii si va aduce un sprijin esential pentru a avea declaratiile completate corect si raportate la timp! Profitati de o sansa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.