Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Revista Romana de TVA nr. 32, noiembrie 2009 - pagina 2

27-Nov-2009
1595

Revista Romana de TVA

Nr. 32, Noiembrie 2009 - pagina 2


Locul prestarii serviciilor de expertiza a bunurilor mobile
din punct de vedere al TVA

expert contabil Simona Panait

O societate comerciala din Romania incheie cu o societate comerciala din Franta un contract de prestari de servicii reprezentand expertizarea bunurilor mobile intr-o tara terta (din afara Comunitatii). Pentru realizarea obiectului contractului, societatea comerciala din Romania pune la dispozitie personal unei alte societati comerciale din Romania. Serviciile de punere la dispozitie de personal se factureaza de cea de a doua societate romana catre prima societate din Romania, care factureaza serviciile de exertizare catre societatea comerciala din Franta.

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii


Unde este situat locul prestarii pentru serviciile prestate de cele doua societati romane, inainte si dupa 1 ianuarie 2010?

In cazul serviciilor de punere la dispozitie de personal (furnizarea de angajator catre terti temporar a personalului angajat si platit de acesta) prestate de o societate comerciala romana unei alte societati comerciale romane, locul prestari se stabileste conform regulii de baza prevazute la art. 133 alin. (1) din Codul fiscal, respectiv locul prestarii de servicii este considerat a fi locul unde prestatorul este stabilit sau are un sediu fix de la care serviciile sunt efectuate.

In cazul acestor servicii locul prestarii este in Romania pentru care persoana obligata la plata taxei este prestatorul in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.

Dupa 1 ianuarie 2010, in cazul serviciilor de punere la dispozitie de personal prestate de o societate comerciala romana unei alte societati comerciale romane, loculprestarii este in Romania conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2009, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2010. Iar, persoana obligata la plata taxei pentru aceste servicii este prestatorul conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal.

Pana la 1 ianuarie 2010, in cazul serviciilor de exeprtizare asupra bunurilor mobile corporale efectuate intr-o tara terta (din afara Comunitatii) de o societate comerciala din Romanie pentru un beneficiar societate comerciala din Franta, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal, locul prestarii este locul unde sunt prestate serviciile. Prin exceptie, se considera ca aceste servicii au loc :
- in statul membru care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul in care aceste servicii sunt prestate unui client care ii comunica prestatorului un cod de inregistrare in scopuri de TVA, valabil atribuit de autoritatile competente dintr-un stat membru, altul decat cel in care se presteaza efectiv serviciile, si se refera la bunuri transportate in afara statului membru in care serviciile sunt prestate;
- in Romania, daca o persoana impozabila stabilita in Romania exporta temporar bunuri in afara Comunitatii, in scopul expertizarii sau pentru alte lucrari efectuate asupra acestora, si ulterior le reimporta, iar serviciile respective sunt tranzactionate altor persoane, potrivit art. 129 alin. (6).

In cazul prezentat in care serviciile nu se presteaza intr-un stat membru si in care bunurile expertizate nu se transporta din Romania in afara Comunitatii in scopul expertizarii pentru ca ulterior sa fie reimportate in Romania, exceptiile de la art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal nu se aplica.

Prin urmare conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal, locul serviciilor de expertizare asupra bunurilor mobile corporale efectuate intr-o tara din afara Comunitatii este in aceasta tara terta sau in Franta daca bunurile se transporta din Franta in afara Comunitatii in scopul expertizarii si ulterior le reimporta in Franta, iar in Romania prestatorul roman realizeaza o operatiune (o prestare de servicii cu locul prestarii in afara Romaniei) neimpozabila in Romania, care se factureaza fara TVA cu mentiunea inscrisa in factura ?neimpozabila in Romania?, care se evidentiaza in decont la randul 3 ?Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal .

Dupa 1 ianuarie 2010, in cazul serviciilor de evaluarea asupra bunurilor mobile corporale prestate de o societate comerciala romana unei societati comerciale din Franta loculprestarii este in Franta unde este stabilit sediul activitatii economice al persoanei impozabile care actioneaza ca atare, in conformitate cu prevederele art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2009, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2010.

Conform art. 1564 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2009, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2010, prestatorul roman trebuie sa intocmeasca si sa depuna la organele fiscale, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, declaratia recapitulativa in care sa mentioneze prestarile de servicii prevazute la art. 133 alin. (2) efectuate in beneficiul unei persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, denumite servicii intracomunitare. Aceste servicii vor fi evidentiate pe un rand distinct din decontul de taxa prevazut la art. 1562 din Codul fiscal, pentru verificarea corelatiei cu declaratia recapitulativa.

-----------------------------------------------

Regimul fiscal al operatiunilor de import
dintr-o tara din afara Uniunii Europene

economist Andrei Gheorghiu

O societatea din Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal cumpara bunuri de la o societate comerciala din Austria care sunt importate in Romania dintr-o tara terta (din afara Comunitatii).

Declaratia vamala de import este intocmita de o societate comerciala romana in calitate de comisionar si in care se mentioneaza ca destinatar al bunurilor societatea romana care cumpara bunurile importate in Romania de la societatea din Austria .

Care este regimul fiscal din punct de vedere al TVA in cazul operatiunilor efectuate in Romania ?

Conform art. 131 lit. a) din Codul fiscal, reprezinta import de bunuriintrarea pe teritoriul Comunitatii de bunuri care nu se afla in libera circulatie, iar conform art. 132 alin. (1) lit. a) teza a doua din Codul fiscal, locul livrarii realizate de catre importator si locul oricarei livrari ulterioare se considera a fi in statul membru de import al bunurilor.

Plata taxei pentru importul de bunuri supus taxarii in Romania pentru ca are loc in Romania, este obligatia importatorului in conformitate cu prevederile art. 1511 din Codul fiscal.

Pentru bunurile care fac obiectul importului din exemplul nostrum, la pct. 59 din normele metodologice se precizeaza ca, in aplicarea acestui articol, importator in scopul taxei pe valoarea adaugata este cumparatorul catre care se expediaza bunurile la data la care taxa devine exigibila la import sau, in absenta acestui cumparator, proprietarul bunurilor la aceasta data. Prin exceptare de la aceasta prevedere, furnizorul bunului sau un furnizor anterior poate opta pentru calitatea de importator.

De asemenea, la acest punct din normele metodologice se precizeaza ca orice persoana care nu este importator in scopul taxei conform acestui punct, dar detine o declaratie vamala de import in care este mentionata ca importator al bunurilor, nu are dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta importului respectiv decat in situatia in care va aplica structura de comisionar, respectiv va refactura valoarea bunurilor importate si taxa pe valoarea adaugata aferenta catre persoana care ar fi avut calitatea de importator conform acestui punct.

In cazul importului de bunuri realizat in Romania (din exemplul nostrum), importator in scopul taxei pe valoarea adaugata este cumparatorul catre care se expediaza bunurile la data la care taxa devine exigibila la import. Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru importul de bunuri intervin la data la care intervin faptul generator si exigibilitatea taxelor comunitare, daca bunurile importate se supun taxelor vamale, taxelor agricole sau altor taxe comunitare similare, stabilite ca urmare a unei politici comune. In cazul in care, un import de bunuri nu se supune taxelor comunitare, faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata intervin la data la care ar interveni faptul generator si exigibilitatea acelor taxecomunitare daca bunurile importate ar fi fost supuse unor astfel de taxe.

Prin urmare la data la care taxa devine exigibila pentru importul de bunuri realizat din exemplul nostru cumparatorul catre care s-au expediat bunurile este societatea din Austria care la aceasta data nu a emis factura catre societatea comerciala din Romania pentru livrarea ulterioara importului, situatie in care trebuia mentionata ca importator al bunurilor in declaratia vamala de import.

Taxa achitata pentru importul bunurilor in Romania pe o perioada de minimum trei luni sau maxim un an calendaristic sau pe o perioada mai mica de trei luni ramasa din anul calendaristic se ramburseaza persoanei impozabile neinregistrate si care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilita in alt stat membru, la solicitarea acesteia, in conditiile si in conformitate cu procedurile de la pct. 49 din normele metodologice, care transpun Directiva a 8-a - 79/1072/EEC din data de 6 decembrie 1979.

In cazul din exemplul nostru importul de bunuri realizat in Romania este urmat de o livrare de bunuri local (din Romania) pentru care persoana obligata la plata taxei este societatea comerciala romana in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, deoarece este livrarea de bunuri realizata de o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania si care nu este inregistrata in scopuri de TVA Romania, conform art. 153 din Codul fiscal.

Conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal, societatea comerciala romana fiind persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, calculeaza taxa pentru care este persoana obligata la plata taxei, in conditiile art. 150 alin. (1) lit. g) si inscrie aceasta taxa in factura primita de la societatea comerciala din Austria. Aceasta taxa se trece in jurnalul pentru cumparari, fiind preluata atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa. In contabilitate, suma taxei aferente se inregistreaza in cursul perioadei fiscale 4426 = 4427. Colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor. Inregistrarea taxei ca taxa deductibila, se face in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 ? 1471.In decont se evidentiaza la randurile 6 si 17 ?Bunuri si servicii achizitionate pentru care beneficiarul din Romania este obligat la plata TVA (taxare inversa)?.

-----------------------------------------------

Regimul fiscal al unei livrari intracomunitare de bunuri

economist Andrei Gheorghiu

O societate comerciala din Romania cu obiect de activitate intermedierea in livrarile de diverse produse, este inregistrata in scopuri de TVA in Romania si in Germania.

Societatea comerciala de intremediere factureaza marfurile primite de la furnizori romani catre clienti inregistrati in scopuri de TVA in Germania utilizand codul de TVA din Germania.

Daca aceasta factura trebuie sa cuprinda TVA din Romania sau livrarile de bunuri facturate sunt neimpozabile in Romania si se evidentiaza ca atare in decont?

Conform art. 128 alin. (2) din Codul fiscal, se considera ca o persoana impozabila, care actioneaza in nume propriu, dar in contul altei persoane, in calitate de intermediar, intr-o livrare de bunuri, a achizitionat si livrat bunurile respective ea insasi. Se considera ca a achizitionat si livrat bunurile in sensul art. 128 alin. (2) din Codul fiscal, comisionarul actionand in nume propriu, dar in contul comitentului. daca transmiterea de bunuri s-a efectuat pe baza unui contract de comision la cumparare sau la vanzare. Comisionarul este considerat din punct de vedere al taxei cumparator si revanzator al bunurilor, indiferent daca actioneaza in contul vanzatorului sau cumparatorului, comitent, procedand astfel:

a) primeste de la vanzator o factura sau orice alt document ce serveste drept factura emisa pe numele sau, si
b) emite o factura sau orice alt document ce serveste drept factura cumparatorului.

In cazul din exemplul nostru intermediarul este considerat din punct de vedere al taxei cumparator si revanzator al bunurilor, deoarece a emis facturi cumparatorilor din Germania si a primit facturi pe numele sau de la furnizorii din Romania. Bunurile sunt expediate sau transportate din Romania in Germania deci se realizeaza o livrari intracomunitara de bunuri in sensul art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, care au locul livrarii in Romania conform art. 132 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. In acest caz in care locul livrarii este in Romania conform art. 132 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, furnizorul din exemplul nostru trebuia sa utilizeze codul de TVA din Romania si sa emita facturi cu TVA datorata bugetului de stat al Romaniei daca livrarea intracomunitara de bunuri nu era efectuata catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru.

Daca clientul din Germania ii comunica furnizorului din Romania un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, Germania, furnizorul din Romania realizeaza in Romania o livrare intracomunitara de bunuri scutita de taxa conform art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, pentru care se emite factura fara TVA cu mentiunea ?scutit cu drept de deducere?, evidentiaza in decont ca operatiune scutita cu drept de deducere si in declaratia recapitulativa privind livrarile intracomunitare de bunuri, prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, care pana la 1 ianuarie 2010 se intocmeste si se depune trimestrial.

Conform art. 132 alin. (5) din Codul fiscal, prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. a), locul livrarii pentru vanzarile la distanta efectuate din Romania catre alt stat membru, Germania, se considera in acest alt stat membru, in cazul in care livrarea este efectuata catre o persoana care nu ii comunica furnizorului un cod de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de statul membru in care se incheie transportul sau expedierea, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

a) valoarea totala a vanzarilor la distanta, efectuate de furnizor si care presupun transportul sau expedierea bunurilor din Romania catre un anumit stat membru, Germania, in anul calendaristic in care are loc o anumita vanzare la distanta, inclusiv valoarea respectivei vanzari la distanta, sau in anul calendaristic precedent, depaseste plafonul pentru vanzari la distanta, stabilit conform legislatiei privind taxa pe valoarea adaugata din statul membru respectiv, astfel de vanzari avand locul livrarii in statul respectiv; sau
b) furnizorul a optat in Romania pentru considerarea tuturor vanzarilor sale la distanta, care presupun transportul bunurilor din Romania intr-un anumit stat membru, Germania, ca avand loc in respectivul stat membru. Optiunea se aplica tuturor vanzarilor la distanta, efectuate catre respectivul stat membru, in anul calendaristic in care se exercita optiunea si in urmatorii doi ani calendaristici. Optiunea se comunica printr-o scrisoare recomandata transmisa catre organul fiscal competent din Romania si se exercita de la data trimiterii scrisorii recomandate, ramanand valabila pana la 31 decembrie al celui de-al doilea an calendaristic urmator celui in care furnizorul si-a exercitat optiunea, daca plafonul pentru vanzari la distanta realizate de furnizori din Romania in alt stat membru, Germania, nu este depasit si in cel de-al doilea an calendaristic consecutiv.

Conform art. 128 alin. (12) lit. a) din Codul fiscal, reprezinta nontransfer in Romania expedierea sau transportul unui bun din Romania in alt stat membru, de persoana impozabila sau de alta persoana in contul sau, pentru efectuarea pe teritoriul statului membru de destinatie a bunului expediat sau transportat a unei vanzari la distanta, in sensul art. 132 alin. (5) din Codul fiscal.

Prin urmare furnizorul din exemplul nostru nu trebuie sa factureze livrarile de bunuri efectuate in Germania cu TVA datorat bugetului de stat al Romania in cazul in care locul acestor livrari este in Germania conform art. 132 alin. (5) din Codul fiscal, respectiv clientii din Germania nu comunica furnizorului din Romania un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, pentru ca sunt persoane care beneficiaza in statul lor membru de derogarea prevazuta la art. 28 a(1a)(b) din Directiva a 6-a, al carei echivalent in Codul fiscal este art. 126 alin. (4) din Codul fiscal (netaxarea in Germania a achizitiilor intracomunitare care nu depasesc plafonul de scutire din acest stat membru), valoarea totala a vanzarilor la distanta efectuate de furnizorul din Romania depaseste plafonul vanzarilor la distanta stabilit de Germania sau furnizorul si-a exercitat optiunea in Romania ca vanzarile la distanta efectuate in Germania sa fie considerate cu locul livrarii in Germania. In aceasta situatie furnizorul din Romania indeplinind conditiile in care se solicita inregistrarea in scopuri de TVA in Germania, obtine codul de inregistrare in scopuri de TVA in Germania si factureaza livrarile de bunuri efectuate catre clienti germani cu TVA datorata bugetului de stat al Germaniei.

-----------------------------------------------

Tratamentul din punct de vedere al TVA al unor bunuri vandute
si refacturate

economist Andrei Gheorghiu

O societate comerciala din Belgia factureaza bunurile vandute unei societati comerciale din Romania care refactureaza bunurile respective unui client final, de asemenea din Romania. Bunurile nu sunt transportate din Belgia in Romania, ci din Belgia in Germania, iar transportul este in sarcina furnizorului din Belgia.

Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata in aceasta situatie?

La art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal, si pct. 9 alin. (1) din normele metodologice, este definita achizitia intracomunitara de bunuri efectuata de catre cumparator in statul membru in functie de locul acestei operatiuni stabilit conform prevederilor de la art. 1321 din Codul fiscal in conditia in care bunuri mobile corporale care fac obiectul operatiunii sunt expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.

Definitia de la art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal a achizitiei intracomunitare de bunuri este definitia "in oglinda" a definitiei livrarii intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri in functie de locul acestei operatiuni stabilit conform prevederilor de la art. 1321 din Codul fiscal.

Conform art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, respectiv obtinerea dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar, iar bunurile trebuie expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.

Conform art. 1321 din Codul fiscal, locul achizitiei intracomunitare de bunuri se stabileste astfel :

a) locul achizitiei intracomunitare de bunuri este intotdeauna locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor;
b) in cazul achizitiei intracomunitare de bunuri, altele decat mijloace de transport noi sau produse accizabile, daca cumparatorul ii comunica furnizorului un cod de inregistrare in scopuri de TVA valabil, emis de autoritatile unui stat membru, altul decat cel in care care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta, respectiv achizitia intracomunitara se considera ca are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. Reteaua de siguranta nu se aplica daca cumparatorul face dovada ca achizitia intracomunitara a fost supusa la plata taxei pe valoarea adaugata in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. Conform art. 1321 alin. (3) din Codul fiscal si pct. 12 alin. (2) din normele metodologice, daca cumparatorul face dovada ca a supus la plata taxei achizitia intracomunitara si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor si in statul membru care a furnizat un cod de inregistrare in scopuri de TVA, acesta poate solicita restituirea taxei achitate in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA. Restituirea taxei aferente achizitiei intracomunitare se realizeaza astfel:

a) in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, prin inregistrarea cu semnul minus in decontul de taxa prevazut la art. 1562 din Codul fiscal a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente;
b) in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal, restituirea taxei se realizeaza conform normelor procedurale in vigoare.
In exemplul nostru primul cumparator roman inregistrat in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul fiscal, achizitioneaza in Germania (locul unde se incheie transportul bunurilor) bunuri livrate din Belgia. Primul cumparator roman nu este inregistrata in Germania in scopuri de TVA, dar comunica furnizorului din Belgia codul sau de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, pentru a beneficia de scutirea de taxa aferenta livrarii intracomunitare realizata de furnizorul din Belgia. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA in Germania si plata TVA aferenta achizitiei intracomunitare in Germania unde se incheie transportul bunurilor conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, poate solicita restituirea taxei platite in Romania aferente achizitiei intracomunitare, care a avut loc si in Romania (statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA) conform art. 1321 alin. (2) din Codul fiscal. Restituirea taxei aferente achizitiei intracomunitare se realizeaza in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, prin inregistrarea cu semnul minus in decontul de taxa prevazut la art. 1562 din Codul fiscal a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente.

Primul cumparator roman chiar daca nu este stabilit in Germania si este inregistrat in scopuri de TVA in alt stat membru, respectiv in Romania, nu realizeaza in Germania o achizitia intracomunitara de bunuri efectuata in cadrul unei operatiuni triunghiulare care potrivit echivalentului din legislatia germana a art. 126 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, este operatiune neimpozabila in Germania, deoarece al doilea cumparator roman beneficiarul livrarii ulterioare nu este inregistrata in scopuri de TVA in Germania si nu poate fi persoana obligata la plata taxei pentru livrarea efectuata de primul cumparator roman (revanzator) care nu este stabilita in Germania.

Conform art. 126 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, nu se considera operatiune impozabila in Romania achizitia intracomunitara de bunuri, efectuata in cadrul unei operatiuni triunghiulare de o persoana impozabila, denumita cumparator revanzator, care este inregistrata in scopuri de TVA in alt stat membru, dar nu este stabilita in Romania, in cazul in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

1. achizitia sa fie efectuata in vederea realizarii unei livrari ulterioare a acestor bunuri pe teritoriul Romaniei, de catre cumparatorul revanzator, persoana impozabila, care nu este stabilita in Romania;
2. bunurile achizitionate de cumparatorul revanzator sa fie transportate de furnizor sau de cumparatorul revanzator ori de alta persoana, in contul unuia din acestia, direct dintr-un stat membru, altul decat cel in care cumparatorul revanzator este inregistrat in scopuri de TVA, catre beneficiarul livrarii ulterioare efectuate in Romania;
3. beneficiarul livrarii ulterioare sa fie o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, conform art. 153 sau 1531;
4. beneficiarul livrarii ulterioare sa fie obligat la plata taxei pentru livrarea efectuata de persoana impozabila care nu este stabilita in Romania;

Conform art. 1321 alin. (5) din Codul fiscal, achizitia intracomunitara de bunuri efectuata, conform alin. (1), in cadrul unei operatiuni triunghiulare in alt stat membru decat Romania, de catre cumparatorul revanzator inregistrat in scopuri de TVA in Romania, in conformitate cu art. 153, se va considera ca a fost supusa la plata taxei pe valoarea adaugata in acel alt stat membru, daca se indeplinesc urmatoarele conditii:

a) cumparatorul revanzator inregistrat in scopuri de TVA in Romania, in conformitate cu art. 153, face dovada ca a efectuat achizitia intracomunitara in vederea efectuarii unei livrari ulterioare in acel alt stat membru, livrare pentru care beneficiarul, care este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru unde este stabilit, a fost desemnat ca persoana obligata la plata taxei aferente;
b) au fost indeplinite de catre cumparatorul revanzator, inregistrat in scopuri de TVA in Romania, in conformitate cu art. 153. urmatoarele obligatii privind declararea acestor operatiuni, stabilite la pct. 2 alin. (15) din normele metodologice:

1. sa nu inscrie achizitia efectuata din primul stat membru in declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, prevazuta la art. 1564 alin. (2) din Codul fiscal;
2. sa inscrie livrarea efectuata catre beneficiarul livrarii din al treilea stat membru in rubrica "Livrari intracomunitare scutite" a decontului de taxa;
3. sa inscrie in declaratia recapitulativa pentru livrari intracomunitare scutite de taxa, prevazuta la art. 1564 alin. (1) din Codul fiscal, urmatoarele date:
- codul de inregistrare in scopuri de TVA, din al treilea stat membru, al beneficiarului livrarii;
- codul T in rubrica corespunzatoare;
- . valoarea livrarii efectuate;
4. sa emita factura prevazuta la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, in care se vor inscrie:
- la rubrica prevazuta la art. 155 alin. (5) lit. c) din Codul fiscal, codul sau de inregistrare in scopuri de TVA in Romania;

- la rubrica prevazuta la art. 155 alin. (5) lit. e) din Codul fiscal, numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, in celalalt stat membru, ale beneficiarului livrarii;
- mentionarea in cuprinsul facturii ca beneficiarul livrarii este persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata pentru livrarea de bunuri efectuata in celalalt stat membru si o referire la art. 141 din Directiva 112/2006/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata.

Pentru ca al doilea cumparator roman nu este inregistrat in scopuri de TVA in Germania nu poate fi desemnat ca persoana obligata la plata taxei aferente livrarii ulterioare situatie in care nu sunt aplicabile prevederile art. 1321 alin. (5) din Codul fiscal, respectiv primul cumparator roman efectueaza o achizitia intracomunitara de bunuri impozabila in Germania pentru care este persoana obligata la plata taxei in Germania si este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in Germania inainte de efectuarea achizitiei intracomunitara, conform echivalentului din legislatia germana a art. 153 alin. (5) din Codul fiscal.

-----------------------------------------------

Vanzare de active corporale fixe catre un stat membru UE

expert contabil Simona Panait

O societate comercial a din Romania neinregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, dar inregistrata pentru achizitii intracomunitare de bunuri conform art. 1531 din Codul fiscal vinde active corporale fixe unui cumparator dintr-un alt stat membru.

Se plateste TVA pentru aceasta operatiune in Romania sau in alt stat membru (statul membru de destinatie)?

Conform art. 1251 alin. (1) pct. 3 din Codul fiscal, active corporale fixe reprezinta orice activ detinut pentru a fi utilizat in productia sau livrarea de bunuri ori in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau pentru scopuri administrative, daca acest activ are durata normala de utilizare mai mare de un an si valoarea minima de 1.800 lei.

Vanzarea acestor active corporale fixe, chiar de catre o societate comerciala neinregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, este operatiune impozabila in Romania, potrivit art. 126 alin. (1) din Codul fiscal.

Conform art. 152 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, aceasta vanzare de bunuri nu se ia in considerare la calculul cifrei de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea regimului special de scutire de taxa pentru intreprinderi mici prevazut la acest articol constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii care ar fi taxabile daca nu ar fi desfasurate de o mica intreprindere, efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic, incluzand si operatiunile scutite cu drept de deducere si pe cele scutite fara drept de deducere prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a), b), e) si f), daca acestea nu sunt accesorii activitatii principale, cu exceptia livrarilor de active fixe corporale sau necorporale, astfel cum sunt definite la art. 1251 alin. (1) pct. 3 si a livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b).

Conform art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, aceasta vanzare de bunuri este o livrarea intracomunitara de bunuri pentru ca s-a obtinut de catre cumparator dreptul de a dispune de bunurile respective ca si un proprietar, si bunurile cumparate se expediaza sau se transporta din Romania in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.

Daca in Romania de unde incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, in celalalt stat membru unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor are loc o achizitie intracomunitara de bunuri.

Pentru livrarea intracomunitara de bunuri efectuata in Romania nu se colecteaza taxa pe valoarea adaugata pentru ca este efectuata de o persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, fie ca realizeaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii prevazute la art. 141 din Codul fiscal scutite de taxa fara drept de deducere pentru care taxa nu este deductibila, fie ca realizeaza livrarile de bunuri sau prestarile de servicii scutite fara drept de deducere, deoarece sunt efectuate de o intreprindere mica care aplica regimul special de scutire prevazut la art. 152 din Codul fiscal, pentru care nu se datoreaza taxa si nu este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii.

In celalalt stat membru achizitia intracomunitara de bunuri nu este operatiune impozabila conform echivalentului din legislatia repectivului stat membru al art. 126 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, daca urmeaza unei livrari intracomunitare efectuate in Romaniei de catre o persoana impozabila ce actioneaza ca atare si care este considerata intreprindere mica in statul sau membru, sau careia i se aplica prevederile art. 132 alin. (1) lit. b) cu privire la livrarile de bunuri care fac obiectul unei instalari sau unui montaj sau ale art. 132 alin. (5) cu privire la vanzarile la distanta.

Daca activele fixe vandute se monteaza sau instaleaza de catre furnizor, locul livrarii este unde se efectueaza instalarea sau montajul, caz in care in celalalt stat membru are loc o livrare de bunuri care fac obiectul unei instalari sau unui montaj, iar in Romania se efectueaza o operatiune neimpozabila.

Daca activele fixe vandute se expediaza de catre furnizor sau de alta persoana in numele acestuia catre o persoana care nu ii comunica furnizorului un cod de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de celalalt stat membru in care se incheie transportul sau expedierea, si daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 132 alin. (5) din Codul fiscal, vanzarea activelor fixe din Romania este o vanzare la distanta cu locul livrarii in acest alt stat membru, iar in Romania operatiunea este considerata operatiune neimpozabila.

Vanzarea la distanta este definita la art. 1251 alin. (1) pct. 32 din Codul fiscal, ca o livrare de bunuri care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de alta persoana in numele acestuia.

Impozitarea operatiunilor de leasing de mijloace de transport
expert contabil Simona Panait

O societate care are ca obiect de activitate operatiuni de leasing de mijloace de transport a incheiat contracte de leasing financiar cu beneficiari romani, cu benficiari din Comunitate si cu beneficiari din afara Comunitatii.

Pentru care rate de leasing trebuie colectata TVA de catre aceasta societate, respectiv trebuie emise facturi cu TVA?

Conform art. 129 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, inchirierea de bunuri sau transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing se considera prestare de servicii.

La pct. 7 alin. (2) din normele metodologice, se fact urmatoarele precizari referitor la operatiunile care fac obiectul unui contract de leasing:

- daca la sfarsitul perioadei de leasing, locatorul/finantatorul transfera locatarului/utilizatorului dreptul de proprietate asupra bunului, la solicitarea acestuia, operatiunea reprezinta o livrare de bunuri pentru valoarea la care se face transferul. Se considera a fi sfarsitul perioadei de leasing si data la care locatarul/utilizatorul poate opta pentru cumpararea bunului inainte de sfarsitul perioadei de leasing, dar nu mai devreme de 12 luni;
- daca optiunea de cumparare a bunului de catre locatar/utilizator se exercita inainte de derularea a 12 luni consecutive de la data inceperii contractului de leasing, respectiv data de la care bunul este pus la dispozitia locatarului/utilizatorului, se considera ca nu a mai avut loc o operatiune de leasing, ci o livrare de bunuri la data la care bunul a fost pus la dispozitia locatarului/utilizatorului;
- daca in cursul derularii unui contract de leasing financiar intervine o cesiune intre utilizatori cu acceptul locatorului/finantatorului sau o cesiune a contractului de leasing financiar prin care se schimba locatorul/finantatorul, operatiunea nu constituie livrare de bunuri, considerandu-se ca persoana care preia contractul de leasing continua persoana cedentului. Operatiunea este considerata in continuare prestare de servicii, persoana care preia contractul de leasing avand aceleasi obligatii ca si cedentul in ceea ce priveste taxa.

Conform art. 1341 alin. (5) lit. b) coroborat cu art. 1342 alin. (1) faptul generator si exigibilitatea taxei pentru operatiunile de leasing intervin la data specificata in contract pentru efectuarea platii ratelor, a avansului.

Conform art. 137 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Codul fiscal, pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor ori prestator din partea cumparatorului, beneficiarului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni; orice cheltuieli cu impozitele si taxele datorate de o persoana impozabila in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii (cum ar fi taxa pe mijloace de transport, taxa de mediu) daca nu sunt incluse in pretul bunurilor livrate ori al serviciilor prestate, ci sunt recuperate de la clienti prin refacturare; orice cheltuieli accesorii unei livrari de bunuri/prestari de servicii se includ in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, chiar daca fac obiectul unui contract separat (cum ar fi dobanda, cheltuielile cu primele de asigurare). Cheltuielile accesorii respective urmeaza aceleasi reguli referitoare la locul livrarii/prestarii, cotele sau regimul aplicabil, ca si livrarea/prestarea de care sunt legate.

Rata de leasing este contravaloarea unei prestari de servicii reprezentand transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing care trebuie sa cuprinda si dobanda si dupa caz taxele, impozitele, celtuielile accesorii care sunt cccccuprinse in rata, se factureaza cu TVA de 19% datorata de prestator in Romania daca conform art. 133 din Codul fiscal, locul prestarii acestor servicii este in Romania.

Pana la data de 31 decembrie 2009, pentru prestarile de servicii reprezentand transmiterea folosintei mijloacelor de transport in cadrul unui contract de leasing locul prestarii este considerat a fi locul unde prestatorul este stabilit sau are un sediu fix de la care serviciile sunt efectuate, conform art. 133 alin. (1) din Codul fiscal, cu exceptia situatiei in care mijlocul de transport este utilizat in afara Comunitatii si in aceasta situatie, in conformitate cu prevederile art. 133 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, locul prestarii este unde se utilizeaza mijlocul de transport.

Prin urmare pana la data de 31 decembrie 2009 ratele de leasing in cazurile din exemplul nostru se factureaza cu TVA de 19%, daca mijlocul de transport nu se utilizeaza de beneficiar in afara Comunitatii.

De la 1 ianuarie 2010, prestarea de servicii reprezentand transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing efectuata de un prestator roman catre un beneficiar din afara Romaniei persoana impozabila (din Comunitate si din afara Comunitatii), respectiv o persoana care desfasoara activitate/activitati economica(e) in sensul art. 127 alin. (2) din Codul fiscal, are locul conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2009, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2010, unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita. Deci in aceasta situatie prestatorul din exemplul nostru va factura ratele de leasing fara TVA pentru ca va realiza o operatiune neimpozabila in Romania si va avea obligatia sa intocmeasca si sa depuna declaratia recapitulativa numai pentru serviciile prestate catre beneficiari persoane impozabile din Comunitate, conform art. 1564 din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2009, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2010.

Daca beneficiarul din afara Romaniei este o persoana neimpozabila (o persoana fizica) locul prestarii este conform art. 133 alin. (3) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2009, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2010, unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt prestate de la un sediu fix al prestatorului, aflat in alt loc decat locul in care persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde prestatorul isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita. In aceasta situatie prestatorul nu trebuie sa intocmeasca declaratia recapitulativa. Prestatorul din exemplul nostru va emite pentru ratele de leasing facturi cu TVA de 19% si nu va intocmi declaratie recapitulativa.

Daca beneficirul este o persoana neimpozabila stabilita sau isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in afara Comunitatii si daca utilizarea si exploatarea efectiva a serviciilor, respectiva mijlocului de transport are loc in afara Comunitatii, locul prestarii este in afara Comunitatii conform art. 133 alin. (6) lit. b) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2009, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2010. Nici in aceasta situatie prestatorul nu trebuie sa intocmeasca declaratia recapitulativa.Prestatorul din exemplul nostru va emite pentru ratele de leasing facturi fara TVA de 19% pentru ca va efectua operatiuni neimpozabile in Romania.

-----------------------------------------------

ISSN: 1843-9799

? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Revista Romana de TVA nr. 32, noiembrie 2009 - pagina 2":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.