Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?

05-Ian-2016
6958

Am scris de nenumarate ori despre dezavantajele la care va fi supus un PFA incepand din 2016, iar asta numai din cauza noilor obligatii de plata, alaturi de conditiile care ingreuneaza desfasurarea acestor tipuri de activitati independente in conditii favorabile sau in contextul unui regim fiscal relaxat.

Daca pana la finele anului care tocmai s-a incheiat, organizarea ca Persoana Fizica Autorizata (PFA) era mult mai avantajoasa, din mai multe puncte de vedere, din noul an deja nu mai putem discuta despre optiuni care sa incline balanta in favoarea acestei alegeri. Desi se cereau an de an masuri de relaxare fiscala, noul bir pus pe spatele PFA-urilor nu dovedeste decat ca suntem inca departe de a avea un sprijin real din partea autoritatilor in aceasta privinta.

Evidenta contabila simplificata, procedurile mai simple de infiintare si/sau desfiintare a unui PFA, alaturi de alte avantaje fata de un SRL au facut ca numarul PFA-urilor sa creasca in ultimii ani. Exista insa mai multe dezavantaje pe care un PFA va trebui sa le infrunte incepand cu acest an, iar Radu Georgescu, Managing Partner la CFOnetwork, le-a explicat pe larg intr-o analiza intocmita in colaborare cu HotNews.ro.


1. Acesta atrage in primul rand atentia asupra faptului ca taxele platite de PFA-uri in 2016 se maresc. Am explicat si AICI, in detaliu, felul in care vor fi impozitate PFA-urile de la 1 ianuarie 2016.

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Vezi detalii
Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016
Vezi detalii

Se impune astfel, odata cu noul Cod fiscal, obligatia de a plati CAS de catre PFA-uri. Alaturi de scaderea impozitului pe dividende la 5%, se retine un procent de 29% din suma facturata de un PFA, amniteste Radu Georgescu, in comparatie cu un SRL care plateste doar 20% impozit pe profit sau doar 8% cat plateste o microfirma.

2. In al doilea rand, activitatea PFA-urilor e reincadrata ca activitate salariala, in functie de sapte criterii pe care le redam mai jos. Practic, o activitate desfasurata de o persoana fizica va fi considerata activitate independenta daca indeplineste 4 conditii din urmatoarele 7:

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

"Documentele verificate de ANAF: contractul de prestari servicii (trebuie sa se specifice ca PFA-ul isi va organiza independent activitatea, ca va raspunde de activitatea sa), cererile de concedii , organigrama companiei, fisele de post (nu trebuie sa apara in aceste documente numele persoanei cu PFA), bonurile de consum, procesele verbale de predare a bunurilor ( nu trebuie sa existe bunuri acordate PFA-ului)", explica Radu Georgescu in analiza amintita.

Mai multe despre reclasificarea facuta de ANAF puteti citi AICI.

3. Un punct important il reprezinta cea de-a treia modificare potrivit careia persoana fizica va raspunde cu bunurile proprii in cazul unor daune aferente PFA-ului. Cu alte cuvinte, in cazul in care o institutie precum ANAF sau orice alt tert, aminteste Radu Georgescu, solicita daune PFA-ului, acesta din urma raspunde cu propriul patrimoniu.

Aceeasi sursa reaminteste ca, in cazul in care ANAF considera activitatea pe PFA ca fiind activitate de natura salariala, institutia va calcula debite restante si penalitati si va solicita incasarea datoriilor in mod solidar de la persoana fizica si compania platitoare.

De asemenea, retinem ca in 2016 persoana fizica care detine si calitatea de salariat, nu trebuie sa plateasca CASS la dividende.

Alte stiri si informatii utile gasiti in sectiunea noastra de Stiri pentru PFA 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?":
Rating:

Nota: 3.46 din 26 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Ajustarea bazei de impozitare a TVA dupa emiterea unei facturi. Cand si cum se efectueaza?
    • In anumite situatii baza de impozitare a taxei pe valoare adaugata colectata de catre furnizori/prestatori precum si baza de impozitare aferenta achizitiilor intracomunitare se modifica dupa emiterea unei facturi/efectuarea achizitiei intracomunitare. Aceste situatii sunt prevazute la art. 287 din Codul fiscal. Astfel, baza de impozitare a TVA se modifica: 1. in cazul desfiintarii totale sau partiale a contractului pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, inainte de efectuarea...» citeste mai departe aici

  • Care e regimul accizelor in cazul achizitiilor intracomunitare si al importului de bauturi alcoolice?
    • In analiza de mai jos, vom stabili in ce conditii o firma din Romania poate efectua o achizitie intracomunitara din Bulgaria de vinuri linistite de la un producator in vederea degustarii si vanzarii in cadrul unei expozitii/targ de profil (autorizatii, cod CAEN, declaratii ANAF, vama). In urma expozitiei daca firma ramane pe stoc cu o anumita cantitate de sticle, vom vedea cum le poate comercializa en-gros si daca trebuie sa obtina atestatul de distributie inainte pentru a le putea vinde....» citeste mai departe aici

  • Procedura de autorizare pentru comercializarea tutunului brut si tutunului partial prelucrat
    • Prin OANAF 1510/2016 a fost aprobata Procedura de autorizare pentru comercializarea tutunului brut si tutunului partial prelucrat. Actul a intrat in vigoare la 20 mai 2016. Operatorii economici care detin autorizatii valabile, emise anterior, au la dispozitie un termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a acestui ordin, sa depuna la autoritatea competenta o noua cerere de inregistrare si documentele aferente, potrivit noilor reglementari. La expirarea termenului de 180 de zile...» citeste mai departe aici

  • ONG si plata impozit pe profit. Ce obligatii prevede legea?
    • Vom vedea in ce conditii se plateste impozitul pe profit de catre un ONG si care sunt prevederile actuale referitoare la organizatiile nonprofit. Conform prevederilor de la art. 15 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si a prevederilor de la pct. 3 alin. (1) din Normele metodologice, in cazul organizatiilor nonprofit, la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele tipuri de venituri sunt venituri neimpozabile: a) cotizatiile si taxele de...» citeste mai departe aici

  • Premierul Ciolos a anuntat ca vor fi facute publice noile propuneri pentru dezvoltarea economica
    • Perspectivele de dezvoltare economica a Romaniei, in noile forme organizate de Executiv, ar urma sa fie facute publice in urmatoarele saptamani, asa cum a anuntat recent premierul Dacian Ciolos. In concret, premierul Dacian Ciolos a declarat saptamana trecuta ca in urmatoarele saptamani va pune "pe masa reprezentantilor societatii" viziunea de dezvoltare economica, mentionand ca exista cateva proiecte care au rezultat si in urma consultarilor cu mediul de afaceri. "Avem cateva proiecte in curs,...» citeste mai departe aici

  • MFP: Executia bugetului general consolidat in perioada 1.01 - 30.04.2016
    • Executia bugetului general consolidat pe primele patru luni ale anului 2016 s-a incheiat cu un excedent de 130 milioane de lei, respectiv 0,02% din PIB, fata de 5,96 miliarde de lei, respectiv 0,84% din PIB, inregistrat la aceeasi perioada a anului 2015. 1. Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 73,9 miliarde de lei, reprezentand 9,8% din PIB, au fost cu 2,8% mai mici in termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului precedent, din care veniturile bugetare colectate de Agentia...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.