Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?

05-Ian-2016
7093

Am scris de nenumarate ori despre dezavantajele la care va fi supus un PFA incepand din 2016, iar asta numai din cauza noilor obligatii de plata, alaturi de conditiile care ingreuneaza desfasurarea acestor tipuri de activitati independente in conditii favorabile sau in contextul unui regim fiscal relaxat.

Daca pana la finele anului care tocmai s-a incheiat, organizarea ca Persoana Fizica Autorizata (PFA) era mult mai avantajoasa, din mai multe puncte de vedere, din noul an deja nu mai putem discuta despre optiuni care sa incline balanta in favoarea acestei alegeri. Desi se cereau an de an masuri de relaxare fiscala, noul bir pus pe spatele PFA-urilor nu dovedeste decat ca suntem inca departe de a avea un sprijin real din partea autoritatilor in aceasta privinta.

Evidenta contabila simplificata, procedurile mai simple de infiintare si/sau desfiintare a unui PFA, alaturi de alte avantaje fata de un SRL au facut ca numarul PFA-urilor sa creasca in ultimii ani. Exista insa mai multe dezavantaje pe care un PFA va trebui sa le infrunte incepand cu acest an, iar Radu Georgescu, Managing Partner la CFOnetwork, le-a explicat pe larg intr-o analiza intocmita in colaborare cu HotNews.ro.


1. Acesta atrage in primul rand atentia asupra faptului ca taxele platite de PFA-uri in 2016 se maresc. Am explicat si AICI, in detaliu, felul in care vor fi impozitate PFA-urile de la 1 ianuarie 2016.

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2016
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2016
Vezi detalii
Planul de Conturi GENERAL 2016, in format tiparit
Planul de Conturi GENERAL 2016, in format tiparit
Vezi detalii
Totul despre decontari
Totul despre decontari
Vezi detalii

Se impune astfel, odata cu noul Cod fiscal, obligatia de a plati CAS de catre PFA-uri. Alaturi de scaderea impozitului pe dividende la 5%, se retine un procent de 29% din suma facturata de un PFA, amniteste Radu Georgescu, in comparatie cu un SRL care plateste doar 20% impozit pe profit sau doar 8% cat plateste o microfirma.

2. In al doilea rand, activitatea PFA-urilor e reincadrata ca activitate salariala, in functie de sapte criterii pe care le redam mai jos. Practic, o activitate desfasurata de o persoana fizica va fi considerata activitate independenta daca indeplineste 4 conditii din urmatoarele 7:

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

"Documentele verificate de ANAF: contractul de prestari servicii (trebuie sa se specifice ca PFA-ul isi va organiza independent activitatea, ca va raspunde de activitatea sa), cererile de concedii , organigrama companiei, fisele de post (nu trebuie sa apara in aceste documente numele persoanei cu PFA), bonurile de consum, procesele verbale de predare a bunurilor ( nu trebuie sa existe bunuri acordate PFA-ului)", explica Radu Georgescu in analiza amintita.

Mai multe despre reclasificarea facuta de ANAF puteti citi AICI.

3. Un punct important il reprezinta cea de-a treia modificare potrivit careia persoana fizica va raspunde cu bunurile proprii in cazul unor daune aferente PFA-ului. Cu alte cuvinte, in cazul in care o institutie precum ANAF sau orice alt tert, aminteste Radu Georgescu, solicita daune PFA-ului, acesta din urma raspunde cu propriul patrimoniu.

Aceeasi sursa reaminteste ca, in cazul in care ANAF considera activitatea pe PFA ca fiind activitate de natura salariala, institutia va calcula debite restante si penalitati si va solicita incasarea datoriilor in mod solidar de la persoana fizica si compania platitoare.

De asemenea, retinem ca in 2016 persoana fizica care detine si calitatea de salariat, nu trebuie sa plateasca CASS la dividende.

Alte stiri si informatii utile gasiti in sectiunea noastra de Stiri pentru PFA 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?":
Rating:

Nota: 3.46 din 26 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Impozit nou din 2017 pentru firmele din HORECA
    • Incepand cu 1 ianuarie 2017 se va aplica o noua forma de impozit forfetar" proiectul fiind in lucru de mai mult timp. Inca din 2015, Ministerul Finantelor avea in plan reintroducerea impozitului forfetar, insa de la inceputul anului in curs. Daca initial se aplica o exceptie pentru firmele din domeniul turistic" celor de tipul restaurantelor si celor din alimentatie publica" precum si oricaror altor afaceri din zona HORECA. Proiectul de act normativ a fost adoptat saptamana aceasta de Camera...» citeste mai departe aici

  • Incepe operatiunea Apollo care vizeaza combaterea fenomenului de utilizare a facturilor false
    • Inregistrarea in evidentele contabile a facturilor false este o practica frauduloasa care genereaza consecinte negative atat in plan economic cat si social. Printre cele mai frecvente forme de manifestare ale acestui flagel, inspectorii antifrauda au identificat: - achizitii fictive in scopul diminuarii bazei impozabile, a caror consecinta este prejudicierea bugetului general consolidat - facturi utilizate pentru justificarea unor bunuri achizitionate fara documente legale, - facturi utilizate...» citeste mai departe aici

  • Fiscalitatea ONG-urilor: ce s-a schimbat in 2016?
    • Nu a fost de-ajuns ca activitatea ONG-urilor a fost afectat de Ordinul nr. 1.969/2007. Anul trecut, Ordinul 939/2015 a modificat trimiterea la reglementarile contabile aplicabile persoanelor juridice fara scop patrimonial pentru activitatile economice desfasurate de acestea, atunci cand este nevoie de o reglementare suplimentara pentru astfel de activitati. Cea mai buna solutie pentru a fi la zi cu toate modificarile legislative care afecteaza contabilitatea si fiscalitatea ONG-urilor, este sa...» citeste mai departe aici

  • Reorganizare societate si procedura de faliment. In ce conditii ANAF poate pune sechestru?
    • In randurile de mai jos, vom vedea cum procedam in cazul in care o societate comerciala a facut o cerere de reorganizare avand datorii la bugetul statului si care detine un stoc de marfa. Vom stabili in ce masura ANAF poate pune sechestru pe marfa din magazin, ce presupune reorganizarea si daca afecteaza acest context asociatul unic. Legea nr. 85/2014 a instituit o faza prealabila lichidarii denumita reorganizare judiciara a societatii comerciale cu scopul redresarii financiare a societatii...» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuiala cu asigurarea bunului inchiriat. Cum procedam?
    • In analiza de mai jos, vom stabili daca este considerata cheltuiala deductibila contravaloarea politei de asigurare platita de chirias (prevazuta in contractul de inchiriere) si incheiata intre SRL (pentru un punct de lucru) cu o persoana fizica. In conformitate cu prevederile art. 1777 si urmatoarele din Codul civil care reglementeaza contractul de locatiune (inchiriere in cazul contractelor care privesc bunuri imobile) locatarul are obligatia ca la incheierea contractului sa predea bunul (art....» citeste mai departe aici

  • 3.100 familii vulnerabile vor primi alocatia pentru sustinerea familiei chiar daca nu si-au platit impozitele
    • In urma unei ordonante de urgenta date de Guvern la 28 iunie, s-a stabilit ca alocatia pentru sustinerea familiei, acordata familiilor cu venituri reduse care au copii in intretinere, nu va mai fi conditionata de plata impozitelor si taxelor locale pentru bunurile pe care le detin in proprietate. Potrivit Ministerului Muncii, in 2016, incepand cu luna aprilie, alocatia pentru sustinerea familiei a fost suspendata pentru circa 3.100 familii vulnerabile care nu si-au platit impozitele si taxele...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.