Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?

05-Ian-2016
7931

Am scris de nenumarate ori despre dezavantajele la care va fi supus un PFA incepand din 2016, iar asta numai din cauza noilor obligatii de plata, alaturi de conditiile care ingreuneaza desfasurarea acestor tipuri de activitati independente in conditii favorabile sau in contextul unui regim fiscal relaxat.

Daca pana la finele anului care tocmai s-a incheiat, organizarea ca Persoana Fizica Autorizata (PFA) era mult mai avantajoasa, din mai multe puncte de vedere, din noul an deja nu mai putem discuta despre optiuni care sa incline balanta in favoarea acestei alegeri. Desi se cereau an de an masuri de relaxare fiscala, noul bir pus pe spatele PFA-urilor nu dovedeste decat ca suntem inca departe de a avea un sprijin real din partea autoritatilor in aceasta privinta.

Evidenta contabila simplificata, procedurile mai simple de infiintare si/sau desfiintare a unui PFA, alaturi de alte avantaje fata de un SRL au facut ca numarul PFA-urilor sa creasca in ultimii ani. Exista insa mai multe dezavantaje pe care un PFA va trebui sa le infrunte incepand cu acest an, iar Radu Georgescu, Managing Partner la CFOnetwork, le-a explicat pe larg intr-o analiza intocmita in colaborare cu HotNews.ro.


1. Acesta atrage in primul rand atentia asupra faptului ca taxele platite de PFA-uri in 2016 se maresc. Am explicat si AICI, in detaliu, felul in care vor fi impozitate PFA-urile de la 1 ianuarie 2016.

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Se impune astfel, odata cu noul Cod fiscal, obligatia de a plati CAS de catre PFA-uri. Alaturi de scaderea impozitului pe dividende la 5%, se retine un procent de 29% din suma facturata de un PFA, amniteste Radu Georgescu, in comparatie cu un SRL care plateste doar 20% impozit pe profit sau doar 8% cat plateste o microfirma.

2. In al doilea rand, activitatea PFA-urilor e reincadrata ca activitate salariala, in functie de sapte criterii pe care le redam mai jos. Practic, o activitate desfasurata de o persoana fizica va fi considerata activitate independenta daca indeplineste 4 conditii din urmatoarele 7:

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

"Documentele verificate de ANAF: contractul de prestari servicii (trebuie sa se specifice ca PFA-ul isi va organiza independent activitatea, ca va raspunde de activitatea sa), cererile de concedii , organigrama companiei, fisele de post (nu trebuie sa apara in aceste documente numele persoanei cu PFA), bonurile de consum, procesele verbale de predare a bunurilor ( nu trebuie sa existe bunuri acordate PFA-ului)", explica Radu Georgescu in analiza amintita.

Mai multe despre reclasificarea facuta de ANAF puteti citi AICI.

3. Un punct important il reprezinta cea de-a treia modificare potrivit careia persoana fizica va raspunde cu bunurile proprii in cazul unor daune aferente PFA-ului. Cu alte cuvinte, in cazul in care o institutie precum ANAF sau orice alt tert, aminteste Radu Georgescu, solicita daune PFA-ului, acesta din urma raspunde cu propriul patrimoniu.

Aceeasi sursa reaminteste ca, in cazul in care ANAF considera activitatea pe PFA ca fiind activitate de natura salariala, institutia va calcula debite restante si penalitati si va solicita incasarea datoriilor in mod solidar de la persoana fizica si compania platitoare.

De asemenea, retinem ca in 2016 persoana fizica care detine si calitatea de salariat, nu trebuie sa plateasca CASS la dividende.

Alte stiri si informatii utile gasiti in sectiunea noastra de Stiri pentru PFA 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?":
Rating:

Nota: 3.57 din 28 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.