Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?

05-Ian-2016
7442

Am scris de nenumarate ori despre dezavantajele la care va fi supus un PFA incepand din 2016, iar asta numai din cauza noilor obligatii de plata, alaturi de conditiile care ingreuneaza desfasurarea acestor tipuri de activitati independente in conditii favorabile sau in contextul unui regim fiscal relaxat.

Daca pana la finele anului care tocmai s-a incheiat, organizarea ca Persoana Fizica Autorizata (PFA) era mult mai avantajoasa, din mai multe puncte de vedere, din noul an deja nu mai putem discuta despre optiuni care sa incline balanta in favoarea acestei alegeri. Desi se cereau an de an masuri de relaxare fiscala, noul bir pus pe spatele PFA-urilor nu dovedeste decat ca suntem inca departe de a avea un sprijin real din partea autoritatilor in aceasta privinta.

Evidenta contabila simplificata, procedurile mai simple de infiintare si/sau desfiintare a unui PFA, alaturi de alte avantaje fata de un SRL au facut ca numarul PFA-urilor sa creasca in ultimii ani. Exista insa mai multe dezavantaje pe care un PFA va trebui sa le infrunte incepand cu acest an, iar Radu Georgescu, Managing Partner la CFOnetwork, le-a explicat pe larg intr-o analiza intocmita in colaborare cu HotNews.ro.


1. Acesta atrage in primul rand atentia asupra faptului ca taxele platite de PFA-uri in 2016 se maresc. Am explicat si AICI, in detaliu, felul in care vor fi impozitate PFA-urile de la 1 ianuarie 2016.

Declaratia 394 -  Ghid practic de completare si depunere
Declaratia 394 - Ghid practic de completare si depunere
Vezi detalii
Consilier Noul Cod fiscal 2016
Consilier Noul Cod fiscal 2016
Vezi detalii
Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016
Vezi detalii

Se impune astfel, odata cu noul Cod fiscal, obligatia de a plati CAS de catre PFA-uri. Alaturi de scaderea impozitului pe dividende la 5%, se retine un procent de 29% din suma facturata de un PFA, amniteste Radu Georgescu, in comparatie cu un SRL care plateste doar 20% impozit pe profit sau doar 8% cat plateste o microfirma.

2. In al doilea rand, activitatea PFA-urilor e reincadrata ca activitate salariala, in functie de sapte criterii pe care le redam mai jos. Practic, o activitate desfasurata de o persoana fizica va fi considerata activitate independenta daca indeplineste 4 conditii din urmatoarele 7:

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

"Documentele verificate de ANAF: contractul de prestari servicii (trebuie sa se specifice ca PFA-ul isi va organiza independent activitatea, ca va raspunde de activitatea sa), cererile de concedii , organigrama companiei, fisele de post (nu trebuie sa apara in aceste documente numele persoanei cu PFA), bonurile de consum, procesele verbale de predare a bunurilor ( nu trebuie sa existe bunuri acordate PFA-ului)", explica Radu Georgescu in analiza amintita.

Mai multe despre reclasificarea facuta de ANAF puteti citi AICI.

3. Un punct important il reprezinta cea de-a treia modificare potrivit careia persoana fizica va raspunde cu bunurile proprii in cazul unor daune aferente PFA-ului. Cu alte cuvinte, in cazul in care o institutie precum ANAF sau orice alt tert, aminteste Radu Georgescu, solicita daune PFA-ului, acesta din urma raspunde cu propriul patrimoniu.

Aceeasi sursa reaminteste ca, in cazul in care ANAF considera activitatea pe PFA ca fiind activitate de natura salariala, institutia va calcula debite restante si penalitati si va solicita incasarea datoriilor in mod solidar de la persoana fizica si compania platitoare.

De asemenea, retinem ca in 2016 persoana fizica care detine si calitatea de salariat, nu trebuie sa plateasca CASS la dividende.

Alte stiri si informatii utile gasiti in sectiunea noastra de Stiri pentru PFA 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?":
Rating:

Nota: 3.52 din 27 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Atentie! Formularul 112 se depune numai prin mijloace electronice incepand cu urmatorul termen
    • Incepand cu urmatorul termen legal de depunere, formularul 112 nu se va mai inregistra la sediile institutiilor abilitate, declaratia 112 urmand a se depune numai prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Va informam ca in conformitate cu prevederile art. 3, alin.(1) din Ordinul nr. 1045/2084/793/2012 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Cand trec firmele obligatoriu la casele de marcat cu jurnal electronic? Calendar oficial
    • Potrivit unui nou anunt din partea directiilor de finante, incepând din primavara anului 2017, se vor utiliza noile case de marcat. Odata cu noile teremene, toti operatorii economici vor fi obligati, rând pe rând, sa utilizeze numai case de marcat echipate cu jurnal electronic. Conform prevederilor deja intrate in vigoare, obligativitatea de-a utiliza aparate electronice fiscale revine tuturor operatorilor economici care presteaza servicii sau livreaza bunuri direct catre...» citeste mai departe aici

  • Evidentierea pe factura a taxei de mediu. Care e regimul fiscal care se aplica?
    • Conform art. 9 1 Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din o taxa de 0,3 lei/kg aplicata o singura data cantitatilor de uleiuri pe baza minerala, semisintetice, sintetice, cu sau fara adaosuri datorata de catre operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de produse. Vom stabili daca taxa se evidentiaza distinct pe documentele de vanzare ca linie separata pe factura pe tot lantul pana la consumatorul final. Iata raspunsul specialistului: Procedura este corecta. Taxa de...» citeste mai departe aici

  • Stiti cum sa tratati fiscal serviciile de publicitate prestate de firmele straine?
    • Expertul Robert Gearba a prezentat recent o analiza cu titlul "Tratamentul fiscal al serviciilor de publicitate online prestate de nerezidenti". Acesta a amintit de faptul ca din ce in ce mai multe firme romanesti si-au indreptat atentia, in ultimii ani, catre servicii de publicitate in mediul online, precizand ca unii dintre cei mai important furnizori ai acestor servicii (Linkedin, Google, Facebook) sunt inregistrati in scopuri de TVA in Irlanda, tara membra a UE. Potrivit acestuia, baza...» citeste mai departe aici

  • Neinregistrarea diferentelor de curs valutar. Ce implicatii fiscale apar?
    • In analiza de mai jos, pentru anumite articole de stoc (in vrac), inventarierea se efectueaza prin utilizarea de calcule tehnice. In acest caz pot aparea diferente intre stocul faptic si cel scriptic. Comisia de inventariere in cadrul carei sunt persoane cu studii tehnice in urma analizei diferentelor constatate apreciaza daca acestea se incadreaza in marja de abatere si recomanda neinregistrarea diferentelor constatate. Vom vedea daca se accepta recomandarea comisiei sau daca diferentele...» citeste mai departe aici

  • Acces la fonduri structurale si obstacolele intampinate de IMM-uri. Cele mai mari nemultumiri
    • Avand in vedere gradul redus de absorbtie a fondurilor structurale in tara noastra - rata curenta de absorbtie pentru perioada de programare 2007-2013: 69,20% la 31 mai 2016 - prin intermediul acestei anchete, ca si in editiile trecute, s-au identificat si ierarhizat principalele obstacole intampinate de IMM-uri in demersul lor de a obtine o finantare nerambursabila. Cele mai importante doua obstacole semnalate de intreprinzatorii respondenti raman cele din 2014, respectiv: birocratia excesiva...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.