Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

S-a simplificat un pic autorizarea PFA

23-Iul-2008
4615

Noutate
Avem o noua reglementare cu privire la persoanele fizice autorizate (PFA). Necesitatea unei noi reglementari s-a ivit din pricina interpretarilor diferite aparute in practica in ceea ce priveste mai cu seama pasii care trebuie parcursi de catre solicitanti. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale si intreprinderile familiale aduce o serie de noutati menite sa simplifice procedura de inregistrare. Care sunt pasii pe care trebuie sa-i urmam? Care sunt conditiile de functionare? Ce rol mai au primariile in autorizarea persoanelor fizice (PFA), a intreprinderilor individuale sau familiale? Care este regimul persoanelor fizice autorizate (PFA), al intreprinderilor individuale si familiale?

1. Formele de organizare

Persoanele fizice pot desfasura activitatile economice astfel:

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

a) individual si independent, ca persoane fizice autorizate (PFA);
b) ca intreprinzatori titulari ai unei intreprinderi individuale;
c) ca membri ai unei intreprinderi familiale.

■ Persoana fizica autorizata (PFA) este persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca.
■ Intreprindere individuala este intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica.
■ Intreprindere familiala este intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica impreuna cu familia sa.

Orice activitate economica desfasurata permanent, ocazional sau temporar in Romania de catre persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale si intreprinderile familiale trebuie sa fie inregistrata si autorizata.

2. Procedura de inregistrare si autorizare

In vederea autorizarii ca PFA, intreprinderi individuale sau intreprinderi familiale, acestea trebuie sa depuna o cerere de inregistrare si de autorizare a functionarii la registrul comertului de pe langa tribunalul din judetul in care solicitantul isi stabileste sediul profesional. Cererea va fi insotita de documentatia prevazuta in anexa la O.U.G. nr. 44/2008.

Termenul de eliberare a certificatului de inregistrare este de 3 zile lucra toare de la data inregistrarii cererii.

Certificatul de inregistrare, continand codul unic de inregistrare, este documentul care atesta inregistrarea in registrul comertului, autorizarea functionarii, precum si luarea in evidenta de catre autoritatea fiscala competenta.

3. Ce modificari trebuie inregistrate in registrul comertului

Se inregistreaza in registrul comertului:
■ schimbarea sediului profesional si a obiectului principal de activitate;
■ punctele de lucru;
■ autorizarea functionarii pentru desfasurarea oricarei activitati pentru care nu s-a cerut inregistrarea in registrul comertului.

Cererea pentru efectuarea acestor modificari se depune la registrul comertului in care este inregistrata PFA, intreprinderea individuala sau intreprinderea familiala, insotita de declaratia pe propria raspundere. Modificarea acordului de constituire a intreprinderii familiale se declara, in termen de 15 zile de la incheierea actului aditional, la registrul comertului in care este inregistrata intreprinderea familiala.

4. Regimul fiscal al PFA

Persoana fizica autorizata (PFA), titularul intreprinderii individuale si reprezentantul intreprinderii familiale vor tine contabilitatea in partida simpla. Aceste persoane sunt platitoare de impozit pe venit in conditiile prevazute de Codul fiscal.

5. Regimul juridic al PFA

PFA nu poate angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata si nici nu va fi considerata un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza, chiar daca colaborarea este exclusiva. O persoana poate cumula calitatea de persoana fizica autorizata cu cea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel pentru care PFA este autorizata.

PFA este asigurata in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si are dreptul de a fi asigurata in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si al asigurarilor pentru somaj PFA nu poate cumula si calitatea de intreprinzator persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale.

6. Regimul juridic al intreprinzatorului persoana fizica titular al intreprinderii individuale

Intreprinderea individuala nu dobandeste personalitate juridica prin inregistrarea in registrul comertului. Intreprinzatorul persoana fizica titular al intreprinderii individuale este comerciant persoana fizica de la data inregistrarii sale in registrul comertului.

Pentru organizarea si exploatarea intreprinderii sale, intreprinzatorul persoana fizica, in calitate de angajator, poate angaja terte persoane cu contract individual de munca. Intreprinzatorul persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale nu va fi considerat un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza chiar daca colaborarea este exclusiva.

Intreprinzatorul persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale poate cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel in care si-a organizat intreprinderea individuala. Intreprinzatorul persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale este asigurat in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si are dreptul de a fi asigurat in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si al asigurarilor pentru somaj.

7. Regimul juridic al intreprinderii familiale

Intreprinderea familiala este consituita din 2 sau mai multi membri ai unei familii. Membrii unei intreprinderi familiale pot fi simultan PFA sau titulari ai unor intreprinderi individuale. De asemenea, acestia pot cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel in care si-au organizat intreprinderea familiala. Membrii unei intreprinderi familiale sunt asigurati in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si au dreptul de a fi asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si al asigurarilor pentru somaj, in conditiile prevazute de lege.

Intreprinderea familiala nu poate angaja terte persoane cu contract de munca. Intreprinderea familiala se constituie printr-un acord de constituire, incheiat de membrii familiei in forma scrisa. Acordul de constituire va stipula numele si prenumele membrilor, reprezentantul, data intocmirii, participarea fiecarui membru la intreprindere, conditiile participarii, cotele procentuale in care vor imparti veniturile nete ale intreprinderii, raporturile dintre membrii intreprinderii familiale si conditiile de retragere, sub sanctiunea nulitatii absolute.

Reprezentantul desemnat prin acordul de constituire va gestiona interesele intreprinderii familiale in temeiul unei procuri speciale, sub forma unui inscris sub semnatura privata. Intreprinderea familiala nu are patrimoniu propriu si nu dobandeste personalitate juridica prin inregistrarea in registrul comertului.

Deciziile privind gestiunea curenta a intreprinderii familiale se iau de catre reprezentantul desemnat. Actele de dispozitie asupra bunurilor afectate activitatii intreprinderii familiale se vor lua cu acceptul majoritatii simple a membrilor intreprinderii, cu conditia ca aceasta majoritate sa includa si acordul proprietarului bunului care va face obiectul actului.

Actele prin care se dobandesc bunuri pentru activitatea intreprinderii familiale se incheie de reprezentant fara autorizarea prealabila a membrilor, daca valoarea bunului cu privire la care se incheie actul nu depaseste 50% din valoarea bunurilor care au fost afectate intreprinderii si a sumelor de bani aflate la dispozitia intreprinderii la data actului. Bunurile dobandite sunt coproprietatea membrilor.

8. Ce rol au primariile in autorizarea persoanelor fizice?

Primariile pot sa isi constituie birouri de asistenta si reprezentare a persoanelor fizice. Persoanele fizice pot opta sa efectueze formalitatile de inregistrare si autorizare prin intermediul birourilor de asistenta si reprezentare. Birourile de asistenta si reprezentare pot sa reprezinte persoana fizica solicitanta in cadrul procedurilor de obtinere a autorizatiei si inregistrarii in registrul comertului, in temeiul unei cereri de reprezentare.

Pentru serviciile prestate, primariile vor putea percepe taxe pe care le pot stabili autonom, in temeiul principiului autonomiei locale. In scopul liberului acces al cetatenilor la servicii publice administrative de calitate, birourile de asistenta si reprezentare pot primi cereri de reprezentare si pot presta servicii de asistenta, indiferent de sediul profesional al solicitantului si de registrul comertului caruia i se adreseaza acesta.

9. Ce se intampla cu persoanele fizice autorizate (PFA) si asociatiile familiale constituite si autorizate potrivit unor acte normative anterioare?

Procedurile desfasurate potrivit Legii nr. 300/2004 se vor finaliza conform prevederilor legii aplicabile la data initierii acestora. Persoanele fizice (PFA) si asociatiile familiale autorizate si inregistrate in registrul comertului in temeiul unor acte normative anterioare pot functiona in baza certificatului de inregistrare, emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, pana la data de 25.04.2009. Pana la aceasta data, aceste persoane vor opta pentru desfasurarea activitatii ca PFA, intreprindere individula sau intreprindere familiala.

Atentie
Persoanele care nu si-au exercitat dreptul de optiune isi inceteaza activitatea si vor fi radiate din registrul comertului, din oficiu, fara nicio alta formalitate.

Concluzie
Noile prevederi conduc la reducerea birocratiei si la scurtarea termenelor de eliberare a autorizatiilor. S-a mutat procedura de autorizare si inregistrare in intregime la registrul comertului, ceea ce simplifica etapele pe care trebuie sa le parcurga un solicitant.

Acte normative aplicabile:
Art. 2 lit. g), h) si i), art. 4, art. 6, art. 10, art. 13-15, art. 16-20, art. 22-26, art. 28-32, 35, art. 39 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile
individuale si intreprinderile familiale

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "S-a simplificat un pic autorizarea PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

22-Iun-2014

vreau sa primesc





Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.