Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sanctiuni pentru neregulile aparute la gestionarea fondurilor europene

21-Nov-2012
2580
MFP a publicat pe site-ul propriu proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora - publicat in data de 21.11.2012

Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.
66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora

Avand in vedere necesitatea:
- implementarii masurilor initiate de Guvernul Romaniei pentru accelerarea gradului de absorbtie a fondurilor externe nerambursabile destinate Romaniei si utilizarea eficienta a acestora;
- adoptarii unor masuri de sprijin pentru asigurarea unei bune gestiuni financiare a fondurilor europene, atat de catre beneficiari, cat si de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, prin introducerea unor masuri de prevenire a aparitiei neregulilor si in special a fraudelor;
- finalizarii cat mai urgente a procedurilor de aplicare a corectiilor financiare propuse de Comisia Europeana, prin aplicarea procedurii de decertificare, in vederea reluarii in cel mai scurt timp a procesului de transmitere a declaratiilor de cheltuieli catre aceasta;
- introducerii, in cadrul national de reglementare, a unor prevederi care sa asigure posibilitatea aplicarii unor proceduri specifice de deducere procentuala definitiva sau temporara a unor sume care reprezinta corectii financiare si asupra declaratiilor curente de cheltuieli transmise Comisiei Europene;
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

- introducerii, in cadrul national de reglementare, a unor prevederi privind constituirea unor obligatii privind raportarile financiare din partea autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene;
intrucat toate aceste aspecte vizeaza interesul public si constituie situatii urgente si extraordinare a caror reglementare nu mai poate fi amanata, in temeiul art.115 alin.(4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.142/2012, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera o) se introduce o noua litera, lit. o1), cu urmatorul cuprins:
"o1) aplicare de deduceri procentuale definitive sau temporare din declaratiile de cheltuieli - reducerea sumelor declarate catre Uniunea Europeana/donatorul public international, aferente unor proiecte finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit, cu sume care reprezinta o cota procentuala stabilita ca urmare a constatarii intr-un raport de audit elaborat de Autoritatea de Audit sau de Comisia Europeana/Curtea Europeana de Conturi a unor nereguli de sistem."

2. La articolul 2 alineatul (1), litera y) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

".y) decertificarea - reducerea, din urmatoarea declaratie de cheltuieli transmisa Comisiei Europene/donatorului public international, a sumelor care reprezinta valoarea unor cheltuieli finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit, care au fost deja certificate catre Comisia Europeana/donatorul public international, al caror caracter neeligibil a fost determinat ulterior certificarii lor, indiferent daca pentru aceste sume sau emis sau nu titluri de creanta. Decertificarea este o operatiune cu caracter definitiv sau temporar."

3. La articolul 8, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins:

"(3) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au dreptul de a lua masuri privind suspendarea aplicarii prevederilor contractelor /deciziilor/ ordinelor/ acordurilor de finantare si de a suspenda plata/rambursarea catre beneficiari in orice situatie pe care o considera justificata, in fapt si in drept, cu aplicarea principiului proportionalitatii, in vederea asigurarii unei protectii active a intereselor financiare ale Uniunii Europene/donatorului public international si ale fondurilor publice nationale".

4. La articolul 53, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 53 (1) Constatarilor cu implicatii financiare, care pot fi individualizate la nivel de proiect finantat din fonduri europene, din rapoartele de control/audit extern intocmite de reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international li se aplica prevederile art. 21 alin. (4).

(2) Pozitia partii romane in ceea ce priveste acceptarea sau neacceptarea integrala sau partiala a constatarilor formulate in conditiile alin. (1) se stabileste de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, in baza actului de constatare sau a rezultatelor preliminare ale investigatiilor, cu informarea autoritatii de certificare, a Autoritatii de Audit si a Ministerului Afacerilor Europene."

5. Articolul 55 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 55 in situatia in care, ca urmare a procedurii de audiere sau de conciliere, pozitia autoritatilor romane ramane divergenta in raport cu cea a reprezentantilor Uniunii Europene/donatorului public international, a carui decizie finala este aplicarea de corectii financiare Romanei, Guvernul Romaniei poate decide, la initiativa autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor europene, cu avizul autoritatilor de certificare si cu aprobarea ministrului finantelor publice:

a) initierea procedurii de contestare la instantele stabilite prin acordurile cu Uniunea Europeana/donatorul public international, a deciziei finale a reprezentantilor Uniunii Europene/donatorului privind corectia financiara aplicata Romaniei, sau
b) neinitierea procedurii de contestare la instantele stabilite prin acordurile cu Uniunea Europeana/donatori public international si, in acest caz, acceptarea constatarii cu implicatii financiare stabilite de reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international, prin aplicarea decertificarii definitive si/sau a deducerilor definitive, in conditiile prevazute la art. 571 alin. (5)."
6. Articolul 571 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 571(1) La solicitarea scrisa a Uniunii Europene/donatorului public international, autoritatile romane pot aplica decertificarea definitiva pentru sume care reprezinta creante bugetare constituite in aplicarea prevederilor ordonantei, inainte de recuperarea lor efectiva de la debitor.

(2) In cazul in care, ca urmare a unor rapoarte de control/audit extern, in care sunt formulate constatari cu caracter de sistem, reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international propun aplicarea unor corectii financiare procentuale, aplicabile la nivel de program operational/axa prioritara/domeniu major de interventie/tip de fond/masura/beneficiar/organism intermediar, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene implicate au obligatia analizarii implicatiilor financiare ale acestor propuneri.

(3) In functie de aceasta analiza si, dupa caz, pentru evitarea situatiilor in care reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international ar putea decide aplicarea intreruperii, pre-suspendarii sau suspendarii platilor pentru programul respectiv, autoritatile romane pot lua urmatoarele masuri, cu caracter definitiv sau temporar:
a) decertificarea si/sau
b) aplicarea de deduceri procentuale din declaratiile de cheltuieli.

(4) Autoritatile romane pot decide luarea masurilor de la alin. (3) si in cazul depasirii pragului de materialitate a erorilor inregistrate in sistem, reflectate in Raportul Anual de Control al Autoritatii de Audit.
(5) in aplicarea prevederilor alin. (1) - (3) se aproba, pentru fiecare caz in parte, prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerului care coordoneaza autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor europene si a Ministerului Finantelor Publice si cu avizul Ministerului Afacerilor Europene, urmatoarele:
a) metodologia de calcul a sumelor pentru care se aplica decertificarea definitiva si/sau deducerea definitiva,
b) valoarea sumelor pentru care se aplica decertificarea definitiva;
c) valoarea procentului utilizat pentru stabilirea sumelor de decertificat definitiv si a deducerilor procentuale definitive.
(6) La initiativa Uniunii Europene, a donatorului public international sau a autoritatilor romane se poate efectua regularizarea financiara a masurilor cu caracter temporar,
intreprinse in aplicarea prevederilor alin. (3)."

7. Articolul 572 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 572 (1) Autoritatea de certificare din cadrul programelor finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit poate decertifica temporar, in baza informatiilor primite de la autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, sumele pentru care au fost formulate sesizari in conditiile prevazute la art. 8 alin. (1), in cazul in care parchetul competent comunica autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene inceperea urmaririi penale.

(2) Prin exceptie de la prevederile art. 571 alin. (5), in cazul in care instantele de judecata sesizate de organele de urmarire penala emit o hotarare definitiva privind existenta unei infractiuni impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene/donatorului public international autoritatea de certificare din cadrul programelor finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit are obligatia decertificarii definitive a sumelor care fac obiectul respectivei hotarari."

8. Dupa capitolul VII se introduce un nou capitol, Capitolul VII 1 "Raportari financiare", cu urmatorul cuprins:
"Capitolul VII 1 Raportari financiare

Art. 591 Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene din cadrul programelor finantate din instrumente structurale si din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare sunt obligate sa transmita autoritatii de certificare din cadrul Ministerului Finantelor Publice, pana pe data de 10 a lunii curente pentru luna precedenta, informatii corecte si complete cu privire la datele inregistrate in contabilitatea proprie referitoare la gestiunea financiara a fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, potrivit situatiilor de raportare stabilite in norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.

Art. 592 Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene din cadrul programelor finantate din fonduri aferente politicii agricole comune si politicii comune de pescuit transmit situatiile de raportare prevazute la art. 591, pana pe data de 10 a lunii curente pentru luna precedenta, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

Art. 593 Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene aferente programelor finantate in cadrul obiectivului "Cooperare teritoriala europeana" al politicii de coeziune, altele decat programele prevazute la art. 591, intocmesc si transmit situatiile de raportare prevazute la art. 591, pana pe data de 10 a lunii curente pentru luna precedenta, Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului.
Art. 594 Prin situatiile de raportare se transmit si datele lunare referitoare la disponibilul din conturile deschise la banci comerciale si la Trezoreria Statului, ale autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene, justificate pe baza extraselor de cont.

Art. 595 Autoritatea de certificare din cadrul Ministerului Finantelor Publice/Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale/Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului confirma
autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene corectitudinea informatiilor cu privire la datele din situatiile de raportare, prevazute la art. 591 - 593, fata de datele inregistrate in contabilitatea proprie si centralizeaza datele primite pe care le inainteaza Ministerului Finantelor Publice, pana pe data de 20 a lunii curente pentru luna precedenta.

Art. 596 Normele metodologice prevazute la art. 591 cuprind modul de elaborare si de prezentare a informatiilor si situatiilor de raportare prevazute la art. 591 - 595."

9. La articolul 60 alineatul (1), dupa litera j) se introduce o noua litera, lit. k), cu urmatorul cuprins:
"k) netransmiterea de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene si de catre autoritatile de certificare, in termenul stabilit in ordonanta, a informatiilor si a situatiilor financiare prevazute la art. 591 - 595."

Art. II. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sanctiuni pentru neregulile aparute la gestionarea fondurilor europene":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.