Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Se poate efectua compensare intre furnizori si clienti prin bilet la ordin?

16-Ian-2012
13257
Intrebare:

Se poate efectua compensare intre furnizori si clienti, prin bilet la ordin (BO) in urmatoarele conditii:
- bilet la ordin emis X catre firma Y si girat de societatea Y catre X;
- BO se va depune in banca la scadenta, iar societatii care il emite i se debiteaza si crediteaza contul de banca;
- societatea care gireaza se inregistreaza la scadenta cu BO?

Compensarea trebuie operata prin IMI sau va fi suficient acest bilet la ordin?

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Raspuns:

Biletul la ordin este un inscris prin care o persoana numita emitent se obliga sa plateasca o suma de bani la scadenta numita beneficiar sau la ordinul acesteia. Girul este un act juridic prin care posesorul biletului la ordin (girantul) transmite altei persoane numita giratar printr-o declaratie scrisa si semnata pe titlu si prin predarea titlului toate drepturile izvorate din titlu.

Elementele obligatorii pe care trebuie sa le cuprinda Biletul la ordin sunt redate la art. 104 din Legea 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit acestuia:

"Biletul la ordin cuprinde urmatoarele:

1) denumirea de bilet la ordin trecuta in insusi textul titlului si exprimata in limba intrebuintata pentru redactarea acestui titlu;
2) promisiunea neconditionata de a plati o suma determinata;
3) aratarea scadentei;
4) aratarea locului unde plata trebue facuta;
5) numele aceluia caruia sau la ordinul caruia plata trebue facuta;
6) aratarea datei si a locului emiterii;
7) Semnatura emitentului, respectiv semnatura olografa a persoanei fizice avand calitatea de emitent sau, dupa caz, a reprezentantului legal ori a imputernicitului emitentului, persoana fizica, persoana juridica sau entitate care utilizeaza astfel de instrumente;
8) numele emitentului, respectiv numele si prenumele, in clar, ale persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entitatii care se obliga. In cazul in care numele emitentului depaseste spatiul alocat pe titlu, se vor inscrie pe biletul la ordin primele caractere din numele si prenumele, respectiv din denumirea emitentului, in limita spatiului special alocat, fara ca prin aceasta sa se atraga nulitatea biletului la ordin;
9) codul emitentului, respectiv un numar unic de identificare preluat din documentele de identificare sau de inregistrare ale emitentului".

Astfel, codul IBAN al posesorului trebuie inscris numai de catre cel care depune biletul la ordin spre incasare la banca (ultimul posesor atunci cand biletul la ordin circula prin girare).

Este adevarat ca din punct de vedere contabil functionarea unui bilet la ordin, prin inregistrarea acestuia atat in contul "efecte de primit" si in contul "efecte de plata "conduce indirect la compensarea unei creante cu o datorie daca este utilizat acelasi bilet la ordin, insa din punctul nostru de vedere prevaleaza situatia descrisa la punct nr. 45 indice 1 si 2 din Ordin 3055/2009 –reglementarri contabile conforme cu directivele europene :

Principiul necompensarii:" (1)Orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa.

(2) Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare".

Astfel in interpretarea noastra consideram ca se poate face compensarea unei creante cu o datorie conform "reglementarilor legale" aprobate in acest sens, altele decat mecanismele contabile stabilite de Ordinul 3055/2009 , altfel nemai fiind necesara precizarea din ordin.

Consideram util si precizarea ca in acest moment compensarea este reglementata de HG 685/1999 , act normativ neabrogat si nemodificat de la adoptare.

Asadar, daca operariunile efectuate prin girarea biletului la ordin, nu se reflecta in operatiunile bancare (extrasul de cont al societatii dvs emise de banca), compensarea reciproca a creantelor si a datororiilor reciproce se va face numai prin Ordin de compensare.

Compensarea obligatiilor reciproce ale persoanelor juridice romane este reglementata de OUG 77/1999 si de Normele metodologice de aplicare a acestei ordonante de urgenta (HG 685/1999).

Pentru compensari efectuate intre persoane juridice romane, indiferent de suma care se compenseaza, ordinul de compensare este document justificativ obligatoriu, conform HG 685/1999.

Compensarile reciproce (intre rezidenti) se efectueaza conform art. 3 din HG 685/1999 privind regulamentul de compensare, ce stabileste ca pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 lei, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se va realiza numai in conformitate cu prevederile regulamentului de compensare (prin IMI), iar compensarea unor facturi cu sume mai mici de 10.000 lei, se poate efectua si in afara prevederilor din OUG 77/1999, pe baza acelorasi formulare.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Se poate efectua compensare intre furnizori si clienti prin bilet la ordin?":
Rating:

Nota: 4.25 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.