Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Se schimba regulile pentru cele mai mari societati comerciale din Europa

16-Apr-2014
955
Recent, Comisia Europeana a inaintat mai multe propuneri care vizeaza o mai buna consolidare a implicarii actionarilor si introducerea conceptului de "ultimul cuvant in ceea ce priveste remunerarea" pentru cele mai mari societati comerciale din Europa.

Comisia Europeana a adoptat o serie de masuri menite sa imbunatateasca guvernanta corporativa a aproximativ 10 000 de societati comerciale cotate la bursele din Europa. Acest lucru ar contribui la competitivitatea si sustenabilitatea pe termen lung a societatilor respective. Alte propuneri ar oferi, in acelasi timp, solutii in materie de drept al societatilor comerciale eficiente din punctul de vedere al costurilor pentru IMM-urile care desfasoara activitati la nivel transfrontalier. Pachetul de masuri pune in aplicare actiunile-cheie identificate in Comunicarea privind finantarea pe termen lung a economiei europene, din data de 27 martie (IP/14/320).

Comisarul pentru piata interna si servicii, dl Michel Barnier, a declarat:

"Ultimii ani au demonstrat in repetate randuri modul in care favorizarea abordarilor pe termen scurt afecteaza societatile comerciale din Europa si economia. O guvernanta corporativa solida poate contribui la schimbarea acestei situatii.

Propunerile de astazi vor incuraja actionarii sa se implice mai mult in societatile in care investesc si aiba in vedere o perspectiva pe termen mai lung asupra investitiei lor. in acest scop, acestia trebuie sa aiba dreptul de a exercita un control corespunzator asupra personalului de conducere, inclusiv «ultimul cuvant in ceea ce priveste remunerarea», de care sa se tina cont in mod obligatoriu. De asemenea, consider ca este o prioritate ca dreptul societatilor comerciale sa le ofere IMM-urilor europene un cadru eficient pentru desfasurarea activitatii si crestere. Societatea europeana cu asociat unic ii va ajuta pe intreprinzatori sa micsoreze costurile si sa isi organizeze activitatile in strainatate."
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

Revizuirea Directivei privind drepturile actionarilor

Propunerea de revizuire a Directivei in vigoare privind drepturile actionarilor (Directiva 2007/36/CE ) ar remedia deficientele in materie de guvernanta corporativa legate de comportamentul societatilor cotate la bursa si al consiliilor de administratie, al actionarilor (investitori institutionali si administratori de active), al intermediarilor si consilierilor de vot (adica firmele care ofera servicii actionarilor, in special consiliere in materie de vot) ai acestor societati. Asa cum a aratat criza, s-a intamplat prea des ca actionarii sa sprijine abordarea administratorilor de asumare a unor riscuri excesive pe termen scurt si sa nu monitorizeze indeaproape societatile in care au investit.

Propunerile le-ar permite actionarilor sa se prevaleze mai usor de drepturile pe care le au deja asupra societatilor si, totodata, sa consolideze drepturile respective, in cazul in care este necesar. Acest lucru ar contribui la asigurarea unei mai mari implicari din partea actionarilor, ar responsabiliza mai mult personalul de conducere si ar servi intereselor pe termen lung ale societatii. O perspectiva pe termen mai lung creeaza conditii operationale mai bune pentru societatile cotate si imbunatateste competitivitatea acestora. Printre principalele elemente ale propunerii se numara consolidarea cerintelor in materie de transparenta pentru investitorii institutionali si administratorii de active privind politicile lor de investitii si de implicare in ceea ce priveste societatile in care investesc, precum si un cadru care sa faciliteze identificarea actionarilor, astfel incat acestia sa isi poata exercita mai usor drepturile (de exemplu, drepturile de vot), in special in situatiile transfrontaliere (se estimeaza ca 44% dintre actionari provin din alt stat membru al UE sau din strainatate). Consilierii de vot ar trebui, de asemenea, sa asigure o mai mare transparenta in ceea ce priveste metodologiile utilizate la elaborarea recomandarilor de vot pe care le formuleaza si in ceea ce priveste modul in care gestioneaza conflictele de interese.

Pentru prima data, s-ar introduce la nivel european conceptul de "ultim cuvant in ceea ce priveste remunerarea". in prezent, exista o corelare insuficienta intre salarizarea si performantele personalului de conducere, ceea ce incurajeaza tendintele daunatoare de favorizare a unei abordari pe termen scurt. Propunerile ar obliga societatile sa publice informatii clare, comparabile si cuprinzatoare cu privire la politicile lor de remunerare si la modul in care acestea sunt puse in practica. Nu ar exista niciun plafon obligatoriu privind remunerarea la nivelul UE, insa fiecare societate ar trebui sa supuna politica sa de remunerare unui vot al actionarilor cu forta juridica obligatorie. Politica respectiva ar trebui sa includa un nivel maxim al remuneratiei cadrelor de conducere. De asemenea, aceasta ar trebui sa explice modul in care contribuie la interesele pe termen lung si la sustenabilitatea societatii. Totodata, ar trebui sa explice modul in care s-a tinut cont de conditiile de plata si de munca ale angajatilor societatii la stabilirea politicii, inclusiv sa explice raportul dintre remuneratia medie a angajatilor si cea a cadrelor de conducere.

Recomandarea Comisiei privind calitatea raportarii cu privire la guvernanta corporativa (principiul "conformare sau justificare")

In sens mai larg, recomandarea urmareste sa imbunatateasca activitatea de raportare in materie de guvernanta corporativa a societatilor cotate la bursa. in mare parte, instrumentele de guvernanta corporativa nu sunt obligatorii din punct de vedere juridic, de aceea este esential ca abordarea de tip "conformare sau justificare", care presupune ca o societate comerciala care opteaza sa se abata de la codul de guvernanta corporativa aplicabil sa justifice abaterea in cauza, sa functioneze in mod corespunzator. Abordarea ofera societatilor un grad insemnat de flexibilitate, deoarece recunoaste faptul ca, in anumite circumstante, nerespectarea unor recomandari ar putea sa corespunda mai bine interesului acestora decat respectarea codului in proportie de 100 %. Cu toate acestea, societatile care se abat de la codul de guvernanta corporativa aplicabil nu reusesc adesea sa explice abaterea in mod corespunzator, iar din acest motiv este mult mai dificil pentru investitori sa ia decizii de investitii in cunostinta de cauza.

Obiectivul recomandarii Comisiei este acela de a oferi orientari societatilor cotate la bursa, investitorilor si altor parti interesate, in scopul de a imbunatati calitatea globala a declaratiilor de guvernanta corporativa publicate de intreprinderi.


Directiva privind societatile cu asociat unic

In prezent, IMM-urile se confrunta cu prea multe obstacole care le ingreuneaza activitatile economice in cadrul pietei unice. Din punctul de vedere al dreptului societatilor comerciale, acestea considera adesea ca este costisitor si dificil sa isi desfasoare activitatea la nivel transfrontalier. Numai un numar mic de IMM-uri (2%) investesc si infiinteaza filiale in strainatate.

Propunerea de directiva privind societatile comerciale cu raspundere limitata cu asociat unic elimina aceste obstacole, intrucat ar standardiza cerintele privind crearea de societati cu asociat unic. Aceasta ar elimina procesul greoi al inregistrarii filialelor si ar permite IMM-urilor sa isi desfasoare cu mai multa usurinta activitatea in intreaga UE.


Principalele elemente ale propunerii:

- statele membre ar avea obligatia sa prevada in legislatia lor nationala o forma juridica specifica pentru societatile comerciale cu raspundere limitata cu asociat unic, avand aceleasi cerinte pe intreg teritoriul UE. Aceasta forma juridica ar avea o denumire comuna: Societas unius personae (SUP);
- statele membre ar avea obligatia sa autorizeze inregistrarea SUP direct online, fara a fi necesar ca fondatorul societatii sa calatoreasca in tara de inregistrare in acest scop;
- propunerea ar oferi un model de statut, care ar fi identic in intreaga UE, ar fi disponibil in toate limbile oficiale ale UE si ar contine elementele necesare pentru a administra o societate cu raspundere limitata cu asociat unic. Ar fi introdusa o cerinta minima de capital de 1 EUR pentru SUP;
- s-ar asigura o protectie corespunzatoare pentru creditori, prin intermediul unui test al bilantului si al unei declaratii de solvabilitate.


Context

Guvernanta corporativa si dreptul societatilor comerciale sunt esentiale pentru asigurarea faptului ca intreprinderile sunt bine administrate si sustenabile pe termen lung si, prin urmare, au de jucat un rol important in finantarea pe termen lung a economiei europene.

Aceste propuneri au fost elaborate in urma Planului de actiune din 2012 privind dreptul societatilor comerciale si guvernanta corporativa (IP/12/1340) si a Comunicarii privind finantarea pe termen lung a economiei europene, care a fost publicata la data de 27 martie 2014 (IP/14/320).

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Se schimba regulile pentru cele mai mari societati comerciale din Europa":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.