Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Se schimba regulile pentru cele mai mari societati comerciale din Europa

16-Apr-2014
973
Recent, Comisia Europeana a inaintat mai multe propuneri care vizeaza o mai buna consolidare a implicarii actionarilor si introducerea conceptului de "ultimul cuvant in ceea ce priveste remunerarea" pentru cele mai mari societati comerciale din Europa.

Comisia Europeana a adoptat o serie de masuri menite sa imbunatateasca guvernanta corporativa a aproximativ 10 000 de societati comerciale cotate la bursele din Europa. Acest lucru ar contribui la competitivitatea si sustenabilitatea pe termen lung a societatilor respective. Alte propuneri ar oferi, in acelasi timp, solutii in materie de drept al societatilor comerciale eficiente din punctul de vedere al costurilor pentru IMM-urile care desfasoara activitati la nivel transfrontalier. Pachetul de masuri pune in aplicare actiunile-cheie identificate in Comunicarea privind finantarea pe termen lung a economiei europene, din data de 27 martie (IP/14/320).

Comisarul pentru piata interna si servicii, dl Michel Barnier, a declarat:

"Ultimii ani au demonstrat in repetate randuri modul in care favorizarea abordarilor pe termen scurt afecteaza societatile comerciale din Europa si economia. O guvernanta corporativa solida poate contribui la schimbarea acestei situatii.

Propunerile de astazi vor incuraja actionarii sa se implice mai mult in societatile in care investesc si aiba in vedere o perspectiva pe termen mai lung asupra investitiei lor. in acest scop, acestia trebuie sa aiba dreptul de a exercita un control corespunzator asupra personalului de conducere, inclusiv «ultimul cuvant in ceea ce priveste remunerarea», de care sa se tina cont in mod obligatoriu. De asemenea, consider ca este o prioritate ca dreptul societatilor comerciale sa le ofere IMM-urilor europene un cadru eficient pentru desfasurarea activitatii si crestere. Societatea europeana cu asociat unic ii va ajuta pe intreprinzatori sa micsoreze costurile si sa isi organizeze activitatile in strainatate."
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Revizuirea Directivei privind drepturile actionarilor

Propunerea de revizuire a Directivei in vigoare privind drepturile actionarilor (Directiva 2007/36/CE ) ar remedia deficientele in materie de guvernanta corporativa legate de comportamentul societatilor cotate la bursa si al consiliilor de administratie, al actionarilor (investitori institutionali si administratori de active), al intermediarilor si consilierilor de vot (adica firmele care ofera servicii actionarilor, in special consiliere in materie de vot) ai acestor societati. Asa cum a aratat criza, s-a intamplat prea des ca actionarii sa sprijine abordarea administratorilor de asumare a unor riscuri excesive pe termen scurt si sa nu monitorizeze indeaproape societatile in care au investit.

Propunerile le-ar permite actionarilor sa se prevaleze mai usor de drepturile pe care le au deja asupra societatilor si, totodata, sa consolideze drepturile respective, in cazul in care este necesar. Acest lucru ar contribui la asigurarea unei mai mari implicari din partea actionarilor, ar responsabiliza mai mult personalul de conducere si ar servi intereselor pe termen lung ale societatii. O perspectiva pe termen mai lung creeaza conditii operationale mai bune pentru societatile cotate si imbunatateste competitivitatea acestora. Printre principalele elemente ale propunerii se numara consolidarea cerintelor in materie de transparenta pentru investitorii institutionali si administratorii de active privind politicile lor de investitii si de implicare in ceea ce priveste societatile in care investesc, precum si un cadru care sa faciliteze identificarea actionarilor, astfel incat acestia sa isi poata exercita mai usor drepturile (de exemplu, drepturile de vot), in special in situatiile transfrontaliere (se estimeaza ca 44% dintre actionari provin din alt stat membru al UE sau din strainatate). Consilierii de vot ar trebui, de asemenea, sa asigure o mai mare transparenta in ceea ce priveste metodologiile utilizate la elaborarea recomandarilor de vot pe care le formuleaza si in ceea ce priveste modul in care gestioneaza conflictele de interese.

Pentru prima data, s-ar introduce la nivel european conceptul de "ultim cuvant in ceea ce priveste remunerarea". in prezent, exista o corelare insuficienta intre salarizarea si performantele personalului de conducere, ceea ce incurajeaza tendintele daunatoare de favorizare a unei abordari pe termen scurt. Propunerile ar obliga societatile sa publice informatii clare, comparabile si cuprinzatoare cu privire la politicile lor de remunerare si la modul in care acestea sunt puse in practica. Nu ar exista niciun plafon obligatoriu privind remunerarea la nivelul UE, insa fiecare societate ar trebui sa supuna politica sa de remunerare unui vot al actionarilor cu forta juridica obligatorie. Politica respectiva ar trebui sa includa un nivel maxim al remuneratiei cadrelor de conducere. De asemenea, aceasta ar trebui sa explice modul in care contribuie la interesele pe termen lung si la sustenabilitatea societatii. Totodata, ar trebui sa explice modul in care s-a tinut cont de conditiile de plata si de munca ale angajatilor societatii la stabilirea politicii, inclusiv sa explice raportul dintre remuneratia medie a angajatilor si cea a cadrelor de conducere.

Recomandarea Comisiei privind calitatea raportarii cu privire la guvernanta corporativa (principiul "conformare sau justificare")

In sens mai larg, recomandarea urmareste sa imbunatateasca activitatea de raportare in materie de guvernanta corporativa a societatilor cotate la bursa. in mare parte, instrumentele de guvernanta corporativa nu sunt obligatorii din punct de vedere juridic, de aceea este esential ca abordarea de tip "conformare sau justificare", care presupune ca o societate comerciala care opteaza sa se abata de la codul de guvernanta corporativa aplicabil sa justifice abaterea in cauza, sa functioneze in mod corespunzator. Abordarea ofera societatilor un grad insemnat de flexibilitate, deoarece recunoaste faptul ca, in anumite circumstante, nerespectarea unor recomandari ar putea sa corespunda mai bine interesului acestora decat respectarea codului in proportie de 100 %. Cu toate acestea, societatile care se abat de la codul de guvernanta corporativa aplicabil nu reusesc adesea sa explice abaterea in mod corespunzator, iar din acest motiv este mult mai dificil pentru investitori sa ia decizii de investitii in cunostinta de cauza.

Obiectivul recomandarii Comisiei este acela de a oferi orientari societatilor cotate la bursa, investitorilor si altor parti interesate, in scopul de a imbunatati calitatea globala a declaratiilor de guvernanta corporativa publicate de intreprinderi.


Directiva privind societatile cu asociat unic

In prezent, IMM-urile se confrunta cu prea multe obstacole care le ingreuneaza activitatile economice in cadrul pietei unice. Din punctul de vedere al dreptului societatilor comerciale, acestea considera adesea ca este costisitor si dificil sa isi desfasoare activitatea la nivel transfrontalier. Numai un numar mic de IMM-uri (2%) investesc si infiinteaza filiale in strainatate.

Propunerea de directiva privind societatile comerciale cu raspundere limitata cu asociat unic elimina aceste obstacole, intrucat ar standardiza cerintele privind crearea de societati cu asociat unic. Aceasta ar elimina procesul greoi al inregistrarii filialelor si ar permite IMM-urilor sa isi desfasoare cu mai multa usurinta activitatea in intreaga UE.


Principalele elemente ale propunerii:

- statele membre ar avea obligatia sa prevada in legislatia lor nationala o forma juridica specifica pentru societatile comerciale cu raspundere limitata cu asociat unic, avand aceleasi cerinte pe intreg teritoriul UE. Aceasta forma juridica ar avea o denumire comuna: Societas unius personae (SUP);
- statele membre ar avea obligatia sa autorizeze inregistrarea SUP direct online, fara a fi necesar ca fondatorul societatii sa calatoreasca in tara de inregistrare in acest scop;
- propunerea ar oferi un model de statut, care ar fi identic in intreaga UE, ar fi disponibil in toate limbile oficiale ale UE si ar contine elementele necesare pentru a administra o societate cu raspundere limitata cu asociat unic. Ar fi introdusa o cerinta minima de capital de 1 EUR pentru SUP;
- s-ar asigura o protectie corespunzatoare pentru creditori, prin intermediul unui test al bilantului si al unei declaratii de solvabilitate.


Context

Guvernanta corporativa si dreptul societatilor comerciale sunt esentiale pentru asigurarea faptului ca intreprinderile sunt bine administrate si sustenabile pe termen lung si, prin urmare, au de jucat un rol important in finantarea pe termen lung a economiei europene.

Aceste propuneri au fost elaborate in urma Planului de actiune din 2012 privind dreptul societatilor comerciale si guvernanta corporativa (IP/12/1340) si a Comunicarii privind finantarea pe termen lung a economiei europene, care a fost publicata la data de 27 martie 2014 (IP/14/320).

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Se schimba regulile pentru cele mai mari societati comerciale din Europa":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.