Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Se schimba regulile pentru cele mai mari societati comerciale din Europa

16-Apr-2014
931
Recent, Comisia Europeana a inaintat mai multe propuneri care vizeaza o mai buna consolidare a implicarii actionarilor si introducerea conceptului de "ultimul cuvant in ceea ce priveste remunerarea" pentru cele mai mari societati comerciale din Europa.

Comisia Europeana a adoptat o serie de masuri menite sa imbunatateasca guvernanta corporativa a aproximativ 10 000 de societati comerciale cotate la bursele din Europa. Acest lucru ar contribui la competitivitatea si sustenabilitatea pe termen lung a societatilor respective. Alte propuneri ar oferi, in acelasi timp, solutii in materie de drept al societatilor comerciale eficiente din punctul de vedere al costurilor pentru IMM-urile care desfasoara activitati la nivel transfrontalier. Pachetul de masuri pune in aplicare actiunile-cheie identificate in Comunicarea privind finantarea pe termen lung a economiei europene, din data de 27 martie (IP/14/320).

Comisarul pentru piata interna si servicii, dl Michel Barnier, a declarat:

"Ultimii ani au demonstrat in repetate randuri modul in care favorizarea abordarilor pe termen scurt afecteaza societatile comerciale din Europa si economia. O guvernanta corporativa solida poate contribui la schimbarea acestei situatii.

Propunerile de astazi vor incuraja actionarii sa se implice mai mult in societatile in care investesc si aiba in vedere o perspectiva pe termen mai lung asupra investitiei lor. in acest scop, acestia trebuie sa aiba dreptul de a exercita un control corespunzator asupra personalului de conducere, inclusiv «ultimul cuvant in ceea ce priveste remunerarea», de care sa se tina cont in mod obligatoriu. De asemenea, consider ca este o prioritate ca dreptul societatilor comerciale sa le ofere IMM-urilor europene un cadru eficient pentru desfasurarea activitatii si crestere. Societatea europeana cu asociat unic ii va ajuta pe intreprinzatori sa micsoreze costurile si sa isi organizeze activitatile in strainatate."
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii

Revizuirea Directivei privind drepturile actionarilor

Propunerea de revizuire a Directivei in vigoare privind drepturile actionarilor (Directiva 2007/36/CE ) ar remedia deficientele in materie de guvernanta corporativa legate de comportamentul societatilor cotate la bursa si al consiliilor de administratie, al actionarilor (investitori institutionali si administratori de active), al intermediarilor si consilierilor de vot (adica firmele care ofera servicii actionarilor, in special consiliere in materie de vot) ai acestor societati. Asa cum a aratat criza, s-a intamplat prea des ca actionarii sa sprijine abordarea administratorilor de asumare a unor riscuri excesive pe termen scurt si sa nu monitorizeze indeaproape societatile in care au investit.

Propunerile le-ar permite actionarilor sa se prevaleze mai usor de drepturile pe care le au deja asupra societatilor si, totodata, sa consolideze drepturile respective, in cazul in care este necesar. Acest lucru ar contribui la asigurarea unei mai mari implicari din partea actionarilor, ar responsabiliza mai mult personalul de conducere si ar servi intereselor pe termen lung ale societatii. O perspectiva pe termen mai lung creeaza conditii operationale mai bune pentru societatile cotate si imbunatateste competitivitatea acestora. Printre principalele elemente ale propunerii se numara consolidarea cerintelor in materie de transparenta pentru investitorii institutionali si administratorii de active privind politicile lor de investitii si de implicare in ceea ce priveste societatile in care investesc, precum si un cadru care sa faciliteze identificarea actionarilor, astfel incat acestia sa isi poata exercita mai usor drepturile (de exemplu, drepturile de vot), in special in situatiile transfrontaliere (se estimeaza ca 44% dintre actionari provin din alt stat membru al UE sau din strainatate). Consilierii de vot ar trebui, de asemenea, sa asigure o mai mare transparenta in ceea ce priveste metodologiile utilizate la elaborarea recomandarilor de vot pe care le formuleaza si in ceea ce priveste modul in care gestioneaza conflictele de interese.

Pentru prima data, s-ar introduce la nivel european conceptul de "ultim cuvant in ceea ce priveste remunerarea". in prezent, exista o corelare insuficienta intre salarizarea si performantele personalului de conducere, ceea ce incurajeaza tendintele daunatoare de favorizare a unei abordari pe termen scurt. Propunerile ar obliga societatile sa publice informatii clare, comparabile si cuprinzatoare cu privire la politicile lor de remunerare si la modul in care acestea sunt puse in practica. Nu ar exista niciun plafon obligatoriu privind remunerarea la nivelul UE, insa fiecare societate ar trebui sa supuna politica sa de remunerare unui vot al actionarilor cu forta juridica obligatorie. Politica respectiva ar trebui sa includa un nivel maxim al remuneratiei cadrelor de conducere. De asemenea, aceasta ar trebui sa explice modul in care contribuie la interesele pe termen lung si la sustenabilitatea societatii. Totodata, ar trebui sa explice modul in care s-a tinut cont de conditiile de plata si de munca ale angajatilor societatii la stabilirea politicii, inclusiv sa explice raportul dintre remuneratia medie a angajatilor si cea a cadrelor de conducere.

Recomandarea Comisiei privind calitatea raportarii cu privire la guvernanta corporativa (principiul "conformare sau justificare")

In sens mai larg, recomandarea urmareste sa imbunatateasca activitatea de raportare in materie de guvernanta corporativa a societatilor cotate la bursa. in mare parte, instrumentele de guvernanta corporativa nu sunt obligatorii din punct de vedere juridic, de aceea este esential ca abordarea de tip "conformare sau justificare", care presupune ca o societate comerciala care opteaza sa se abata de la codul de guvernanta corporativa aplicabil sa justifice abaterea in cauza, sa functioneze in mod corespunzator. Abordarea ofera societatilor un grad insemnat de flexibilitate, deoarece recunoaste faptul ca, in anumite circumstante, nerespectarea unor recomandari ar putea sa corespunda mai bine interesului acestora decat respectarea codului in proportie de 100 %. Cu toate acestea, societatile care se abat de la codul de guvernanta corporativa aplicabil nu reusesc adesea sa explice abaterea in mod corespunzator, iar din acest motiv este mult mai dificil pentru investitori sa ia decizii de investitii in cunostinta de cauza.

Obiectivul recomandarii Comisiei este acela de a oferi orientari societatilor cotate la bursa, investitorilor si altor parti interesate, in scopul de a imbunatati calitatea globala a declaratiilor de guvernanta corporativa publicate de intreprinderi.


Directiva privind societatile cu asociat unic

In prezent, IMM-urile se confrunta cu prea multe obstacole care le ingreuneaza activitatile economice in cadrul pietei unice. Din punctul de vedere al dreptului societatilor comerciale, acestea considera adesea ca este costisitor si dificil sa isi desfasoare activitatea la nivel transfrontalier. Numai un numar mic de IMM-uri (2%) investesc si infiinteaza filiale in strainatate.

Propunerea de directiva privind societatile comerciale cu raspundere limitata cu asociat unic elimina aceste obstacole, intrucat ar standardiza cerintele privind crearea de societati cu asociat unic. Aceasta ar elimina procesul greoi al inregistrarii filialelor si ar permite IMM-urilor sa isi desfasoare cu mai multa usurinta activitatea in intreaga UE.


Principalele elemente ale propunerii:

- statele membre ar avea obligatia sa prevada in legislatia lor nationala o forma juridica specifica pentru societatile comerciale cu raspundere limitata cu asociat unic, avand aceleasi cerinte pe intreg teritoriul UE. Aceasta forma juridica ar avea o denumire comuna: Societas unius personae (SUP);
- statele membre ar avea obligatia sa autorizeze inregistrarea SUP direct online, fara a fi necesar ca fondatorul societatii sa calatoreasca in tara de inregistrare in acest scop;
- propunerea ar oferi un model de statut, care ar fi identic in intreaga UE, ar fi disponibil in toate limbile oficiale ale UE si ar contine elementele necesare pentru a administra o societate cu raspundere limitata cu asociat unic. Ar fi introdusa o cerinta minima de capital de 1 EUR pentru SUP;
- s-ar asigura o protectie corespunzatoare pentru creditori, prin intermediul unui test al bilantului si al unei declaratii de solvabilitate.


Context

Guvernanta corporativa si dreptul societatilor comerciale sunt esentiale pentru asigurarea faptului ca intreprinderile sunt bine administrate si sustenabile pe termen lung si, prin urmare, au de jucat un rol important in finantarea pe termen lung a economiei europene.

Aceste propuneri au fost elaborate in urma Planului de actiune din 2012 privind dreptul societatilor comerciale si guvernanta corporativa (IP/12/1340) si a Comunicarii privind finantarea pe termen lung a economiei europene, care a fost publicata la data de 27 martie 2014 (IP/14/320).

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Se schimba regulile pentru cele mai mari societati comerciale din Europa":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.