Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Servicii de consultanta constituire firma. Decontare cheltuieli

06-Dec-2010
4619

Georgeta Serban Matei, valabil la 06-Dec-2010

Intrebare: Societatea noastra presteaza servicii de consultanta. In luna noiembrie incaseaza in banca de la un client din Italia - persoana fizica - suma de 1500 euro pentru a constitui o societate comerciala in Romania pentru clientul respectiv. Din aceasta suma societatea noastra achita taxele notariale si taxele la registrul comertului pentru infiintarea societatii clientului.

1. Pentru incasarea in banca de 1500 euro de la client presoana fizica italiana suntem obligati sa emitem o factura? Daca da, o emitem fara TVA in baza carui articol si o cuprindem in Declaratia 390 ca livrare de servicii intracomunitare?

2. Facturile si chitantele de la Registrul comertului si notar sunt cu numele societatii clientului. Cum se face decontarea intre societatea noastra si client de 1500 euro? Poate clientul sa cuprinda in contabilitatea lui cheltuieli de constituire de 1500 euro doar pe baza contractului de prestari servicii consultanta?

Pune si tu o intrebare Specialistilor in Fiscalitate
Detalii Click Aici

Raspuns:
D.p.d.v. al TVA, orice persoana fizica este considerata persoana neimpozabila. Avand in vedere faptul ca in aceasta etapa de infiintare a unei societati comerciale serviciile sunt prestate in beneficiul unei persoane fizice care la momentul incheierii contractului de prestari servicii de consultanta nu are calitatea de persoana impozabila, serviciul prestat de firma dvs. este impozabil in Romania deoarece locul prestarii serviciului se considera a fi in Romania.

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

Se aplica astfel regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. 3 din Codul fiscal conform careia locul de prestare a serviciilor catre o persoana neimpozabila este locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Deci, pentru serviciul prestat firma dvs. trebuie sa colecteze TVA cu cota standard TVA de 24% pe baza emiterii unei facturi pentru contravaloarea serviciului de consultanta prestat.

Emiterea facturii este obligatorie, aspect reglementat chiar prin textul art. 155 alin. 1 din Codul fiscal: "Persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.".

Deci, factura trebuie emisa chiar daca beneficiar al serviciului este o persoana fizica, neimpozabila d.p.d.v. al TVA, indiferent de faptul ca este sau nu este rezidenta in Romania.

Daca din suma totala de 1.500 euro, valoarea serviciului prestat este de 300 euro (ipotetic) iar restul reprezinta contravaloarea taxelor notariale si de inregistrare la O.N.R.C., factura trebuie emisa cu TVA doar pentru valoarea de 300 euro. Factura se poate emite in euro, dar cu inscrierea sumei TVA colectate in valuta si in lei. Factura astfel emisa se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".

Deoarece factura se emite cu TVA colectata, operatiunea nu reprezinta pentru firma dvs. o prestare intracomunitara de servicii astfel incat sa fie raportata si prin declaratia cod 390.

Diferenta de 1.200 euro reprezinta sume decontate in contul clientului pentru care nu este obligatorie emiterea facturii. Totusi, factura se poate emite pentru suma de 1.200 euro, dar cu inscrierea mentiunii "factura de decontare". La originalul acestei facturi se anexeaza facturile decontate in numele clientului, inclusiv chitantele aferente care pot fi inregistrate in evidenta contabila a beneficiarului prin debitul contului 201 "Cheltuieli de constituire" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori".

In acelasi cont 201, beneficiarul inregistreaza si suma de 300 euro reprezentand contravaloarea serviciilor de consultanta, inclusiv TVA. Deci, firma nou infiintata poate sa inregistreze pe cheltuieli de constituire contravaloarea serviciilor de consultanta, inclusiv celelalte cheltuieli legate de infiintare.

In acest caz, firma de consultanta nu inregistreaza suma de 1.200 euro nici pe conturile de cheltuieli din activitatea de exploatare, dar nici pe conturile de venituri. In evidenta contabila a firmei dvs., trebuie anexate, in fotocopie, la exemplarul 2 al facturii de decontare, toate facturile si chitantele care apartin clientului dvs., sumele achitate fiind inregistrate in debitul contului 461 "Debitori diversi" (analitic distinct).

Firma de consultanta inregistreaza la venituri din activitatea de exploatare doar echivalentul in lei al sumei de 242 euro (300 euro ? 58 euro TVA= 242 euro). Modalitate de facturare si decontare a sumei de 1.500 euro trebuie sa rezulte din contractul incheiat intre parti.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Servicii de consultanta constituire firma. Decontare cheltuieli":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.