Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Servicii de transport persoane facturate cu TVA

07-Apr-2010
9711

Intrebare: Serviciile de transport persoane facturate catre o societate din Romania pe baza de contract pe ruta Timisoara-Budapesta se factureaza cu Tva sau fara TVA? La intoarcere se pot aduce ocazional persoane fizice? Ce documente sunt necesare? (chitantele in valuta de ex.)

Solutie oferita de Serviciul de

Consultanta al Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili .. detalii aici

Raspuns: In conformitate cu prevederile art. 133 alin.(4) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, in cazul serviciilor de transport de calatori, locul prestarii din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata este considerat locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse.

Punctul 141 alin. (3) si (4) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, transporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.

Pentru transportul international de calatori, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire al transportului de calatori, determinata dupa cum urmeaza:

a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare al pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere al frontierei dinspre Romania in strainatate;

b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;

c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;

d) in cazurile prevazute la lit. a)-c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.

Art. 126 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) operatiunile care constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;

b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania;

c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila actionand ca atare;

d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte dintr-o activitate economica.

Astfel, locul prestarii acestui serviciu de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national. Aceasta operatiune este impozabila in Romania.

Societatea dvs., in calitate de prestator este obligata la plata taxei pe valoare adaugata in Romania pentru aceasta parte a transportului. In conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, transportul international de persoane este scutit de taxa pe valoare adaugata.

Pentru aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 144 indice 1 din Codul fiscal aprobate prin OMFP 2222/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit prevederilor art. 7 alin. ( 1 ) din Anexa 1 a ordinului mentionat, partea din transportul international de persoane pentru care se aplica scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal este transportul pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania, potrivit art. 133 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal.

 In conformitate cu prevederile alin. (2) al acestui articol, scutirea de taxa pentru transportul international de persoane cu mijloace auto se justifica cu urmatoarele documente:

a) licenta de transport;

b) caietul de sarcini al licentei de traseu, dupa caz;

c) foaia de parcurs sau alte documente din care sa rezulte data de iesire/intrare din/in tara, vizate, dupa caz, de organul vamal.

 In lipsa vizei organului vamal, pentru transporturile internationale din teritorii necomunitare spre Romania si din Romania spre teritorii necomunitare, se va accepta o declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al transportatorului sau a casei de expeditie;

d) diagrama biletelor de calatorie sau, dupa caz, facturile, in cazul curselor ocazionale;

e) factura pentru contravaloarea biletelor vandute, in situatia in care vanzarea biletelor se face prin intermediari. In situatia in care societatea poate justifica scutirea de taxa pe valoare adaugata, cu documentele mentionate, va emite factura fara TVA cu mentiunea ?scutit cu drept de deducere a TVA?.

 Potrivit prevederilor art. 155 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.

Alin. ( 7 ) lit. a ) stabileste ca, persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii , cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura pentru

- transportul persoanelor cu taximetre, precum si transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau a abonamentelor;

- livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, consemnate in documente, fara nominalizarea cumparatorului;

Astfel, pentru transportul de persoane prin serviciu ocazional aveti obligatia de a intocmi factura. In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:

? (.....) i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor sau, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret; j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei; (.....)?

Punctul 72. alin. (1) din Titlul VI al Normelor de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, stabileste ca, factura va fi intocmita in orice limba oficiala a statelor membre ale Uniunii Europene, dar la solicitarea organelor de inspectie fiscala trebuie asigurata traducerea in limba romana.

Baza de impozitare poate fi inscrisa in valuta, dar, daca operatiunea nu este scutita de taxa, suma taxei trebuie inscrisa si in lei. Pentru inregistrarea in jurnalele de vanzari, baza impozabila va fi convertita in lei, utilizand cursul de schimb prevazut la art. 1391 din Codul fiscal.

Potrivit prevederilor Normelor specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar contabile cuprinse in Anexa nr. 2 a Ordinului Ministerului Economiei si Finantelor nr. 3512/2008, documentul justificativ pentru incasarile in valuta efectuate in numerar il constituie CHITANTA PENTRU OPERATIUNI IN VALUTA (Cod 14-4-1/a).

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Servicii de transport persoane facturate cu TVA":
Rating:

Nota: 2.42 din 6 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.