Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Servicii procesare bunuri cu materiale din import. Cum gestionam fiscal operatiunile?

09-Oct-2014
1713
In analiza de mai jos, o societate are un contract de prelucrat imbracaminte cu un partener din Uniunea Europeana. Partenerul strain contracteaza si trimite direct catre firma romana tesaturi din Turcia, acestia din urma declarand si platind TVA in vama, pe baza facturii primite de la partenerul din UE, pentru care firma romana e destinatar (nu pe baza facturii emise de furnizorul strain care insoteste transportul, unde firma romana apare ca shipment). Firma romana inregistreaza tesatura ca fiind proprietar 301=401 si, concomitent, pe baza declatiei vamale 4426=446; 446=5121
declara TVA si deduce TVA aferent).


Ulterior se factureaza catre partenerul strain valoarea manoperei si valoarea tesaturii inglobate in produsul finit, 4111=701 si se declara in D390 si D 300 livrari intracomunitare.


Deoarece tesatura a fost platita in Turcia de partenerul din UE, stabilim daca e corect ca firma romana sa efectueze compensare cu acesta valoare intre ct 401=4111.

Din intrebarea formulata intelegem faptul ca punerea in libera circulatie a bunurilor pe teritoriul Romaniei se efectueaza in baza facturii emise de catre partenerul din Comunitate, importatorul bunurilor fiind procesatorul din Romania. Avand in vedere faptul ca s-a incheiat un contract de procesare bunuri, operatiunea nu poate reprezenta pentru procesatorul din Romania o livrare intracomunitara de bunuri, ci o prestare intracomunitara de servicii. Valoarea acestui serviciu se raporteaza atat prin decontul de TVA la randul 3 "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), ……" cu reportarea sumei la randul 3.1 "Prestari de servicii intracomunitare care nu beneficiaza de scutire in statul membru in care taxa este datorata" cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES cu simbolul P.
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

In cazul unui contract de procesare, valoarea materialelor importate reintregeste valoarea serviciului prestat si se efectueaza inregistrarea contabila 411 = 704, operatiune neimpozabila in Romania daca beneficiarul din Comunitate comunica un cod valid de TVA emis de catre autoritatea fiscala din statul sau membru sau din oricare alt stat membru, dar nu din Romania. In acest caz, se aplica regula generala de taxare conform careia locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul, de exemplu in Italia.

Pentru materialele necesare obtinerii produsului finit, achizitionate si inglobate in produsul finit, procesatorul din Romania nu trebuie sa emita factura separata deoarece se considera ca valoarea bunurilor achizitionate, utilizate in legatura directa cu bunurile procesate urmeaza acelasi tratament fiscal aplicabil serviciilor de procesare. In acest context, se considera ca bunurile utilizate sau incorporate in bunurile procesate sunt accesorii serviciilor realizate si reintregesc valoarea serviciului prestat, neimpozabil in Romania.

Toate aceste aspecte mentionate sunt reglementate in mod expres prin normele de aplicare ale art. 133 alin. (2) la punctul 13 alineatul 14 " …… …. Ambalajele sau alte bunuri utilizate, in legatura directa cu bunurile asupra carora au fost realizate lucrari ori evaluari, sau bunurile incorporate in acestea sunt accesorii serviciilor realizate si nu vor fi tratate ca livrari de bunuri separate, ci ca fiind parte a serviciului prestat. ……. Pentru determinarea locului prestarii acestor servicii se vor aplica, in functie de statutul beneficiarului, prevederile art. 133 alin. (2), alin. (5) lit. d) sau alin. (7) din Codul fiscal."

Totusi, aceste prevederi sunt aplicabile in cazul materialelor accesorii (de exemplu nasturi, fermoare, etichete, etc.) utilizate pentru obtinerea produselor finite obtinute din prelucrarea materialelor expediate care sunt proprietatea beneficiarului, dar care sunt livrate procesatorului in vederea prelucrarii.

Deci, operatiunea de procesare urmeaza a se factura ca o prestare de servicii, fara ca bunurile respective sa fie facturate, separat, ca livrari intracomunitare de bunuri, scutite cu drept de deducere TVA care se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 1.

Desi operatiunea este neimpozabila in Romania, procesatorul isi poate exercita dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii necesare prestarii de servicii in conformitate cu prevederile art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni: ….. b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;".

Procedura de compensare 401 = 4111 este corecta din punct de vedere contabil, dar este aplicabila in situatia in care partenerul din statul membru (de exemplu Italia) are atat calitatea de furnizor de materii prime cat si de cumparator al produselor finite obtinute din livrarea materiilor prime.

Astfel, in acest caz, avand in vedere ca materialele importate nu sunt accesorii utilizate in legatura cu procesarea materialelor de baza livrate de beneficiarul serviciilor de procesare, nu mai poate fi vorba despre un serviciu de procesare, ci, pur si simplu despre o livrare de produse finite executate de producator la comanda beneficiarului. Prin natura operatiunilor desfasurate, procesarea are ca obiect prelucrarea de materii prime si materiale care sunt si raman in proprietatea beneficiarului serviciilor de procesare. Din acest motiv, consider ca, in fapt, tranzactia prezentata, efectuata cu partenerul din Italia, este formata din doua operatiuni distincte, fara a reprezenta un serviciu de procesare:

- achizitie de bunuri din import care se raporteaza doar prin decontul de TVA la randul 22;
- o livrare intracomunitara de bunuri care se raporteaza prin decontul de TVA la randul 1 si prin declaratia informativa cod 390 cu simbolul S.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Servicii procesare bunuri cu materiale din import. Cum gestionam fiscal operatiunile?":
Rating:

Nota: 2.17 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Retur bunuri in garantie din UE. Masuri de simplificare pentru TVA. Ce inregistrari contabile se fac?
    • O societate comerciala vinde produse finite in UE. Produsele au si garantie. In cazul in care produsele se defecteaza, clientul extern le returneaza si furnizorul le va inlocui. Cand produsele se intorc au nota de retur, dar clientul extern plateste factura catre furnizorul din Romania mai putin cu valoarea produselor returnate. Vom vedea care sunt inregistrarile contabile la furnizorul din Romania si care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul. De asemenea, vom vedea care este documentul...» citeste mai departe aici

  • Romania a sustinut masurile de combatere a evaziunii fiscale in cadrul ECOFIN
    • Ministrul finantelor publice, Viorel stefan, a sustinut pozitia Romaniei in cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice si Financiare al Uniunii Europene (ECOFIN) la reuniunea din 21 februarie a.c., consacrata in principal tematicii combaterii evaziunii fiscale. Primul punct pe agenda discutiilor l-a reprezentat propunerea de modificare a directivei Consiliului (UE) 2016/1164 in ceea ce priveste tratamentele neuniforme ale elementelor hibride care implica tari terte (ATAD 2). Propunerea face...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.