Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sfatul specialistului Justinian Cucu: Cum sa te protejezi de organele de control fiscal

16-Dec-2015
1548

In opinia majoritatii, cea mai sigura solutie de protectie in fata inspectorilor fiscali este sa nu ii intalnesti. O astfel de sansa este data printre altele de o conduita ireprosabila in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor declarative si de plata si de evitarea cererilor de restituire ori de rambursare a soldului negativ de TVA dar nu ofera nicio garantie. Aceasta strategie se mentine si in contextul noului Cod de procedura fiscala si este dublata de un intreg arsenal de mijloace de asigurare a celor mai bune decizii in aplicarea legislatiei fiscale.

Dificultatile de identificare a solutiilor corecte de aplicare a legislatiei in general si a celei fiscale in special sunt resimtite din plin de catre contribuabili generand nesiguranta si riscuri. Procedurile aflate acum la dispozitie nu asigura decat in mica masura stabilitate, fiind totodata costisitoare si greoaie. Dificultatile sunt generate atat de redactarea imprecisa a actelor normative si de lipsa de corelare a acestora dar sunt totodata mentinute de imposibilitatea obtinerii unei solutii din partea administratiei la problemele ivite. Fie ca este vorba de respectarea unor drepturi consfintite de codul de procedura fiscala ori de utilizarea mecanismelor de acces la asistenta sau la o solutie fiscala indiviala anticipata, siguranta este data de decizia bine fundamentata si echilibrata a fiecarui contribuabil.

Noul Codul de procedura fiscala contine o serie de mijloace pe care fiecare contribuabil le poate utiliza pentru securizarea interpretarii date textelor legale la care se raporteaza.

Asa cum subliniam la inceput o prima parte a strategiei de actiune este evitarea interatiunii cu administratia fiscala dubland conformarea la dispozitiile legale de o serie de mijloace aflate la dispozitie. Un astfel de mijloc este reprezentat de optiunea pentru certificarea declaratiei fiscale, inclusiv a declaratiei fiscale rectificative, anterior depunerii acestora la organul fiscal central, de catre un consultant fiscal, in conditiile art. 104 din noul Cod de procedura fiscala. Efectul certificarii reprezinta un criteriu de evaluare in analiza de risc efectuata de organul fiscal central in scopul selectarii contribuabililor pentru inspectia fiscala. Aceasta deoarece potrivit art. 121 alin. (1) selectarea contribuabililor ce urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale este efectuata de catre organul de inspectie fiscala, in functie de nivelul riscului.

Nivelul riscului se stabileste pe baza analizei de risc. Conform art. 115 alin. (2) pe baza acesteia se decide asupra efectuarii unei inspectii fiscale generale sau partiale. Se poate desprinde astfel strategia de evitare a circumstantelor care determina un risc crescut cum sunt desele schimbari ale domiciliului fiscal, corectiile semnificative si repetate ale declaratiilor fiscale si desfasurarea activitatii in anumite domenii cu un grad mai mare de posibila evaziune fiscala, volatilitatilitatea structurii asociatilor sau actionarilor, existenta unor raporturi comerciale cu entitati cu risc semnificativ.

Desigur ca potrivit art. 169 alin. (4) din noul Cod de procedura fiscala, corespunzator art. 117 indice 1 din actualul cod, in cazul in care suma solicitata la rambursare este de pana la 45.000 lei, organul fiscal ramburseaza taxa cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale cu exceptia cazul in care contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni sau organul fiscal are informatii pe baza carora constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite.

Cel de-al doilea palier de pretectie prealabila este reprezentat de mijloacele mai noi puse la dispozitie de prevederile noul Cod de procedura fiscala de asigurare a certitudinii solutiei fiscale adoptate. Ca urmare a modificarii art. 6 din acest act normativ care trateaza ca si in forma actuala a codului exercitarea dreptului de apreciere pe care organul fiscal il are este intodusa o obligatie suplimentara ce revine organului fiscal de a lua in considerare opinia emisa in scris de organul fiscal competent respectivului contribuabil in cadrul activitatii de asistenta si indrumare a contribuabililor, precum si solutia adoptata de organul fiscal in cadrul unui act administrativ fiscal sau de instanta judecatoreasca, printr-o hotarare definitiva, emisa anterior, pentru situatii de fapt similare la acelasi contribuabil.

Cu toate acestea, in situatia in care organul fiscal constata ca exista diferente intre starea de fapt fiscala a contribuabilului si informatiile avute in vedere la emiterea unei opinii scrise sau a unui act administrativ fiscal la acelasi contribuabil, organul fiscal are dreptul sa consemneze constatarile in conformitate cu situatia fiscala reala si cu legislatia fiscala si are obligatia sa mentioneze in scris motivele pentru care nu ia in considerare opinia prealabila.

Aceasta noua dispozitiile legala genereaza un mijloc suplimentar de protectie pe langa deja existenta solutie fiscala individuala anticipata sporind rolul activitatii de asistenta furnizata de administratia fiscala.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

In materia dreptului la asistenta au fost necesari patru ande la adoptarea Codului de procedura fiscala pentru a fi reglementata prin ordin al presedintelui ANAF procedura privind indrumarea si asistenta contribuabililor de catre organele fiscale. Astfel de reglementari au mai existat si in trecut insa de fiecare data sfarseau prin a nu mai fi aplicate in conditiile in care principala masura introdusa consta in aceea ca intrebarile ridicate de contribuabili se rezolva de unitatatile fiscale in evidentele carora se afla. De la aprobarea lor urmau sa dispara solutiile ori punctele de vedere emise de catre ministerul finantelor publice ori ANAF direct oricarui contribuabil. Acest lucru este incert deoarece si in prezent exista solutii pronuntate de catre aceste autoritati in afara procedurii speciale. Solutia de principiu a fost mentinuta si in actuala reglementare, ordinul presedintelui ANAF nr. 1338/2008, importanta data acestui domeniu fiind minima in conditiile in care nu a fost realizata minima actualizare a acestuia in conformitate cu actuala structura a ANAF.

Este important de avut in vedere faptul ca potrivit acestui act normativ indrumarea si asistenta oferite contribuabililor nu includ furnizarea de informatii care se incadreaza in una dintre urmatoarele categorii mai importante:

- informatii solicitate in perioada in care contribuabilul este supus inspectiei fiscale si in legatura cu aceasta; 
- informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul unor contestatii formulate - - impotriva actelor administrative fiscale; 
- informatii prin care se sugereaza sau se prezinta modalitati de optimizare a sarcinii fiscale; 
- informatii care nu intra in sfera de competenta a ANAF; 
- informatii care contravin principiului secretului fiscal.

Un element care trebuie subliniat in cadrul procedurii de acordare a asistentei este acela ca in situatia in care contribuabilii considera ca raspunsurile primite de la structurile competente initial nu rezolva problematica solicitata, acestia se pot adresa structurilor superioare anexand copia intrebarii si a raspunsului primit. in acelasi mod, daca se apreciaza ca raspunsurile primite de la structurile care s-au pronuntat nu rezolva problemele ridicate contribuabilii se pot adresa in final ANAF. Numai dupa parcurgerea acestei succesiuni pot fi obtinute punctele de vedere ale directiilor de specialitate din Ministerul Finantelor si ANAF, opinii cu greutate in fata organelor de control.

Dintre modalitatile de indrumare si acordare a asistentei care le cuprind si pe cele realizate direct la sediul organelor fiscale sau acordate la telefon, cele cu adevarat utile in procesul de impunere in fata organului de control sunt:
indrumarea si asistenta acordate in scris prin transmiterea cererii catre structurile competente de solutionare. Cererile vor include in mod obligatoriu urmatoarele date de identificare: numele si prenumele sau denumirea societatii, domiciliul fiscal, precum si codul de identificare fiscala, iar cererile contribuabililor vor fi semnate de catre acestia sau de reprezentantii legali ai acestora. Deosebit de important este faptul ca structurile insarcinate cu formularea raspunsurilor pot solicita contribuabililor informatii, explicatii, precum si documentele necesare formularii de raspunsuri la solicitarile acestora.

Indrumarea si asistenta acordate prin e-mail. Structurile care coordoneaza activitatea de indrumare si asistenta sunt obligate sa mediatizeze adresele de e-mail de la care se acorda asistenta. Este important de subliniat faptul ca in cazul in care structura careia contribuabilul trebuie sa i se adreseze, conform procedurii, nu are la dispozitie acest mijloc de comunicare, contribuabilul se poate adresa structurii ierarhic superioare, urmand a primi raspuns direct de la aceasta. Sub aspectul formei contribuabilii vor formula solicitarea in mod clar si concis si vor include datele de identificare iar in cazul in care nu sunt respectate aceste conditii vor fi instiintati in aceeasi zi despre necesitatea reformularii acestuia.

Desigur ca, alaturi de procedura obtinerii unor solutii prin procedura de indrumare si asistenta se situeaza solutia fiscala individuala anticipata reglementata in prezent de art. 42 insa in urma platii unui tarif de 1000 euro, procedura detaliata in noul Cod de procedura fiscala in cadrul art. 52, care in mod explicit opozabile si obligatorii fata de organul fiscal, dar si in acest caz, numai daca termenii si conditiile acestora au fost respectate de contribuabil. Criticabila este insa solutia de crestere exponentiala a tarifului de emitere plasat acum la 5.000 euro, la cursul comunicat de BNR pentru ziua efectuarii platii, pentru contribuabilii mari si 3.000 euro pentru celelalte categorii de contribuabili. Este usor de inteles ca o astfel de procedura, reconfortanta pentru orice contribuabili, nu va fi accesibila pentru orice persoana fizica ori mica societate.

Cel de-al treilea si ultimul palier este reprezentat de capacitatea si determinarea de a obtine solutia corecta prin utilizarea mijloacelor obtinute in cadrul procedurii inspectiei fiscale prezentand probe si solutii opozabile inspectorului si in final exercitarea cailor de atac prevazute de cod si de legea contenciosului administrativ. Trebuie subliniat faptul ca introducerea contestatiei pe calea administrativa de atac nu suspenda executarea actului administrativ fiscal astfel ca sumele stabilite in urma inspectiei fiscale pot face obiectul stingerii prin executare silita sau compensare. De remarcat este modificarea adusa de noul Cod de procedura fiscala care prin art. 227 in raport cu dispozitiile anterioare ale art. 215, nu mai lasa la altitudinea instantei de contencios nivelul cautiunii in cadrul plafonului maxim de 20% din suma contestata, ci impune patru praguri obligatorii in functie de cuantumul sumei, cuprinse intre 0,1% si 10%. Pe perioada suspendarii nu se datoreaza penalitati de intarziere, iar in cazul impozitelor si taxelor locale se datoreaza majorari de intarziere de 0,5% pe luna sau fractiune de luna.

Iata, asadar, o succesiune de proceduri aflate la indemana contribuabilului pentru a se putea pune la adapost, macar in parte, de solutiile favorabile bugetului pe care de prea multe ori le iau organele de control.



Justinian Cucu
Specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sfatul specialistului Justinian Cucu: Cum sa te protejezi de organele de control fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Asigurarea medicala de sanatate pentru companii, deductibilitate fiscala de 400 de euro pe an
    • La inceput de 2017, una dintre cele mai cunoscute companii de servicii profesionale, de consultanta si audit din lume, PWC, afirma ca rata de crestere a costurilor medicale va fi de 6,5%, procent egal cu cel din anul precedent. In ceea ce priveste companiile care ofera planuri de asigurare de sanatate ca beneficiu la angajare, cea mai mare contributie la costurile angajatorului o au serviciile medicale in regim de spitalizare continua. Mai exact, ponderea acestora in costurile medicale suportate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.