Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sfatul specialistului: Tratamentul fiscal al cadourilor de Pasti acordate salariatilor

28-Apr-2016
925

Se apropie sarbatorile pascale si, cum e obiceiul, ne facem daruri unii altora. Printre cei care daruiesc, ar fi frumos sa se afle si angajatorii, cu atat mai mult cu cat, Codul fiscal le permite acestora sa acorde salariatilor si copiilor minori ai acestora cadouri scutite de taxe si deductibile in limita de 5% din fondul de salarii. Dar, sa vedem in ce conditii.

Iata o intrebare venita ieri pe adresa redactiei:
Societatea A doreste sa acorde salariatilor (3 salariati), cu ocazia Pastelui, suma de 300 lei ca si prima formata din 150 lei tichete cadou si 150 lei pe statul de plata. Unul dintre angajati are 2 copii minori, ceilalti 2 salariati nu au copii.

Care este tratamentul fiscal al tichetelor si sumelor de bani acordate cu ocazia Pastelui? Pot fi considerate venituri impozabile si intra in sfera contributiilor salariale cei 150 lei acordati pe statul de plata?

Raspuns oferit de Dani Cucu – Consultant fiscal

In primul rand, trebuie facuta diferentierea intre primele acordate salariatilor, supuse impozitului pe salarii, si cadourile acordate pe destinatiile si persoanele prevazute la art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal care reprezinta venituri neimpozabile.

Astfel, daca vor fi acordate salariatilor prime in bani, primele imbracand de regula forma recompenselor pentru activitatea desfasurata, acestea reprezinta venituri din salarii, in conformitate cu prevederile pct. 12 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal. Venituri primite de salariati sub forma primelor de sarbatori se cumuleaza cu veniturile de natura salariala ale lunii in care sunt platite aceste prime. Pe cale de consecinta, vor fi incluse si in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii conform Titlului V din Codul fiscal, fiind totodata deductibile la calculul impozitului pe profit urmare potrivit art. 25 alin. (2) din Codul fiscal.

Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

In schimb daca acordarea acestor sume imbraca forma unor cadouri acordate salariatilor, tratamentul fiscal aplicat veniturilor reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou acordate cu ocazia Pastelui, este reglementat de art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.

Potrivit acestui articol, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, cat si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, astfel cum este prevazut in contractul de munca, nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit. In acest sens, cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori salariatilor, cat si cele oferite in beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, precum si cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

Pct. 12 alin. (11) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal precizeaza ca limita de 150 lei se aplica separat pentru cadourile, inclusiv tichetele cadou, acordate pentru fiecare ocazie din cele prevazute, pentru fiecare angajat si pentru fiecare copil minor al angajatului, chiar si in cazul in care parintii lucreaza la acelasi angajator.

Partea care depaseste limita de 150 lei reprezinta venit impozabil din salarii potrivit art. 76 alin. (2) lit. s) si alin. (3) din Codul fiscal, fiind datorate si contributiile sociale obligatorii potrivit Titlului V din Codul fiscal.

Potrivit art. 142 lit. b) din Codul fiscal, nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura oferite salariatilor, cele oferite pentru copiii minori ai acestora, inclusiv tichetele cadou, astfel cum este prevazut in contractul de munca. Cadourile in bani si in natura oferite de angajatori angajatilor, cele oferite in beneficiul copiilor minori ai acestora, inclusiv tichetele cadou, cu ocazia Pastelui, precum si cadourile in bani si in natura oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie nu sunt cuprinse in baza lunara de calcul, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

De asemenea, cadourile, inclusiv tichetele cadou, in limita sume de 150 lei nu se cuprind nici in baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 157 alin. (2) si art. 158 din Codul fiscal, al contributiei de asigurari pentru somaj potrivit art. 187 alin. (2) si 188 din Codul fiscal, al contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 196 alin. (2) din Codul fiscal, al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale potrivit art. 204 alin. (2) din Codul fiscal, al contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale potrivit art. 212 alin. (2) din Codul fiscal.

Pe cale de consecinta, asa cum se prevede si la pct. 5 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 142 lit. b) din Codul fiscal. Partea care depaseste limita de 150 lei reprezinta venit din salarii si se cuprinde in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.

Asadar in cazul analizat, in situatia salariatilor fara copii, neimpozabile nu vor putea fi decat cadourile, inclusiv tichetele cadou, in limita sumei de 150 lei, in timp ce diferenta pana la suma de 300 lei va reprezenta venit impozabil. In cazul salariatilor cu copii, limita venitului neimpozabil de 150 lei se aplica separat pentru cadourile, inclusiv tichetele cadou, acordate cu ocazia Pastelui, pentru fiecare angajat si pentru fiecare copil minor al angajatului, chiar si in cazul in care parintii lucreaza la acelasi angajator.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sfatul specialistului: Tratamentul fiscal al cadourilor de Pasti acordate salariatilor":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.