Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sinopticul obligatiilor bugetare cu privire la salarii

07-Mai-2009
3022
Multumim Newsletterului Taxe si Impozite Actual
Coordonator Andrei Savescu

Noutate
Incepand cu 1 februarie 2009 au intrat in vigoare noi cote privind contributiile aferente salariilor. Care sunt aceste
cote? Anul 2009 ne va aduce o relaxare fiscala sau ne va impovara mai mult?

1. Valoarea punctului de pensie

Valoarea punctului de pensie este de 718,4 lei de la 1 aprilie 2009 si de 732,8 lei de la 1 octombrie 2009.

2. Salariul mediu brut

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2009 este de 1.693 lei.

3. Contributia la asigurarile sociale

Pentru anul 2009, cotele de contributie de asigurari sociale s-au stabilit astfel:

a) 31,3% pentru conditii normale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 20,8% datorate de angajatori;

b) 36,3% pentru conditii deosebite de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 25,8% datorate de angajatori;

c) 41,3% pentru conditii speciale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 30,8% datorate de angajatori.

In cota de contributie individuala de asigurari sociale este inclusa si cota de 2% aferenta fondurilor de pensii administrate privat.

Important
Noile cote privind contributia la asigurarile sociale se aplica incepand cu veniturile aferente lunii februarie 2009.

4. Contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj

Cotele de contributii la bugetul asigurarilor pentru somaj sunt:

a) contributia datorata de angajatorila bugetul asigurarilor pentru somaj este de 0,5%;
b) contributia individuala datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj este de 0,5%;
c) contributia datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj de catre persoanele asigurate in baza contractului de
asigurare pentru somaj este de 1%.

Cotele privind contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj au ramas neschimbate in raport cu cele din ianuarie 2009.

5. Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale

Contributia datorata de angajator la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale a ramas neschimbata, respectiv de 0,25%.

6. Contributia la asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale

Cotele de contributii datorate de angajatori in functie de clasa de risc sunt cuprinse intre 0,15% si 0,85% aplicate asupra sumei veniturilor brute realizate lunar.

Important
Noile cote privind contributia la asigurarile pentru accidente de munca si boli profesionale se aplica incepand cu
veniturile aferente lunii februarie 2009.

7. Contributia la asigurarile de sanatate

Cotele de contributii pentru asigurarile de sanatate sunt:

a) 5,5% pentru cota datorata de angajat;
b) 5,2% pentru cota datorata de angajatori;

Contributii si impozite aferente salariilor in 2009:

 

2009

 

Obligatia de plata

Salariat

Angajator

 Total

Contributia de asigurari sociale de stat:


 

 

Conditii normale de munca

10,5%

20,8%

31,3%

Conditii deosebite de munca

10,5%

25,8% 

36,3%

Conditii speciale de munca

10,5%

30,8%

41,3%

Contributia pentru somaj:

0,5%

0,5%

1%

Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale

?

0,25%

0,25% 

Contributia de asigurare peentru accidente
de munca si boli profesionale

?

0,15% ? 0,85%

0,15% ? 0,85%

Contributia de sanatate

5,5%

5,2%

10,7%

Contributia pentru concedii si indemnizatii

?

0,85%

0,85%

Contributia pentru carnetele de munca

?
?
0,25%
0,75%
0,25%
0,75%

Impozit pe salarii

16%

?

16%

c) 10,7% pentru persoanele care se asigura facultativ si se afla in una din urmatoarele situatii:

  • sunt membrii misiunilor diplomatice acreditate in Romania;
  • sunt cetatenii straini si apatrizi care se afla temporar in tara, fara a solicita viza de lunga sedere;
  • sunt cetatenii romani cu domiciliul in strainatate care se afla temporar in tara.

Cotele privind contributia la asigurarile de sanatate au ramas neschimbate in raport cu cele din ianuarie 2009.

8. Contributia pentru concedii si indemnizatii

Cota de contributie pentru concedii si indemnizatii ramane neschimbata, respectiv de 0,85%.

9. Comisionul pentru carnetele de munca

Pentru prestarea serviciilor, comisionul perceput de inspectoratele teritoriale de munca a ramas neschimbat, dupa cum urmeaza:

  • 0,75% ? pentru angajatorii carora le pastreaza si le completeaza carnetele de munca;
  • 0,25% ? pentru angajatorii carora le presteaza serviciile constand in verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate de catre acestia.

10. Impozitul pe salarii

Cota de impozit pe salarii de 16% a ramas neschimbata.

Concluzie
Avem o legislatie tumultoasa! In decem brie 2008 contributiile cu privire la salarii s-au modificat; la fel si in ianuarie
2009. Noi cote cu privire la contributiile aferente salariilor au intrat in vigoare odata cu aprobarea legii bugetului a sigurarilor sociale de stat pe anul 2009... Din pacate, noile cote nu aduc o relaxare fiscala in acest domeniu. Din contra si din pacate, contributiile la asigurarile sociale au fost majorate incepand cu luna februarie 2009.

Acte normative aplicabile:
Art. 16 alin. (1) si (2), art. 18 alin. (1)-(3), art. 19 alin. (1)-(2), art. 20 alin. (1)-(2) din Legea nr. 19/2009 a bugetului
asigurarilor sociale de stat pe anul 2009
Art. 1 din OUG nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare
Art. 6 alin. (2) din OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
Art. 5 alin. (1) din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca
Art. 57 alin. (2) din Codul fiscal

Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 7 mai 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sinopticul obligatiilor bugetare cu privire la salarii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.