Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sinopticul operatiunilor cu numerar partea a II-a

25-Aug-2009
2840

2. Documentele justificative privind operatiunile cu numerar

Persoanele juridice consemneaza operatiunile economico-financiare, in momentul efectuarii lor, in documente justificative, pe baza carora se fac inregistrari in contabilitate (jurnale, fise si alte documente contabile, dupa caz).

Documentele justificative trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente principale:

 denumirea documentului;
 denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care intocmeste documentul;
 numarul documentului si data intocmirii acestuia;
 mentionarea partilor care participala efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
 continutul operatiunii economicofinanciare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;

Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii

 datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
 numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico- financiare, ale persoanelor cu atributii de control financiar preventiv si ale persoanelor in drept sa aprobe operatiunile respective, dupa caz;
 alte elementemenite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor efectuate.

Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.

In cuprinsul oricarui document emis de catre o societate comerciala trebuie sa se mentioneze si elementele prevazute de legislatia din domeniu, respectiv forma juridica, codul unic de inregistrare si capitalul social, dupa caz.

a) Chitanta
Chitanta serveste ca:

 document justificativ pentru depunerea unei sume in numerar la casieria unitatii;
 document justificativ de inregistrare in registrul de casa si in contabilitate.

In conditiile in care sumele inscrise pe chitanta sunt aferente livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii scutite fara drept de deducere, chitanta este documentul justificativ care sta la baza inregistrarii veniturilor in contabilitate.

Chitanta se intocmeste in doua exemplare, pentru fiecare suma incasata, de catre casierul unitatii si este semnata de acesta pentru primirea sumei.

Chitanta circula la depunator (exemplarul 1, cu stampila unitatii).
Exemplarul 2 ramane in carnet, fiind folosit ca document de verificare a operatiunilor efectuate in registrul de casa.

Chitanta se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil, dupa utilizarea completa a carnetului (exemplarul 2).

Continutul minimal al formularului este urmatorul:
 denumirea unitatii; codul de identificare fiscala; numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului; sediul (localitatea, str., numar); judetul;
 denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
 numele si prenumele persoanei fizice care depune sume si ce reprezinta acestea sau, dupa caz, denumirea unitatii; codul de identificare fiscala; numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului; sediul (localitatea, str., numar); judetul persoanei juridice;
 suma in cifre si litere;
 semnatura casierului.

Atentie
Din 1 ianuarie 2009, chitanta cuprinde si numele si prenumele persoanei fizice care depune sume sau, dupa caz, denumirea unitatii; codul de identificare fiscala; numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului; sediul (localitatea, strada, numarul); judetul persoanei juridice.

b) Bonul fiscal
Anul 2009 ne-a adus modificari importante in ceea ce priveste regimul bonurilor fiscale. Astfel, pana la data de 20 februarie 2009, bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale erau folosite, incepand cu data de 1 ianuarie 2006, numai ca documente de inregistrare a platilor in Registrul de casa. Faceau exceptie de la aceasta regula, in sensul ca stateau la baza inregistrarilor in contabilitate a cheltuielilor, urmatoarele documente:

 bonul fiscal utilizat pentru justificarea taxei pe valoarea adaugata aferente carburantilor auto achizitionati in vederea desfasurarii activitatii, daca era stampilat si avea inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare al autovehiculului;
 bonul fiscal emis de aparatul de marcat fiscal utilizat in activitatea de taximetrie;
 bonul fiscal, insotit de documentul care atesta plata prin cardurile bancare ale societatilor comerciale;
 bonul fiscal a carui valoare totala era de pana la suma de 100 lei inclusiv, daca era stampilat si avea inscrise denumirea cumparatorului, codul unic de inregistrare al acestuia sau codul numeric, in cazul persoanelor fizice care desfasurau activitati independente.

Incepand cu data de 20 februarie 2009, prin H.G. nr. 105/2009 s-au abrogat prevederile H.G. nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora.

Insa dispozitiile privitoare la regimul bonurilor fiscale, la care ne-am referit mai sus, sunt continute intr-un alt act normativ, si anume Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.714/2005 privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora (astfel cum a fost modificat prin O.M.F.P. nr. 293/2006).

Chiar daca dispozitiile ordinului nu au fost si ele expres abrogate, totusi consideram ca suntem in prezenta unei abrogari tacite, de vreme ce prevederile acestuia detaliau aplicarea hotararii de guvern abrogate (adica ale H.G. nr. 831/1997).

In prezent bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale sunt documente care atesta efectuarea platii si se anexeaza la Registrul de casa.

Inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor cu serviciile si bunurile achizitionate cu bonurile fiscale se efectueaza cu sau fara factura anexata. Desigur, se vor intocmi, daca este cazul, si note de intrare receptie, ordine de deplasare, deconturi de cheltuieli.

Aceste documente justificative trebuie aprobate de persoana care autorizeaza efectuarea cheltuielilor respective.

Din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, justificarea deducerii taxei se face pe baza exemplarului original al facturilor. Pentru carburantii auto achizitionati, deducerea taxei poate fi justificata cu bonurile fiscale, daca sunt stampilate si au inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare a autovehiculului.

Concluzii
 Chitanta cuprinde date suplimentare, respectiv numele si prenumele persoanei fizice care depune sume sau, dupa caz, denumirea unitatii; codul de identificare fiscala;
numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului; sediul (localitatea, str., numar); judetul persoanei juridice.

 Inregistrarea in contabilitate a bonurilor fiscale nu mai este limitata la valoarea de 100 lei. Adica, putem inregistra in contabilitate bonuri fiscale de orice valoare, cu obligatia insa de a intocmi si celelalte documente prevazute de lege: documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, ordine de deplasare, deconturi de cheltuieli.

Acte normative aplicabile:
Art. (5) alin. (1)-(3), (5), (6) si (8), art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare

Lit. A pct. 1-3 din Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile

Normele specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile la Ordinul Ministerului Economiei si Finantelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile

Pct. 46 alin. (1) si (2) la Titlul VI Taxa pe valoarea adaugata din Normele metodologice.

Articol adaugat in 25 august 2009

 

Articol preluat din

Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 32/ iulie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa
fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate
intelectuala.
 
 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sinopticul operatiunilor cu numerar partea a II-a":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.