Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sistemul TVA la incasare: Cele mai bune explicatii privind noile modificari

24-Apr-2013
2965
Asa cum stiti deja, incepand din ianuarie 2013, in Romania se aplica sistemul TVA la incasare, reglementat de O.G. nr. 15/2012 si H.G. nr. 1.071/2012.

Persoanele eligibile sunt persoanele impozabile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- sunt inregistrate in scopuri de TVA;
- au sediul activitatii economice in Romania;
- au inregistrat o cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei in anul calendaristic precedent (din punctul de vedere al TVA, cifra de afaceri se determina ca cifra de afaceri din operatiuni impozabile plus cifra de afaceri din operatiuni scutite cu drept de deducere).

Intrarea in sistem se va face incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale (respectiv luna sau trimestrul) din anul urmator celui in care cifra de afaceri nu a depasit plafonul de 2.250.000 lei. in acest sens, se depune o notificare (formularul 097) pana pe 25 ianuarie a anului urmator.

De asemenea, intrarea in sistem se mai face concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA in cursul anului.
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii


Iesirea din sistem se face incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale urmatoare celei in care s-a depasit plafonul. Persoanele eligibile vor figura in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

Pentru persoanele din sistem, TVA la incasare presupune amanarea TVA deductibile pana la data platii. Astfel, pentru deducerea TVA va fi nevoie de doua documente: factura si dovada efectuarii platii.

TVA colectata va fi amanata pana la data incasarii, dar nu mai mult de 90 de zile, restrictie ce va favoriza statul si care nu mai respecta principiul neutralitatii TVA.

Persoanele care nu aplica sistemul vor colecta TVA conform regulilor de baza, dar vor deduce TVA diferentiat:
- pentru achizitiile efectuate de la persoanele care nu aplica sistemul, conform regulilor
de baza;
- pentru achizitiile efectuate de la persoanele din sistem, deduc TVA la data platii.

Pe facturile emise pentru operatiunile pentru care se aplica sistemul, va fi obligatorie inscrierea mentiunii TVA la incasare. Daca pe factura nu este inscrisa aceasta mentiune, contribuabilii trebuie sa verifice existenta vanzatorului in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

Fiecare incasare totala/partiala se considera ca include si taxa aferenta (se va deduce prin inmultire cu 24/124, 9/109, 5/105, dupa caz).

Pentru operatiunile in valuta, cursul aplicabil este cel la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza daca nu ar fi fost supusa sistemului TVA la incasare.

Pentru facturi emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, incasate sau nu, nu se aplica plata TVA la incasare.

Pentru facturi part iale emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, incasate sau nu, si pentru care livrarea/prestarea are loc dupa data intrarii in sistem, se va aplica sistemul de TVA la incasare numai pentru diferente.

La iesirea din sistem se aplica rationamentul reciproc.

Contribuabilii din sistem vor include in jurnalele de vanzari facturile emise pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca exigibilitatea taxei nu intervine in perioada fiscala in care a fost emisa factura.

Facturile care au TVA neexigibila integral sau partial vor fi preluate in jurnalele de vanzari din fiecare luna.

In plus, pentru aceste operatiuni, in jurnalele de vanzari se inscriu si:

a) numarul si data documentului de incasare (ori data la care s-au implinit cele 90 de zile);
b) valoarea integrala a contravalorii livrarii de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
c) baza impozabila si taxa pe valoarea adaugata aferenta;
d) valoarea incasata (ori pentru care au trecut 90 de zile) in perioada, inclusiv TVA, precum si baza impozabila si TVA exigibila aferenta;
e) diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.

Atat contribuabilii din sistem, cat si cei din afara, dar care cumpara de la acestia vor include in jurnalele de cumparari facturile primite pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca taxa nu este deductibila in perioada fiscala in care a fost emisa factura.
Facturile care au TVA neexigibila integral sau partial vor fi preluate in jurnalele de cumparari din fiecare luna.

In plus, in jurnalele de cumparari se inscriu, pentru aceste operatiuni, si:
a) numarul si data documentului de plata;
b) valoarea integrala a contravalorii achizitiei de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
c) baza impozabila si TVA aferenta;
d) valoarea platita in perioada, inclusiv TVA si, corespunzator, baza impozabila si TVA exigibila;
e) diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sistemul TVA la incasare: Cele mai bune explicatii privind noile modificari":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.