Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

SRL. Cu ce cota de TVA trebuie facuta factura finala?

08-Oct-2010
2240
Intrebare:

Un SRL a emis in decembrie 2009 o factura de avans pe care nu a incasat-o, iar in ianuarie 2010 a fost stornata, chiar daca prestarea de servicii s-a efectuat in decembrie 2009. In iunie 2010 a fost emisa din nou aceeasi factura din care s-a incasat in iulie 2010 doar partial. Cu ce cota de TVA trebuie facuta factura finala?

Raspuns:

Incasarea sau neincasarea unei facturi are la baza o relatie contractuala intre doi parteneri de afaceri care nu trebuie sa afecteze modul de emitere al facturilor de catre prestator. O factura se emite la data faptului generator sau la data exigibilitatii TVA, in functie de fiecare situatie existenta, fara a conditiona emiterea facturii de incasarea sau neincasarea valorii acesteia. Astfel, faptul generator reprezinta data prestarii unui serviciu. Exigibilitatea TVA reprezinta data la care suma TVA de plata rezultata din decontul de TVA trebuie virata bugetului de stat. De cele mai multe ori, faptul generator corespunde cu exigibilitatea TVA. Totusi, in anumite situatii reglementate in mod expres prin lege, exigibilitatea taxei poate in-terveni:
  • inainte de data la care intervine faptul generator. Acest fapt este posibil in situatia in care se emite o factura fara ca serviciul sa fie prestat;
  • la data la care se incaseaza un avans pentru o prestare de servicii.

Cele doua situatii posibile sunt reglementate in mod expres prin articolul 1342 alin. (2) lit. a) si b), deci aceste prevederi legale trebuie respectate, indiferent de faptul ca operatiunea este o livrare de bun sau o prestare de servicii.
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii

Asa cum se poate constata, o factura poate fi emisa chiar daca nu s-a incasat un avans sau nu s-a prestat un serviciu.

Ar fi fost foarte util daca ati fi precizat natura serviciilor prestate pentru a determina corect data faptului generator si al exigibilitatii TVA.

De exemplu, anumite prestari de servicii determina decontari sau plati succesive, cum ar fi, de exemplu:
  • serviciile de constructii-montaj;
  • serviciile consultanta;
  • serviciile de cercetare;
  • serviciile de expertiza; etc.
Astfel de servicii se efectueaza pe baza de contract, pe o perioada bine determinata, stabilita printr-un grafic de executie si de predare a lucrarilor. In functie de clauzele contractuale, astfel de servicii se considera a fi efectuate:
  • fie la data la care sunt emise situatii de lucrari, rapoarte de lucru sau alte documente similare pe baza carora se stabilesc serviciile efectuate;
  • fie la data acceptarii de catre beneficiari a situatiilor de lucrari, a rapoartelor de lucru, etc.

Prin intrebarea formulata nu ati precizat daca lucrarea efectuata in luna decembrie 2009 a trebuit acceptata de catre beneficiar. In situatia in care acesta lucrare ar fi trebuit acceptata, dar acest fapt nu a a-vut loc in luna decembrie 2009, se considera ca in luna decembrie 2009 nu a avut loc faptul generator al prestarii de servicii. In acest caz, nu ar fi trebuit emisa factura de lucrari in decembrie 2009 ci in luna ac-ceptarii acesteia de catre beneficiar.

In situatia in care prin contract nu se prevede obligatia acceptarii situatiei de lucrari, dar prestarea de servicii a fost efectuata in luna decembrie 2009, factura de avans emisa in luna decembrie 2009 ar fi trebuit regularizata in aceiasi luna, respectiv in decembrie 2009 prin stornarea acesteia si emiterea unei facturi de prestari de servicii. Inteleg ca in iunie 2010 a fost emisa o alta factura care se refera la aceleasi servicii prestate in luna decembrie 2009. Faptul ca valoarea facturii emsie nu s-a incasat in totalitate, nu va obliga sa efectuati stornarea partiala a acesteia pentru suma neincasata. De exemplu, valoarea lucrarilor efectuate este de 25.000 lei, inclusiv TVA cu cota standard TVA 19% pentru care s-a emis factura nr. 3.437/24.06.2010. Factura este inregistrata in evidenta contabila dupa cum urmeaza:

411 = % 25.000
?Clienti? 704 21.008

?
Venituri din servicii prestate?
4427 3.992

?TVA colectata?


In luna iunie 2010, se incaseaza 80% din valoarea facturii emise, operatiunea fiind inregistrata dupa cum urmeaza:
5121 = 411 20.000
"Conturi la banci in lei" "Clienti"

In acest caz, la data de 30.06.2010, clientul respectiv figureaza cu un sold debitor de 5.000 lei. Acest fapt nu impune stornarea facturii pentru suma de 5.000 lei si refacturarea acesteia in luna iulie 2010 la momentul incasarii.

In alta ordine de idei, daca este vorba despre lucrari de constructii - montaj efectuate in baza unui contract prin care se prevede ca faptul generator intervine la data acceptarii situatiilor de lucrari de catre beneficiar, daca prestarile respective s-au efectuat in luna iunie 2010 (perioada fiscala in care cota standard TVA este de 19%), dar sunt acceptate in luna iulie 2010, prestatorul trebuie sa emita factura cu cota standard TVA de 24%.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "SRL. Cu ce cota de TVA trebuie facuta factura finala?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

  • Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?
    • In cazul urmator, actionariatul societatii A este detinut de doua persoane fizice in proportii egale 50% X si 50% Y. Persoana X cedeaza partile sociale societatii B care devine actionar in A. Capitalul social al lui A este 200 lei. Vom vedea care este monografia contabila si ce declaratii trebuie depuse de cele doua societati A si B. Iata raspunsul specialistului: La nivelul societatii A, nu exista inregistrari contabile (schimbare asociatilor nu genereaza modificari). Daca partile sociale sunt...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.