Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Activitatea dependenta prestata de un pensionar si contributiile sociale aferente

02-Sep-2011
5442
Valabil la 2.09.2011

Poate o societate sa angajeze un pensionar, de drept sau anticipat, in baza unei conventii civile, pentru ca acesta sa desfasoare activitati de curatenie in cadrul unitatii de lucru? In ce masura se va considera ca aceasta activitate este dependenta? In consecinta, care vor fi contributiile firmei si care vor fi cele datorate de persoana fizica?

In primul rand, incheierea unui contract civil de prestari servicii cu o persoana fizica, conform Codului civil, se preteaza numai in cazul activitatilor accidentale, ocazionale, fara a fi repetitive si fara sa aiba caracterul unei activitati dependente, permanente conform art 7 alin.2.1 din Codul fiscal. Ori de cate ori persoana fizica efectueaza o prestatie pentru un beneficiar persoana fizica sau juridica in mod accidental, intamplator, fara repetitivitate vor fi aplicabile dispozitiile Codului civil putand fi incheiate contracte civile.

In acest sens, problema se va pune in identificarea caracterului dependent sau independent al activitatii desfasurate in functie de care se va incheia un contract individual de munca pe durata determinate sau un contract comercial de prestari de servicii.

Potrivit art. 7 alin (1) pct 2.1. din Codul fiscal, activitatea desfasurata in baza contractului civil poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii

a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta condiiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contributie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

In situatia in care activitatea firmei se incadreaza la activitate dependenta, societatea are obligatia calcularii si virarii impozitului pe venit precum si a contributiile individuale, prin retinere de la persoana fizica, precum si obligatia calcularii si virarii contributiilor angajatorului. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.

Potrivit pct. 1 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, o activitate poate fi reconsiderata, potrivit criteriilor prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal, ca activitate dependenta, in cazul in care raportul juridic in baza caruia se desfasoara activitatea nu reflecta continutul economic al acestuia.

Pentru veniturile platite urmare unei activitati desfasurate de o persoana fizica in baza unei conventii civile/contract civil incheiate potrivit Codului civil, platitorul de venit va avea obligatii privind retinerea impozitului pe venit in conformitate cu art. 52 de 10%, respectiv art. 52^1 din Codul fiscal impozit final de 16%, in functie de optiunea persoanei fizice. In cazul retinerii impozitului de 10% ca plati anticipate in contul impozitului pe venit, persoana fizica beneficiara de venit va avea obligatia depunerii Declaratiei 200 privind venitul realizat pana la data de 15 mai a anului urmator realizarii venitului si sa achite la bugetul de stat diferenta de impozit de 6%, in termen de 60 de zile de la data emiterii Deciziei de impunere finala de catre fisc.

Totodata, platitorului de venit ii revin si obligatiile privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, in cote de 10,5% si 0,5% aplicate la venitul brut, potrivit prevederilor art. III din OUG 58/2010, indiferent daca persoana realizeaza si venituri de natura salariala.

Daca aceste persoane fizice cu care se doreste incheierea unui contract civil au calitatea de pensionari sau sunt asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, nu vor intra sub incidenta prevederilor art. III din OUG 58/2010 nedatorandu-se contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj.

Potrivit alin. (11) al OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010 coroborat cu prevederile art. 296^18 si 296^19 din Codul fiscal, obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil, revine platitorului de venit. Astfel, in temeiul alin. (17) lit. b) din OUG 58/2010 coroborat cu art. 296^14 din Codul fiscal, baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj este venitul brut, pentru veniturile din activitatea desfasurata in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil . Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj nu poate depasi in cursul unei luni calendaristice echivalentul a de 5 ori salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, in conformitate cu alin. (18) al aceleiasi prevederi legale.

Intrucat venitul din conventii civile este tratat incepand cu 1 ianuarie 2011 drept venit din activitati independente, potrivit art. 52 si 52^1 din Codul fiscal, indiferent de tratamentul fiscal aplicat, aceasta noua abordare va produce efecte in ceea ce priveste obligatia ce revine persoanei fizice privind contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate potrivit art. 257 alin. 2 lit. b) din Legea 95/2006.

Platitorul de venit are obligatia declararii impozitului pe venit in Declaratia 112 pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii. Contributiile individuale de asigurari sociale si somaj vor fi declarate de societate in Declaratia 112 - tot pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii.

Societatea va mai avea obligatia depunerii Declaratiei 205 - pana la data de 28 februarie a anului urmator platii venitului - in cazul retinerii unui impozit de 10%, respectiv pana la data de 30 iunie in cazul retinerii impozitului final de 16%.

Se considera astfel ca activitatea de curatenie este o activitate dependenta, respectiv sunt aplicabile prevederile art. 7 alin (1) pct 2.1. din Codul fiscal. Prin urmare, se recomanda incheierea unui contract individual de munca cu timp partial. In acest caz, se vor plati aceleasi obligatii ca si salariatilor proprii, mai putin asigurarea de somaj.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Activitatea dependenta prestata de un pensionar si contributiile sociale aferente":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Romania Competitiva: 18 miliarde de euro pentru atingerea a 44 de obiective
    • Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a publicat documentul final "Romania Competitiva - un proiect pentru o dezvoltare economica sustenabila 2016 - 2020", care integreaza comentariile si observatiile primite in urma sesiunilor consultative. "Romania competitiva" a inceput ca o initiativa a Guvernului Romaniei, care isi propune, ca printr-un plan de reforme economice pe termen mediu, sa ofere o varianta coerenta de dezvoltare si sa le redea romanilor increderea in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.