Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Amortizarea efectuata in cazul achizitiei unor utilaje subventionate

14-Sep-2011
4126
Valabil la 15.09.2011

Achizitia utilajelor prin tranzactii care au fost subventionate partial reprezinta un aspect important pentru numeroase societati, mai ales pentru societatile agricole, precum si pentru persoanele care au infiintat intreprinderi individuale sau familiale. O astfel de situatie este cea a unei persoane fizice care achizitioneaza un tractor in suma de 60.000 de lei, jumatate din aceasta suma fiind platita printr-un imprumut nerambursabil, restul din suma reprezentand bani proprii. In acest caz, se va vedea cum va fi tratata amortizarea tractorului din punct de vedere fiscal si in ce masura va putea fi deductibila suma in cazul in care achizitia se amortizeaza in 5 ani.

Potrivit dispozitiilor art. 48 alin. (8) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente trebuie sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de lege. Organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de persoanele fizice se face conform prevederilor OMFP 1040/2004.

Contabilitatea in partida simpla evidentiaza incasarile si platile efectuate, iar pe baza acestor informatii se calculeaza venitul net anual. Potrivit prevederilor pct. 51 din OMFP 1040/2004, orice suma platita, respectiv incasata, in numerar sau prin banca se inregistreaza cronologic, in Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b).
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii

O persoana fizica inregistreaza veniturile in contabilitatea in partida simpla in momentul in care face incasari, pentru ca din punct de vedere contabil, venit brut este venitul incasat de aceasta, indiferent de perioada in care au fost prestate serviciile. De asemenea, persoana fizica inregistreaza cheltuielile doar in momentul in care a efectuat plati, cu exceptia cheltuielilor cu amortizarea mijloacelor fixe, inregistrate potrivit regulilor de impozit pe profit stabilite in Codul fiscal.

Venitul net se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu respectarea prevederilor art. 48. Cu privire la cheltuielile efectuate, din venitul brut realizat se admit la deducere numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, astfel cum rezulta din evidentele contabile conduse, cu respectarea prevederilor art. 48 alin. (4) - (7) din Codul fiscal.

Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul realizarii veniturilor pentru a putea fi deduse sunt:

a) sa fie efectuate in interesul direct al activitatii;

b) sa fie efective si sa fie justificate cu documente;

c) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;

d) sa respecte regulile privind amortizarea, asa cum este prevazut in titlul II, dupa caz.

Evidenta contabila in partida simpla a cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, in functie de natura lor, cheltuielile cu amortizarea fiscala fiind distinct prevazute.

Sunt amortizabile, in conformitate cu prevederile legale, numai bunurile inregistrare in Registrul-inventar (cod 14-1-2/a). In ceea ce priveste natura veniturilor din subventii, daca acestea sunt primite pentru achizitionarea de bunuri amortizabile pot fi considerate venituri neimpozabile in temeiul art. 42 lit. r) din Codul fiscal.

In contrapartida, potrivit prevederilor art. 48 alin. (7) lit. b) din Codul fiscal, cheltuielile corespunzatoare unor venituri neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romāniei sau in strainatate sunt tratate drept cheltuieli nedeductibile.

O alta varianta, cu acelasi rezultat poate fi aceea prin care inregistrati sumele primite drept subventie in registrul de incasari si plati si le tratati ca incasari (venituri impozabile), iar cheltuielile cu amortizarea le treceti la plati si le considerati cheltuieli deductibile.

Important este sa fie respectate prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la stabilirea venitului net sau a pierderii fiscale. Conform acestor prevederi, din totalul sumelor incasate inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati, se scad toate cheltuielile aferente (inclusiv cele privind amortizarea fiscala a mijloacelor fixe) din acelasi Jurnal si se aduna sumele platite pentru cumpararea bunurilor amortizabile si totalul cheltuielilor nedeductibile.

In cazul de fata, cota parte din cheltuielile cu amortizarea tractorului, aferente imprumutului nerambursabil primit sunt cheltuieli nedeductibile, iar suma primita pentru achizitionarea acestuia este venit neimpozabil.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Amortizarea efectuata in cazul achizitiei unor utilaje subventionate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


© 2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.