Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Anularea unei tranzactii de catre instanta de judecata

26-Ian-2015
1124
Vom vedea cum se inregistreaza in contabilitatea vanzatorului suma reprezentand pretul unui bun (inclusiv TVA) pentru care instanta a anulat vanzarea si a dispus sa nu se restituie pretul cumparatorului, acest fiind de rea- credinta (art 83 din Legea 85/2006).

Nu am inteles exact speta dumneavoastra. Astfel, vom intelege ca o societate a efectuat o vanzare de bunuri si vom exemplifica cu un stoc de marfa. Aceasta a incasat pretul marfii, ulterior instanta anuleaza vanzarea, decide restituirea marfurilor dar nu decide restituirea pretului incasat de la cumparator.

Din punct de vedere fiscal si in special din punctul de vedere al TVA consideram ca aceasta situatie este reglementata de art. 138 lit. b din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:

"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:

b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj;".
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

Astfel, societatea dumneavoastra va emite o factura de stornare pe care o va trimite cumparatorului conform art. 159 alin. (2) din Codul fiscal.


Daca decizia instantei se refera la o vanzare efectuata in exercitiul anterior, inregistrarile contabile sunt:

1174 "Rezultatul reportat – corectarea erorilor contabile" = 4111 "Clienti" cu valoarea pretului fara TVA;

4111 "Clienti" = 4427 "TVA colectata" cu suma pe minus aferenta TVA.

Repunerea pe stoc a marfurilor se realizeaza prin articolul contabil:

371 "Marfuri" = 1174 "Rezultatul reportat – corectarea erorilor contabile" cu valoarea costului initial de achizitie al marfurilor.

S-a utilizat in exemplul nostru rezultatul reportat deoarece se necesita respectarea principiului independentei exercitiilor.

Inchiderea contului 4111 "Clienti" se va efectua prin articolul contabil:

4111 "Clienti" = 758 "Alte venituri din operatii de gestiune" pe seama rezultatului curent deoarece nasterea acestui venit se realizeaza la data hotararii judecatoresti.

Daca vanzarea are loc in acelasi exercitiu cu hotararea judecatoreasca de anulare a tranzactiei, in monografia de mai sus vom folosi contul 607 "Cheltuieli cu marfurile" si 707 "Venituri din marfuri", dupa cum se impune.

Nota: din punctul de vedere al TVA, societatea va inregistra aceasta tranzactie la data emiterii facturii, declarand stornarea in decontul de TVA 300 si in declaratia 394 iar daca aceste tranzactii sunt aferente perioadei anterioare se necesita corectarea impozitului pe profit aferent anului la care s-a efectuat livrarea initiala

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Anularea unei tranzactii de catre instanta de judecata":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Refacturarea cheltuielilor. Cum procedam pentru o microintreprindere?
    • Stabilim mai jos care este tratamentul fiscal pentru o societate platitoare de impozit pe venit (microintreprindere) pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile (curent, apa, intretinere etc). Societatea detine un spatiu comercial pe care il inchiriaza unei alte societati, iar refacturarea cheltuielilor de utilitati se face exact la valoarea acestora (fara a se adauga nimic in plus). Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din...» citeste mai departe aici

  • ANAF in control! Cei vizati au atestate de comercializare produse accizabile
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala a Vamilor, efectueaza in perioada 03.01.2017-31.01.2017, o operatiune de identificare si avertizare a agentilor economici asupra consecintelor nedepunerii, pana la data de 15.02.2017, a cererilor pentru obtinerea noilor atestate pentru comercializare si distributie in sistem angro/en detail de produse energetice, bauturi alcoolice si tutun prelucrat. Astfel, cei ce detin atestate pentru desfasurarea activitatii de distributie si...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.