Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Avantaje acordate salariatilor

04-Nov-2010
5370


Intrebare:

Privind avantajele acordate salariatilor
Concret: energia termica- oferita gratuit- sub forma contravalorii unei G/cal. Avantajul evaluat se cumuleaza cu celelalte venituri salariale din luna respectiva in vederea impozitarii. Contributiile obligatorii sunt datorate atat de salariat la venit brut realizat, cat si de catre anagajator la fondul de salarii realizat, in care vor fi incluse si avantajele acordate?

Raspuns:

Raspunsul la intrebarea dvs. este afirmativ. In intelesul general, avantajele in natura reprezinta acele bunuri, servicii sau orice alte beneficii in bani sau in natura, acordate de un angajator unei persoane fizice salariate. Avantajele in natura pot fi definite ca fiind cheltuieli efectuate de catre angajator materializate in bunuri sau servicii, suportate integral sau patial de catre acesta pentru nevoi personale ale salariatului.
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii


Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, prevad la pct. 106 ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate. Asadar, in venitul brut lunar realizat intra venitul din salarii, veniturile asimilate salariilor carora li se aplica aceleasi reguli de impunere si avantajele acordate de angajator.

In temeiul pct. 70 lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, la stabilirea venitului impozabil se au in vedere si avantajele primite de persoana fizica, cum ar fi acordarea de energie termica pentru salariati. Evaluarea avantajelor in natura primite cu titlu gratuit sub forma energiei termice se face la pretul pietei la locul si data acordarii avantajului.

Prin urmare, in situatia in care angajatorul acorda avantajele in natura primite cu titlu gratuit sub forma energieie termice, contravaloarea acesteia este considerata, din punct de vedere fiscal, avantaj impozitat prin cumulare cu celelalte venituri salariale primite in luna respectiva. Contravaloarea acestui avantaj oferit angajatilor se include asadar in venitul brut din salarii si se impoziteaza potrivit prevederilor art. 57 din Codul fiscal.

De asemenea, asupra acestor sume se calculeaza, retin si vireaza toate contributiile sociale obligatorii aferente veniturilor salariale:

- in ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale, OMMSS nr. 340/2004 precizeaza ca in venitul brut lunar realizat asupra caruia se calculeaza contributia individuala in cota de 10,5% cuprinde totalitatea veniturilor in bani sau in natura realizate de salariat. Intrucat baza lunara de calcul a contributiei datorate de catre angajator o constituie suma veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, rezulta pe cale de consecinta ca se va datora si contributia angajatorului la asigurarile sociale (in cota de 20,8% pentru conditii normale de munca, de 25,8% pentru conditii deosebite de munca, de 30,8% pentru conditii speciale de munca).

- in ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate, art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 obliga angajatorul la calculul, retinerea si virarea contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5% aplicata la veniturile din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit.

Angajatorul are obligatia sacalculeze, sa retina si sa vireze lunar contributia datorata de angajator in cota de 5,2% asupra fondului de salarii realiazat. Temeiul il reprezinta art. 3 alin. (2) din OPCNAS nr. 617/2007, potrivit caruia fondul de salarii realizat cuprinde totalitatea sumelor constituite si utilizate de persoanele fizice si juridice pentru plata drepturilor salariale sau/si drepturilor asimilate salariilor, asa cum sunt definite in Codul fiscal, coroborat cu art. 55 alin. (2) lit. k) din Codul fiscal, potrivit caruia avantajele de natura salariala sunt considerate venituri asimilate salariilor in vederea impunerii.

- contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj, atat cea individuala de 0,5%, cat si cea a datorata de angajator in cota de 0,5% se calculeaza, retine si vireaza de angajator asupra venitului brut realizat lunar care include si orice sume platite din fondul de salarii (art. 14 din Hotararea Guvernului nr. 174/2002)

- in ceea ce priveste contributia la Fondul de garantare in cota de 0,25%, aceasta se datoreaza de angajatori, potrivit art. 7 din Legea nr. 200/2006, doar asupra sumei veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca. Prin urmare, angajatorul va datora contributia la Fondul de garantare in cota de 0,25% asupra avantajelor in natura, intrucat aceasta se cuprind in baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj.

- pentru contributia de concedii si indemnizatii, sunt aplicabile prevederile art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 158/2005, precum si art. 9 alin. (2) din Ordinul nr. 60/32/2006, potrivit carora angajatorii au obligatia de a calcula contributia de concedii si indemnizatii asupra fondului de salarii realizat, cu respectarea prevederilor financiar fiscale. In aceste conditii intrucat aceste prevederi includ in baza de calcul a contributiei sumele astfel cum sunt considerate drepturi salariale sau de natura salariala potrivit legislatiei fiscale, angajatorul va calcula si vira contributia pentru concedii si indemnizatii stabilita in cota de 0,85%;

- in ceea ce priveste contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, sunt aplicabile prevderile Legii nr. 346/2002, precum si cele ale art. 20 din Legea bugetului asigurarilor sociale pe anul 2010 nr. 12/2010. Cotele de contributii datorate de angajatori in functie de clasa de risc, potrivit prevederilor Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, se stabilesc de la 0,15% la 0,85%, aplicate asupra sumei veniturilor brute realizate lunar.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Avantaje acordate salariatilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.