Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Calculul contributiei de sanatate pentru incapacitate temporara de munca

25-Aug-2011
4724
Valabil la 26.08.2011

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate pentru indemnizatia aferenta incapacitatii temporare de munca, la ce venit va fi calculata aceasta si care va fi, prin urmare, contributia de asigurari sociale datorata de angajator? Se calculeaza corect prin procentul de 5,5% la salariul lucrat pentru stabilirea contributiei individuale? Cum se va proceda in cazul metodei de calcul a contributiei datorate de angajator?

In situatia in care unui asigurat i se acorda doua sau mai multe concedii medicale pentru aceeasi afectiune, fara intrerupere intre ele, durata lor se cumuleaza, iar plata se suporta conform art. 12 din OUG 158/2005.

Art. 12 din OUG 158/2005, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:

A. de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca; Atentie se iau in considerare zilele calendaristice;
B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

a) ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;
b) prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. C si alin. (2).

Asadar, pentru concediul medical ce se acorda in continuarea celui initial, calculul se face la fel ca si in cazul in care ar fi existat doar un singur certificat de concediu medical. Cele doua certificate se analizeaza cumulat, primele 5 zile calendaristice fiind suportate de catre angajator din fondul de salarii iar urmatoarele din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.

Indemnizatiile aferente concediilor medicale se calculeaza dupa urmatoarele reguli:

I.Se constituie baza de calcul din ultimele 6 luni inaintea lunii de acordare a concediului medical. Stabiliti pe de o parte numarul de zile lucrate pentru care s-a calculat CCIASS dar si numarul zilelor lucratoare de concediu medical. Totalizati numarul zilelor identificate in cele 6 luni luate in calcul.

II. In acelasi timp identificati pentru lunile respective, nivelul veniturilor.

Nivelul veniturilor se constituie din veniturile salariale la care s-a calculat CCIASS pentru persoana respectiva inclusiv cele realizate la alt angajator. Totalizati veniturile persoanei pentru cele 6 luni luate in calcul.

III. Calculati media zilnica a veniturilor impartind totalul veniturilor la numarul total de zile stabilit la punctul I.

IV. Calculati indemnizatia propriu-zisa inmultind media zilnica de la pct. III cu numarul de zile lucratoare din perioada de concediu medical, la care aplicati procentul stabilit pentru tipul de concediu (0,75% in cazul bolilor cu cod indemnizatie 01).

Referitor la contributiile sociale datorate: contributia individuala de asigurari sociala si cea a angajatorului - baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale si a angajatorului datorata asupra indemnizatiei de incapacitate temporara de munca, indiferent din ce fond se suporta, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala consta in suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, pe perioada in care beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.

Baza = 35% x 2.022 lei, unde 2.022 lei este castigul salarial mediu utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 potrivit art. 15 din Legea 287/2010.
Cota de contributii sociale individuale este de 10,5%, iar cea a angajatorului este de 20,8% -cote care se aplica la baza de calcul stabilita conform regulilor de mai sus.

Contributia de asigurari de sanatate

Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din fondurile angajatorului intra in baza de calcul asupra careia angajatorul datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate potrivit dispozitiilor art.296 indice 5 alin.(2) din Codul fiscal .

Astfel, prevederile art.296 indice 5 alin.(2) din Codul fiscal stabilesc ca baza de calcul al contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate datorata de angajator o constituie, in cazul salariatilor, veniturile din salarii astfel cum sunt definite la art. 55 alin. (1) din Codul fiscal, in care intra, asa cum am aratat mai sus si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca.
Art.258 alin.(3) din Legea 95/2006 stabileste ca pentru perioada in care angajatorii suporta indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, acestia au obligatia de a plati contributia stabilita de lege, pentru salariatii aflati in aceasta situatie.

Cota de contributii individuale de asigurari de sanatate este de 5,5%, iar cea a angajatorului este de 5,2% -cote care se aplica la indemnizatia pentru incapacitate de munca suportata din fondul de salarii. Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu se datoreaza asupra indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca suportata din Fondul national unic pentru asigurari de sanatate in baza art.44 din OUG 158/2005.

Contributia de asigurari pentru somaj
Pentru indemnizatia de incapacitate temporara de munca suportata de unitate se datoreaza contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj potrivit art. 296 alin.(4) din Codul fiscal .
Baza lunara de calcul o constiuie indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca.
Cota de contributii individuale de asigurari pentru somaj este de 0,25%, iar cea a angajatorului este de 0,25% -cote care se aplica la indemnizatia pentru incapacitate de munca suportata din fondul de salarii.

In ceea ce priveste indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din Fondul national unic pentru asigurari de sanatate, potrivit art. 296 alin.(4) indice 16 lit.e) din Codul fiscal, nu se datoreaza contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj.

Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale

Baza lunara de calcul al contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale o reprezinta castigul brut realizat din activitati dependente, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

In cazul salariatilor, castigul brut realizat include veniturile din salarii astfel cum sunt definite la art. 55 alin. (1) din Codul fiscal, respectiv: "toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca."

In consecinta, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca intra in baza de calcul al contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale intrucat este prevazuta in mod expres la art. 55 alin. (1) din Codul fiscal si nu face parte dintre veniturile excluse prevazute la art. 296 indice 15 din Codul fiscal. Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se datoreaza asupra indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca potrivit art. 296 indice 5 alin. 5 din Codul fiscal. Baza de calcul o constituie salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala.

Contributia pentru concedii si indemnizatii in procent de 0,85% se datoreaza numai pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale angajatorului. Baza de calcul o constituie sumele platite cu titlu de indemnizatie de incapacitate temporara de munca. In concluzie, in baza de calcul la care se aplica cota de 5,5% contributie individuala de sanatate si cota de 5,2% contributie de sanatate datorata de angajator intra venitul aferent zilelor lucrate de catre salariat si indemnizatia pentru incapacitate de munca suportata din fondul de salarii.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Calculul contributiei de sanatate pentru incapacitate temporara de munca":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.