Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Care sunt inregistrarile si implicatiile fiscale?

25-Mar-2011
8165
Intrebare:

Este posibil sa corectez codul de clasificare de durata de functionare la mijloacele fixe intrate in evidenta in anii anteriori doar pe perioada ramasa neamortizata. Cum se calculeaza? Care sunt inregistrarile si implicatiile fiscale?

Raspuns:

Ref: Modificare perioada de utilizare mijloace fixe

In conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile incepand cu anul 2010, activele imobilizate sunt definite ca fiind activele detinute pe o perioada mai mare de un an si generatoare de beneficii economice viitoare.
Din punct de vedere
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
contabil, activele imobilizate sunt recunoscute la intrarea in gestiune:
  • la costul de achizitie,
  • la costul de productie,
  • la valoarea de aport,
  • la valoarea justa.
Valoarea justa reprezinta suma pentru care activul ar putea fi schimbat ca urmare a unei tranzactii cu pretul determinat obiectiv.

La inchiderea exercitiului financiar, activele imobilizate se evalueaza si se reflecta in situatiile financiare anuale la valoarea de intrare, pusa de acord cu valoarea de inventar.

In cazul in care motivatia economica pentru care o societate considera necesara reevaluarea unui activ imobilizat, foarte important este sa fie luat in considerare si faptul ca reevaluarea trebuie aplicata asupra tuturor elementelor din grupa respectiva.

Reevaluarea activelor imobilizate se efectueaza, de regula, la valoarea justa stabilita de catre profesionisti calificati in evaluari, membri ai unui organism profesional in domeniu. Rezultatele reevaluarii se inregistreaza in contabilitate. Diferenta dintre valoarea rezultata in urma reevaluarii si valoarea la costul istoric trebuie prezentata la rezerva din reevaluare.

In cazul in care rezultatul reevaluarii este o crestere fata de valoarea contabila neta, atunci acesta se trateaza astfel:

- ca o crestere a rezervei din reevaluare daca nu a existat o descrestere anterioara recunoscuta ca o cheltuiala aferenta acelui activ;
sau
- ca un venit care sa compenseze cheltuiala cu descresterea recunoscuta anterior la acel activ.

In cazul in care rezultatul reevaluarii este o descrestere fata de valoarea contabila neta, atunci acesta se trateaza astfel:

- ca o cheltuiala cu intreaga valoare a deprecierii, atunci cand in rezerva din reevaluare nu este inregistrata o suma echivalenta acelui activ(surplus din reevaluare);
sau
- ca o scadere a rezervei din reevaluare in limita soldului creditor al rezervei din reevaluare, iar eventuala diferenta neacoperita se inregistreaza ca o cheltuiala.

Revizuirea duratei de amortizare poate fi justificata in cazul in care s-au modificat conditiile de utilizare sau utilajele sunt invechite ( de ex. s-a schimbat profilul activitatii si acelasi utilaj este utilizat mult mai intens).

Sau dimpotriva, un utilaj complet amortizat mai poate fi utilizat si i se stabileste o noua valoare si o noua durata de amortizare.

Acest lucru se poate face prin aplicarea reevaluarilor care au ca efect cresterea sau descresterea valorii acestora si implicit a cheltuielilor cu amortizarea.

Clasificarea mijloacelor fixe utilizate in economie si duratele normale de functionare ale acestora, respectiv durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii, sunt cuprinse in Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe aprobat prin HG 2139/2004.

Acest catalog a adus unele modificari:

- a micsorat duratele de amortizare,
- a introdus plaje de ani cuprinse intre o valoare minima si una maxima, dand astfel posibilitatea alegerii duratei normale de functionare,
- duratele normale de functionare au putut fi reduse pentru mijloacele fixe existente in patrimoniu si care nu erau complet amortizate.

Avand in vedere ca recuperarea valorii de intrare a mijloacelor fixe se face pe baza unui plan de amortizare si ca in costul produselor si serviciilor cheltuielile cu amortizarea au un loc important, ca schimbarea metodei de calcul a amortizarii incalca principiul permanentei metodelor, consideram ca modificarile prezentate trebuie riguros justificate de conducerea societatii. De asemenea ele trebuie prezentate in notele explicative la situatiile financiare anuale.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, inscrise in evidenta contabila sunt considerate nedeductibile la calculul profitului impozabil, conform prevederilor art. 24 din Codul fiscal.

In ceea ce priveste monografia inregistrarilor modificarilor formulate in intrebarea d-voastra o vom putea prezenta in momentul in care ne puneti la dispozitie mai multe informatii legate de tipul ?corectiilor? pe care doreste societatea sa le faca si tipul mijloacelor fixe (de ex. la cladiri schimbarea duratei ar putea conduce la o amortizare accelerata, metoda care este amendata si de reglementarile contabile si de cele fiscale).

Completare:

"Asa cum s-a mai prezentat si in raspunsul anterior, reglementarile contabile aprobate prin Omfp nr. 3055/2009 prevad ca, in cazuri exceptionale, durata de utilizare se poate reestima, aceasta operatiune conducand la o noua cheltuiala cu amortizare.

Modificarea duratei de amortizare si implicit a politicilor contabile se poate face incepand cu exercitiul urmator celui in care s-a luat aceasta decizie.

Cu aceasta ocazie nu se schimba informatiile din situatiile financiare anterioare deoarece nu se considera o eroare a perioadelor precedente (cheltuiala cu amortizarea fiind un element de cost, aceasta a fost recuperata).

Schimbarea duratei de utilizare, in sensul micsorarii ei, nu presupune o monografie contabila deosebita deoarece se modifica numai valoarea cheltuielilor cu amortizarea, care devin mai mari.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, inscrise in evidenta contabila sunt considerate nedeductibile la calculul profitului impozabil, conform prevederilor art. 24 din Codul fiscal. In continuare se accepta ca o cheltuiala deductibila amortizarea inregistrata fiscal pe perioada de utilizare initiala ramasa.

De ex., consideram ca un utilaj inregistrat la valoarea de 10.000 lei in luna mai 2008 a fost inscris in plaja de 4-6 ani si s-a considerat ca societatea poate recupera valoarea lui pe 5 ani. Utilajul a fost pus in functiune in luna iunie 2008.

Cheltuielile cu amortizarea s-au calculat:

10.000 : (5 x 12) = 167 lei/luna

In anul 2008 s-au inregistrat cheltuieli de = 1.002 lei
6811 = 2813 1.002 lei
In anul 2009 cheltuielile au fost in suma de 2.004 lei.
In anul 2010 s-au inregistrat tot 2.004 lei.

Din valoarea utilajului s-au recuperat prin amortizare 5.010 lei (diferenta provine din rotunjirea zecimalelor).

Din durata de amortizare au ramas 30 de luni.

Daca se reduce aceasta perioada cu 12 luni, adica durata totala va fi de 4 ani, cheltuielile cu amortizare vor fi de aprox. 277lei/luna.

Din luna ianuarie 2011 se va inregistra 6811 = 2813 cu 277 lei/luna.

Diferenta de 110 lei/luna este cheltuiala nedeductibila din punct de vedere fiscal. In evidenta fiscala, valoarea fiscala a utilajului se va recupera si dupa ce acesta a fost scos din functiune, pe baza informatiilor din registrul fiscal.
Cand se va completa declaratia de impozit pe profit la rd. 14 se va inscrie suma de 167 lei /luna, iar la rd. 29 se va inscrie "0".
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Care sunt inregistrarile si implicatiile fiscale?":
Rating:

Nota: 3 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.