Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Codul fiscal - Materialele de constructie

06-Iul-2009
6345

Intrebare: Un SRL obtine o autorizatie de constructie pentru executarea lucrarilor de construire pentru "locuinta p+m" pe un teren aflat in proprietatea sa.

Materialele de constructii achizitionate si puse in opera au fost destinate uneia dintre operatiunile taxabile prevazute la art. 128 Codul fiscal.

1 . nu rezulta destinatia finala a investitiei - daca va ramane locuinta de serviciu ori dupa receptia finala i se va schimba "denumirea investitiei "(destinatia) in sediu social ";
2. din dosarul tehnic rezulta o compartimentare a spatiului caracteristic unei locuinte (camera de zi dormitoare birou etc);
3. am apreciat ca o "PREZUMTIE -INTENTIE" ca, investitia ar avea destinatia finala care sa nu conduca la incadrarea acesteia in prevederile art 145(2) lit a din C. Fiscal ."..

Raspuns: Asa cum rezulta din intrebarea dvs., lucrarea de constructie a fost realizata in regie proprie, prin achizitionarea de materiale de constructie, fara a apela la o firma specializata in constructii care sa va predea totul ?la cheie?.

In situatia in care cladirea urmeaza a fi considerata locuinta de serviciu, pe parcursul construirii, se poate exercita dreptul de deducere aferenta facturilor de materiale sau servicii prestate de terti desi autorizatia de constructie a fost obtinuta pentru construirea unei cladiri pentru locuit.

Pentru acordarea unei locuinte de serviciu salariatilor, angajatorul trebuie sa justifice necesitatea atribuirii acesteia si indeplinirea unei obligatii asumate prin contractul de munca incheiat cu salariatul. Ulterior, daca firma pe care o reprezentati nu poate justifica utilizarea acesteia cladiri drept locuinta de serviciu, se poate aprecia ca operatiunea reprezinta punerea la dispozitie a cladirii in alte scopuri decat cele legate de desfasurarea activitatii economice.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

In aceasta situatie, operatiunea este considerata asimilata unei livrari de bunuri. Deoarece pe parcursul constructiei s-a dedus TVA din facturile emise pentru livrarea materialelor si prestarea serviciilor, la momentul schimbarii destinatiei cladirii catre alte activitati decat cele de natura economica, operatiunea se considera o livrare de bunuri pentru care se colecteaza TVA.

O astfel de operatiune se incadreaza in prevederile articolului 128 alineatul 4 litera a) motiv pentru care se colecteaza TVA la valoarea de receptie finala a cladirii.

Daca operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri, firma dvs. trebuie sa emita autofactura, doar in scopuri de TVA. Aceasta factura se inregistreaza prin formula contabila:

635 = 4427
?Cheltuieli cu alte impozite, ?T.V.A. colectata?
taxe si varsaminte asimilate?

Contul 635 poate fi inlocuit prin contul 658 ?Alte cheltuieli de exploatare?.

Pentru emiterea autofacturii, trebuie sa aveti in vedere prevederile punctului 70 din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal din care rezulta faptul ca autofactura pentru livrari de bunuri se emite numai daca operatiunile in cauza sunt taxabile si numai in scopul taxei.

Autofactura trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:

 numarul autofacturii;
 data emiterii;
 numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei dvs. care are atat calitatea de furnizor cat si calitatea de cumparator;
 mentiunea ?bunuri lipsa in gestiune? cf. art. 128 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal;
 denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;
 valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa;
 cota de taxa aplicabila;
 valoarea taxei colectate.

Informatiile din factura emisa prin autofacturare se inscriu in jurnalele pentru vanzari si sunt raportate ca atare in decontul de taxa completat si depus pentru perioada fiscala in care s-a emis autofactura.

In egala masura, in situatia in care constructia nu este destinata realizarii unor activitati economice, nu este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil nici cheltuiala aferenta amortizarii acesteia.

O alta posibilitate ar fi ca respectiva constructie sa fie acordata asociatului/actionarului drept dividend in natura, motiv pentru care operatiunea este considerata o livrare de bunuri din patrimoniul firmei dvs. In astfel de conditii, pentru distribuirea cladirii drept dividend se emite factura cu TVA colectata deoarece cladirea se considera noua.

In situatia in care, chiar la inceperea lucrarilor, aveti certitudinea ca materialele de constructie achizitionate nu sunt destinate realizarii de activitati economice, aveti posibilitatea sa nu exercitati dreptul de deducere a TVA din facturile furnizorilor in baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera a), asa cum ati precizat si dvs. prin intrebarea formulata.

Suma TVA aferenta acestor materiale poate fi inclusa in valoarea materialelor achizitionate.

In concluzie, achizitia materialelor de constructie nu poate fi considerata operatiune care se incadreaza in prevederile articolului 128 deoarece aceasta este o operatiune de intrare a unor bunuri in patrimoniul firmei dvs.

Din aceasta cauza nu este motivata exercitarea dreptului de deducere in baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera a). Indirect, se poate considera ca operatiunea de achizitie a materialelor si constructia efectiva a cladirii este utilizata in folosul operatiunilor taxabile daca, dupa receptia finala, se acorda cladirii una din urmatoarele destinatii:

* locuinta de serviciu pentru salariati;
* sediu social;
* sediu administrativ;
* spatiu de productie; 
* spatiu comercial sau turistic.

In concluzie, simpla achizitie a materialele de constructii nu poate fi considerata operatiune taxabila reglementata prin articolul 128 din Codul fiscal. In alta ordine de idei, trebuie sa cunoasteti faptul ca verificarea obiectului unei autorizatii de constructie nu este de competenta organului de inspectie fiscala.

Organul de inspectie are doar competenta sa verifice daca bunurile pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA au fost utilizate pentru realizarea obiectului de activitate al firmei supuse verificarii

Solutie acordata in luna iunie 2009 de Serviciul de Consultanta Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Codul fiscal - Materialele de constructie":
Rating:

Nota: 4 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.